[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elfje72

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:17

Ik heb een aantal merries die groot zijn en/of groot fokken en ik hoopte juist dat er ook een keer een kleinere NWR/Partbred zou worden goedgekeurd.

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:58

Volgens mij is die vos die je bedoeld die Welsh PB, die ging er inderdaad nog uit op zaterdag. Mooi dier, maar wel B gefokt. Het commentaar was geloof ik dat hij wat langbeniger moest zijn om aan het fokdoel voor de PB te voldoen.

Verder zijn er best een aantal NWR hengsten van 1.45m naar het verrichtingsonderzoek, of zou je nog kleiner willen Elfje?
Ik zoek juist een hengst met wat body en maat haha! Heb momenteel 3 hengsten die op mijn serieuze overwegingslijstje staan voor mijn 2 NWR merrie(2 volle zusjes van Bolero x DGR Now or Never).

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:02

NWR x B idd ik vond hem ook erg leuk.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:11

De PB vos was inderdaad geheel B gefokt, verder waren er nog twee B x NWR, die waren bruin en palomino. Echter lieten die het allebei in beweging zitten. De bruine nog best aansprekend type.

Ik denk dat voor de grote NWR's zo'n hengstje van 1.45m ook al heel wat is. Ik heb ook leuke "kleintjes" gezien, maar heb zelf dan weer te kleine merrie's daarvoor.

Oh en hier een NWR die met 2 jaar 1.46m was, met 3 jaar 1.47m, wordt dit jaar 8 en is nog altijd 1.48m, dus ze groeien ook niet allemaal nog centimeters door :o

Katja, erg benieuwd welke drie hengsten nu op je lijstje staan O:)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:21

Mijn merrieslijn fokt groot door (vertelde de fokker)
Hengsten van nu 145 kunnen met gemak nog 4 a 5 cm groeien. Als je nu een hengst hebt van 140 is de eindmaat 145. Kan mijn merrie zeker hebben met haar 155cm, als ze al niet wat groter is. Ze is nu drachtig van zandro en die is toch ook 150cm. Kleinere hengsten zijn wel welkom

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:28

pien26 schreef:
Hengsten van nu 145 kunnen met gemak nog 4 a 5 cm groeien. Als je nu een hengst hebt van 140 is de eindmaat 145. Kan mijn merrie zeker hebben met haar 155cm, als ze al niet wat groter is. Ze is nu drachtig van zandro en die is toch ook 150cm. Kleinere hengsten zijn wel welkom

Zie post hierboven, ik denk dat ze er zijn die met 3 jaar 1.45m zijn en nog 4cm groeien, maar ze zullen er ook zijn die dat blijven of uiteindelijk 1.46m worden.

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:33

Ze kunnen zeker nog de hoogte in schieten, maar dat hoeft niet perse :)

Ik heb momenteel 2 NWR hengsten en 1 PB op m'n lijstje staan:
De Bekelaar's Romero
Westerhuis Cupido
Coelenhage's Happy Hour

Alle 3 andere types, wel goede beweging(de een wat meer dan de ander). Qua stokmaat ontlopen ze elkaar ook niet veel. Qua bloed passen de valk en de bruine goed bij mijn merries. Cupido zijn mv. is Kielshoop Honeyhill en dat is een halfbroer van de moeder van mijn merries(ingewikkeld verhaal haha), maar dat zou ik nog wel durven.

Ik ben er nog niet uit welke ik wil gebruiken. Of ik beide merries door dezelfde hengst laat dekken of juist allebei een ander. En welke dan..?
Wat vinden jullie van de nieuwe lichting NWR/PB?

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:17

Ruby_KR, ik zou inderdaad nog wel iets kleiner willen dan 1.45m. maar als de moeder dan b.v. 1.50m. is werkt dat misschien ook niet. Ik ga er niet vanuit dat ze na hun 3de jaar nog veel groeien. Dat doen mijn fokproducten in elk geval bijna nooit. Daar komt na hun 2 jaar weinig meer bij.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:06

Voor ons was het een geslaagde CHK. Wij mochten de NWR kampioenstitel mee naar naar huis nemen! Fokker/eigenaar heel trots natuurlijk!!!
Verder waren er 2 3jarigen mee. De ene mocht naar de 2e bezichtiging, de ander niet. Uiteindelijk ging ook de vos (terecht) niet door naar de verrichtingen. Maar die heb ik nu weer lekker op stal, die mag nog even blijven en met mij de sport in.

Jonkers' Jayden sectiekampioen

Afbeelding

Anderen ook gefeliciteerd met de successen!
Was weer een gezellig weekend. Op naar de merriekeuringen komende zomer :)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 08:52

AniekR schreef:
pien26 schreef:

Zie post hierboven, ik denk dat ze er zijn die met 3 jaar 1.45m zijn en nog 4cm groeien, maar ze zullen er ook zijn die dat blijven of uiteindelijk 1.46m worden.

