[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:22

Amen. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Mensen die alleen een Hobbybobknol willen hebben niet door dat dit geld MITS alles 100% goed gaat er toch op zeker in gaat. Als je idd echt zakelijk kijkt moet je in principe als kleine fokker tussen de 750 en 1000 euro vragen voor een veulen/jaarling. De grote fokkers kunnen wat lijden ondat ze dekken met EIGEN hengsten en dus geen dekgeld hebben.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:33

Oef dan heb ik dus twee hele goede koopjes :=

Cemlys

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:13

Merk dat de lage prijzen vooral bij de 'grote' fokkers liggen.Die moeten immers toch van het grootste deel van hun nafok af, zijn ze dus liever voor een lagere prijs kwijt dan voor normaal geld, dat gaat dan wel weer ten nadele van de kleinere fokkers die wel normale prijzen vragen, worden die in een keer gezien alsof ze je een poot willen uitdraaien .

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:45

Toch zie ik steeds vaker de echte kwaliteit bij de kleinere fokkers Cemlys, ik heb liever een kwaliteitsvolle merrie kwa papier en bloed zodat ze b.v. voor meerdere doeleinden ingezet kan worden zonder dat ik me hoef af te vragen dat mensen me aan kijken of ik een godvetgeten idioot ben om met zo'n beest te fokken. Kost een paar duiten meer maar dan heb je vanzelfsprekend ook wat.

En ben ze gelukkig altijd zonder problemen kwijt geraakt in de hoop dan een goed adres te vinden ... bij 1 is me dat niet gelukt en die staat dus sinds februari weer lekker thuis op het stee drachtig te wezen. De rest wat ik verkocht heb hebben ook kwalitatief goede adressen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:53

Dat is zeker zo chantal. In zo n groep van 50 merries en 1 hengst, tja daar zal 95 procent niet goed zijn. Kan ook bijna niet dat alle 50 merries bij die hengst passen. Dan liever een combi waar over nagedacht is, dat is bij veel kleinere fokkers wel zo.
Ik investeer liever in een goede merrie dan dat ik er 10 matige heb staan.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:43

ja idd Cemlys, 100 % mee eens. Zo heeft ieder zijn eigen mening over kwalitatief goed laat dat duidelijk wezen. Maar kan me gewoon niet voorstellen dat als je 50 merries hebt en er een hengst inderdaad bij gooit dat het allemaal kwalitatief goede merries zijn. Ik ben van mening dat je dan bijna bezig bent met broodfokken *sorry voor degene die zich aangesproken voelen.*

Inderdaad een handjevol merries met goedbijpassende hengsten verkoopt goed i.p.v 50 merries met veulens bij een pakje Blue Band weggeven.

Ik vind zelf dat ik kwalitatief goede merries heb staan, maar een ander kan er natuurlijk anders over denken ... nu in totaal 3 waarvan 1 drachtig. Degene die drachtig is vertrekt na het afveulenen ook weer. Is alweer verkocht.

Ieder zijn meug, maar ik fok niet om achteraan te staan om het ffies zo te formuleren *D :D :o

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:49

Chantalll schreef:
ja idd Cemlys, 100 % mee eens. Zo heeft ieder zijn eigen mening over kwalitatief goed laat dat duidelijk wezen. Maar kan me gewoon niet voorstellen dat als je 50 merries hebt en er een hengst inderdaad bij gooit dat het allemaal kwalitatief goede merries zijn. Ik ben van mening dat je dan bijna bezig bent met broodfokken *sorry voor degene die zich aangesproken voelen.*

Inderdaad een handjevol merries met goedbijpassende hengsten verkoopt goed i.p.v 50 merries met veulens bij een pakje Blue Band weggeven.

Ik vind zelf dat ik kwalitatief goede merries heb staan, maar een ander kan er natuurlijk anders over denken ... nu in totaal 3 waarvan 1 drachtig. Degene die drachtig is vertrekt na het afveulenen ook weer. Is alweer verkocht.

Ieder zijn meug, maar ik fok niet om achteraan te staan om het ffies zo te formuleren *D :D :o

Nee zo is het helemaal.

