[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:18

We hebben al dik 40 jaar schimmels, en dekken zijn vreemd voor ze. Als ze al onderdak hebben bij de wei, gaan ze daar alleen maar in staan als het heel erg hard waait. Ik moet zeggen dat we ponies fokken met doorgaans veel wintervacht.

Gwyn Price (Dyrin) had 50-80 pony's. Hij had stalling voor 5 pony's. Pony's die het niet redden op de heuvel werden zo automatisch uit het fokprogramma gehaald.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:32

Ik heb beide. De 3jarige maakt echt een extreem dikke vacht aan. De andere merrie heel weinig. Die vindt het zonder deken bij koud vriesweer ook niks buiten. Maar stond toen op open vlakte vol in de wind. Veulen daarentegen heeft weer een pak haar.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:40

Roger Davies vertelde ons dat hij altijd wel wat grijzen had gehad, maar hij de gekleurde overhield, omdat die sterker zouden zijn. In zijn fokkerij dan.Die ponies die s winters de heuvels ingaan kunnen niet dagelijks gecheckt worden. De eigenaar gaat vast niet met mokzalfjes,hoestkruiden, prikje hiervoor, pilletje daarvoor aan de gang.
Maar natuurlijk zie je ook best wel veel grijze. Het merendeel, maar dat was vroeger anders. Misschien dat bepaalde stammen sterker zijn. Of slimmer. Natuurlijke selektie deed zijn werk.
Nu doet de mens het.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:00

Wij hebben hier een palomino en twee valken lopen die echt niks 'mankeren' qua vacht. Maken gewone vacht aan zoals elk andere pony. Het enige verschil is hier dat de pony's uit de grote stal, dus koudere stal, eerder vacht aanmaken en deze is vaak ook dikker. En uiteraard de oudere pony's die toch sneller in de vacht zitten.

De mens denkt snel als mens; als wij het koud hebben, hebben zij het vast ook koud! En dan wordt er zonder verder te denken een deken opgegooid. De uitzonderingen die er natuurlijk een dek met een doel opgooien. ;)

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:11

En dat doel is......hengstenkeuring 2012. Dus king is al weer ingepakt. *\o/*

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 00:03

Hier ook met doel, ponys blijven aan het werk deze winter. Ene pony is nu al steeds druipend nat na 3kwartier. Met dikke vacht is dit niet te doen. Proberen scheren te voorkomen maar als ze echt haar warmte niet meer kwijt kan gaat er toch een stukje vanaf. Vanavond was het echt koud, niet gekeken hoeveel graden, maar het leek voor het eerst naar het vriespunt te gaan.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:27

regtur schreef:
Melanie5 schreef:
Hier krijgt niets een deken. Lekker puur natuur. Ze doen bij mij toch niets, dus dan maakt het niet uit.

idem
Even niet aan gedacht, Willie wortel heeft denk ik wel een deken op.( maar staat nu niet hier) Ook al doet-ie niets, kan hij niet zonder. Nadeel van zijn dubbele verdunning is dat hij het snel koud heeft. Zijn beharing is ook dubbel zo dun. En dit is geen grap!

Denk toch dat je dat niet mag veralgemenen. Sublime (onze perlino cob) is hier bij de eersten om een dikke pak winterhaar te krijgen. Wel is het bij hem zo dat het niet echt lang wordt, maar hij krijgt wel enorm veel haar. Hij heeft hier het kortste winterhaar, maar wel de dikste pak.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:25

zitake schreef:
Hier ook met doel, ponys blijven aan het werk deze winter. Ene pony is nu al steeds druipend nat na 3kwartier. Met dikke vacht is dit niet te doen. Proberen scheren te voorkomen maar als ze echt haar warmte niet meer kwijt kan gaat er toch een stukje vanaf. Vanavond was het echt koud, niet gekeken hoeveel graden, maar het leek voor het eerst naar het vriespunt te gaan.

