[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 07:17

Projectje,Jenny? Lijkt meer projectjeS ;)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 09:48

Ik heb officieel 7 boxen, 2 moeten echt opgeknapt worden voordat daar wat ik kan dus die reken ik ook meestal niet mee.

5 grote boxen hier van 3 bij 3 en half met mogelijkheid tot nog 3 boxen ... maar heb nu 3 en halve welsh ... dat vind ik zat ...

Heb ze heerlijk luxe bij huis staan, en mijn man en ik bekostigen ze samen ... hij doet er alleen niks mee :') dus de drukte is aan mij besteed.

Hengstenkeuze wat betreft Atjes heb ik echt geen verstand van maar ben het ook eens met de anderen dat De Welsh Mountain ook een breed hoogd, groot oog en zeer kleine oortjes behoort te hebben. Dat zijn ze van oorsprong immers ook.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:07

regtur schreef:
zimbabwe schreef:
[ [url=m/SZn16e.jpg]Afbeelding[/url] ]

Meet Menkes Aborna aka Izzy. http://www.allbreedpedigree.com/menkes+aborna Uit 2008, 111 cm. Vooral veel Coed Coch in de achterstam.

Ik zag dat dit ook het geval is bij Happyfeet mr Humprey, is dat juist handig of is een heel andere lijn misschien een beter plan? Ik fok ook wel graag op kleur eerlijk gezegd. Een goed paard hefet geen kleur, i know, maar een leuk gekleurd paard is wel makkelijker te verkopen is de ervaring... :o

jouw pony is een halfzus van onze hengst, da's leuk. Er zijn er niet zoveel meer van Rowfant Saul.

Ja ik zag het inderdaad, wat een plaatje is hij zeg! Prachtige perlino!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:43

Hier geen volle stallen, want ik heb geen stallen O:) Toch wel een beetje jaloers op de mensen met stallen aan huis hoor. Daar moet ik nog even voor sparen.
Het quotum staat hier officieel ook op twee (aanhouden), maar nr. 3 staat momenteel in de opfok O:) Nr. 4 en 5 zijn ook onderweg, maar zal niet alles aanhouden, als daar iets van blijft zal nr. 3 toch weg moeten eigenlijk.
En heerlijk toch ook die betrokken ouders. Mijn moeder heeft sinds zo'n 2 jaar wel lichte interesse in de pony's, gaat af en toe mee om pony's te aaien (heel voorzichtig) en is zo waar twee keer op de keuring komen kijken :P Ze betaald niet mee, maar vindt wel te kunnen bepalen welke pony's ik wel en niet mag verkopen :') :')

Regtur, leuk hengstje is het hoor!

Zimbabwe, zal niet te veel op specifieke A-hengsten in gaan, gezien ik NWR's heb ;) Het genoemde hengstje (Verdrefawr -ehm-) wel gezien in Wales op de veiling en vind het een leuk aansprekend dier, maar jij kent jouw pony het beste. Dus welk type wil je inderdaad graag zien, wat wil je verbeteren. Als ik jou was zou ik gewoon eens bij wat fokkers (met verschillende types) kijken en op de HK zal je ook veel pony's zien.
Wat betreft het kleur fokken, dat kan bij de A's gezien worden als niet-schimmel, of bedoel je palomino/valk/smokey? Geloof dat veel mensen hier van niet-schimmel uit gaan, als ik jouw hengstenkeuze zie, zou je graag verdund willen zien?
Niet schimmel is "makkelijk" zo lang je geen schimmel hengst gebruikt. Jouw merrie is zelf palomino, dus je hebt altijd 50% kans dat ze haar verdunning doorgeeft, 50% kans van niet. Dus zo lang je een niet-schimmel pakt, is die kans ook altijd aanwezig (met een schimmelhengst kunnen ze wel die kleur krijgen, maar alsnog schimmel worden).
Verdund x verdund, hou je nog steeds de 50% kans op palomino/valk/smokey, daarnaast 25% kans op dubbel verdund (cremello/perlino/silver smokey) en 25% kans op geen verdunning. Dus dan is het net of je dat wil.
Persoonlijk vind ik dubbele verdunning niet erg mooi (niets tegen de mensen die ze wel hebben, maar het is gewoon niet mijn smaak), ook met verkoop zul je daar mogelijk weer tegenaan lopen. Voor mensen die graag verdunning er uit willen fokken zijn ze ideaal omdat ze dit altijd doorgeven. Maar ik geloof ook dat ik hier wel eens van mensen gehoord dat ze een afwijking kregen bij nakomelingen. Hier heb ik zelf alleen geen ervaring mee, je ziet ook nog steeds genoeg gezonde exemplaren.
Maar daarbij kan je kijken wat je zelf wil. De 50% kans op enkel verdund verandert niet met jouw palomino merrie of je nou een valk hengst gebruikt of een vos/bruine/zwarte.

