[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:40

Bellarose schreef:
Ik heb trouwens nog een hele hoop vragen aangaande de keuring waar ik volgend jaar graag aan mee wil doen, is er iemand die ik daarvoor een pb mag sturen? :)

Liever niet! Ik weet zeker dat er mensen zijn die ook tips willen lezen. Voor mij een van de redenen om op bokt te gaan. Ben je helemaal gek geworden :D

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:43

Whaha, maar wees gewaarschuwd, het zijn er nogal wat! Ik ben echt nog een ontzettende leek in de Welsh-wereld ;)

Azia heeft een paspoort van de WPCV en is overgeschreven op mijn naam. Ze heeft inmiddels haar basisenting gehad (geen idee of dat verplicht is voor keuringen, maar ik zet het er even bij).
Ik neem aan dat ik lid moet worden van de WPCV om deel te nemen aan de keuringen? Dat moet ik nog even doen. Dan moet je je inschrijven neem ik aan? Gaat dat via internet? En wat kost dat ongeveer?

Oke, dan kom ik daar dus op een keuring. Wat neem ik mee? Hoe gaat zo'n dag in z'n werk? Breng je zelf je pony voor? Wat laat je zien? Een rondje stap en een rondje draf en dan op stand? Breng je zelf je eigen pony voor, of kan je dat laten doen? Hoe willen ze het liefst dat je pony eruit ziet (merrie)? Oren en baard bijknippen? Ik las ergens dat scheren 'verboden' is, hoe krijgen jullie ze dan in april al zo strak in het pak? :)

Zo, dat is een begin, ik bedenk er zo vast nog wel wat bij :D

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:49

Als hier iemand kan bijknippen mag die ook bij mij langs komen :D :') (sorry,lol)

Cemlys

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:09

Voor stamboekkeuringen en als je voor predikanten en premies wil gaan moet je bij het nwpcs inschrijven en lid worden. Voor de wpcv shows moet je lid zijn van een erkend stamboek. Je kan gewoon via internet inschrijven.
Ik ben vorig jaar begonnen met showen en keuring en breng altijd zelf voor. Dit jaar was voor het eerst officieel met 2 merries. 3 jarige en 8 jarige met veulen. Op de regionale een 2de en 3de plek in hun rubriek, beide uitnodiging voor de centrale en daar 2 sterpredikaten gekregen. Wel mooi voor een eerste jaar. Dus als je het leuk vindt doe het gewoon zelf. Ga even een paar shows kijken eerst. Wat je in de ring moet doen hoor je meestal vooraf. Een beetje afhankelijk van de jury. Paar maand voor de keuring gaan ze op een showdieet om ze in ideale conditie te krijgen en worden ze aan de Linge getraind. Het is een kwestie van uit proberen, zelf ervaring opdoen en ten rade kunnen gaan bij ervaren fokkers. Vooral die laatste zijn belangrijk. En verder veel afwisseling en plezier erin houden voor je pony.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:17

Dat heb je goed gedaan dan afgelopen jaar zeg, gefeliciteerd! :)

Heb jij dan meegedaan aan keuringen/shows van de WPCV of van de NWPCS? En je schrijft dat je voor de shows van de WPCV lid moet zijn van een erkend stamboek, wat bedoel je daar precies mee? :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:21

Gelijk welk stamboek dus. Staat ook op hun site. Ik heb dit jaar nwpcs gedaan. Mss dit jaar jaarlingen voor de stamboekkeuringen en 1 merrie voor wpcv. Vriendenkring heb ik nu 2 jaar gedaan, altijd heel gezellig.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:32

zitake schreef:
Gelijk welk stamboek dus. Staat ook op hun site. Ik heb dit jaar nwpcs gedaan. Mss dit jaar jaarlingen voor de stamboekkeuringen en 1 merrie voor wpcv. Vriendenkring heb ik nu 2 jaar gedaan, altijd heel gezellig.

Dat stukje wil er echt niet bij mij, gelijk welk stamboek??

