[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:32

Flux schreef:
Hi allemaal,

Zou iemand van jullie misschien inzicht kunnen geven in hoe je als fokker de hengst voor je merrie kiest? Waar kijken jullie vooral naar? Kijk je bijvoorbeeld meer naar bouw en beweging dan naar prestatie? Of zijn prestatievolle voorouders in de stamboom een factor? Kleur? En hoe zit het met genetische afkomst en inteeltcoefficient? Levert het Welsh stamboek bijvoorbeeld data aan waarbij je het percentage inteelt kunt inzien? Of zijn daar regels voor binnen het stamboek? Ben erg benieuwd wat het stamboek allemaal doet om de gezondheid van de populatie te waarborgen, nu en in de toekomst.

Ik wil je mijn mening geven maar die verschilt niet veel van onze KWPN fokdoel ;)
Ik wil graag een sport pony fokken dus ik zoek naar hengsten die zelf ook wat presteren, of in de lijn veel sport zit.
Beweging vind ik zelf heel belangrijk! Een sterk achterbeen wil ik altijd graag zien en een gedragen houding in de beweging.
bouw kijk ik uiteraard ook naar ik zie ze liever wat bergop gebouwd (kwpn fokker he :P)
Kleur kijk ik wel naar want ik wil liever geen schimmel :Y)
Ik denk vast aan mijn was momenten in de winter als ik op concours moet haha :)
inteelt heb ik eigenlijk geen idee hoe het welsh stamboek daarmee omgaat heb ik ook niks over gevonden nog.
zelf let ik op dat er niet in de directe lijn inteelt zit maar verder, als ik een hengst in een lijn heel erg fijn vind dan mag die hengst best 2 keer voorkomen maar als ik het een slechtere hengst vond dan zie ik hem liever niet 2x in de lijn ;)
Ik weet niet of je wat aan mijn mening hebt en waar je mee fokt (ik ben van de A's)

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:34

Seven schreef:
Mag ik me hier ook melden :D

We zijn sindskort eigenaar van 2 prachtige Welsh b merries

7 jarige vos, heeft een merrie en hengst veulen gehad. We zouden haar dit jaar willen dekken mocht iemand daar wat tips voor hebben kwa hengstkeuze graag.
Afstamming hogelands ferdinant x casperhof's freddy
[ [url=m/7nUEUQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Z9v8RD.jpg]Afbeelding[/url] ]

2 jarige merrie
Wollings dante x llangeitho tarquin
[ [url=m/RF7ilU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welkom :D

Je hebt prachtige pony's gekocht zo te zien!
en die 2 jarige <3

wat ga je ermee doen? zijn ze bedoeld voor de fokkerij of sport? :)
ik ben niet zo van de B's dus ik kan je daar niet mee helpen :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:45

Flux schreef:
Hi allemaal,

Zou iemand van jullie misschien inzicht kunnen geven in hoe je als fokker de hengst voor je merrie kiest? Waar kijken jullie vooral naar? Kijk je bijvoorbeeld meer naar bouw en beweging dan naar prestatie? Of zijn prestatievolle voorouders in de stamboom een factor? Kleur? En hoe zit het met genetische afkomst en inteeltcoefficient? Levert het Welsh stamboek bijvoorbeeld data aan waarbij je het percentage inteelt kunt inzien? Of zijn daar regels voor binnen het stamboek? Ben erg benieuwd wat het stamboek allemaal doet om de gezondheid van de populatie te waarborgen, nu en in de toekomst.

Wij kijken ook erg naar beweging, maar ik kom ook vanuit de kwpn. Ik kijk daar graag naar en als fokker moet je ook vooral fokken wat je mooi vind.
Echter kijk ik verder naar de bouw - is de pony lang of compact( ga geen lange hengst op een lange merrie zetten etc)
Maar ook zeker karakter is belangrijk in de welsh. Het moet een aanvulling zijn. De hoogte is natuurlijk ook belangrijk.
Kleur is ook persoonlijk en kijk er wel naar, maar is zeker iets waar ik me niet op vast zet. Passende hengst is het belangrijkste...

Wij zijn wel bewust gaan kijken naar een predicaat merrie voor het fokken. Ben met die keuze nog steeds erg blij.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:01

Fotografie91 schreef:
Flux schreef:
Hi allemaal,

Ik wil je mijn mening geven maar die verschilt niet veel van onze KWPN fokdoel ;)
Ik wil graag een sport pony fokken dus ik zoek naar hengsten die zelf ook wat presteren, of in de lijn veel sport zit.
Beweging vind ik zelf heel belangrijk! Een sterk achterbeen wil ik altijd graag zien en een gedragen houding in de beweging.
bouw kijk ik uiteraard ook naar ik zie ze liever wat bergop gebouwd (kwpn fokker he :P)
Kleur kijk ik wel naar want ik wil liever geen schimmel :Y)
Ik denk vast aan mijn was momenten in de winter als ik op concours moet haha :)
inteelt heb ik eigenlijk geen idee hoe het welsh stamboek daarmee omgaat heb ik ook niks over gevonden nog.
zelf let ik op dat er niet in de directe lijn inteelt zit maar verder, als ik een hengst in een lijn heel erg fijn vind dan mag die hengst best 2 keer voorkomen maar als ik het een slechtere hengst vond dan zie ik hem liever niet 2x in de lijn ;)
Ik weet niet of je wat aan mijn mening hebt en waar je mee fokt (ik ben van de A's)

