[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:57

Hallo! Sorry dat ik hier "zomaar" kom binnenvallen :o

Ik heb sinds een week een welsh pony. Het is de bedoeling om haar komend voorjaar te dekken en daar had ik een topic voor aangemaakt. Misschien wel op het verkeerde deel van het forum zie ik nu, gezien het grote aandeel rijpaarden daar. Graag zou ik jullie mening/suggesties horen wat betreft de hengstenkeuze voor mijn pony.

[EHK] Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:17

Je zou de CHK even kunnen afwachten wat er van de nieuwe lichting aangeboden wordt en goedgekeurd wordt :j

Heb verder niet veel verstand van de NWR helaas ... AniekR kan je wel verder helpen :j

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:37

Van pinnige merrie naar *ik wil toch wel aandachtmerrie* Daira wil de afgelopen dagen toch wel lekker aankroepen. <3
Genieten dit soort momentjes *\o/*

Afbeelding

regtur

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:54

Na 20 jaar ponies fokken dacht ik het allemaal wel te weten :? Maar sta toch voor een min-of-meer probleem. Onlangs een hengstveulen geimporteerd, paar weekjes in quarantaine gezet. Zag er niet slecht uit,dat niet, en na 3 weken bij ons, nu ruim 2 weken geleden, ontwormd. Tegelijk met onze eigen, net gespeende veulens. Zelfde middel, zelfde dosering. Onze hadden geen enkel wormpje in de mest, wat me verbaasde, de aangekochte barstte ervan. Er zijn een week lang horzellarven afgekomen. Echt, elke dag met opruimen lagen er weer ballen met van die rode dingen. Dat maagje moet wel helemaal vol hebben gezeten. DE eerste mest zat ook vol met kleine witte friemels. Ik heb getwijfeld om nog een kuur te geven, maar heb besloten te wachten tot op 4 weken na de vorige. Tot mijn verbazing vind ik nu weer mest-met-inhoud. Ik denk dat het spoelwormen zijn, jonkies van 2 a 3 cm lang. Die zijn dus kapotgegaan van die eerdere kuur (?) Wat is nu wijsheid?? Onze eigen wil ik eigenlijk nog een kuur geven, omdat daar niks afgekomen is, deze wil ik nog een kuur geven, juist omdat eer zoveel afkomt.Is dit normaal? IK zie wel tot mijn blijdschap dat het veulen veel en veel levendiger is, en zelfs al zichtbaar aankomt. ( terwijl ik hem er niet echt slecht vond uitzien, kun je nagaan....) Wie o wie kan er wat zinnigs over zeggen?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:02

Als je alsnog spoelwormen tegen komt. Zou ikzelf de keuze maken om er toch weer een Strong-ID in te drukken. Die kleintjes zijn altijd zo vatbaar voor die snertbeesten bah .. wat vervelend dat je dit nu tegenkomt bij hem zeg ... hij maakt iig al weer een sprong voorwaarts.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:43

Ik heb ooit van mijn dierarts het advies gekregen; iedere week ontwormen tot er geen wormen meer in de mest zichtbaar zijn.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:44

Maar zit je dan niet al te snel op een overdosis?
Persoonlijk zou ik gewoon in overleg gaan met de DA

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:48

jeannaa schreef:
Hallo! Sorry dat ik hier "zomaar" kom binnenvallen :o

Ik heb sinds een week een welsh pony. Het is de bedoeling om haar komend voorjaar te dekken en daar had ik een topic voor aangemaakt. Misschien wel op het verkeerde deel van het forum zie ik nu, gezien het grote aandeel rijpaarden daar. Graag zou ik jullie mening/suggesties horen wat betreft de hengstenkeuze voor mijn pony.

[EHK] Hengstenkeuze voor Welsh NWR

Familie van mijn NWR *D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:55

Even met pyrantel ontwormen, overdosering valt wel mee hiervan. Dan zou ik het na 2-3 weken nog eens doen. Ik had ze in het begin Ivermectine gegeven, alles schoon, ene veulen voor die wegging pyrantel, mooi schoon, en paar weken terug die jongste koliek en diarree, daar zat wel spoelworm in. Ontwormd met pyrantel en 3 weken later nog eens, tweede keer zag ik niks meer.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 07:47

Idd pyrantel of strongid-p

En dan wel even alle veulens,niet alleen de import.

