[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 01:21

Melanie5 schreef:
Vraagje voor de kenners:
Kunnen jullie dit veulen beoordelen? Merrietje is nu 10 maanden oud. Helaas staat ze wat scheef op de foto, met de kont iets naar de camera gedraaid. Ook heeft de fotograaf de camera niet geheel recht, dus het lijkt alsof ze een beetje naar voren hangt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UOZJQD77.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GCVOWRTO.jpg

zo van deze foto's af kan ik alleen zeggen dat ik der mischien wat kort in de croupe vind.. en zou mischien iets meer front kunnen hebben (hals aanzet)
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 08-04-09 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto quoten. Foto in link geplaatst.

PeeWij

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:10

Dit soort foto's zijn niet te beoordelen. Moeilijk in te schatten qau maat ed. Daarnaast staat het beestje zo opgesteld dat beide foto's schuin van achter zijn genomen.
Willen jullie trouwens geen foto's quoten, dat is tegen de Bokt regels

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:37

Ja, ik ben het nogal met PeeWij eens. Op grond van deze foto's kan je hooguit een paar vermoedens uitspreken. Op zichzelf geen raar veulen, maar als je op details gaat kijken is er eigenlijk weinig soep van te koken.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:15

Ze heeft wel flinke soepbotten, om maar eens in de culinaire termen te blijven!

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:44

Regtur, zo spreekt men niet over een pony of paard

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:23

regtur schreef:

Ik vind hem wel erg goed _O-

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:50

Melanie5 schreef:
regtur schreef:

Ik vind hem wel erg goed _O-

Ik ook! Ze hebben het hier echt niet over hachee :+

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:16

Ja, we kunnen het hier wel over onderdelen hebben.

Zo op het eerste gezicht zie ik dan wel de volgende dingen:
- ruim voldoende bot (hoewel bij het voorbeen ook wel veel "feather", dus wat moeilijk te zien hoeveel van het bot haar is ;) )
- korte pijpen
- klein hoofd
- kleine oren
- voldoend groot oog
- redelijk strakke ruglijn
- iets recht achterbeen
- iets korte croupe
- schouder mocht iets schuiner liggen, althans vanuit deze hoek
- hoofd hals-aansluiting niet duidelijk genoeg te zien, kan wel een aandachtspunt zijn
- ditto aanzet uit de borst
- niet veel schoft
- lijkt overbouwd, maar dat kan perspectief zijn

maar goed, dit zijn allemaal onderdelen. Afhankelijk van hoe dit beestje er in gewoon perspectief op staat, wat er allemaal onder dat haar zit en of de verhoudingen in normaal perspectief wel kloppen kan je gaan van een dikke stermerrie naar een tweede premie. Zodoende kan ik er weinig mee. Op grond van die foto's zou ik haar de kans nog wel even geven, maar pas op als je de beste foto's uit een hele hoop mindere gepakt hebt. Het is namelijk ontstellend gemakkelijk om jezelf voor de gek te houden. Maar zonder meer is dit een veulen dat onmiskenbaar Welsh is.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:37

Ik zal ook eens mijn mening geven over de foto's en dan voornamelijk de tekst die je erbij zet.

Melanie5 schreef:
Vraagje voor de kenners:
Kunnen jullie dit veulen beoordelen? Merrietje is nu 10 maanden oud. Helaas staat ze wat scheef op de foto, met de kont iets naar de camera gedraaid. Ook heeft de fotograaf de camera niet geheel recht, dus het lijkt alsof ze een beetje naar voren hangt.

Je begint zelf al met excuses te zoeken over de kwaliteit van de foto's. In mijn ogen probeer je hiermee al de minder positieve punten over het veulen te verbloemen. Ik denk niet dat je opzoek bent naar commentaar van ons, maar eigenlijk meer een bevestiging.

Ben je zelf wel overtuigd van de kwaliteit van dit veulen?

