[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:40

Melanie, jeetje.... Ik zal mn oren open houden voor je maar zou zo gauw ook niks weten.

Regtur, ik heb er nog wel eentje in de aanbieding :D Komen vanavond mensen met trailer en al kijken maar mocht dat niks worden....

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:24

regtur schreef:
Melanie5 schreef:
Heb vandaag te horen gekregen dat ik binnen 2 maanden een nieuwe stal moet hebben gevonden. De mensen waar ik nu van huur, hadden een deel van hun terrein verkocht en gaan nu een nieuw huis bouwen. Ze vonden de ruimte die ze hebben te klein, dus nu gaan ze mijn deel van de stal bij het huis trekken en ik kan dus vertrekken. Dit werd vandaag even tussendoor gemeld. Lekker dan, met de winter voor de deur. Hoe ga ik zo snel een betaalbare plek vinden voor 13 ponies?
Lekker kl*te dus weer.

Het zit jou dus niet mee, dit jaar!
Ik weet hoe het voelt, daar wij afgelopen zomer met een vergelijkbaar probleem zaten, (waarover nog steeds geen zekerheid is) maar toen hebben wij nog een heel aantal ponies kunnen verkopen. Dat zal nu ook niet makkelijk meer gaan, met de winter voor de deur.
Er heeft mij nog iemand gevraagd om een hengst of ruin van 1,20 2 of 3 jaar , maar die heb jij niet?

Hier staat precies wat je zoekt Regtur. PB me maar als je interesse hebt.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:54

toch weer jammer van het stamboek he , met hengstenkeuring gaan we gewoon door met de discriminatie van de welsh ponys tegen over de nwr en wpbr zo jammer, denken ze nu werkelijk dat een cob of een a niet getraind word en dus zn voeten niet zal slijten de winter door??

kan iemand mij het verschil uitleggen kwa eventueel beslag voor een nwr en partbred of de rest van de welsh ponys?
anders klaargemaakt? leg het mij maar uit we hebben vanb verschillende secties hengsten op stal voor de hk maar ik zie het verschil nog niet
heb het beetje gehad met de regeltjes van het nwpcs :(

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:30

Ik ga me hier afmelden, Biscuit is vanavond verhuisd naar hele fijne mensen die actief met hem gaan mennen. Begreep dat ze veel contact hadden met Ysselvliedt? :) Bedankt voor alle informatie, tips, hulp, enz enz. Ik ga me storten op de Arabieren en daarmee maak ik een levenslang gekoesterde droom waar. :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:53

cuneracobs schreef:
toch weer jammer van het stamboek he , met hengstenkeuring gaan we gewoon door met de discriminatie van de welsh ponys tegen over de nwr en wpbr zo jammer, denken ze nu werkelijk dat een cob of een a niet getraind word en dus zn voeten niet zal slijten de winter door??

kan iemand mij het verschil uitleggen kwa eventueel beslag voor een nwr en partbred of de rest van de welsh ponys?
anders klaargemaakt? leg het mij maar uit we hebben vanb verschillende secties hengsten op stal voor de hk maar ik zie het verschil nog niet
heb het beetje gehad met de regeltjes van het nwpcs :(

Ik gok dat ze niet beslaan mogen worden. Ik vind het onzin eigenlijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:55

Jammer dat hij verkocht is amyz. Vond het wel leuk hem zo nu en dan te kunnen volgen. Hoop dat hij het leuk krijgt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:57

Was ook een heel zware beslissing, maar ik twijfel er niet aan dat hij een heel goed huisje krijgt daar. Ze zouden me af en toe een fotootje sturen :)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:06

Berry, de A, B, C & D hebben geen ijzers nodig om ze aan het bewegen te krijgen of dingen te verdoezelen. De mensen die deze regels bedacht hebben hebben zelf NWR of WPBR pony's. Denken alleen aan hun eigen haggie. Maar dat is toch geen nieuws?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:09

zitake schreef:
Ik gok dat ze niet beslaan mogen worden. Ik vind het onzin eigenlijk.
Waarom zou een 2,5 jarige ijzers nodig hebben? Voor al die kilometers die het over de weg moet maken?
Ik kan ook redenen bedenken wat er op tegen is:
- een paard/pony moet op natuurlijke manier goed over de benen kunnen gaan
- een afwijkend bewegingspatroon moet niet gecorrigeerd worden met een ijzer
- bij een goede beenstand zal de slijtage gelijkmatig zijn
- bij een correcte beweging word er niet geschoven en gedraaid op de hoeven => voeten worden netjes opgetild en neer gezet.
- bij een goede kwaliteit hoeven zal de slijtage mee moeten vallen

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:58

Ik heb regelmatig foto's gezien van jonge C en D ponies in Wales met ijzers, zelfs jaarlingen. Ik vind ijzers nergens voor nodig als je niet over de weg rijdt. En dan nog, Damon heeft ook geen ijzers. Nou men ik daar niet heel veel mee, dus het is ook niet echt nodig. Als je zoals Blackdevils wedstrijden ment, dan moet je wel. Maar alleen voor keuringen vind ik het onzin.