Persoonlijk zou ik kiezen voor vos/bruin/zwarte, maar ik ben sowieso juist meer een liefhebber van die kleuren. Maar een goede pony heeft nog altijd geen kleur ;)

Iedereen al toe aan het voorjaar trouwens? Bij ons herken je de kleuren al niet eens meer. Ze zijn allemaal egaal klei-bruin/grijs :D
Laatst bijgewerkt door AniekR op 26-11-16 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:03

Ik vind het nu nog wel gaan.hoor het weer Maarja hier is het vooral paddock nu. Heerlijk koud en droog vanmorgen, beetje zon doorheen de mist. Zag er mooi uit.

Ik moet dringend mn hengst toiletteren maar zie er een beetje tegen op. Ik moet tegen een dubbel pak manen tot op de schouder vechten :') denk dat ik begin met een uitdunkam zoeken.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:12

Dan jullie allemaal voor de zeer nuttige tips en info! Ik kom zomaar hier binnenstormen en jullie staan me zeer wel te woord en ik kan er ook echt iets mee! TX ladies!

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 17:32

Sinds vandaag echt aan het werk gegaan met mijn 2,5 jarige tot op heden was het nog maar wennen aan alles maar nu word het echt werken!
Kan niet wachten tot ik der voor de kar heb staan!
<3
Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:34

Cemlys schreef:
Projectje,Jenny? Lijkt meer projectjeS ;)

Nou nee, met projectje bedoel ik dat dit een echte hillpony is. Ze loopt braaf achter de ander aan, laat zich pakken zodra ze in een stal staat, maar lijkt me dat ze zich niet laat pakken op de grote wei.... Ik wacht nog op de chipper, waarna ze dus naar de wei mag. Ondertussen doe ik mijn best haar vertrouwen te winnen, maar ben nog steeds aan de verliezende hand.... Ik heb geduld, maar als dat op is.....mag ze verhuizen. DE nieuwe vosmerrie is een toppertje qua karakter. vandaag de tandarts gehad, gaf geen krimp!! :j Voor de rest zijn zowel de nieuwe aankopen als eigen ponies halstermak tot zeer mak. Alleen de veulens, die zo onderhand gespeend gaan worden gaat wat tijd in zitten, maar dat weet je en ik kijk er naar uit, ermee aan de slag te gaan. :brr: een echt winterklusje.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:24

Dat had ik toen met mn hengst (en nog soms hoor). Scheelt dat hij zn merries niet graag achterlaat. Ik ben toen aan het werk gegaan aan een lange longe en halster. Net zolang tot ie naar me toekwam uit zichzelf (incl kilo's koekjes, biks en wortels :')). Anders stuur je ze maar een zomertijd hierheen. Probleem met die pony s is vaak, zolang er een spriet gras staat of andere pony s dan is menscontact niet belangrijk.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:03

Fotografie, wat een leukerd is dat! Een roantje als ik dat zo zie?

Regtur succes met je projectje

Met Fflur had ik die problemen ook, maar zij was kopshuw en eenkennig. Nu allemaal over gelukkig. Geduld is inderdaad het toverwoord :P

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:08

KittyDylan schreef:
Fotografie, wat een leukerd is dat! Een roantje als ik dat zo zie?

Ja klopt :) op dit moment bijna bruin <3

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:38

Anna! Knappe pony is het dieke.
Ze doet het goed zo aan de longe.

Jenny leuke aanwinst,uiteindelijk worden ze wel mak.

Mijn eigen veulen is heeel erg veel gewend alleen vergeet ze dat soms wel eens.
Komt ook wel goed.

Het is wel een dikke beer van een veulen,bijna 9 maanden oud maar flink veel breedte,diepte en bot.

