Flux schreef:Hi allemaal,
Zou iemand van jullie misschien inzicht kunnen geven in hoe je als fokker de hengst voor je merrie kiest? Waar kijken jullie vooral naar? Kijk je bijvoorbeeld meer naar bouw en beweging dan naar prestatie? Of zijn prestatievolle voorouders in de stamboom een factor? Kleur? En hoe zit het met genetische afkomst en inteeltcoefficient? Levert het Welsh stamboek bijvoorbeeld data aan waarbij je het percentage inteelt kunt inzien? Of zijn daar regels voor binnen het stamboek? Ben erg benieuwd wat het stamboek allemaal doet om de gezondheid van de populatie te waarborgen, nu en in de toekomst.
Ik wil je mijn mening geven maar die verschilt niet veel van onze KWPN fokdoel

Ik wil graag een sport pony fokken dus ik zoek naar hengsten die zelf ook wat presteren, of in de lijn veel sport zit.
Beweging vind ik zelf heel belangrijk! Een sterk achterbeen wil ik altijd graag zien en een gedragen houding in de beweging.
bouw kijk ik uiteraard ook naar ik zie ze liever wat bergop gebouwd (kwpn fokker he

Kleur kijk ik wel naar want ik wil liever geen schimmel

Ik denk vast aan mijn was momenten in de winter als ik op concours moet haha

inteelt heb ik eigenlijk geen idee hoe het welsh stamboek daarmee omgaat heb ik ook niks over gevonden nog.
zelf let ik op dat er niet in de directe lijn inteelt zit maar verder, als ik een hengst in een lijn heel erg fijn vind dan mag die hengst best 2 keer voorkomen maar als ik het een slechtere hengst vond dan zie ik hem liever niet 2x in de lijn

Ik weet niet of je wat aan mijn mening hebt en waar je mee fokt (ik ben van de A's)