Amyz, wat jammer. Ik wist niet dat je Bis ging verkopen. Mooi dat hij een mooi huisje heeft.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:07

Ook pas 2 weken geleden besloten hoor, hij heeft nog bizar snel een nieuw huisje gevonden... :)

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:53

Blackdevills de vraag is ook waarom de verschillen binnen een ras
maar wel eens een hengst klaargemaakt? getraind? je zal moeten trainen om een hengst klaar te krijgen op 2,5 jarige leeftijd om hem "klaar" te hebben dan, volwassen!
en wat bij een cob van groot belang is als hij bijv. vanaf september gevoerd word om zn gewrichten etc niet vol te laten worden, door opsluiting en een teveel aan voer
dus zal een hengst getraint moeten worden , de manier waarop je dat doet zal bij iedereen anders zijn , mijn cob komt net als de nwr's in een trainingsmolen en op de weg . en dus heb je het nodig

onzin allemaal , niet over na gedacht , of inderdaad juist wel overnagedacht om zich zelf ergens boven te stellen dat het bekend is klopt maar had de stille hoop dat het keer gelijk getrokken zou worden helaas maar ik werk er niet aan mee

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 01:24

cuneracobs schreef:
maar wel eens een hengst klaargemaakt? getraind? je zal moeten trainen om een hengst klaar te krijgen op 2,5 jarige leeftijd om hem "klaar" te hebben dan, volwassen!
Nee, ik heb het inderdaad nooit zelf gedaan. Ik heb het wel zien gebeuren.

Ik vind het ook niet fair om ze klaar te stomen terwijl ze daar fysiek en mentaal nog niet toe in staat zijn. Dat zelfde geld voor jaarlingen 'klaar' maken. Er zijn maar weinig hengsten die dit aan kunnen. Een hengst moet ook gelegenheid krijgen om daarna nog te groeien. Wanneer ik opmerkingen zie als nog te jeugdig, geen vaderdier en geen hengstuitdrukking bij dat jonge spul dan denk ik liever vooruit. Een vroegbloeier is vaak niet de sterkste. Sommige hebben gewoon wat tijd nodig.

Bolero (NWR) vond ik op de keuring er nog niet klaar voor maar de potentie liet zich wel zien. Toen ik later de foto's zag van het examen van de verrichtingen was ik ook blij verrast. Dat heet ontwikkeling. Ik ben benieuwd hoe hij er uit ziet op de komende HK.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:52

gelukkig zijn er eerdaags weer fokplan besprekingen. Kan je het gelijk mededelen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:28

Waarom zou je met een ijzer niet mogen corrigeren? Dat ze op de keuring er niet onder mogen liggen wil toch niet zeggen dat je dat niet kan doen?? Paar weken voor de keuring eraf,niemand die zegt dat dat niet mag...
En bij een jaarling, nee daar moet je gewoon een goede hoefsmit bij laten komen.

Daarbij persoonlijk vind ik een ijzer veel verzorgder....En hoeveel pony's/paarden hebben gelijke voeten?
(ik heb er ééntje _/-\o_ Fellow )hij staat altijd op blote voeten behalve afgelopen zomer omdat hij veel mee over de weg ging en ik bang ben voorafbreken en het vreselijk vind uitzien van die gekartelde voeten.....)
Onze Wynnetou heeft geen perfecte (wel harde)voetjes dus ,lichtjes corrigeren,ja nual.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:28

BlackDevils schreef:
cuneracobs schreef:
Nee, ik heb het inderdaad nooit zelf gedaan. Ik heb het wel zien gebeuren.

Ik vind het ook niet fair om ze klaar te stomen terwijl ze daar fysiek en mentaal nog niet toe in staat zijn. Dat zelfde geld voor jaarlingen 'klaar' maken. Er zijn maar weinig hengsten die dit aan kunnen. Een hengst moet ook gelegenheid krijgen om daarna nog te groeien. Wanneer ik opmerkingen zie als nog te jeugdig, geen vaderdier en geen hengstuitdrukking bij dat jonge spul dan denk ik liever vooruit. Een vroegbloeier is vaak niet de sterkste. Sommige hebben gewoon wat tijd nodig.

Bolero (NWR) vond ik op de keuring er nog niet klaar voor maar de potentie liet zich wel zien. Toen ik later de foto's zag van het examen van de verrichtingen was ik ook blij verrast. Dat heet ontwikkeling. Ik ben benieuwd hoe hij er uit ziet op de komende HK.

