[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dadabo

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:52

@Regtur: Ja, ik heb haar onlangs ook ff een zadeltje op haar rug gelegd, nou die heeft alle hoeken van de bak gezien!
Ik rustig bezig met haar meer vertrouwen te geven...en dat gaat best al goed.
We zijn Nena onder het zadel aan het beleren...die is zoooooooooooooo braaf, heeft nog geen stap verkeerd gezet, ik zal binnenkort weleens wat foto's plaatsen.

Met Ray is het een beetje tobben.
Toen hij hier kwam zat hij voller dan vol met spoelwormen, het was een enorme klus om die te bestrijden.
Nu is hij ze kwijt maar heeft wel een flinke ontwikkelingsachterstand.
Ik heb hem op super voer staan om de schade wat in te halen, en wat gebeurd er nu? Door de groeispurt die hij nu aan het maken is schiet zijn knie steeds op slot, wat een rot gezicht is dat!
Als het goed is groeit hier weer overheen.
Zijn hoeven waren ook erg lang, de combinatie lange hoeven en wormen geven nu dit probleem.
De hoefsmid komt woensdag, die gaat hem corrigeren.
Ik heb Ray dan wel op de markt gekocht maar hij kwam direct van een bekende fokker vandaan...dit verwacht je dan niet, jammer hoor.

@Inowa: Dank je!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:00

Jenny; Hoe doet ukkepuk het die we laatst afgespeend hebben?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:07

dadabo schreef:
Ik heb Ray dan wel op de markt gekocht maar hij kwam direct van een bekende fokker vandaan...dit verwacht je dan niet, jammer hoor.

Is dat niet een klein beetje naïef? ;)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:28

T3mptati0n schreef:

Goed. Ondanks dat ze heel schuw en brutaal leek, liet ze het toe dat ik haar overal aanraakte en borstelde. Ze had maar een keer een terugval, toen draaide ze haar achterhand naar mij toe. Ze wilde gaan meppen, maar dat mag niet.
Als het lukt het in 1x goed te corrigeren, proberen ze het nooit weer. Ze wordt nu al heel aanhalig en daar ben ik blij mee. leuk om zo progressie te zien.
Het paloveulen begint ook door te krijgen dat mensen geen monsters zijn, omdat ze aldoor op hun achterbenen staan en rare geluiden uitstoten. Dat komt dus ook helemaal goed.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:30

Vind het ook een beetje naïef. De fokker kan daar toch ook niks aan doen. Wormen kan een pony altijd hebben. Er zijn hier genoeg discussies over geweest. En te lange hoeven ja, dat is ook een beetje aan jou hé?

1 van onze pony's heeft ook knie die soms vast slaat. En die is altijd op tijd bekapt, groeide gelijkmatig en goed in het voer dus wil niet altijd iets zeggen.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:49

regtur schreef:
T3mptati0n schreef:

Goed. Ondanks dat ze heel schuw en brutaal leek, liet ze het toe dat ik haar overal aanraakte en borstelde. Ze had maar een keer een terugval, toen draaide ze haar achterhand naar mij toe. Ze wilde gaan meppen, maar dat mag niet.
Als het lukt het in 1x goed te corrigeren, proberen ze het nooit weer. Ze wordt nu al heel aanhalig en daar ben ik blij mee. leuk om zo progressie te zien.
Het paloveulen begint ook door te krijgen dat mensen geen monsters zijn, omdat ze aldoor op hun achterbenen staan en rare geluiden uitstoten. Dat komt dus ook helemaal goed.

Leuk om te horen dat de draak zo omdraaid in gedrag! Toen we hem ophaalde was het echt een monster, haha.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:06

uryanne schreef:
dadabo schreef:

Is dat niet een klein beetje naïef? ;)

Leg uit, naief?

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:22

rienne schreef:
Vind het ook een beetje naïef. De fokker kan daar toch ook niks aan doen. Wormen kan een pony altijd hebben. Er zijn hier genoeg discussies over geweest. En te lange hoeven ja, dat is ook een beetje aan jou hé?

1 van onze pony's heeft ook knie die soms vast slaat. En die is altijd op tijd bekapt, groeide gelijkmatig en goed in het voer dus wil niet altijd iets zeggen.

