[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:41

patrick76 schreef:
mijn ervaring is dat een merrie in de veulenhengstigheid makkelijker en sneller oppakt dan wanneer je hem overslaat

Ja, dat is onze ervaring ook. ;)

Het gaat me ook meer om de ervaring met lange reizen en het elders stallen van jonge veulens (< 10 dagen oud).

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:27

als je ze in een ruime trailer vervoert waar zowel de merrie als het veulen de ruimte heeft moet dat volgens mij geen probleem geven. Het mooiste is als het veulen de mogelijkheid heeft om te gaan liggen. Heb (gelukkig) nog nooit een veulen ziek terug gekregen van een hengstenboer. Loopt natuurlijk alijd een klein beetje risico als je ze ergens heen brengt waar veel pony's bij elkaar komen. Maar een koudje oplopen kunnen ze thuis ook door een beste regenbui. Als de merrie gezond is krijgt het veulen gedurende de dracht en de eerste week van zijn leven genoeg weerstand mee om te overleven. Moet ze niet overal tegen willen beschermen. Kun je ze beter in een glazen kastje zetten

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:12

Dat is waar Patrick ! Maar ben bang dat m'n vitrinekast toch niet helmaal aan de normen voor dierenwelzijn voldoet ! :D

PeeWij

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:58

Ik ben het met Patrick eens. In de eerste weken heeft het veulen juist meer afweerstoffen. De werkzame stoffen uit de biest. Na die eerste periode moet het veulen juist voor de eigen afweer zorgen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:32

Wij hebben eens een veulen van 2 dagen, samen met de moeder uit Limburg gehaald, in een klein enkelas trailertje, maar dat heeft het dier totaal niet gedeerd.
Ook hebben wij regelmatig gastmerries met jonge veulentjes en nog nooit een probleem gehad.
Wel is het waar dat merries veel makkelijker opnemen in de veulenhengstigheid.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:40

ik ben het er helemaal mee eens dat de merries gemakkelijker opnemen met de veulenhengstigheid. Met onze merriestam hebben we echter te maken met het feit dat ze 7 tot 10 dagen te vroeg veulenen. Dan kom je ieder jaar een maand eerder uit en we willen eigenlijk liever geen veulens voor 1 april hebben. Dat heeft er mee te maken dat de natuur er niet voor klaar is en zo'n veulen dan toch niet in de mooiste tijd van het jaar geboren wordt. Bij onze stammerrie kwam daarbij dat ze enorme veulens bracht en haar baarmoeder gewoon een maand nodig had om weer tot normaal terug te gaan. Dit jaar hebben we één merrie die op 5 April uitgeteld is. We willen geen veulen in begin maart, dus laten we haar netjes tot de 28 dagen lopen. De laatste merrie veulent eind juni, dus die gaat wel met de 9 dagen naar de hengst. Vanuit de merrie gezien is het in het algemeen beter dat de veulenhengstigheid wordt overgeslagen om de merrie op te laten schonen, maar dat is natuurlijk alleen maar interessant als je meer dan 10 veulens uit je merrie wilt halen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:47

Ik moet zeggen dat we niet zo kijken naar veulenhengstigheid, maar eerder naar de periode in het jaar. Dit jaar verwachten we eind april de veulens. Ik vind dit de mooiste tijd om veulens te krijgen, daarom gaan de merries pas op 28 dagen naar de hengst!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:29

Wij dekken de merries vanaf half april, dus bij Lageveld Majrim (die voor 20 maart op papier staat), slaan we de veulenhengstigheid sowieso over.

Een vlotte bevalling speelt uiteraard ook mee ! Bij een oudere merrie (>7 jaar) ben ik ook wat voorzichtiger. Deze hebben over het algemeen al wat meer veulens gehad en de baarmoeder heeft inderdaad voldoende tijd nodig om te herstellen, wil je in de toekomst ook nog veulens kunnen blijven fokken.

Hebben jullie de welsh top 5 nog gezien ? http://www.horses.nl/fokkerij/nieuws/92 ... h-hengsten

Overigens vind ik de titel niet echt de lading dekken. Het is wat in de ogen van de fokkers de meest invloedrijke hengsten en merries zijn! (oftewel vol van persoonlijke voorkeuren)

Volgens mij hoort, als je het puur cijfermatig bekijkt Springbourne Claret / Penual Mark toch echt boven Hywel te staan, al draagt Hywel flink bij aan de invloed van Claret en Mark natuurlijk :+

welske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:57

Tja, die top 5 is natuurlijk niet erg objectief. Vraag naar iemands mening en je krijgt zo'n rare lijst. Waar is bijvoorbeeld Twyford Pepper in dit geheel???

ijsselblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:37

Naast Twyford Pepper missen er nog wel een heel aantal grote namen in de fokkerij die meer recht hebben op een hoge plaatsing als Hywel en sommige van de anderen...