Eigen veulens 1x maar de import blijven herhalen.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 08:02

Ik ben van plan deze zomer met mijn 2 hengstjes naar een keuring te gaan. gewoon om te horen wat een keurmeester ervan vindt qua bouw en gang werk. Moet ik hiervoor lid zijn van een welshvereniging? En zo ja welke, want er zijn meerdere zag ik.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 08:09

Een keuring of show?

Daar zit nogal wat verschil in namelijk.

Keuring kan alleen bij het nwpcs en dan moet je nwpcs lid zijn.
Dan krijg je een premie en plaatsing.

Show kun je via wpcv inschrijven en kan geloof ik ook als je geen lid bent maar dan betaal je wel iets meer inschrijfgeld.

En dan heb je nog de winter youngstock shows

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 08:12

Dan ga ik mij eerst maar eens verdiepen in het verschil tussen een keuring en een show

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 08:20

inowa schreef:
Een keuring of show?

Daar zit nogal wat verschil in namelijk.

Keuring kan alleen bij het nwpcs en dan moet je nwpcs lid zijn.
Dan krijg je een premie en plaatsing.

Show kun je via wpcv inschrijven en kan geloof ik ook als je geen lid bent maar dan betaal je wel iets meer inschrijfgeld.

En dan heb je nog de winter youngstock shows

Zijn toch allebei keuringen?? Alleen zijn die van het wpcv volgens Engelse standaard en nwpcs niet. Wpcv geeft ook premiums bv.
Inmiddels weer niets meer gehoord van het nwpcs ivm mn predicaat, de rekening voor contributie lag wel alweer op de mat. Zo zat van het steeds overal achteraan moeten bellen bij hun.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 08:44

Hier gaat dat allemaal heel goed bij de nwpcs. Nooit problemen gehad. En bij ons ging het vaak nog ff anders dan normaal, omdat ik het samen doe met mijn vader en eerst ook nog met de fokker...
Hoop dat je het snel voor elkaar hebt.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:48

Nog niet Cemlys ??? Anders ff contact opnemen met Gert Wensvoort of Henk Bleker ?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:50

Nee nog steeds niet. Zou naar gekeken worden zeiden ze toen over de mail, maar inmiddels weer wat weken verder...
Vandaag maar bellen

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:51

Mailen doe ik echt nooit. Ik bel altijd haha. En meestal zoek ik het hogerop ...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:56

Ja dat doe ik meestal ook, maargoed, gezien ik antwoord had gehad, maar dat is geen garantie dus. Ik bel nog een keer het secretariaat, en anders idd hogerop, maargoed zou toch niet mogen zoiets

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:10

Ze zijn wel gesloten

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:22

Gewoon ff hogerop bellen,toen ik problemen met het paspoort had heb ik ook het secretariaat niet meer gebeld.
Dat heeft toch geen zin.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:22

Ja hoorde het al op de voicemail.

Vanmorgen nog wat plaatjes geschoten, eentje showen van mn knappe vriendje (waar ik 50% manen en voorpluk vanaf geharkt heb, deed auw maar het zag er niet meer uit. Leek bijna meer een ijslander dan een welsh :')) Nu zie je tenminste zn bles weer :D
Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:17

Hij is echt heel knap ines! Wat een mooie foto ook.
En je ziet er niks van dat er manen en voorpluk zijn verwijderd

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:25

Cemlys schreef:
Ja hoorde het al op de voicemail.

Vanmorgen nog wat plaatjes geschoten, eentje showen van mn knappe vriendje (waar ik 50% manen en voorpluk vanaf geharkt heb, deed auw maar het zag er niet meer uit. Leek bijna meer een ijslander dan een welsh :')) Nu zie je tenminste zn bles weer :D
[ [url=m/7X5m9E.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij is knap <3 en ik moet zeggen die voorpluk ziet er goed uit! Je ziet echt niet dat je er wat uit hebt gehaald.

Ik ben gisteren even fanatiek geweest met mijn dametjes *\o/* Je ziet nog zoveel verschil tussen Dilly en Anna maar als ik ze dan samen zie lopen, dan denk ik wat word dat een gaaf span haha :) Nog even afwachten wat het word :)

[ITP] Een paar speciale foto's voor mij.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:49

Er zat ook zo achterlijk veel, zelfs dit is nog meer dan genoeg. pluk was ook langer dan zn neus, maar dat wordt zo snel vies, hangt in waterbak, in voer,... eraf is mooier. En nu zie je tenminste zn hals ook weer.

Dat wordt een mooi span Dieke! Knappe merries.