Denk dat jou pony s zich al aardig bewezen hebben chantal ;)

Ik heb goede fokmerries denk ik (tenminste als ik kijk wat eruit komt), niet allemaal topshowpony's, eentje is wel echt een voor de show, dat is mijn pleziertje dan maar, afwachten of ze ook goed gaat fokken. Eigenlijk wil ik nog meer Een goede brave kinderpony fokken, maar wel kwalitatief goed dan, dus ze moeten wel correct zijn, en af en toe eens iets aparts aanhouden n kijken waar dat schip strandt. Ook fijne menpony ' s vind ik gaaf om te fokken. Dit jaar een of twee voor de keuring proberen te doen.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:54

Idd Cemlys, fijne gebruikerspony's met wat pit maar wel handelbaar voor de jonge garde. Daarbij dan ook nog correct en een genot om naar te kijken. Die fokkers zijn zeldzaam.

Nouuu je pony's doen het altijd best van wat ik gezien heb. Mooie brave pony's met veel bot, groot oog en vooral sterke ruglijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:02

Ja je hoort me niet klagen, alleen ontbreekt me momenteel de tijd een beetje om er 100% mee bezig te zijn, net als dit jaar, 6 weken misselijk geweest, betekende dus geen pony kunnen trainen, longeren was het laatste waar ik aan dacht, zelf voorbrengen lukte niet, dankjewel stapmolen, merrie is toch ster geworden :'), maar dan baal ik nog want als je ze echt kunt trainen staan ze er nog 10 keer sterker voor. We zien wel weer wat 2017 brengt, hopelijk een goed veulen om mee te beginnen.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:05

Tsjah Cemlys, volgend jaar er weer volop tegenaan joh. Komt helemaal goed. Ben iig zeer benieuwd naar de veulens. <3

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:45

Ik ook, merrie is mooi ontwikkeld deze zomer. Een echte Hot gossip ;) de puntjes die verbeterd kunnen worden kan mm hengst zeker verbeteren, dus kan niet wachten :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:01

Ze toont echt enorm ... mooi dier <3

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:20

Leek altijd een beetje bot te missen maar heeft dat flink ingehaald, ergens dit jaar. Ze heeft wel meer lengte als haar moeder, halsaanzet ook beter. We zullen zien wat eruit komt.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:29

Over de prijzen van veulens. Ik vind 700 euro ook echt niet teveel voor een kwalitatief goed veulen en dan zelfs met een kleurtje!
Fokken kost nou eenmaal ook geld en ik vind dat je een kwaliteitsvolle dan ook best mag verkopen voor een goede prijs.

Ik heb inmiddels mijn menpony gevonden. Is geen Welsh a geworden maar een kruising Welsh met Hackney bloed.
Is voor ons goed om mee te beginnen, hij is in enkel dubbel en vierspan beleerd dus hij kan straks mijn Welsh leren om in het tweespan te lopen.
Tzt zal ik dan een passende Welsh zoeken voor bij mijn Lizzy. Ze gaat eerst komende zomer naar de keuring en zal daarna betuigd worden.

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 08:30

regtur schreef:
Chantalll schreef:
700 Euro voor een welshveulen en idd merrie en kleur ? Dat is een doodnormale prijs ... voor een dubbeltje eerste rang wil iedereen. Ik verkoop ze ook absoluut niet voor minder ... ook de hengstveulens en heb altijd mensen die de prijs betalen en tevens dus een juist adres zijn.

IK word ook zo moe van al die mensen die denken dat als je zelf een veulen fokt, het "dus wel bijna gratis is"...het begint al met de aanschaf (of opfok van eigen merrie)Voor zij 3 jaar is en gebruiksklaar ben je 1000 euro kwijt. Stel ze krijgt 10 veulens, dan is dat al 100 euro per geboren veulen aan afschrijving. ( ik bekijk het even zakelijk) Dan het dekgeld,laten we een gemiddelde aanhouden van 150 euro. Dan kost je ongeboren veulen al 250. Ok alles gaat goed, geen Da kosten, ofzo. Dan volgt het chippen en registratie, 50 euro? Ik denk ook aan wormkuren en hoefsmid, het eerste jaar. Is het gek om daar ook een post van 50 voor te rekenen, staat de teller al op 350. Let wel, ongeacht of het een merrie of hengst is, ongeacht populair kleurtje of niet.Maar.. dan heb ik nog niet berekend dat de merrie gedurende de dracht en daarna ook eten moet. Is 200 euro per jaar redelijk? Dan stijgt de teller met stip naar 550. Dan heb ik nog steeds de mazzel dat ik een gezond dier heb, want een paar dierenartsbezoeken en je opfokkosten zijn maar zo verdubbeld. Of je nu een kwaliteitsveulen of een vuilnisbakje hebt, de kostprijs ligt ergens tegen de 600 euro. Dan heeft een verkoper die 700 vraagt dus 100 euro verdiend *\o/* Jippie.

meelezer komt onder steen vandaan: AMEN!