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:39

Wisten jullie dat er 2 keer een Twyford Pepper heeft geweest. Een daarvan heeft in Nederland gestaan en de andere niet.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:16

nou, het probleem is dat alle sekties tegelijk gedaan werden. Dan wordt het direct al appels met peren vergelijken. En dan gaat het ook om criteria. Gaat het in die lijst over welke de mooiste waren of welke het belangrijkste waren in de fokkerij? Ik hoorde een NWR fokker zeggen dat Weston Maria inde lijst thuishoort. Dat soort ponies laat mensen ertoe beslissen om Welsh ponies te fokken. Wil niet zeggen dat het de invloedrijkste pony is, maar het geeft wel een duidelijk fokdoel aan mensen. Ik had al een lijstje klaar, maar wilde hem even laten rusten om nog eens te bekijken en ben dus blijkbaar te laat ;)

PS: er zijn nu ook twee palomino hengsten die Steehorst Pride heten. En er zijn ook 2 hengsten die Coed Coch Tegid heten. De "Nederlandse" Twyford Pepper is overigens niet Twyford Pepper 2, zoals sommigen foutief melden. En Pepper is slechts een van de Elite hengsten die kandidaat zouden kunnen zijn voor die lijst.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:16

Dat is allemaal goed om weten, want in het verleden hebben wij reeds met de Vlaamse Vereniging voor het gebruik van welshponys & cobs Vzw (VVWC Vzw) een probleem met een afstammeling van Twyford Pepper moeten oplossen waarbij er (zelfs) in Engeland steeds verwarring was met de beide hengsten. De toenmalige bediende op het Welsh secretariaat was zich niet bewust van het feit dat er 2 hengsten met dezelfde naam bestonden en kwam met de computer uit op degene die niet overeen kwam met de gegevens van de nederlandse afstammeling. Na een gesprek met Mrs. Mountain was het "probleem" geklaard en kon het lid van de VVWC geholpen worden omdat de Engelse bediende even verder ging zoeken op de computer.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:33

tja, waarom denk je dat iedere pony ook een stamboeknummer heeft? Het stamboeknummer is altijd bindend. Zo zijn er ook twee merries met de naam Dinarth Henol, maar toch is er maar een de moeder van Coed Coch Glyndwr...

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:14

Westernfreak schreef:
Wij dekken de merries vanaf half april, dus bij Lageveld Majrim (die voor 20 maart op papier staat), slaan we de veulenhengstigheid sowieso over.

Een vlotte bevalling speelt uiteraard ook mee ! Bij een oudere merrie (>7 jaar) ben ik ook wat voorzichtiger. Deze hebben over het algemeen al wat meer veulens gehad en de baarmoeder heeft inderdaad voldoende tijd nodig om te herstellen, wil je in de toekomst ook nog veulens kunnen blijven fokken.

Hebben jullie de welsh top 5 nog gezien ? http://www.horses.nl/fokkerij/nieuws/92 ... h-hengsten

Overigens vind ik de titel niet echt de lading dekken. Het is wat in de ogen van de fokkers de meest invloedrijke hengsten en merries zijn! (oftewel vol van persoonlijke voorkeuren)

Volgens mij hoort, als je het puur cijfermatig bekijkt Springbourne Claret / Penual Mark toch echt boven Hywel te staan, al draagt Hywel flink bij aan de invloed van Claret en Mark natuurlijk :+

ging het niet alleen om Nederlandse hengsten???!!!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:28

Revel Hibiscus staat op de 5e plaats. Het ging om de Welsh ponies met de meeste invloed op de Welsh pony fokkerij. Hoe meet je invloed? Aantal afstammelingen? Of eerder hoeveel mensen er Welsh ponies zijn gaan houden nadat ze die pony zagen? Coed Coch Glyndwr staat ook in het lijstje.. Tja.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:46

Denk idd dat ze zich hier wel baseren op aantal afstammelingen (andere is volgens mij niet zo makkelijk te meten), maar je zegt daar wel zoiets :). Denk dat het zowiezo een moeilijk iets is om te gaan bepalen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:55

Vraagje voor de kenners:
Kunnen jullie dit veulen beoordelen? Merrietje is nu 10 maanden oud. Helaas staat ze wat scheef op de foto, met de kont iets naar de camera gedraaid. Ook heeft de fotograaf de camera niet geheel recht, dus het lijkt alsof ze een beetje naar voren hangt.

Afbeelding
Afbeelding

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:43

Als ik de lijst zo bekijk vind ik het inderdaad een beetje een vreemde lijst...
Een echte vraag maar raak een maak er een lijstje van, maar goed...

joostvangestel schreef:
De "Nederlandse" Twyford Pepper is overigens niet Twyford Pepper 2, zoals sommigen foutief melden.

Ik heb inderdaad bij de 'Nederlandse' Twyford Pepper er wel eens een 2 achter zien staan, vermoedde dus dat er twee waren, maar wist niet dat 'de onze' niet echt de tweede was...

En in de lijst zie ik trouwens Hogekamp’s Habanera 2x staan, zijn er daar ook 2 van?
Ik vrees toch dat dit een foutje is...