Bedankt voor je reactie! Ik fok nog geen ponies, maar ben me al een tijdje aan het oriënteren de sectie A om mogelijk mee te gaan beginnen. Inderdaad ook gericht op de sport (mennen) en kleurpony's. (Hoewel kleur tweede keus is). Echter ben ik heel erg van de voorbereiding en heb ik een stamboom bestand gemaakt met over de 700 A hengsten. Ik schrok toen wel dat al deze hengsten in de regel afstammen van 6 founders, en 80% zelfs terug te herleiden is naar 1 enkele hengst. Uiteraard zijn er meerdere merrielijnen, maar dan nog. Ik vraag me gewoon af of het stamboek hier voldoende inzicht in heeft. En als ik dan kijk naar de 1e premiehengsten van de keuring van vorig jaar weet ik het niet. Ik ben gewoon benieuwd hoe fokkers hier tegen aankijken.

Het KWPN laat wel het percentage inteelt zien, berekend over 9 generaties als ik het juist heb. Dat is al aardig accuraat. Nu heeft het KWPN natuurlijk ook als voordeel dat het een "verzamelstamboek" is en niet een gefixeerd ras wat Welsh A wel is. Imo is het voor de welshjes nog belangrijker voldoende inzicht te houden in het genetische bestand van de populatie.

Ben zelf zeer benieuwd naar de keuring van dit jaar. Kan er helaas niet live bij zijn maar zal zeker vanaf de bank toekijken.

Cemlys

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:20

Het is net welke richting je uit wil en wat je wil fokken. Ten eerste is een correcte pony het doel, je wil negatieve punten gaan verbeteren. Zelf kijk ik daarnaast naar type, ik hou heel erg van het Hill type, daarnaast wil ik op karakter fokken, een fijne en makkelijke brave kinderpony, de pony 's waar ik mee fok gaan allemaal een beetje terug naar bepaalde lijnen. Vooral om type en karakter. Verder wil ik een makkelijk bewegende pony, goede achterhand want dat is zo belangrijk zowel voor een kinderpony als voor bv menpony
Hoewel ik een aantal beste bewegen heb, is het fijn om soms ook een iets vlakkere te hebben met name voor kinderen.
Inteelt kun je wel opzoeken, hengstenboek is er wel en de aanvullingen zouden ook weer komen dacht ik.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:26

Wat trouwens hengstenkeuze betreft ben ik begonnen met een jonge merrie, verbeterpunten bij haar zijn beweging en front (halsaanzet kan beter). De eerste keer heb ik voor een hengst gekozen met mooi front, voldoende beweging,... merrie die daaruit kwam is iets groter, beweegt beter (alhoewel als je vanuit kwpn oogpunt kijken dan drukt ze mss iets makkelijk de rug weg,beetje door haar front), hals duidelijk beter, ook beter gedragen
Nu 2 jaar gedekt met een zelf aangekocht hengst je. Veel bot en beweging, fijn karakter, hals mocht mss iets meer lengte hebben, maar is ook wel typisch voor het type.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:10

Wat ik wil verbeteren goede vraag, ik zie graag iets meer knie in de beweging, kwa bouw durf ik het zo niet te zeggen zit meer in dr dressuur paarden ;)
Heb een stand foto daar was ze was minder in conditie door dr veulen
Afbeelding

Kwa kleur vinden we een kleurtje leuk maar dat is geen eis. We willen een Welsh die zeer goed in het type staat, goed beweegt en een top karakter

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:24

Ik zou zelf een hengst nemen met veel bot en veel ras bij deze merrie.
Beweging zit genoeg in deze lijn.
Niet teveel knie erin, want dat willen ze ook weer niet bij het NWPCS.

Misschien leuk om 10 en 11 februari in ermelo de nieuwe lichting te bekijken.

Verder kijk ikzelf naar predicaatrijke stammen, maar ben ook in voor iets nieuws.

Het enige wat ik absoluut niet wil zien is directe inteelt op het papier. Dat is voor mij een no go.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:51

En vaak zijn de nabesprekingen ook interessant, hoor je weer de visie en waarom ze sommige wel of niet doorgelaten hebben

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:56

We wouden daar inderdaad graag kijken maar met een baby van nu 6 week is dat wat lastiger

Heb jij wellicht een hengst in het hoofd die op haar kan verbeteren kwa bot en ras. Bewegen kan ze inderdaad goed genoeg.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:58

Seven schreef:
We wouden daar inderdaad graag kijken maar met een baby van nu 6 week is dat wat lastiger

Heb jij wellicht een hengst in het hoofd die op haar kan verbeteren kwa bot en ras. Bewegen kan ze inderdaad goed genoeg.