Hier was het ook erg koud ineens vanacht/vanmorgen. Lag hier een witte laag op het dak :brr:
Ach ik hou wel van de winter, ben er tenslotte in geboren :Y)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:12

Mijn pensionhoudster vertelde idd ook dat iig schimmels wat gevoeliger zijn. Biscuit kan ook echt niet 24/7 buiten, die haalde ik van de zomer met mok en mottig enz van het land, 3 weken 's nachts op stal en hij was weer helemaal bij. Gek eigenlijk, want het eerste jaar heeft hij bij mij gewoon 24/7 buiten gestaan. Hij maakt ook een flinke vacht aan, echt met die vacht niks mis, maar t is gewoon een beetje een mietje :+

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:16

Schimmel hier op stal krijgt ook een flinke wintervacht. Dus wat dat betreft denk ik dat het gewoon vooral per pony verschilt i.p.v. per kleur. Mijn pony, een vosje, krijgt namelijk niet zo'n enorm dikke vacht. Zeker vergeleken met de valk hier, die als ware teddybeer door het leven gaat in de winter.

Qua mok en dat soort dingen moet ik eerlijk zeggen ook weinig verschil te merken. Dit heeft voor zover ik weet meer te doen met de weerstand en omstandigheden, maar daar zijn vast ook de uitzonderingen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:19

Ik ben zeker niet alwetend, maar voor mij is het niet zo'n verassing allemaal.
In het wild worden schimmels toch ook verstoten en geplaagd in de kuddes? (hillponies zijn al verder gedomesticeerd blijkbaar, om opmerkingen hierover voor te zijn :D )
Albino's (ook bij mensen) zijn altijd zwakker en gevoeliger.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:21

regtur schreef:
Roger Davies vertelde ons dat hij altijd wel wat grijzen had gehad, maar hij de gekleurde overhield, omdat die sterker zouden zijn. In zijn fokkerij dan.Die ponies die s winters de heuvels ingaan kunnen niet dagelijks gecheckt worden. De eigenaar gaat vast niet met mokzalfjes,hoestkruiden, prikje hiervoor, pilletje daarvoor aan de gang.
Maar natuurlijk zie je ook best wel veel grijze. Het merendeel, maar dat was vroeger anders. Misschien dat bepaalde stammen sterker zijn. Of slimmer. Natuurlijke selektie deed zijn werk.
Nu doet de mens het.

Leuk verhaal, maar als we het over vroeger gaan hebben, dan hebben we het over 80 jaar of meer. Sindsdien zijn er nog nooit zoveel gekleurde welsh pony's geweest als nu. Ik zie dat verhaal meer als een marketing verhaal. In correlatie tussen kleur en vachtdikte geloof ik niet. Bij ons was Revel Comfrey de dikst behaarde, die was homozygoot voor grijs. Daarnaast hebben we een aantal kleurpony's gehad die bijna geen vacht aanmaakten.

Wetenschappelijk gezien is het wel zo dat een donkere pony meer warmte opneemt van de zon dan een licht gekleurde pony. Daar staat wel een feit naast dat wetenschappelijk gezien die donkere pony ook meer warmte uitstraalt dan een lichtere pony. Ik denk wel dat de isolatiefactor van de vacht belangrijker is dan de stralings/opnamefactor van diezelfde vacht.

Het is wel een bedenkelijke ontwikkeling dat we steeds meer stalpony's krijgen en steeds minder pony's die het zouden kunnen overleven in het wild.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:35

Mok heeft Biscuit, afgezien van die ene keer, ook nooit last van gehad ondanks 4 witte benen. En hij heeft in wat modderweides gestaan hoor := Was van de zomer puur weerstandskwestie want de grond was juist toen extreem droog, heel apart dus.

Tsja, ik vind het ook zo vreemd dat die van mij gewoon beter gaat als hij 's nachts op stal kan.. Ria fokt toch bepaald geen mietjes en ik heb hem ook geen mietje gemaakt zeg maar. Is dus puur iets wat in hem zit, heel apart :+

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:35

Hier hebben de 2 witte een dikkere en langere vacht dan de bruine.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:11

Onze Fellow heb ik nu ruim 5jr en heeft nog nooit mok gehad;hij heeft áltijd opgeschoren benen. Hij is nóóit ziek,hij heeft bijzonder goede sterke en goede hoeven (3witte benen en een wit voetje).
Wel zoals hier geschreven wordt een ontzettende dikke wintervacht van zo'n 1,5cm lang (als ik hem niet scheer :D )

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:34

Hier wel eens mok, pony heeft helaas nu ook wat kortstjes, maar goed in de gaten houden en goed behandelen en het is weer weg. Ze komt natuurlijk de zomer uit met haar zomereczeem en d'r weerstand wat in de war daardoor, maar gaat de goede kant op. :j