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:44

Als je lang genoeg in de fokkerij zit en veel ervaring hebt, dan weet je dat je NIET van een foto een mening kunt geven. Doe je dat toch, dan heb ik mijn twijfels

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:31

hey, misschien kennen de vaste mensen mij hier nog. Een hele tijd geleden postte ik dat ik in de zomer naar Wales zou gaan, om op een stoeterij te gaan werken...
En daar ben ik inmiddels al 2 weken geleden geweest om kennis te maken. Het was echt geweldig en haar hengst was echt klasse! Zo ook haar andere pony's, maar van haar hengst was ik helemaal weg...
Ik heb een spiegelreflex camera gekocht, en heb toen ik daar was een hoop foto's gemaakt. Gezien het hier vol zit met welsh pony liefhebbers dacht ik dat jullie het wel leuk zouden vinden als ik de foto's met jullie zou delen. Ik zet mijn foto's meestal niet zomaar openbaar op internet neer, gewoon omdat veel mensen de copyright negeren, dus mocht iemand ze graag willen zien, stuur dan eventjes een PB'tje!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:33

Welke stal was het ook alweer?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:12

PeeWij schreef:
Ik zal ook eens mijn mening geven over de foto's en dan voornamelijk de tekst die je erbij zet.
Je begint zelf al met excuses te zoeken over de kwaliteit van de foto's. In mijn ogen probeer je hiermee al de minder positieve punten over het veulen te verbloemen. Ik denk niet dat je opzoek bent naar commentaar van ons, maar eigenlijk meer een bevestiging.

Ben je zelf wel overtuigd van de kwaliteit van dit veulen?

Ik ben zelf zeer overtuigd van de kwaliteiten van dit veulen. Ik vroeg mij gewoon af wat anderen van haar vinden. Zelf zie je niet altijd de mindere punten. Ik wilde gewoon een mening van jullie horen.
En of ze echt goed is, dat zien we op 25 april wel.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:21

Excuses als ik niet erg duidelijk overkwam met mijn opmerking over soepbotten. Ik sloot gewoon aan bij wat Joost zei over "soep van koken".
Ik wilde aangeven dat ik het veulen flink bot vind hebben.
Ook heb ik haar in het echt gezien toen ze bij stal Peacock in de wei liep, en was van mening dat het een hele beste was. Deze foto's doen haar geen recht.
Als ze zo doorgaat met ontwikkelen, wordt ze meer dan een gewone 1e premie pony.
De moeder is overigens ook een klasse merrie, die met de jaren beter wordt en m.i. nog weleens hoog kan scoren.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:43

Regtur: je hebt het over stal Peacock, en dan moet ik eventjes aan iets denken dus heb ik een vraagje. Vorig jaar ben ik naar de nwpcs keuring in houten geweest, en toen werd er ook een prachtig jaarling hengstje geshowd (ik was er in elk geval weg van) een knap beestje met een maanoog. Volgens mij van Ysselvliedt's Special Edition. Ik was helemaal weg van hem en ben benieuwd of iemand toevallig weet hoe hij ook alweer heet, evt. waar hij nu staat en of iemand nog foto's van hem heeft van op de keuring vorig jaar.
Het was een héél lichte palomino. Hij werd toen 2e in zijn klasse, hij eindigde na zijn half broertje van Ysselvliedt.

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:49

Dat is Powerful's Chico geweest. Op de website staan foto's van hem www.peacockstud.com
Hij is verkocht inmiddels.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:37

hey mensen....ben al lang niet meer geweest in het topic,wel gelezen gelukkig...

heb nog steeds geen computer maar er is er een in aantocht.

ik barst van de zenuwen hier.....pepper krijgt bijna het veulen van beukenhofs bart en ben zoooooo benieuwd wat eruit komt...

ze was eigenlijk 5 april uitgeteld maar is misschien toch van de eerdere dekking drachtig,dus 1 april uitgeteld...

alleen laat ze alle tekenen zien van een merrie die zeer binnenkort een veulen krijgt.

ineens heel erg verharen,voller wordende uier,hele erge voernijd maar toch het hooi niet echt willen eten,buik zakt heel erg uit en je ziet heel duidelijk dat het veulen verplaatst,en ze draagt haar staart steeds hoger...

had de bedrijfsveearts geraadpleegd en die zei dat het veulen er goed over 2 of zelfs 1,5 week al kan zijn...moest het maar goed in de gaten houden...

hebben jullie als fokker ooit zoiets meegemaakt?

dat een merrie eigenlijk nog bijna 1 maand moet maar toch alle tekenen laat zien van een naderende bevalling?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:48

Hoeveel dagen heb je geteld voor 5 april? 340 of 335? of nog wat anders?

Heel erg verharen, ietwat uier, erge voernijd heeft mijn merrie ook allemaal al en die moet nog 2 maanden ;)
Buik zakt nu ook al wat.