Hoezo naief?
De fokker kan daar zeker wel wat aan doen!
Het is echt niet nodig om een veulen zoveel wormen te laten hebben, maar dat ze door het niet tijdig ontwormen een groei achterstand door oplopen vind ik triest, ik weet ook wel dat ieder veulen wormen heeft.
Een veulen van 5 maanden mag best wel al een keer bekapt zijn.
Dat nu zijn knie op slot gaat komt niet door lange hoeven maar door ontwikkelingsachterstand en de groeispurt die hij nu maakt.
Zijn hoeven moeten nu aan de binnenzijde korter gezet worden, maar dat lukt w.s. niet in één keer omdat hij nooit bekapt is.

Ik vind gewoon dat een fokker nou niet echt goede reclame maakt door een veulen zo te verkopen, het maakt niet uit of ik hem van de markt heb of hem persoonlijk bij de fokker gekocht heb. In beide gevallen was hij niet goed ontwormd en bekapt.

Het is helemaal niet mijn bedoeling om de fokker af te kraken, maar dit had ik gewoon niet verwacht.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:35

Mijn shetlander had in zijn jonge jaren ook wel eens last van Patella fixatie (knie op slot).
Meestal groeien ze er wel overheen. Komt bij mijn weten vaker voor bij dieren die nogal steile/ rechte achterbenen hebben.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:56

Het komt zeker wel goed met hem! Hij is een schatje en doet het verder hartstikke goed.
Ik ben benieuwd wat de hoefsmid woensdag kan doen om het te verlichten.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:59

Wij hebben een hackney op stal die dat (sinds kort) heeft. Met de juiste training gaat het prima. Heeft idd ook met zijn stand en beweging te maken.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:22

Tja, moet die fokker zelf weten. Er zijn ook genoeg fokkers die niet enten. En aangezien dat je wormenspuiten bijna alleen via een recept van de DA kan krijgen denk ik ook dat niet veel fokkers nog ontwormen. Of toch niet om de 3 maanden.

En ja dat bekappen, ook bij veulens moet dat al goed bij gehouden worden want na het 1ste jaar mag je de hoefstand niet meer 'veranderen'. Maar heb het even niet meegekregen, hoelang heb je hem/haar al?
Onze Merens is ook nooit goed bekapt geweest is heeft ook verschillende beenstanden. Kan niet meer gecorrigeerd worden helaas.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:31

hier worden de veulen toch echt met regelmaat ontwormd en ook als ze bijna naar de nieuwe eigenaren gaan krijgen ze nog een wormenspuit.
enten doe ik niet bij veulens die ik verkoop,wel wil ik het rustig regelen voor de nieuwe eigenaren maar op hun kosten.
dat enten is nog best wel duur en ik kan niet naar de dierenarts toegaan dus die moeten hierheen komen.
gelukkig heb ik daar nooit problemen mee gehad...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:30

Patella fixatie is wel degelijk een erfelijk probleem. Groei achterstand kan het tot uiting brengen, maar de aanleg is erfelijk. Ik zou er nooit mee fokken.
Wat betreft wormen, ze hebben altijd wel eens wormen, maar je moet het wel onder controle houden. Zeker veulens hebben bijna altijd veulen wormen, daar ontkom je haast niet aan. Wel houdt je het aantal laag door ze op tijd te ontwormen. Mijn veulens krijgen met 3 maanden een spuit.

Vandaag trouwens de 3 hengstjes weg gebracht naar Petra en Romy in Drenthe. Ze gingen vanmorgen zo de vrachtwagen op en waren de hele rit braaf. Zal zo even een filmpje uploaden. Ze gingen gelijk lekker rennen en de buren bekijken.
Op de terug weg in de file door een ongeluk op de paralel weg naast de A1 bij Muiden
En ook vandaag T3mptation ontmoet in Drenthe. Leuk om eens een gezicht bij een naam te hebben.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:57

Patella fixatie is soms een erfelijke aandoening.
In het geval van ray lijkt het niet zo, maar daar kan je pas wat van zeggen als hij volgroeit is.
In de meeste gevallen gaat het om een tijdelijk probleem i.v.m. de groei.
Ray had niet zozeer last van veulenwormen, maar zat vol met spoelwormen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:10

Hier de filmpjes van de veulens.
De donker grijze is Boothsdale Dylan, de donkere met witte benen is Rivendell's Beowulf en de kleine lichte is Rivendell's Cadan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:50

Patella fixatie hoeft niet met ontwikkeling te maken. Ik heb er ook ervaring mee, en ken er meer.
De ene is als jong dier te rijk opgegroeid, de andere juist wat arm.
Volgens mij is dat meer te wijken aan steile achterbenen.
Een juiste vorm van bekappen kan vaak veel van het probleem oplossen, soms zelfs geheel.