Geen enkele 3 en zelfs 4 jarige is klaar om zo klaargestoomd te worden. Ik blijf ervan overtuigd dat ze de leeftijden gewoon naar 5 moeten optrekken, pas dan is een dier goed uitgegroeid, ook de laatbloeiers min of meer, einde discussies daarover. Maar geen enkele hengstenhouder, fokker, gaat opfokken tot 5 jaar.
Of ze nu met of zonder ijzer staan, ook met bekappen kun je een hoop aan stand veranderen, en elke pony wordt ook voor de keuring netjes op de voeten gezet. Dus tja waarom een a of b niet op ijzers zou mogen?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:17

zitake schreef:
Geen enkele 3 en zelfs 4 jarige is klaar om zo klaargestoomd te worden. Ik blijf ervan overtuigd dat ze de leeftijden gewoon naar 5 moeten optrekken, pas dan is een dier goed uitgegroeid, ook de laatbloeiers min of meer, einde discussies daarover. Maar geen enkele hengstenhouder, fokker, gaat opfokken tot 5 jaar.
Of ze nu met of zonder ijzer staan, ook met bekappen kun je een hoop aan stand veranderen, en elke pony wordt ook voor de keuring netjes op de voeten gezet. Dus tja waarom een a of b niet op ijzers zou mogen?

Feitelijk is een goede A pony pas 100% klaar met de 7 jaar. Ik vind 5 jaar nog wat aan de jonge kant.

Daar staat tegenover dat een hengst al met de twee jaar merries kan dekken. Als Pendock Playboy niet had gedekt met de twee jaar dan had de Welsh populatie van nu er waarschijnlijk heel anders uitgezien. Verder is het wel belangrijk om op tijd uit te vinden wat voor waarde de hengst heeft voor een fokkerij. Overigens is het de vraag hoeveel klaarstomen goed is voor een objectieve selectie. Ze in nature zien geeft meestal meer informatie. Maar goed, het oog wil ook wel wat en een show is ook wel leuk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:19

Dat klopt Joost mentaal vind ik ze nog jong die 5jarigen. Maar ik bedoel dan ook anatomisch qua skelet dus uitgegroeid. Laatste groeischijven met name die in de rug sluiten pas op die leeftijd.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:42

Ik heb ook nog wat connecties in de tuigpaarden wereld en daar hoor je vaak het spreekwoord 'zonder schoenen, geen kampioenen'.
Misschien gaat dat voor sommige Welsh ponies ook wel op;).

Ik ben zeker niet tegen ijzers. Wel moet je het onderscheid maken tussen corrigerend middel of hulpmiddel.
Dat zijn twee heel verschillende dingen.
Wanneer je ze op een 3 jarige hengst (van welke sectie of zelfs van welk ras dan ook) gaat gebruiken als corrigerend middel moet je je heel erg gaan afvragen of je de fokkerij wel vooruit helpt met zo'n pony/ paard.

Wil je ze gebruiken om bijvoorbeeld de beweging wat te accentueren heb ik er weinig moeite mee.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:41

wie legt mij nu dan uit waarom de NWR en WPBR wel ijzers voorgebracht mogen worden? Dar was eigenlijk de vraag van Berry !!!! En dan niet de smoes van het bestuur omdat ze enkele weken later moeten worden aangeleverd voor het verrichtingsonderzoek.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:11

patrick76 schreef:
wie legt mij nu dan uit waarom de NWR en WPBR wel ijzers voorgebracht mogen worden? Dar was eigenlijk de vraag van Berry !!!! En dan niet de smoes van het bestuur omdat ze enkele weken later moeten worden aangeleverd voor het verrichtingsonderzoek.

Ik denk dat die vraag bij het nwpcs neergelegd moet worden. Dit is een discussietopic, geen stamboek vraagbaak :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:20

patrick76 schreef:

Dat is denk ik idd de vraag ;), ik kan ze in elk geval niet beantwoorden.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:40

hoopte dat de bestuursleden nu eens durfden te antwoorden en niet alleen maar stiekum mee lezen . . . . .

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:51

patrick76 schreef:
hoopte dat de bestuursleden nu eens durfden te antwoorden en niet alleen maar stiekum mee lezen . . . . .
Luisteren is de eerste stap naar communicatie ;)
En als ik kijk de laatste tijd dan zijn wel een aantal dingen doorgedrongen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:52

Oh wat plots amyz! Als jij er een goed gevoel bij hebt is het goed he. Arabieren zijn ook mooi ;)

Waarom NWR's en WPB's wel met ijzer voorgebracht mogen worden? Daar kan ik van allerlei leuke redenen voor verzinnen, maar het echte antwoord weet ik ook niet.

Een ijzer zie ik liever niet op de hengstenkeuring. Zie liever hoe ze lopen zonder, dus hoe ze echt lopen.
Als je ze nu al bij jonge dieren onderlegd om "iets" te corrigeren, vraag ik me af of je niet een andere smid moet zoeken??
En wat uryanne zegt: of je de fokkerij wel vooruit helpt met zo'n dier? Ik heb een hekel aan mensen die dingen verdoezelen.