En 2 weken eerder dan uitgerekende datum is zo vreemd niet??

ps: Je moet je onderschrift even aanpassen, of weghalen denk.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:52

tja,maar ik wil wel graag voorbereid zijn....heb het hele weekend al zo,n voorgevoel....

ach,misschien maak ik mezelf wel gek....

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:47

Thanks Toptoys!
Het was inderdaad Chico :)

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:47

inowa:
kan zo nog een tijdje duuren hoor, ik heb nu een merrie op stal die al 3 weken een uier heeft en die is volgende week uitgeteld, ik zou me eigen niet teveel vast pinnen aan die voor tekenen je weet nooit hoelang ze dat van te voren krijgen ...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:02

cappelstud schreef:
Als je lang genoeg in de fokkerij zit en veel ervaring hebt, dan weet je dat je NIET van een foto een mening kunt geven. Doe je dat toch, dan heb ik mijn twijfels

Dat slaat nergens op. Je kan best een oordeel geven op een foto. Als je advertenties kijkt, gaat je toch ook eerst op de foto's af om te kijken of het je aanspreekt?
Ik vraag hier om een mening, niet om een jury rapport. Ik ben zelf zeer tevreden met deze merrie. Haar halfbroer is mijn dekhengst en haar vader is mijn oude hengst. Ik zou haar niet aanhouden als ik geen toekomst in haar zie.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 08:27

Jaimyliefje schreef:
Regtur: je hebt het over stal Peacock, en dan moet ik eventjes aan iets denken dus heb ik een vraagje. Vorig jaar ben ik naar de nwpcs keuring in houten geweest, en toen werd er ook een prachtig jaarling hengstje geshowd (ik was er in elk geval weg van) een knap beestje met een maanoog. Volgens mij van Ysselvliedt's Special Edition. Ik was helemaal weg van hem en ben benieuwd of iemand toevallig weet hoe hij ook alweer heet, evt. waar hij nu staat en of iemand nog foto's van hem heeft van op de keuring vorig jaar.
Het was een héél lichte palomino. Hij werd toen 2e in zijn klasse, hij eindigde na zijn half broertje van Ysselvliedt.

Deze pony is verkocht naar mensen in Rotterdam, maar komt in Nederweert (Li) op stal te staan, waar dus zijn halfbroer ook naar toe is gegaan. Overigens was die halfbroer de Weyerds Hello Showman.
Op deze beginnende fokstal staat ook het kopnummer van de oudere hengsten, Dukeshill Pizzazz, daarnaast de zwarte , wat oudere Mulligens Duco, en de 3 jarige Dyfed Penpal.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 08:47

inowa schreef:
tja,maar ik wil wel graag voorbereid zijn....heb het hele weekend al zo,n voorgevoel....

ach,misschien maak ik mezelf wel gek....

Gewoon rustig blijven. Als je straks een paar doorwaakte nachten hebt, heb je je energie hard nodig! ;)
Wij krijgen binnenkort ons 75e veulen, en het is nooit hetzelfde.
Wel hebben de meeste merries een bepaald vast patroon, wat je van moeder op dochter ook weer ziet doorgaan.
Meestal redt de merrie zich prima, maar een oogje in het zeil houden is wel slim. En ook heel erg leuk!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:27

[quote="joostvangestel"]
- ruim voldoende bot (hoewel bij het voorbeen ook wel veel "feather", dus wat moeilijk te zien hoeveel van het bot haar is ;) )
- korte pijpen
- klein hoofd
- kleine oren
- voldoend groot oog
- redelijk strakke ruglijn
- iets recht achterbeen
- iets korte croupe
- schouder mocht iets schuiner liggen, althans vanuit deze hoek
- hoofd hals-aansluiting niet duidelijk genoeg te zien, kan wel een aandachtspunt zijn
- ditto aanzet uit de borst
- niet veel schoft
- lijkt overbouwd, maar dat kan perspectief zijn
quote]

Hoi Joost, dank voor de punten. Ze is inderdaad momenteel wat overbouwd, maar welke jaarling is dat niet? Korte pijpen zijn beter dan lange toch? Dan zijn de benen sterker. Achterbeen was mij zelf ook wel opgevallen, maar ik vind het op deze leeftijd niet storend. Schouder zou goed moeten komen, als ik haar vergelijk met haar halfzussen. Haar vader heeft een goede schouder en de moeder ook.
Hoofd-hals lijkt nu zwaar, had haar broer op die leeftijd ook. Er zit ook wle nog een pak haar op. Haar hals mag van mij wel zwaarder worden met de jaren.