[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:14

uryanne

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:39

Als het goed is heb ik in het nieuwe jaar een merrie met het silver performance predicaat van het WPCV.
1 van de fokdoelen die ik me voor ogen heb is dan bereikt :D

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:41

@ Melanie gefeliciteerd!

Ik kom ook weer even om een hoekje gluren ;) , heb het erg druk gehad met van alles en nog wat. K heb de ponies trouwens nog niet verkocht, kon er het juiste baasje / bod niet voor vinden :) .

Voor m'n hengstveulen ben ik nu op zoek naar een opfok adresje, zowieso voor de winter.. Misschien langer. Weten jullie misschien wat?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:50

yorick,erg mooie jaarlingen...vind de merrie heel leuk

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:30

Honeys schreef:
@ Melanie gefeliciteerd!

Ik kom ook weer even om een hoekje gluren ;) , heb het erg druk gehad met van alles en nog wat. K heb de ponies trouwens nog niet verkocht, kon er het juiste baasje / bod niet voor vinden :) .

Voor m'n hengstveulen ben ik nu op zoek naar een opfok adresje, zowieso voor de winter.. Misschien langer. Weten jullie misschien wat?

Ik heb mijn hengstje in zuidhorn staan, waar ook de pony's van aniek staan. Heel tevreden over.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:54

Honeys schreef:
@ Melanie gefeliciteerd!

Van mei tot eind oktober hebben wij nog een plekje in de hengstenwei. Maar voor de winter kunnen we helaas niets bieden. Ik weet wel een paar adresjes, maar kan niet zeggen of die nog ruimte hebben.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:56

uryanne schreef:
Als het goed is heb ik in het nieuwe jaar een merrie met het silver performance predicaat van het WPCV.

Ik heb daar nog nooit van gehoord, leg uit.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:23

regtur schreef:
uryanne schreef:

Ik heb daar nog nooit van gehoord, leg uit.

http://www.wpcv.nl/media/files/predikat ... estuur.pdf

Nieuwe regeltjes bij het WPCV

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:03

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik van dit voorstel vind. Aan de ene kant is het wel een idee om ervoor te zorgen dat WPCV ponies toch een predikaat kunnen halen, aan de andere kant vraag ik me af wat de meerwaarde is.
Ik vind wel dat het ook echt een onderdeel van een show moet zijn en niet een aparte rubriek.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:12

uryanne schreef:

onze C en B hengst krijgen dan het Gold Performance predicaat 8-)
Mits we ze laten registreren bij de WPCV en daarvoor betalen. Nog maar eens bedenken of we dat gaan doen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:15

Melanie5 schreef:
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik van dit voorstel vind. Aan de ene kant is het wel een idee om ervoor te zorgen dat WPCV ponies toch een predikaat kunnen halen, aan de andere kant vraag ik me af wat de meerwaarde is.
Ik vind wel dat het ook echt een onderdeel van een show moet zijn en niet een aparte rubriek.

Moederland doet hier toch niet aan mee of wel? Weer typisch iets Nederlands. Heb nog niet begrepen dat ze er aparte rubrieken voor worden gemaakt, maar dat zou dan misschien wel het verschil moeten maken. Worden de rubrieken weer kleiner van. Gaat het dus echt lijken op de rubrieken met ster en keur merries bij het NWPCS.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:00

Het is geen voorstel meer maar zelfs al aangenomen. En dan staat er nog iets in wat helemaal niet kan, namelijk:
Een dier komt in aanmerking voor het predicaat “Gold Performance” als deze bij de KNHS of vergelijkbare organisatie één van de volgende niveau heeft bereikt: pony´s in klasse A en B Dressuur M1 met 1 winstpunt

Een A pony kan niet eens uitgebracht worden op dressuur M niveau!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:21

PeeWij schreef:

Wel als het een sektie A is, die ingemeten wordt in de categorie B. De categorie B loopt vanaf 1.17m.

@patrick: WPCS doet niet mee idd. Dat is ook wel het grootste argument van het WPCV over deze nieuwe regeling. Helaas voor ons is de PVE wel leidend in Nederland en zullen alle stamboeken moeten voldoen aan hun regels.
Wat ik verder begrijp, is het niet verplicht om mee te doen als fokker. Tenminste niet als het aparte rubrieken zouden zijn. Denk niet dat ze extra rubrieken gaan beginnen, dat wordt een zooitje.