Wat betreft bekappen, mijn 2,5-jarige pony is nu 2x bekapt. In het eerste jaar is hij helemaal niet bekapt. (Wel gezien door de hoefsmid).

Melanie, fijn dat de reis goed ging en ze nu lekker buiten kunnen blijven lopen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:59

ik weet nog dat ik van de zomer de hoefsmid hier had voor presca,presca was nog nooit echt bekapt.
ja voor de keuring in 2010 toen ze 2 maanden was hadden we wat aan de hoeven geveild zodat het netjes stond in juli.
de hoefsmid die vervolgens bijna een jaar later kwam was stomverbaasd toen ik zei dat ze nog nooit echt bekapt was.
hij vond dat ik rustig nog een goede maand had kunnen wachten.

laatste keer dat de hoefsmid hier is geweest is al ff geleden,winoa houd ik wel echt netjes bij ivm een scheef hoefje en het rijden.
pepper en presca worden bijna nooit gedaan,bij pepper breekt het meestal weer rond af als het te lang word.
bij presca groeit het heel erg langzaam.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:07

Onze C jaarling is als veulen ook niet bekapt, omdat het niet nodig was. Wel altijd bekeken als de rest moest.

Enten en ontwormen ben ikzelf ook heel precies in.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:20

Wat een leuk filmpje! De Wolf heeft precies al veel bijgeleerd en is nu halstermak? :D
Ben wel een beetje fier dat hij dan vlot mee de vrachtwagen op ging, dan heeft hij toch iets geleerd van de trailerritjes met mama ;)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:46

Een aantal jaar geleden was ik al eens op een info avond van onze dierenarts die hij samen met virbac organiseerde. Toen werd al gezegt dat mensen veels te veel ontwormden en dat dat alleen maar resitentie opleverde. Nu is ook de politiek overtuigd :D
Sindsdien ontworm ik alleen wanneer ik denk dat dat nodig is (dikker wordende buik e.d.). Alleen de veulens ontworm ik preventief. Ik zie meer heil in goed weilandbeheer. Paarden/ ponies worden bij mij ook niet geent. Alleen de dieren die regelmatig het erf moeten verlaten.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:54

Maar, als je niet ent (wat ik kan begrijpen), heb je ook geen bescherming tegen tetanos want die zit in combi met het griepvaccin, of is dat bij jullie anders?
Sowieso zit je goed voor besmettelijke ziekten zoals griep, Rhino...als je groep het erf niet verlaat, maar niet voor tetanos.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:21

uryanne schreef:
Een aantal jaar geleden was ik al eens op een info avond van onze dierenarts die hij samen met virbac organiseerde. Toen werd al gezegt dat mensen veels te veel ontwormden en dat dat alleen maar resitentie opleverde. Nu is ook de politiek overtuigd :D
Sindsdien ontworm ik alleen wanneer ik denk dat dat nodig is (dikker wordende buik e.d.). Alleen de veulens ontworm ik preventief. Ik zie meer heil in goed weilandbeheer. Paarden/ ponies worden bij mij ook niet geent. Alleen de dieren die regelmatig het erf moeten verlaten.

Ik doe mestonderzoek. Maar bloedwormen zie je dan ook niet altijd.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:34

Even een aanvulling ter verduidelijking;

Zolang mijn ponies levendig, goed in het haar en geen dikke buik hebben maak ik mij niet heel veel zorgen. Ontwormen doe ik 2 keer per jaar. Bij veulens wel eens vaker.

Wbt. Enten; hier in de buurt doen erg weinig mensen dat. Enkel de sportpaarden en ponies volgens mij.
Ik zie het net als met verzekeren van een auto, de een wil perse wa + casco en de ander alleen wa.

Dat is het spelletje wat verzekeren heet. Mijn inziens is wel of niet enten ook een soort van verzekering afsluiten of niet ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:55

ik had voorheen ook niks geent maar omdat winoa op wedstrijd ging en presca naar shows en keuringen en ik bij de club alles heel goedkoop kon enten ben ik dat maar gaan doen.

vanmiddag ergens eens langs 2 stukken grond met stallen gaan om te informeren over huren.