Misschien goed om ze met 4 jaar (verplicht) nog eens te meten. In mijn ervaring groeien de 3 jarigen nog flink door.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 08:56

@ ruby_KR
Zitten drie a vier interessante hengsten bij. Maar moet eerlijk bekennen dat ik niet van een helemaal ondersteboven ben. En dat hoopte ik wel zodat het kiezen voor een eerste jaargang hengst makkelijker werd. Je hebt immers nog geen enkel vergelijkingsmateriaal.
Ik wilde meteen weer dekken maar ga toch twijfelen. Hangt ook vanaf wat er nu vanuit komt uiteraard.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:51

Was een leuk weekend, helaas was er in mijn Sectie niks wat mij kon bekoren kwa nieuwe lichting.

Nog steeds gaf Rondo's Cerutti mij kippevel dus nu 100% dat hij Vanety haar eerste mannetje wordt.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:51

AniekR schreef:
De PB vos was inderdaad geheel B gefokt, verder waren er nog twee B x NWR, die waren bruin en palomino. Echter lieten die het allebei in beweging zitten. De bruine nog best aansprekend type.

Ik denk dat voor de grote NWR's zo'n hengstje van 1.45m ook al heel wat is. Ik heb ook leuke "kleintjes" gezien, maar heb zelf dan weer te kleine merrie's daarvoor.

ah kijk dan is dát het probleem geweest idd... dan lig je helemaal uit de maat....
Dan is het ook véél te groot voor een C en veel te klein om een D te fokken....

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:53

pien26 schreef:
Misschien goed om ze met 4 jaar (verplicht) nog eens te meten. In mijn ervaring groeien de 3 jarigen nog flink door.

Dat weet ik wel zeker,hahaha.
Vroeger de Welsh K Bokkesprong Czardas werdt GGK met 148cm maar uit eindelijk was hij toch écht 154cm.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:55

Wij hebben een A, die als 2 jarige al boven de grootste merrie in onze kudde uitstak.Een merrie die officieus gemeten 1,23m is. Vraag me af of zij, de 2 jarige dus, een serieuze B maat gaat krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:17

regtur schreef:
Wij hebben een A, die als 2 jarige al boven de grootste merrie in onze kudde uitstak.Een merrie die officieus gemeten 1,23m is. Vraag me af of zij, de 2 jarige dus, een serieuze B maat gaat krijgen.

[ [url=m/0eOoc1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/r0IKbw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tja...dat is voor de fokkerij mss niet fijn maar er is vraag genoeg naar B-pony's...dus voor de sport geen probleem toch?
(ze is wel leuk,zo ook die bruine met dat veulen aan de voet)...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:25

En ook dat zegt niet heel veel, mijn bruine werd op de stamboekkeuring 1.17 gemeten en bij de startpas op 1.24... nog extra nagevraagd want was halfjaar later. Maar de startpas meter gaf zichzelf gelijk. Prima, zit geen categorie verschil in maar die pony was echt niet uit de maat volgens stamboek... en volgens mij ook niet, kleinste hier.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:31

vivana schreef:
Dat is toch wat de jury ervan vind en ik ben 't er toch wel over eens...

En ook net wat ze laten zien in dat rondje.
Ik vind het veelste weinig om een hengst daarop goed te kunnen beoordelen.

Die van ons was vorig jaar niet braaf genoeg - hij was ook een beetje vervelend door de nieuwe indrukken en de kilo's voer.
Thuis kon mijn 4 jarige zoontje erop zitten, ondanks de hoeveelheid biks die hij toen al kreeg....
Het beeld daar klopte niet met hoe hij werkelijk was. Nu staat hij in Rusland en is daar ook zo braaf volgens die eigenaren.

Heb dit jaar de hengsten keuring ook niet gevolgd. Druk momenteel, maar ook nog een kater van vorig jaar.

rmcponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:26

Ik lees al een tijdje een beetje mee maar zal toch eens iets plaatsen!
Ik ben sinds ongeveer een half jaar trotse eigenaresse van de Welsh B merrie Leemculehoeve Mirna en van haar (hengst)veulen(jaarling) van vorig jaar Macario(V. Nilantshoeve Zippo). Daarnaast is Mirna(Wij noemen haar Winni) drachtig van de hengst Rondo's Burberry. Tevens heb ik naast Macario het hengstveulen(jaarling) Maarlen's Renzo v. Nilantshoeve Zippo sinds een aantal maanden in mijn bezit. Ik hou me eigenlijk voornamelijk bezig met in en verkoop van pony's en paarden. Maar deze iets uit-de-hand-lopende hobby is toch ook wel erg leuk!

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:57

Welkom RMC, mooie afstammingen !

rmcponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:52

Dank je wel! Ik ben meteen verliefd op je sabino merrie. Wat een plaatje!!

rmcponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:01

Afbeelding

Afbeelding
Mirna nu(nog 3 maanden te gaan) en vorig jaar met macario aan de voet!

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:44

Mooie rassige merrie zo te zien.

Dank je, Vanety is hier ook sinds veulen af aan koningin op stal ... ze is een gevalletje kijk je door de kleur heen of niet. Gelukkig doet ze het erg goed op de keuringen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:58

Welkom RMC! Volgens mij zie ik jullie veel op fb voorbij komen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:01

Knappe dame heb je lopen RMC!

Afbeelding
Poppy kan zo ontzettend leuk bewegen! Ben zo benieuwd als ik haar op keuring mee ga nemen over een paar jaar.

Eerst eens met Fflur proberen! Volgend jaar misschien.