Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
regtur schreef:Melanie5 schreef:Hier krijgt niets een deken. Lekker puur natuur. Ze doen bij mij toch niets, dus dan maakt het niet uit.
idem
Even niet aan gedacht, Willie wortel heeft denk ik wel een deken op.( maar staat nu niet hier) Ook al doet-ie niets, kan hij niet zonder. Nadeel van zijn dubbele verdunning is dat hij het snel koud heeft. Zijn beharing is ook dubbel zo dun. En dit is geen grap!
zitake schreef:Hier ook met doel, ponys blijven aan het werk deze winter. Ene pony is nu al steeds druipend nat na 3kwartier. Met dikke vacht is dit niet te doen. Proberen scheren te voorkomen maar als ze echt haar warmte niet meer kwijt kan gaat er toch een stukje vanaf. Vanavond was het echt koud, niet gekeken hoeveel graden, maar het leek voor het eerst naar het vriespunt te gaan.
regtur schreef:Roger Davies vertelde ons dat hij altijd wel wat grijzen had gehad, maar hij de gekleurde overhield, omdat die sterker zouden zijn. In zijn fokkerij dan.Die ponies die s winters de heuvels ingaan kunnen niet dagelijks gecheckt worden. De eigenaar gaat vast niet met mokzalfjes,hoestkruiden, prikje hiervoor, pilletje daarvoor aan de gang.
Maar natuurlijk zie je ook best wel veel grijze. Het merendeel, maar dat was vroeger anders. Misschien dat bepaalde stammen sterker zijn. Of slimmer. Natuurlijke selektie deed zijn werk.
Nu doet de mens het.
vivana schreef:een ontzettende dikke wintervacht van zo'n 1,5cm lang (als ik hem niet scheer)
regtur schreef:Muzefee schreef:Jah lijkt me eerder per individu verschillend dan per kleur? En waarschijnlijk ook afhankelijk van wat 'normaal' voor ze is. Ben dan wel benieuwd of er meer cemello's/perlino's zijn die dat ook hebben.
Eigenlijk wil ik dat ook wel graag weten. Willie Wortel heeft echt een hele fijne beharing. Je kunt hem met een washandje wassen.De eerste 2 winters in zijn leventje moeten een ramp voor hem geweest zijn. Hij had telkens diarree en wij wisten echt niet waar het van kwam. Totdat hij een deken op kreeg en het was op slag over.Naar mijn mening hebben palominos daar meer last van dan donkere kleuren. Afgelopen zomer waren het telkens de palo's die een beetje dun op de mest werden bij regen. Ook in de hengstenwei, dus niet alleen onze eigen fok.
Toevallig werd er onlangs door een Welshman de opmerking gemaakt dat schimmels en ponies met een verdunningskleur, minder sterk waren.En het is niet voor het eerst dat ik dit hoorde beweren. Er zijn natuurlijk legio oudjes met die kleuren, maar in onze omgeving hebben ze meer kansen, dan bijv. boven op een heuvel bij -14.
Misschien zijn er fokkers hier die ervaringen willen delen.