[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:50

Ik heb zelf gelukkig zeer gezonde pony's, lopen 24/7 buiten, kunnen schuilen doen dat zelden.... liever met de buik in de sneeuw dan in een muffe stal?? Rare jongens die pony's..... Helaas zijn er dan altijd wel weer 'goedbedoelende paardenmensen' die dat zielig vinden en naar de DB of Staatsbosbeheer gaan klagen, rare jongens die ........!

V.w.b. kleuren en kou? Mijn valkjes krijgen wel eerder winterhaar dan de bruintjes, maar niet overdreven lang, wel heel dikbehaard (mooi glad, dat wel). Mijn 2010 hengstveulen (palomino) kreeg wel erg veel haar in zijn eerste winter, maar heeft nog geen snotje gegeven en geen hoestje gedaan!

Mijn dierenarts heeft mij wel verteld dat alle verdunde kleuren het ivm hun vacht sneller koud hebben en dus meer energie moeten verbruiken dan andere kleuren. Daarom niet speciaal een deken opzetten maar gewoon extra bijvoeren van goede kwaliteit hooi of kuil.

@Muzefee - bron = Horses.nl
Mok

Symptomen: Korsten in de kootholte, huid die daar openbarst, soms zo pijnlijk dat het paard kreupel loopt.
Besmettelijk:Dat hangt van de oorzaak af. Bij irritatie van de huid door zon, zand, vocht of te veel wassen en scheren is mok niet besmettelijk, maar als er sprake is van schimmel of jeukende schurftmijt en de buurman heeft net zulke vochtige sokken, dan wel. Heeft trouwens ook met weerstand te maken.
Bijzonderheden:Het is lastig om de oorzaak van mok te ontdekken en in hardnekkige gevallen moeilijk te bestrijden. Witte benen zijn er gevoeliger voor wegens gebrek aan pigment.
Therapie:Mijten kun je met antiparasitaire middelen bestrijden. Voor echte mok zijn duizend-en-een middeltjes in de handel, kwestie van uitproberen. Lange sokken afscheren helpt, maar wil niet iedereen met een mooie cob, fries of tinker. Het goed droog houden van de sokken is in ieder geval belangrijk. In erge gevallen schrijft de dierenarts antibiotica voor.
Preventie:Te veel wassen van witte benen kan de huid irriteren. Dat geldt ook voor veelvuldig scheren. Houd de huid zo droog mogelijk en zorg voor een goede weerstand. Laat je paard niet in de modder lopen.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:01

@Joost,

daar word ik toch echt even stil van, wat een vreselijke beelden, gelukkig zijn er een hoop gered, maar ik ga op mijn website een link zetten naar deze organisatie in de hoop dat iedereen die erop klikt gaat doneren!

amyz

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:04

Oh van die goedbedoelende mensen zijn idd een verschrikking :=
Biscuit was als veulen erg schraal en liep wat te snotteren (vaak da gebeld, die stelde me steeds gerust dat een veulen best een beetje mag snotteren en dat er niks aan de hand was), pfft, ik heb serieus mensen naar me toe gehad die hem wel even zouden kopen omdat ik zo slecht was voor m. Kindertjes die na een kwartier trekken en duwen concludeerden dat ie niet meer op kon staan, mij de stuipen op het lijf joegen en als ik dan vervolgens zelf bij de wei kwam, kwam Bis meteen overeind :+
Och, lekker laten waaien denk ik dan maar.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:10

Ja dat denk ik nu ook, maar als je de DB 'ter controle' krijgt is niet zo heel leuk, gelukkig was alles natuurlijk oke (wisten wij allang) maar nu halen we ze toch iedere winter als het gaat sneeuwen wat eerder naar huis (en dat vinden ze helemaal niet zo leuk) want dan hebben ze geen zeeën van ruimte meer om te rotzooien }:), jammer hoor!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:14

Jezus Joost wat een filmpje.....
Waarom zijn mensen toch in zoiets in staat waarom brenegen ze die paarden niet gewoon naar een slachthuis ipv ze aan de hongerdood te laten sterven......

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:17

patrick76 schreef:
onze merries lopen 24/7 buiten. Worden goed gevoerd of hebben voldoende gras dus geen dekens nodig. Wel eens mok. Alleen als het heel erg is doen we er wat aan, anders niet. Komt vanzelf dus ook vanzelf genezen. Worden ze hard en sterk van. Merk wel dat de A's en C's beter tegen de kou en slechte weer kunnen dan de B's en NWR.

Wat kou en slecht weer betreft, hebben de NWR's hier vorig jaar ook gewoon t/m december buiten gelopen met sneeuw en vorst. Als ze eenmaal een flinke vacht aan hebben gemaakt, is er geen probleem. Denk alleen dat er een verschil is of ze in hun jonge jaren ook op stal zijn gehouden, want dan zijn ze het vaak niet gewend.