Ik denk niet dat er veel meerwaarde in zit. Wat mij stoort is dat we op deze manier straks 2 stamboeken hebben die hetzelfde doen. Dan krijg je zo'n gevalletje van bv de IJslandse stamboeken en de Tinker stamboeken. Het is juist mooi dat we verschillende stamboeken hebben voor verschillende wensen van mensen. (he dat rijmt :D).
We zien wel hoe het gaat lopen. Zolang er gewoon door Engelse juryleden gekeurd blijft worden, vind ik het wel best.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:24

Melanie we praten hier over KNHS of vergelijkbaar dus een A (sport)pony tot 1.18m En daar vallen toch veel sectie A's in

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:28

Ok, dat had ik niet begrepen. Maar aangespannen mag wel verder dan de M. Misschien dat ze dat bedoelen dan?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:30

Aan de ene kant vind ik het een meerwaarde. Dan kijk ik meer naar de commerciele kant. Een merrie of hengst met een predicaat verkoopt vaak toch wat makkelijker.
Andere kant van het verhaal is natuurlijk dat het bewijs voor de (in mijn geval) sportprestatie reeds gegeven is door de knhs. Plus dat het verschil WPCV - NWPCS weer een stukje kleiner zal zijn.
Derde punt is dat ik een sportpredicaat niet nodig heb om te beoordelen of mijn pony werkwillig is en een goed karakter heeft. Ik ben uiteindelijk degene die ermee moet werken en de selectie maak in mijn eigen fokkerij.

De uitvoering en motivatie voor het verlenen van een predicaat kan ik me wel in vinden. Blijft gewoon zonder papier in de hand of kennis van de eigenaar keuren van een pony. Zoveel mogelijk proberen belangenverstrengeling voorkomen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:46

benieuwd wat de kosten hiervan gaan worden.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:53

Hoe zit het dan met Willie Wortel? Die is toch M- dress.?
Snap inderdaad wel dat het voor de kleinere pony's wat lastiger wordt.

Hoe gaat dat bij het NWPCS?

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:13

Willie Wortel was bij beindiging met Romy M2 dressuur met een heleboel winstpunten.Dit is de hoogste klasse voor een B pony (sportmaat)

dit systeem word bij het foreststamboek ook gehanteerd , romy en paladin (foresthengst) zijn Z springen met winstpunten geworden afgelopen zomer en zij zijn op de forestsportdag gehuldigd (erg leuk)
Deze winstpunten worden door het stambook bij de knhs gecontroleerd en als het klopt komt de pony in aanmerking voor het prestatie predikaat (zo heet het bij de forest maar de bedoeling is hetzelfde.)

Het voordeel van deze predikaten zijn dat het voor fokkers makkelijker bij te houden is of terug te vinden wat hun fokproducten doen in de sport als je de pony bv uit het oog bent verloren,ook word het in het stamboekblad gepubliceerd.

ook kan het voor sommige fokkers goed zijn om bv van een hengst zijn nakomelingen de sportprestaties te bekijken, dit word veel inzichtelijker en vooral als je iemand hebt die dit bv op een site bijhoud.
neem maar eens de moeite om op de site van http://www.brummerhoeve.nl te kijken en dan onder sportindex
Zo'n index kan heel waardevol zijn voor fokkers.

Nu zal het voor de grote maten welsh die toch meer sportgericht zijn wat vaker gebruikt worden dan voor de kleine maat maar ik vind het wel correct dat ze de kleine maat ook die onderscheiding geven.
Laatst bijgewerkt door pietsie op 18-11-11 01:47, in het totaal 1 keer bewerkt

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:27

PeeWij schreef:
Het is geen voorstel meer maar zelfs al aangenomen. En dan staat er nog iets in wat helemaal niet kan, namelijk:
Een dier komt in aanmerking voor het predicaat “Gold Performance” als deze bij de KNHS of vergelijkbare organisatie één van de volgende niveau heeft bereikt: pony´s in klasse A en B Dressuur M1 met 1 winstpunt

Willie Wortel is indoorkampioen geworden in maart 2010 M1 dressuur en outdoorkampioen sept 2010, Hippiade M 2 dressuur.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:53

regtur schreef:
PeeWij schreef:

Willie Wortel is indoorkampioen geworden in maart 2010 M1 dressuur en outdoorkampioen sept 2010, Hippiade M 2 dressuur.

pietsie schreef:
Willie Wortel was bij beindiging met Romy M2 dressuur met een heleboel winstpunten.Dit is de hoogste klasse voor een B pony (sportmaat).

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:08

Dus is hij een Welsh A in de Categorie b :j 8-)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:49

dion1anouk schreef:

Je, verwarrend he? En om het nog lastiger te maken was hij eerst een A pony in de klasse a, maar wordt vaak in handicap gereden met de klasse b, maar hij is nog ietsje gegroeid en is nu een sectie A in de sportklasse b. Dit betekent wel dat hij vaak de kleinste is van de deelnemers in zijn rubriek, die immers doorloopt tot 1,27m.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:07

regtur schreef:
dion1anouk schreef:

Je, verwarrend he? En om het nog lastiger te maken was hij eerst een A pony in de klasse a, maar wordt vaak in handicap gereden met de klasse b, maar hij is nog ietsje gegroeid en is nu een sectie A in de sportklasse b. Dit betekent wel dat hij vaak de kleinste is van de deelnemers in zijn rubriek, die immers doorloopt tot 1,27m.

Kun je nagaan wat een prestatie die 'kleine' ponies kunnen leveren! :D

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:22

uryanne schreef:
regtur schreef:

Kun je nagaan wat een prestatie die 'kleine' ponies kunnen leveren! :D[/quote]

Inderdaad hihi 8-)