Ik heb vorig jaar een goed en kwalitatief veulen gekocht voor een eerlijke prijs van een kleinschalige maar wel kwaliteitsvolle fokker. Waarschijnlijk had ik voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten ergens anders maar ik zocht echt een veulen bij een goede fokker en geen vermeerderingsproduct. Daarmee zeg ik trouwens niet dat alles wat van een goede fokker komt direct goed is maar een goede fokker zal ook meestal willen dat zijn veulen passen bij het doel van de koper. Tenminste zo was mijn ervaring bij het kijken van de veulens die ik heb bezichtigd. Ik kreeg ook echt advies.

Zie hetzelfde bij KWPN veulens helaas. Mensen die denken voor 1500 euro een veulen te kunnen kopen. Ja dat zal ongetwijfeld kunnen maar wil je dat ook?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:06

Afbeelding

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:09

Ergens is het best bizar dat we die prijzen zo moeten verdedigen. Koop eens een rashond. Onze veulens gaan zo'n beetje 3x zo lang mee en vaak zitten er in een nest meerdere puppy's. En meestal groeien die in huis op, dus geen stallingskosten zoals bij pony's. En voor een raspupbetaal je vaak meer dan voor een veulen

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:22

Ja daar kun je wijdt en breedt over discussieren....
Het is nu eenmaal de handel en elk paard is doodprijs waard en alles wat meer is is wat een gek ervoor geeft.
En wat je zegt bij de grote fokkers...die hebben er genoeg maar wees nou eerlijk,hoe staan ze erop?
Goedkoop op 't land,naar huis spenen en verkopen,dat kost t allerminst.
Bij mij gaat er ook niet een voor niks weg ,vind 't alleen veel erger als je geld moet betalen voor iets waar niks mee is gedaan..geen ontwormingen geen hoefsmit niet in de hand niet gevoerd. Voor zoiets wil ik ook niet betalen,toch. (stamboom of niet).
Het gaat om 't dier zelf he is het van karakter,kijk naar onze Dea zo'n lieve merrie voor alles en iedereen terwijl haar volle broer een absoluut géén kinderpony is.
De half zusjes die ik van onze Dream heb gezien en waar ik van hoor zijn alle lief aanhankelijk...dat is hij ook,godzijdank...
Ff Dreamy spammen,foto's van vanmorgen :D
Afbeelding

Afbeelding

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:46

Ik vind de prijzen soms ook bizar laag... Maar goed, wie ben ik :D Voor een goede pony/veulen wat past in het plaatje ben ik best bereid te betalen, nu ook met een nieuwe Shet voor het span. Dan gaat karakter toch voor en daar betaal je dan voor. Je wil wel veilig op pad.

Oh vivana, jouw veulen <3 <3 <3 <3

Onze Fairytale doet het trouwens weer <3 Echt bizar.... Van bijna dood hoopje pony naar stralende showbink. Ze gaf van de week even een lekker showtje weg, jammer dat ik toen geen camera bij de hand had zeg! Staart erop en gaan! Nog steeds zo blij met haar, het is zo'n vreselijke lieverd <3 Ik denk niet dat er nog een veulen in zit, maar dat vind ik niet zo erg. Even lekker bijkomen :(:) Zal binnenkort even een paar fotootjes plaatsen!

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:11

Ik wil jullie allemaal een hele fijne kerst en een goed, gezond 2017 toewensen! <3

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:09

Ik wens iedereen hetzelfde!

Een vraag: onze welsh A-pony laten dekken door een D-pony (NRPS of Welsh partbred), doen of niet doen? Met het idee een leuke rijpony voor de toekomst te fokken, die best een C of kleine D pony mag worden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:58

Dekken door een D zou ik niet doen persoonlijk.

Nog iemand op zoek naar een goede welsh a ruin, sec a, wordt hoog in de maat. Superbraaf karakter, wordt 2 jaar, kan ruim en goed bewegen. Donkerschimmel.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:09

Welke is dat ines?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:17

inowa schreef:
Welke is dat ines?

Info over afstamming en ev. Filmpjes kunnen per pb opgevraagd worden

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:43

LaDonna75 schreef:
Ik wens iedereen hetzelfde!

Een vraag: onze welsh A-pony laten dekken door een D-pony (NRPS of Welsh partbred), doen of niet doen? Met het idee een leuke rijpony voor de toekomst te fokken, die best een C of kleine D pony mag worden.

Heeft ze eerder een veulen gehad?