Het was alleen mok die niet meer te controleren was bij de ene, waarvoor ze naar binnen zijn gekomen.
Afbeelding
In hun winterse outfit

Indrukwekkend filmpje, maar dan vraag je je inderdaad af waarom die mensen nog paarden houden :\

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:34

even toch nog een reaktie op het filmpje van mijn kant. Het is hartverscheurend om zoiets te zien, dat ten eerste. Wat feiten op een rijtje:

- de dieren liepen op 16 Hectare (40 acres) land (niet echt klein dus voor 25 paarden)
- Het was erg arm land, de goede plaatsen waren al leeggegraasd, waardoor de dieren naar een plaats moesten waar ze tot hun knieën in de modder moesten
- er liepen drie hengsten rond, ieder met hun eigen kudde
- ze waren kennelijk al jaren niet meer in de hand geweest
- veulens en merries crepeerden er letterlijk

Simpelweg, een chronisch verwaarloosde kudde. Je kan dit niet meer semi-wild noemen.

De eerste (logische) reaktie is: redden.

Maar die mevrouw komt aan het eind met een verhaal dat het 6000 Pond (7200 Euro) kost om een paard weer te laten herstellen per jaar. Dan gaat bij mij wel een alarmbelletje rinkelen. Er zijn veel te veel paarden op de wereld op dit moment. Natuurlijk, de paarden hebben veel meer ellende meegemaakt dan welk paard dan ook. Maar om ieder paard kostte wat kost te gaan redden, is eigenlijk ondoenlijk. Deze paarden zijn misschien wel allemaal potentieel goede rijpaarden, maar dan nog, er lopen veel potentieel goede rijpaarden (en ponies) rond die een nieuwe eigenaar nodig hebben en 140000 Euro per jaar is wel héél erg veel om deze club te redden. Laat staan dat er iemand is die 7200 Euro per paard wil afrekenen.

Zonder de ernst van de zaak te onderschatten, vraag ik me af wat hier precies gebeurd is. Dit ziet er bij mij uit als een geval waarbij waarschijnlijk de eigenaar óf is overleden, of niet meer mentaal, fysiek of financieel in staat is om de dieren te onderhouden. In het eerste geval zijn de dieren overgegaan naar een aantal erfgenamen, die waarschijnlijk de ballen verstand hebben wat het houden van dieren betekent, in het andere geval die iemand gewoon ongeschikt om nog dieren te houden. In beide gevallen zal er toch gekeken worden wat de beste oplossing is. De verantwoordelijke zal moeten opdraaien voor de kosten en feitelijk moet de rechterlijke macht hier iets in te zeggen hebben. Het belangrijkste is dat zulke dieren niet meer moeten lijden.

Maar hoe dan ook: laat dit een waarschuwing zijn voor alle fokkers onder ons: laat je hobby niet uit de hand lopen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:00

Het filmpje is er 1 van velen, helaas. Ik heb geen geluid, dus ik weet niet of dit Engeland of Amerika was.
Ik denk dat het voor de dieren beter is om ze in te slapen/slachten. Wat Joost zegt, het kost zoveel geld om ze op te knappen. Er zijn zat paarden die wel gezond zijn.
Wat de oorzaak ook is, dit mag niet gebeuren. Maar het is geen zeldzaam verschijnsel.

Wat betreft kleuren en vacht. Ik heb 3 bruine (Welsh, Shet en NF), 1 zwartroan, 1 cremello en de rest is schimmel. Mijn schimmel hebben meer haar dan de rest. De Shet spant de kroon uiteraard, die heeft altijd veel haar en in de winter is hij een wandelende bol haren. Zijn haren zijn zeker 15 cm lang in de winter.
Mijn cremello maakt ook een dikke vacht. De 2 bruine (Welsh en NF) hebben het minste haar.
Koud hebben ze het nooit. Ik voer onbeperkt ruwvoer en mijn oude merrie krijgt krachtvoer bij. Ze kunnen altijd naar binnen en dat doen ze vaak.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:18

Ik vraag me af of vacht van kleur afhangt.
Ik heb twee bruine Cobs, moeder en zoon.
Zoonlief heeft een veel betere vacht dan moeders. Wat ruiger, en goed bestand tegen kou. Ik heb hem eenmaal rillend gezien in de wei na meer dan 24 uur regen. Nu komt dat niet meer voor omdat ze kunnen schuilen.
De merrie heeft wel wat wollige vacht, maar die krijgt het echt koud als het weer minder wordt.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:22

hier alleen maar schimmels en die staan dag en nacht buiten.
heb winoa en pepper zelfs al jarenlang zomer en winter buiten staan,ook als ze drachtig zijn of werken.
met ''werken'' gewoon een kwestie van niet in het zweet laten staan dus goed en lang uitstappen.

