[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:40

Ontwormen doe ik twee keer per jaar vaak, af en toe laat ik mestonderzoek doen.
Alleen toen ik een veulen had ben ik hier strikter in geweest (met een week al ontwormen) en daarna nog een keer.

Enten laat ik wel doen. Tetanus wordt dan gelijk gedaan. Maar dat is niet jaarlijks nodig.
Als je met een pony het erf afgaat is het vaak noodzaak om te enten. En dan kun je het maar beter gedaan hebben.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:32

Melanie: Leuk jullie te ontmoeten, nu heb ik idd ook een gezicht bij de naam! := goede terugreis gehad?

Ontwormen gebeurt hier 4x per jaar, en dan met verschillende middelen tegen de wormen die op dat moment actief waren/zijn. Enten heb ik eerste 2 jaar van haar leven gedaan, en begin ik weer mee als ze actief de wedstrijdsport in gaat.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:45

Maar dus bij jullie zit de tetanos apart dan, van de gewone entingen bedoel ik?

Want ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat je willens wetens niet zou beschermen tegen tetanos? Zou maar om de twee jaar moeten.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:50

Melanie, wat een gave veulens zijn het toch! Vind Dylan de knapste! Heb jij er 1 die er voor jou uitspringt? :)

Azia wordt 4x per jaar ontwormt, en wil binnenkort wel eens zo'n mestonderzoek laten doen. Weet iemand hoe dat ongeveer in zn werk gaat? Moet je dan een paar drollen opsturen? :D

Azia heeft vandaag voor het allereerst een bitje ingehad, even om te kijken of alles past.Er moeten hier en daar nog wat gaatjes bijgeprikt worden, en het ziet er vast een stuk mooier uit als ze straks dr dikke wintervachtje kwijt is, maar wil het toch even showen :) :

Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:18

@T3mptation: terugweg ging goed tot aan Muiden. Daar was ene ongeluk gebeurt, dus file.
@Bellarose: mijn favoriet is Dylan. Ik verwacht echt heel veel van hem.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:25

Ik ent gewoon zelf, dus heb geen da -kosten dus maakt niet veel verschil. Gewone tetanus influenza enting. De enter is voor de Opfok ook tegen droes ge -ent. Dit jaar ook weer denk ik.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:43

Bellarose, je hebt er wel een hengstenbit in hangen. Weet je dat?

Ontwormen doen we met enige regelmaat, vooral veulens. Voor de rest zorgen dat je het niet te vaak doet, en goed spul gebruiken en afwisselen.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:04

Girlgamer; haha, nee, wist ik niet! :D
Heb de set overgekocht van Amy (van Biscuit). Wat voor een bit hebben merries er meestal in dan? :)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:12

Ik heb dat bitje ook voor mijn A merrie voor de fotoshoots, vind het zulke gave bitjes. Mijn NF ruin heeft hem ook. Beide aan een show-hoofdstelletje! Is een leuk stel zo :D

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:19

Bellarose schreef:
Heb de set overgekocht van Amy (van Biscuit). Wat voor een bit hebben merries er meestal in dan? :)

Volgens mij worden de meeste merries met een wit (touw)halster voorgebracht op de keuring.. Of heb ik dat nu verkeerd? Haha

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:23

Het is geen ramp, ik zou alleen niet zo in de ring verschijnen.

Merrie's hebben meestal geen bit in op de keuring. Vaak een voorbrenghoofdstel of idd een webhalster.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:24

LdJ schreef:
Bellarose schreef:

Volgens mij worden de meeste merries met een wit (touw)halster voorgebracht op de keuring.. Of heb ik dat nu verkeerd? Haha

ik neem gewoon een leren showhalster/hoofdstel. niet bepaald een bitje nodig bij mijn merries.

Gisteren nog even bij mn hengstje gaan kijken. Hij is een stukje afgevallen vergeleken met de zomer, maar hij schijnt best wel druk te zijn in het land ;). gaat verder wel goed in het groepje en ze staan nog steeds lekker buiten. Ook nog even ontwormt want dat was weer eventjes geleden al. Benieuwd hoe die met twee uitgroeit.
Mn veulens doen het uitstekend op dit moment en de merries hebben een maandje vrij gekregen en zijn gewoon 24u het land opgegaan.
De 3jarige straks scheren want de vacht is niet meer te doen, toch niet voor een vol uur voor de wagen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:48

Voor wb het ontwormen is er weinig veranderd nu ze op recept gaan. vroeger kosten ze 6 euro en dat was voldoende voor een paard van 600 kg. Nu zijn ze een euro duurder maar zit er voor 100 kg meer in. Wij nemen een doos vol, dan grijp je niet mis. Veulentjes krijgen net voor de veulenhengstigheid van de moeder een beetje, dan als ze gechipt worden en nog eens bij het spenen. Halverwege de winter nog een keer en dan voorjaars voor ze het land op gaan. En dan kan er wel eens een half jaar overheen gaan. Maar goed weidebeheer is minstens zo belangrijk, zoals om em om weiden met vee of schapen. Of hooien.
Laatst sprak ik een handelaar en die zei altijd een pony te ontwormen voor die wegging. Volgens hem was het een kleine moeite en zeker wanneer het een veulen betreft, kost het haast niets, maar je levert ze wel schoon af. Ik vond dat een goed standpunt.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:12

