[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:00

Zijn er nog mensen naar de nakeuring geweest?

VivianHesen
Fotograaf

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:38

Jazeker. Foto's staan op mijn website, mocht je benieuwd zijn.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:40

Ik heb meteen gekeken want ik had op Facebook eindelijk een vos gespot die door mag naar de verrichting.
Nu maar hopen dat het een goeie is.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 09:48

Hoe bedoel je eindelijk een vos, elfje?
Wij gaan woensdag op pad om hengsten te kijken voor onze dame. Ik ben erg benieuwd!

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:15

Ik hou van vossen en er zijn weinig vos NWR's goedgekeurd.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:02

Ah oke, op die manier. Ik vind vossen ook best leuk, mijn rijpaard is een vos (inmiddels stekelharig door de leeftijd). Die hengst die door is, is best een leuke vos, volgens mij. Keer iets anders dan al die hippe kleurtjes. Ik denk dat onze pony een grote kans heeft op schimmelveulens, hoewel ze vos geboren is. Maar al haar 4 veulens zijn schimmel en pa en ma ook...

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:19

Komt even uit de meeleesmodus!

Elfje ik vond Vigaro echt geweldig! Helaas is die nu verkocht naar het buitenland, en weet natuurlijk niet hoe die met de bloedlijnen van jouw pony's zit. Maar ik heb ook een voorkeur voor vosjes, misschien ook door mijn eigen :D (v. Speyksbosch Nando)

Gefeliciteerd trouwens met de behaalde resultaten van jouw pony's op het NK! :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:32

Wij gaan vanmiddag naar een hengstenhouderij even wat hengsten bekijken voor bernice
Ben zeer benieuwd

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:34

Naath86 schreef:
Komt even uit de meeleesmodus!

Elfje ik vond Vigaro echt geweldig! Helaas is die nu verkocht naar het buitenland, en weet natuurlijk niet hoe die met de bloedlijnen van jouw pony's zit. Maar ik heb ook een voorkeur voor vosjes, misschien ook door mijn eigen :D (v. Speyksbosch Nando)

Gefeliciteerd trouwens met de behaalde resultaten van jouw pony's op het NK! :)

Dank je wel!

Vigaro vond ik nog vrij jeugdig. Ik was wel benieuwd hoe hij uit zou groeien ook qua beweging. Hij loopt in een vrij hoog tempo wel groot maar ik vraag me af of hij wel kan sluiten. Ik zoek geen hengst die alleen aan de hand met veel show kan lopen. Hij heeft gelijk met mijn hengst verrichting gelopen en ik heb hem ook bij de Divoza cup gezien. Ik was wel benieuwd hoe hij het in de dressuur zou doen maar hij is verkocht naar Engeland. (Er is nog wel diepvries sperma beschikbaar). Ik hou eigenlijk meer van "pony type" pony's (die heel goed kunnen bewegen). Niet dat ik die alleen maar heb hoor maar dat vind ik eigenlijk wel het mooist.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:00

Ons eerste veulentje is ook geboren. Weliswaar uit een aangekochte merrie ( Friars x Twyford gefokt en bedoelt als toekomstige partner voor Willie Wortel)maar niettemin zijn we erg blij met dit cadeautje. Een palomino merrieveulen met als vader Llwynhywel Cream Flow. Alles zit erop en eraan. Ze heeft de eerste dagen van haar leventje al op de wei gelopen, maar nu geniet ze van een warm strobed binnen. Ze is al erg handzaam, iets wat ook ons doel is: minder ponies, meer tijd voor de overgeblevenen. Afbeelding

Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:05

Wat een pláátje!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:13

Gefeliciteerd wat een droppie
Hopelijk voor ons volgend jaar zo'n perfect kleintje

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:47

Echt een knapperd

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:58

Gefeliciteerd, mooi meisje!

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:19

Gefeliciteerd, wat een skattie!

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:36

Nogmaals gefeliciteerd met je knappe veulen!
Ik word jaloers op jullie allemaal met al die veulens :)
Ik kan niet wachten tot die van mij ploft _O-

En volgende maand gaan de eerste 2 ook naar de hengst :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:40

Wauw wat een leukerd! Gefeliciteerd!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:41

Sorry voor het inbreken :o (wat een prachtig veulentje hierboven trouwens!)
Wie zou ik een berichtje mogen sturen wat betreft eventuele hengstkeuze voor mijn merrie? Ik blijf twijfelen namelijk. :o

Edit; ik zou het natuurlijk ook hier in de groep kunnen gooien maar dan voel ik me al helemaal zo'n inbreker :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:45

Verschillende meningen en inzichten kunnen je wellicht wel beter helpen met je keuze.

Gooi maar in de groep hoor.

Wel met info en foto's van je merrie natuurlijk en wat jij voor doel hebt met het veulen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 14:52

Okee, daar komt 'ie dan :D
Vroeger wilde ik erg graag met Ysselvliedt's Special Edition dekken, maar die is verhuisd naar Denemarken dus dat wordt wat lastig. Voorkeuren liggen nu op Zomerdijk's Willie Wortel, Hilliam Little Drummer Boy en Twisthoeve's (G) Rhydaman.