hier overigens nog nooit mok ofzo gehad,ook nooit ziekte door kou ofzo.

ik merk zelfs dat de meiden ondanks hun dracht echt veeeel liever buiten staan,stal staat altijd open en heb ze in een bebost stuk staan maar denk maar niet dat ze die stal gebruiken.
ook als het keihard regent blijven ze buiten staan dus blijkbaar vinden ze het niet erg.

als mijn meiden zo gelukkig ermee zijn dan ben ik dat ook,laat ze maar lekker van de winter buiten staan.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:33

Hier vindt alles het ook idd veel prettiger om dag en nacht buiten te staan, alleen als het langdurig blijft regenen dan komen ze wel eens schuilen in de stal, maar bij ons zijn er ook niet echt veel bomen om onder te schuilen anders deden ze dat vast ook. Het is wel jammer dat we ze nu vroeger van het natuurgebied moeten halen, maar ook thuis kunnen ze gewoon 24/7 buiten en dat doen ze dus (meestal) ook.

Alleen de hele jonge veulens vind ik in het voorjaar nog wel eens op een hoopje in de stal, lekker tegen elkaar aan in het stro. De moeders, tantes en nichten lopen dan lekker in de wei op 'petemoei' na.... die is de klos om op te passen <3 .

Het voordeel van je pony's zo houden is dat ze echt nooit ziek zijn, ik hoor wel eens een kuchje (nooit ernstig of langdurig), nooit kreupel, nooit koliek, ziek, zwak of misselijk, heerlijk is dat. Er is natuurlijk wel eens een pony bij die pech heeft en zich verstapt of zo, maar ook dat is sporadisch.

Ik denk dat wij als liefhebbers gewoon heel veel geluk hebben met onze Welsh pony's. Ze zijn van nature hard en kunnen tegen een buitje (of meerdere) en met op tijd ontwormen, goed voer en zo natuurlijk mogelijk houden kom je dus al een heel eind.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:51

Bij ins zijn ze ook veel gelukkiger als ze dag en nacht buiten staan. Maar ik zet binnenkort ( met echt vriesweer en regen etc) onze merrie toch binnen. Ze kan het niet meer aan en ze is mij iets te dierbaar.

Wat een verschrikkelijk filmpje is dat! Nu is het bij ons een blubberboel als het veel regent maar zo erg!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:37

Iemand die nog een leuk merrieveulen te koop weet staan, sectie A of B?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:05

Ja een hele mooie donkerbruine (wordt schimmel) A merrieveulen, van april of mei. Moeder is een stermerrie van Kai Midas uit een preferente merrie, veulen zelf is van Forlan Mohawk. Lief, mooi veulen en kan lopen als de beste. 2 jarige broertje is ook supermooi aan het worden. Dagelijks in handen.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:06

Wat zoek je precies? Boeflover - heeft nog een mooi palomino B hengstveulen te koop staan (Griashall Nijinski) maar dat kan niet?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:08

Merrie zelf is trouwens ook te koop, evenals halfbroertje van Bryn Storm.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:23

zitake schreef:

Hoeveel wil je er hebben? :D
Marktplaats, speurders, nwpcs veiling enz. enz. enz. Staat helemaal vol met veulentjes.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:39

Ik wou ook zeggen, staat genoeg te koop volgens mij, komen ook zat veulentjes volgende week op de veiling ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:18

Veiling kan ik jammer genoeg niet heen. Moet wel wat aparts zijn. Marktplaats enzo is niet altijd mijn favoriete plek.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:55

Het zou al een stuk makkelijker zijn als je bv een favoriete kleur, afstamming o.i.d. zou geven dan zijn er vast wel mensen die een mooi veulen voor je weten. Daarnaast staan er op de NWPCS site, Marktplaats enz. enz. ook veel Welsh pony liefhebbers met hun pony's dus daar zit vast wel een mooi veulen tussen van mensen die je écht wel kunt vertrouwen. Succes!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:41

Budget is ook handig te weten. Voor 500 Euro koop je iets héél anders dan voor 5000 Euro ;)

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:26

zitake schreef:

:j santa fe x selehem's saray. A merrie veulen met super beweging.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:45

@zitake: is het voor jou of voor iemand anders? Moet het perse een merrieveulen zijn?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:47

Ja moet wel een merrieveulen zijn, favoriete kleur is er niet echt. Vooropgesteld budget is er niet echt, al moet het niet richting de 5000 gaan voor een merrieveulen ;).

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:51

palomino sectie B merrie veulen