Afbeelding

Afbeelding

Ook ons andere veulen is heel erg flink.

Afbeelding

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:12

Welkom Zimbabwe;
Mooie palomino merrie..
idd palomino/bruin...wat krijg je dan?!
Ik heb een bruine merrie en gedekt met een palomino-hengst.
Ik heb gedekt met Frisia's TopGold.
Ook niet GGK,maar een hengst met een hele goede galop ,kan best draven ,top karakter,wordt bereden en loopt aangespannen is nu 4jr.
Dit is mijn merrie
Afbeelding
Afbeelding
Dit is Frisia's TopGold waarvan ze gedekt is;
Afbeelding
Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:57

Afgelopen zaterdag hebben we onze beide bijna-3 jarigen opgehaald. Ze hebben een jaar doorgebracht in een natuurgebied en zijn net rollades, zo rond. Beide als veulentje geimporteerd uit Engeland en nu zijn ze toe aan een nieuwe uitdaging. Het zijn merries met mooie hoofdjes wat niet verwonderlijk is, want ze hebben Dyfed Prophet als grootvader. Ik zie dat graag. Jammer genoeg heeft de ene een hele afgeschuurde manenkam, wat er niet mooi- wel grappig- uitziet.Voordat iedereen gaat roepen dat ze exceem zal hebben, het komt door het eten onder het prikkeldraad door. Op de schoft zit nog een pluk van 15 cm....Ik zal er weleens een foto van maken.Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:10

Zonde van de manen Jenny, mooie koppies.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:30

Leuke koppies inderdaad, manen groeien wel weer.

Vivana leuke combinatie!

Inowa wat zien ze er goed uit beide

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:57

Wat lijken die van jouw groot marouschka haha dan is die van mij echt nog een klein teddybeertje in haar enorm dikke vacht. Ze loopt nog lekker bij de moeder, die trekt het allemaal nog goed.

Dieke, ik vind haar leuk!
Jenny, erg mooie hoofdjes. Die vooraan vind ik erg leuk hoe is zij gefokt?

Viviana, kan van alles zijn. Wij hebben 2 merries gehad waarvan de vader palominos waren en de moeders bruin. Ze waren zelf beide bruin. Maar ook valk en andere kleurtjes kun je krijgen. Vind top gold ook een leuk diertje onder het zadel en voor de wagen!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:53

Kimm4 schreef:
Wat lijken die van jouw groot marouschka haha dan is die van mij echt nog een klein teddybeertje in haar enorm dikke vacht. Ze loopt nog lekker bij de moeder, die trekt het allemaal nog goed.

Viviana, kan van alles zijn. Wij hebben 2 merries gehad waarvan de vader palominos waren en de moeders bruin. Ze waren zelf beide bruin. Maar ook valk en andere kleurtjes kun je krijgen. Vind top gold ook een leuk diertje onder het zadel en voor de wagen!

Wat betreft mijn veulen,laats heeft iem mijn koetsje gekocht en heeft een halfbroertje van onze Dreamy,zij zei dat die van haar wel 10cm kleiner is....

Ben ook erg benieuwd wat er volgend jaar uitgerold komt,hahaha

Wat betreft TopGold, ja ik bekijk 't uit t oog van de sport en niet van fokkerij...wij vinden dat je kinderpony's moet fokken(uiteindelijk wordt dat in alle gevallen dé doelgroep) en de galop is zeker ook een belangrijke gang. Toevallig was gister Elbert Koelewijn op bezoek en met hebben hebben wij het er ook over gehad,hij is het wel met ons eens...Dat geldt ook voor de NWR's hoor, moet niet alleen mooi zijn en draven,moet souplesse en lossigheid hebben en een goede rug,daar berreik je iets in de sport mee toch...
Laatst bijgewerkt door vivana op 29-11-16 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:19

Een matige maar brave pony onder het zadel doet het nu eenmaal beter dan je beste fokmerrie bij verkoop....

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:25

Caesar schreef:
Een matige maar brave pony onder het zadel doet het nu eenmaal beter dan je beste fokmerrie bij verkoop....

Ja zo is het wel...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 12:42

vivana schreef:
Kimm4 schreef:

Wat betreft mijn veulen,laats heeft iem mijn koetsje gekocht en heeft een halfbroertje van onze Dreamy,zij zei dat die van haar wel 10cm kleiner is....