Als eerste haar afstamming voor de geïnteresseerden:
http://www.allbreedpedigree.com/sabrina201

En dit is mijn merrie:

In zomertenue en overgewicht:
Afbeelding

In wintertenue en wat beter op gewicht:

Afbeelding

En een vooraanzicht:

Afbeelding
Afbeelding

Een filmpje waar haar stap en draf op te zien is, beter heb ik helaas niet, maar kan altijd gemaakt worden.
https://youtu.be/0jagO4WDe7o

Over het algemeen word ik erg blij van mijn merrie, werkt eigenlijk altijd heel fijn mee, pakt dingen snel op, uitgesproken karakter. Knuffelig en aanhalig is ze daarentegen absoluut niet, maar dat is voor mij niet echt een probleem. Verder vind ik haar mooi, maar niet echt het uitgesproken Welsh-type. Het veulen zou van mij wat meer type mogen hebben.

Ik men momenteel recreatief met Sabrina, met de ambitie om ooit wedstrijden te rijden. Mocht ze deze zomer niet gedekt worden, dan gaan we aan onze wedstrijdambities werken. Droom is om ooit tweespan te rijden met een fokproduct ernaast.

Sabrina heeft de neiging om wat gevoelig te zijn op de hoeven en is extreem gevoelig voor gras/suikers (insuline resistent)

Wat hengsten betreft zoek ik dus een rassig type, goede hoeven, ruime draf en goede stap. Enige kleurvereiste is geen schimmel.

Brand maar los :D

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:42

@LinSa; ze is wat Familie van mijn witte; Tosca's Paco...(zijn opa aan moederkant is ook Ozal)..
Jouw merrie draaft idd erg kort meer denk meer door de pijn aan d'r voeten...als ik het zo mag zeggen.
Normaal kunnen ze goed stappen en galoperen of goed draven....
Mijn merrie kan heel goed draven en heeft een mindere stap en galop, Willie Wortel heeft het heel goed gedaan in de sport ohz...Drummerboy doet er niet veel aan onder volgens mij,Rhydaman mooi type maar weet verder niet veel van hem.
Wat wil je met mennen? Ga je voor de dressuur of de marathon,als je een luie hebt...dan wordt het niet veel dat heb ik inmiddels wel gezien in de marathon's....
Wat betreft het hoefbevangen raken...denk dat je daar zelf de overhand aan hebt en dat het niks met erfelijkheid te maken heeft.
(en iedereen weet...fokken is gokken :D )
Ik heb dit jaar gedekt met Frisia's TopGold en vorig jaar had ik een veulen van Caeglas Elfryn
http://www.allbreedpedigree.com/caeglas+elfryn
Ik heb er een heel mooi type jaarling inmiddels van,top karakter hele kleine oortjes en mooi oog,hij kan draven maar galopeerd liever...hahaha

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:54

Bedankt voor je reactie!

Ze loopt in het filmpje in draf inderdaad erg kort. Overigens is ze nooit hoefbevangen geweest en wordt ze ook schraal gehouden zodat ze hopelijk nooit meer zo dik wordt als op de foto’s. :o Volgens de hoefsmeden die ik gehad heb, heeft ze dunne zolen waardoor ze gevoelig loopt. Ze lijkt er niet veel last van te hebben als ze een fatsoenlijk gewicht heeft, maar op een zachte ondergrond loopt ze toch altijd ruimer.

Mijn merrie is zelf geen luilak. Je moet haar alleen wel een beetje kunnen motiveren. }> Momenteel ben ik meer van de dressuur en vaardigheid (en buitenritten), maar dat komt ook doordat ik haar niet in zo snel enkelspan zal starten op een marathon. Dat vind ik vaak gewoon te zwaar voor haar.
Hilliam Little Drummer Boy spreekt mij het meeste aan, maar staat ook veruit het verste weg. (ruim 4 uur enkele reis met de trailer) :(

Wat ik overigens wel jammer vind, is dat er nauwelijks bewegend beeldmateriaal te vinden is van de dekhengsten. Vaak staan er wel foto’s bij in draf, maar daar valt weinig aan af te lezen. :)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:50

LinSa@Willie Wortel staat nog steeds erg in de belangstelling. En jij bent ook welkom met je merrie. Uit je vos kun je palomino, valk of smoky krijgen. Hij heeft zelf 3 hele goede gangen. En, voor een kleine pony ook een bijzonder goede en opwaartse galop. Het leuke is dat hij dat ook heel goed vererft, net als zijn karakter. Op dit moment zijn er veel nakomelingen van hem actief in de sport, die goed presteren. Via FB krijg ik nu regelmatig berichtjes van mensen die zo blij met hun pony zijn en vol trots hun prestaties delen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:53

Voor een echte sportpony fokken zeg ik volmondig Willie Wortel! Geeft fijne bewegers en goede nuchtere karakters met lef. :)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:45

Mijn kleurengenetica is niet heel best, maar ik dacht dat perlino x vos palomino wordt?