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:38

Nwpcs, wpcv, Welsh belgium, wpcs noem maar op. Lid zijn van een Welsh stamboek dus.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:41

Oke ik snap hem! :D
En werkt dat ook andersom? Dus als ik lid ben van de WPCV kan ik ook meedoen aan keuringen van de NWPCS?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:46

Nee omgekeerd niet. Tenzij je van beide lid bent.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:46

Maar ze hoeft niet bij beide ingeschreven te zijn?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:43

Wij hebben weinig geshowd de laatste paar jaren, maar denken er wel over de draad weer op te pakken.Het blijft gewoon leuk om je te meten naar en naast anderen. Daar komt ook bij dat we erge positieve reacties krijgen op onze laatste, in Engeland aangekochte merrie. Ook vandaag was er nog bezoek die ons met klem aanraadde haar te showen. Ze zou dan in de rubriek 7 -9 jr komen, wat wel gunstig is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:18

Mooi Jenny dat je weer wil gaan showen. Doen! Je hebt genoeg mooie pony's staan, keuze zat.

Ik wil mss volgend jaar de jaarling showen, alleen nog even kijken waar. Ze ontwikkelt zich erg mooi op dit moment. De andere jaarling wordt nog afwachten.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:29

Misschien weet een groot deel het al, maar wilde het hier toch even melden. Wisten jullie dat Bryn Storm vorige week is overleden?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:42

Ik wist het nog niet. Was een leuke ponytje. Hij stond toch nog niet zo lang bij de huidige eigenaar?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:17

1,5 jaar. Hij heeft een hersenbloeding gehad.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:17

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:37

Nee, ik hoor dat pas net van Bryn Storm. Als ik het goed heb wordt hij dit jaar nog vele malen overgrootvader in deze regio.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:32

Diane_Basje schreef:
Misschien weet een groot deel het al, maar wilde het hier toch even melden. Wisten jullie dat Bryn Storm vorige week is overleden?

Ja, ik had het gelezen. Jammer voor de eigenaresse,want ze had hem nog niet zo lang. Hij was niet zo piepjong meer, maar je rekent er niet op dat je hem maar zo kort hebt.
T Was een mooi hengstje. Wij hebben zelf nog 2 leuke veulens van zijn zoon Hamletts Vincent gehad.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:14

Was idd een heeel mooi hengstje. En het kan altijd gebeuren. Een vriendin van mij had een paard van 5 die een hersenbloeding heeft gehad.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:21

zitake schreef:
Mooi Jenny dat je weer wil gaan showen. Doen! Je hebt genoeg mooie pony's staan, keuze zat.

Ik wil mss volgend jaar de jaarling showen, alleen nog even kijken waar. Ze ontwikkelt zich erg mooi op dit moment. De andere jaarling wordt nog afwachten.

Ja , en dat maakt het juist moeilijk, welke?
We hebben 4 drachtige importmerries, die nog nooit op een show geweest zijn. 1 niet dragende en dan het jaarling wat mooi ontwikkelt en nog een eigen fokprodukt die dan 5 jaar wordt.En alleen als veulentje geshowd is. Tevens 3 stermerries, die een stapje hoger kunnen. Ik weet het gewoon nog niet.Jonge ponies en veulens vind ik zowiezo lastig. Misschien is de niet-dragende het makkelijkst. Die kunnen we vroeg dekken en dat betekent dan dat je geen merrie uit de koppel hoeft te halen of in de koppel moet gaan oefenen en bijvoeren. Ook zit je dan met stamboekopname niet met een veulen. Telkens dat in-en uitladen van 2 is ook niet makkelijk als je 50+ bent.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:54

bink is zo juist vertrokken naar zijn nieuwe huis in friesland. Hij mag daar aan het werk als men pony.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:06

Mooi dat hij eindelijk een nieuw huisje heeft!
Dat wordt inderdaad moeilijk kiezen Jenny. Eentje die graag en makkelijk showtje?
Hier weer een van de merries onder het zadel opgenomen. Veel te enthousiast, wil altijd meer dan ze kan op dat moment.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:41

Melanie5 schreef:
bink is zo juist vertrokken naar zijn nieuwe huis in friesland. Hij mag daar aan het werk als men pony.

Leuk! Wie weet kom ik hem nog es tegen op wedstrijd oid.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:04

Wat fijn dat hij een nieuw plekje heeft gekregen Melanie.