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:35

Ik kan begrijpen dat je gevoelsmatig een nieuw veulen dezelfde naam geeft als zijn voorganger, maar het maakt het voor de fokkers én de stamboekmensen toch echt wel moeilijk. Jaren later herinnert men zich niet dat er twee met dezelfde naam bestaan en dan zijn de poppen aan 't dansen. Dan duurt het een hele tijd vooraleer men het "mysterie" heeft opgelost. Wij hebben dit probleem gehad bij de Vlaamse Vereniging voor het gebruik van Welshponys & Cobs (VVWC) Vzw voor een van de leden met een nakomeling van Twyford Pepper.
Dus mensen denk goed na bij het namen geven aan uw veulens.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:48

Tja, Twyford Pepper was de tweede pony met de naam Pepper, maar zijn naam is niet Twyford Pepper 2, maar gewoon Twyford Pepper. Dat is dus essentieel anders dan Brierwood Rocket II, die volgens mij echt wèl Brierwood Rocket II heet. Overigens heeft het WCPS al lang geleden verboden om nummers te geven, dus is Twyford Pepper 2 zelfs een illegale benaming. Hij heet dus Twyford Pepper 15273 WPCS of Twyford Pepper H9675 NWPCS. Ik weet overigens niet zeker of de oudere Twyford Pepper 6188 WPCS wel ooit nakomelingen heeft gehad. Dat was een roan/grey hengst van Clan Dubail uit Twyford Puss en is op 5 September 1967 naar ene F.Ousey in Lancashire verkocht. De twee Peppers zijn in principe moeilijk met elkaar te verwarren, zeker omdat de vos Twyford Pepper geen kinderen in het moederland heeft verwekt.

Even nog over Dinarth Henol:
5570 Dinarth Henol was een bruine sektie B merrie, die door J. Jones gefokt is in 1914
8683 Dinarth Henol was een schimmel sektie A merrie, die door J. Jones gefokt is in 1927

Als je even niet op de nummers let, zou op grond van leeftijd de moeder kunnen zijn van Coed Coch Glyndwr, die in 1935 geboren was. Zeker omdat je eerst Revolt 493 op moet zoeken, die in 1909 geboren is ;)

er is maar één Hogekamp's Habanera, dus daar is iets fout gegaan met het excel bestand van de paardenkrant. apostrofjes zijn nou eenmaal moeilijke dingen.

Overigens zijn stalnamen meer een mogelijkheid tot het creëren van en merknaam dan voor het voorkomen van dubbele namen. Zo zullen er veel ponies zijn die "Iris" heten, er was er maar één die nationaal jeugdkampioene was in 1979 :)

En dan zijn er registratietechnisch nog veel meer mogelijke problemen. Zoek Bwlch Quicksilver 748 maar eens op. Die vind je met geen mogelijkheid, totdat je op een handgeschreven notitie komt in de oudste index van de Welsh Stud Books. Dan vind je Towy Model Starlight 748, en die is het dan echt wel. Zo was er ook een Dyoll King Cole die omgedoopt werd tot Grove King Cole en een 6030 Forest Nora Grey die omgedoopt 7645 Ness Lilac.. Dat maakt zoeken soms echt gemakkelijk :D

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:16

Wauw; ik sta weer versteld!
Ik vind het knap dat je dat allemaal weet !!!
En ook nog eens enorm interessant!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:06

Melanie5 schreef:
Vraagje voor de kenners:
Kunnen jullie dit veulen beoordelen? Merrietje is nu 10 maanden oud. Helaas staat ze wat scheef op de foto, met de kont iets naar de camera gedraaid. Ook heeft de fotograaf de camera niet geheel recht, dus het lijkt alsof ze een beetje naar voren hangt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UOZJQD77.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GCVOWRTO.jpg

Ik vind haar wel veel weg hebben van Rivendells End of Innocence, alleen heeft ze iets meer bot. Maar de toplijn en hals zijn behoorlijk identiek.Kan ze goed bewegen?
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 08-04-09 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto quoten. Foto in link geplaatst.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:13

Ik zou geen beoordeling durven geven aan de hand van deze foto, zonder het veulen van nabij en in beweging gezien te hebben.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:23

Ik wil graag nog even terug komen op het dekken tijdens de veulenhengstigheid. Ik ben het helemaal met jullie eens dat de merrie makkelijker oppakt maar ik heb ook een akelige ervaring met een van onze merries meegemaakt.
Tijdens het dekken (in de veulenhengstigheid) kreeg ze een bloeding. We zijn direct met haar naar de DA gegaan waar geconstateerd werd dat ze waarschijnlijk een inwendige wond in het geboortekanaal had opgelopen tijdens de geboorte van het veulen en dat terwijl deze er toch vrij gemakkelijk vanaf kwam. Deze wond is tijdens het dekken beschadigd. We hebben haar na 18 dagen laten scannen op eventuele drachtigheid (was niet het geval) en controle van de wond. Deze was toen nog niet geheel hersteld en zelfs bij de daarop volgende hengstigheid was de wond nog niet heel. We hebben toen besloten om haar niet weer laten dekken.
Het daarop volgende jaar is weer onderzocht en zag alles er goed uit. We hebben haar weer laten dekken en inmiddels is ze drachtig. Het is dus wel een kwestie van goed opletten en oppassen...