Ben ook erg benieuwd wat er volgend jaar uitgerold komt,hahaha

Wat betreft TopGold, ja ik bekijk 't uit t oog van de sport en niet van fokkerij...wij vinden dat je kinderpony's moet fokken(uiteindelijk wordt dat in alle gevallen dé doelgroep) en de galop is zeker ook een belangrijke gang. Toevallig was gister Elbert Koelewijn op bezoek en met hebben hebben wij het er ook over gehad,hij is het wel met ons eens...Dat geldt ook voor de NWR's hoor, moet niet alleen mooi zijn en draven,moet souplesse en lossigheid hebben en een goede rug,daar berreik je iets in de sport mee toch...

Dan zal ik maar niet hebben over hoe sommige er over denken bij het stamboek,daar wordt nog steeds gepleit voor het fokken van ras/fok/showpony, en dat gaat volgens hun niet samen met sport, want een stamboek houdt zich bezig met fokken van rasponys en niet met sport pony s ofzo (zeg dat een keer regen het kwpn :')). Vind ik dus onzin, je fokt gewoon een correcte pony, de een gaat voor perfecte kinderpony, andere wil er een voor het mennen, dan weer een all rounder of echt een springer of dressuur pony. Maar hoeveel wordt er nu puur voor de showring gefokt?
Toen klapperden mn oren toch een beetje :')

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:49

Cemlys schreef:
Dan zal ik maar niet hebben over hoe sommige er over denken bij het stamboek,daar wordt nog steeds gepleit voor het fokken van ras/fok/showpony, en dat gaat volgens hun niet samen met sport, want een stamboek houdt zich bezig met fokken van rasponys en niet met sport pony s ofzo (zeg dat een keer regen het kwpn :')). Vind ik dus onzin, je fokt gewoon een correcte pony, de een gaat voor perfecte kinderpony, andere wil er een voor het mennen, dan weer een all rounder of echt een springer of dressuur pony. Maar hoeveel wordt er nu puur voor de showring gefokt?
Toen klapperden mn oren toch een beetje :')

dat heb ik gister gehoort ja hoe zij erover denken,hahaha
Ben het echt wel met punten van hun eens,veel bot,kleine oortjes groot oog,graag lengte in de hals en ook rug is beter. (bij een mountain dan)..

Maar dan...karakter ..en galop? Is die gang niet belangrijk?

En eerlijk zoals Caesar al aangaf, je wilt ze toch graag verkopen die je fokt,een enkeling kan mss ooit blijven maar de rest...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:24

Karakter en galop kunnen ze zien bij de IBOP. Maar ja... daar zijn de meningen ook zo over verdeeld ;)

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:25

Ik zit op mijn mobiel dus kan niet zo makkelijk op alles reageren maar wil toch even reageren.

Onze merrie is ook drachtig van frisia's top gold omdat ik het een fijn bewegende pony vind met een goed karakter en omdat die zich bewijst in de sport!
Zelf zoek ik ook alleen nog maar naar goede karakters want ja dat verkoopt beter!
In de mensport vind ik die kleine oortjes trouwens echt heel irritant want een menhoofdstel blijft echt niet prettig zitten als er niks voor zit :+
Ik denk dat ik vooral op karakter en beweging fok! Verder kan ik het ook heel erg waarderen als ze een eigen houding hebben dat staat nou eenmaal veel mooier :)
Voor volgend jaar ben ik opzoek naar 3 hengsten om bij te dekken maar ik heb er nog maar 2 op mijn lijstje staan die zich bewezen hebben in karakter en beweging en dan ook zelf meer doen dan mooi wezen!
Overigens vind ik het ook nog steeds onzin dat voorlopig keur een apart predicaat opzich is zo'n pony hoort zich dan toch te bewijzen in de sport, vind ik.

En inderdaad bij het KWPN zullen ze iedereen uitlachen die zegt dat een stamboek alleen bedoeld is om te fokken voor de keuring.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:26

Caesar schreef:
Karakter en galop kunnen ze zien bij de IBOP. Maar ja... daar zijn de meningen ook zo over verdeeld ;)

Heb je gelijk in maar daar gaan er te weinig naartoe...toch...