Doen wij ook altijd als er een paard/veulen hier weggaat. Ook altijd even door de smid nagekeken.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:50

Ik dacht dat je er weg wilde hebben :D

Nee grapje, echt niet leuk. Hopen dat je er een net papier bij kan krijgen en erachter kan komen van welke hengst het is

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:09

zitake schreef:
Ik ent gewoon zelf, dus heb geen da -kosten dus maakt niet veel verschil. Gewone tetanus influenza enting. De enter is voor de Opfok ook tegen droes ge -ent. Dit jaar ook weer denk ik.

Hoezo dat dan (zelf enten)???
Tegen droes.....is dat wel goed,ik ben van mening dat het beter is dat ze het maar gehad kunnen hebben.
En wat betreft een mestonderzoek; je moet idd mest uit de weide opsturen in de daarvoor bestemde bijgeleverde zakjes..

Ik ent elk jaar,Wynnetou heeft zijn veulenenting gehad en de opvolg enting en dan de jaarlijkse (influenza).
Fellow elk jaar de influenza.
Hoeven; héél belangrijk,bij mij breken nooit hoeven daar zorg ik wel voor, zelf vijl ik die van Fellow en komt de hoefsmid 3x per jaar indien nodig 4x. (hij staat op blote voeten).
Wynnetou kan ik wel ietsje vijlen als het nodig is ,bij hem is de hoefsmid nu 2x geweest, van veulen tot een jaar groeien die hoefjes niet erg hard en dat beetje vijlde ik.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:11

Ben zelf dierenarts dus die dingen kan ik uiteraard zelf. Droes heb ik gedaan met reden en overleg met collega ivm uitbraak op dat bedrijf paar jaar terug. Waar hij nu staat is ook vaak wat wissel. Vaccin wil niet zeggen dat hij het niet meer kan krijgen maar hij is er deels tegen beschermt doordat hij er al mee in contact geweest is. Dus hij krijgt het niet meer in die mate dat hij er erg ziek van kan worden.
Mestonderzoek doe ik dus ook zelf. Niks opsturen dus. Gewoon verse mest en roeren maar :)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:20

zitake schreef:
Ben zelf dierenarts dus die dingen kan ik uiteraard zelf. Droes heb ik gedaan met reden en overleg met collega ivm uitbraak op dat bedrijf paar jaar terug. Waar hij nu staat is ook vaak wat wissel. Vaccin wil niet zeggen dat hij het niet meer kan krijgen maar hij is er deels tegen beschermt doordat hij er al mee in contact geweest is. Dus hij krijgt het niet meer in die mate dat hij er erg ziek van kan worden.
Mestonderzoek doe ik dus ook zelf. Niks opsturen dus. Gewoon verse mest en roeren maar :)

... en mestballen prak je met een vork? :Y)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:23

Haha ik bespaar details. ;)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:31

Blender... O:)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:44

zitake schreef:
Haha ik bespaar details. ;)

Even serieus, wat is de meerwaarde van een mestonderzoek?Van de zomer hadden wij een paar merries in de wei, en die waren grondig verwormd. Als ze van hout waren geweest, hadden er vast gaatjes in gezeten. Het duurde ook lang voor ze enig vlees op de ribben hadden. Gelukkig liepen ze apart van de anderen. De eigenaar vertelde dat hij ook mestonderzoek liet doen. Werkt dat dan wel?

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:51

BlackDevils schreef:
Blender... O:)

*raapt zichzelf weer op* :')

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:51

Bij mij op stal staat een pensionklant met een E-pony, deze wilde niet dik worden (kwam dik en werdt dun,meer voer geen resultaat). Ze heeft een mestonderzoek laten doen,ging om de eitjes die er te vinden waren??(ik heb 't zelf nog nooit gedaan overigens). In iedergeval wertd haar geadviseerd om 2x te ontwormen met......... Haar pony is daarna wél dikker geworden.....
Ik vind het héél belangrijk dat er dagelijks mest uit de weide gehaald moet worden om besmetting tegen te gaan. (hier heeft lang geleden een artikel van in de paard en sport gestaan,zij spraken over 1x in de 2wk)...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:34

Klopt vivana. Met mestonderzoek ga je door flottatie onder de microscoop kijken of er eitjes inzitten en van wel soort worm die zijn. Ze zien er immers allemaal anders uit. Zo kan je gerichter behandelen met de goede stof en enkel als het nodig is. Dus ik vind het wel nuttig om te doen.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:06

Ik heb trouwens nog een hele hoop vragen aangaande de keuring waar ik volgend jaar graag aan mee wil doen, is er iemand die ik daarvoor een pb mag sturen? :)