Overigens gaat hier 's winters alles op stal 's nachts. 's Zomers kunnen alle pony's wel dag en nacht buiten, om het weer etc., maar niet om de buiken. :+ Dan kun je ze snel de stal in rollen. :D

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:53

Muzefee schreef:
. Ze komt natuurlijk de zomer uit met haar zomereczeem en d'r weerstand wat in de war daardoor, maar gaat de goede kant op. :j

Aiks; je fokt toch niet met die pony?!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:58

vivana schreef:
een ontzettende dikke wintervacht van zo'n 1,5cm lang (als ik hem niet scheer :D )

Ik denk dat 3-5 cm niet ongewoon is voor een wintervacht. Lengte van haar is overigens niet hetzelfde als dichtheid ;)

Ik zie overigens veel berichten op fb over mishandelde pony's. Ik heb daar een dubbel gevoel bij. Pony's die het niet redden in de omgeving waar ze in thuishoren, horen het niet te overleven, dan maken we een zwakker ras. Toegegeven dat sommige pony's toch in een gesimuleerde natuurlijke omgeving wonen, wat het verhaal toch anders maakt.

Maar pony's die het niet redden in de natuurlijke omgeving zouden feitelijk uit het fokproces gehaald moeten worden. Zo is het ras ook sterk geworden. Zachte heelmeesters maken meestal stinkende wonden. Maar tegenwoordig hebben we humanere methoden om te zwakke pony's uit het fokproces te nemen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:06

Met joost eens maar dat geld niet alleen met de pony's ook met de paarden uiteraard.
Niet gezond ook niet mee gaan fokken,stiekum zijn er veel mensen die dat doen.......
Want zomaar laten lopen kost ook geld....

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:33

onze merries lopen 24/7 buiten. Worden goed gevoerd of hebben voldoende gras dus geen dekens nodig. Wel eens mok. Alleen als het heel erg is doen we er wat aan, anders niet. Komt vanzelf dus ook vanzelf genezen. Worden ze hard en sterk van. Merk wel dat de A's en C's beter tegen de kou en slechte weer kunnen dan de B's en NWR.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:34

regtur schreef:
Muzefee schreef:
Jah lijkt me eerder per individu verschillend dan per kleur? En waarschijnlijk ook afhankelijk van wat 'normaal' voor ze is. Ben dan wel benieuwd of er meer cemello's/perlino's zijn die dat ook hebben.

Eigenlijk wil ik dat ook wel graag weten. Willie Wortel heeft echt een hele fijne beharing. Je kunt hem met een washandje wassen.De eerste 2 winters in zijn leventje moeten een ramp voor hem geweest zijn. Hij had telkens diarree en wij wisten echt niet waar het van kwam. Totdat hij een deken op kreeg en het was op slag over.Naar mijn mening hebben palominos daar meer last van dan donkere kleuren. Afgelopen zomer waren het telkens de palo's die een beetje dun op de mest werden bij regen. Ook in de hengstenwei, dus niet alleen onze eigen fok.
Toevallig werd er onlangs door een Welshman de opmerking gemaakt dat schimmels en ponies met een verdunningskleur, minder sterk waren.En het is niet voor het eerst dat ik dit hoorde beweren. Er zijn natuurlijk legio oudjes met die kleuren, maar in onze omgeving hebben ze meer kansen, dan bijv. boven op een heuvel bij -14.
Misschien zijn er fokkers hier die ervaringen willen delen.

_/-\o_
Azia is nu een week aan de diarree en niemand kon bedenken waar het van kwam, ze is kerngezond. Dat wordt dan dus toch een dekentje op! Ben echt blij dat ik dit lees, was toch een beetje bezorgd!

Weet iemand van jullie misschien wanneer volgend jaar de keuringen van het WPCV plaatsvinden? Ik kan het nergens vinden op de site. Of komt dat nog?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:37

Hier een heel goed voorbeeld van hoe het niet moet.

Maar die dieren worden dan ook echt niet in een natuurlijke omgeving gehouden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:43

Verschrikkelijk, dat filmpje... En ik dacht dat Bis in een modderweiland had gestaan (was niet zo'n goede keuze van pensionhouder voor zomerwei, hebben daar maar 2 dagen gestaan :+ ), dit is echt naar om te zien, vooral dat zo'n dood veulen daar gewoon ligt.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:47

wel indrukwekkend . . . . . . om stil van te worden

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:49

Verschrikkelijk... Kun je je toch niks bij voorstellen dat je dit laat gebeuren bij je paarden...