Livestream _/-\o_ same problem hier

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:14

Dat is een goede tip waar is dat te zien?
Van het kwpn kan ik alles vinden maar welshjes ben ik kwa fok en keuring nogal onwetend :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:23

Zal wel een link komen op de facebookpagina van het welsh stamboek of op hun website. Die even in de gaten houden dus.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 00:03

Bedankt die zal ik zeker in de gaten houden

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:51

Seven: als je op save wil spelen kun je b.v. gaan voor Breeton Dai en een andere hengst die veel ras en bot heeft is de schimmel Marons Gladiator. Die laatste staat komend jaar bij de Fam. Venhuizen.

Ik maak dit jaar zelf gebruik van Cadlanvalley Landlord op mijn oudere merrie en Rondo's Cerutti op mijn jarige Sabino-vos.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:52

Cemlys schreef:
Seven schreef:

Livestream _/-\o_ same problem hier

Er komt helaas geen livestream

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:09

Geen livestream... zucht! Ik vond het juist zo handig om nog eens terug te kijken na afloop en ook zeker een toegevoegde waarde.
Wat ontzettend jammer, ik denk dat 2 dagen voor mij nu teveel gaat zijn qua aanwezigheid en was echt van de livestream uitgegaan.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:23

Inderdaad jammer! Nou ben ik zelf aanwezig, maar toch een gemiste kans voor mensen die er niet heen kunnen komen.

Seven, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten. Nou ben ik geen B fokker, maar wil best even mee kijken naar je merrie.
Buiten conditie om wat gelukkig voor een volgende keuring aan te pakken is, zou ik letten op een meer opwaarts gebouwde hengst/met een langer voorbeen.
Kan door het opstellen komen, maar merrie lijkt hier een wat steile schouder te hebben. Wat schuinere schouder fokken geeft ook meer schoudervrijheid/beetje meer knie er in.
Ten slotte zou ik letten op de hals vorm, mag wat meer front/kap hebben, maar ook vind ik deze wat diep uit de hals komen. Dus daar zou ik ook op letten bij een hengstenkeuze.
Heb de merrie zelf niet gezien in Tolbert, dus kan er niet veel over zeggen. Maar als sportmens hou ik wel van een B met een beetje extra beweging.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:43

Hè wat jammer, geen livestream! Ik kan zelf helaas ook niet gaan (mag uiteindelijk niet meer, zucht)

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:46

Jammer dat er geen livestream is. Misschien toch maar even gaan kijken. Ben wel benieuwd hoe het in zijn werk gaat :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:03

Bedankt voor de tips, we gaan liever niet voor een schimmel tenzij dat echt de beste combi is. Breeton dai vinden ik een aansprekende hengst. Zie niet waar die ter dekking staat.
We zouden als er een mogelijkheid is en het is een passende combi die verbeterd graag weer een palomino of valk willen fokken maar kleur is niet prioriteit 1 natuurlijk

Jammer dat er geen livestream is, gaat iemand heen die foto's maakt en feedback wil geven van de b hengsten :D

Aniek dat is inderdaad ook wat wij hebben gezegd, ze moet opwaartser schouder wat meer vrijheid maar dan kijk.ik er naar als dressuur paarden fokker en eigenaar :D

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:20

Oh nee, geen livestream? Wat onwijs jammer zeg! Waar wordt gezegd dat hij er niet is dit jaar? Vorig jaar was het er toch wel?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:24

Breeton Dai staat ter dekking op Stal Woldberg, je hebt ook Lindehoeve's Optimist, staat ter dekking bij de Fam. Flier.

Ook een bewezen hengst ... en verbeteren op een merrie kijk ik nihil naar eerlijk gezegd. Mijn Keurmerrie werd de grond ingeboort voor geen ras, veel te laag aangezette hals, geen snittigheid etc etc.

En de afgelopen jaren is ze kampioen na kampioen geworden. Training en voeding doen een hoop.

Enige pre is dat ik hengsten kies die veel ras en bot hebben. Dat spreekt mij ook zeer aan en mijn merries bewegen zeer goed van zichzelf plus dat ik echt de Wow factor bij een hengst moet hebben waarbij sommige fokkers twijfels bij mijn keuzes hebben gehad, maar tot nu toe altijd de juiste is geweest.

Rondo's Cerutti is een goed v.b.
Kwam vorig de ring in en had nog geen stap gezet en wist meteen dat dit de man was voor mijn Sabinomerrie.

Jou merrie stond er in Tolbert *schraal* voor de NWPCS standaarden voor. Als de merrie in keuringsconditie was geweest en getraint was had er een compleet andere merrie gestaan.
Maar weet wel dat deze merrie zeer goed kan bewegen ... dat is echt een pluspunt bij haar.
Laatst bijgewerkt door Chantalll op 30-01-17 15:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:25

We willen het inderdaad nogmaals proberen voller en getraind
Even kijken of dat dit jaar lukt ik hoop dr ster te krijgen alleen even kijken wie haar voor kan brengen

Bedankt chantall we vinden haar ook goed bewegen zeker omdat we dr enkel op bevroren grond hebben gezien

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:29

Livestream kost geld en wat is het NWPCS nu aan het doen ? ;)

Ze moeten eerst van de schuld af.