[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellarose

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:44

Doen jullie de welshjes eigenlijk een deken op in de winter? En staan ze het hele jaar buiten of gaan ze straks naar binnen?

Het plan is dat die van mij met haar vriendinnetje in een paddock (zand) blijft staan met een schuilstalletje erbij, het liefst de hele winter. Zal ze dan een dekentje nodig hebben?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:48

Die van mij staan al enkele weken onder deken. ik ben begonnen met 170gr, dan dun dekentje erbij en straks 300gr. ze komen hier overdag gewoon buiten, uitloop/wei/paddock afh van het weer

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:48

Nou mijn jaarling hengst krijgt geen deken op,ze zijn toch winterhard........
Vorig jaar is dat ook super gegaan,bedoel hij hoeft niet weg en ook niet meer in bad oid....je voelt door de dikke pak haar goed dat de onderlaag droog is.
Mijn rijpony daar integen is geschoren en staat onder een 100gr stal deken met erover een 0grams regendeken....
Deze krijgt vd winter buiten zo'n 700gr/800gr op...
Laatst bijgewerkt door vivana op 12-10-11 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:50

vivana; en staat hij ook 24/7 buiten? :)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:51

Bellarose schreef:
vivana; en staat hij ook 24/7 buiten? :)

Jep ,open en bloot,zonder schuilhok.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:55

Oke! Nou misschien krijgt Azia straks een water/winddichte op, maar iig 0 grams. Dr vacht is volgens mij dik zat ;).

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:55

Hier alles onder een natuurlijk dek. Staan in de winter s'nachts op stal. Ze staan nu nog 24/7 buiten.
Azia kan makkelijk buiten zonder hoor.

Zuidlaren weet ik niet, tis zo'n end rijden. Hedel wel.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:59

Bij gezonde pony's geen deken.
24/7 buiten met schuilstal.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:23

Die van mij geen dekens. Ze komen deze winter niet aan het werk, dus maakt het dikke vachtje niet uit. Ze blijven 24/7 buiten, met schuilstal.

Volgend jaar verwacht ik wel met Abeltje aan het werk te zijn, dus lees ik mee hoe jullie dat aanpakken. Als ik zie hoe hij nu in zijn dikke jas komt, heb ik straks twee beertjes denk ik!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:51

Hier ook geen dekens. Veels te lastig met het scheefzakken enz. Gewoon niet in het zweet werken. Dat is voor mij niet zo'n probleem. ;)

Heb voor de jongelingen een schuilstal. Afgelopen winter gingen ze echter liever onder de bomen ipv in de stal :D

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:54

Ik ook zeker weer aanwezig op de zuidlaardermarkt. Vind het altijd wel gezellig daar! :j

Hier ook een pony waar je een zadel op mikt en je kan er mee wegrijden. Inmiddels heeft ze een beste vakantie achter de rug, en ga ik vanaf volgende week haar weer beetje aan het werk zetten. Volgende maand even de dierenarts er bij langs, even een check-up.

Pony staat hier ook 'bloot' in de kudde. Vorig jaar deken op gedaan, maar ze kreeg nog teddyvacht en aangezien ze niet actief in de sport loopt of keuringen loopt, blijft ze ook maar ook bloot rondlopen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:57

hier wel een dikke vacht maar geen dekens en niet scheren.
ook niet echt nodig met een jaarling en 2 drachtige merrie,s die nergens meer heengaan.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:36

Hier ook alles zonder deken behalve de 20 jarige a ze krijgt het toch wel moeilijk zonder deken.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:12

Op die van mij komt geen deken hoor, die kan zichzelf prima warm houden en gezien ze (nog) niet gereden wordt zie ik het nut van een deken niet echt. ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:14

Bis wel onder dek :j Anders heb ik m in april nooit strak in het pak. Daarnaast wil ik m deze winter toch rustig aan gaan oppakken dus is zo'n dik pak haar ook niks :) Staat overigens 's nachts op stal en overdag buiten.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:31

Hier krijgt niets een deken. Lekker puur natuur. Ze doen bij mij toch niets, dus dan maakt het niet uit.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:51

Melanie5 schreef:
Hier krijgt niets een deken. Lekker puur natuur. Ze doen bij mij toch niets, dus dan maakt het niet uit.

idem
Even niet aan gedacht, Willie wortel heeft denk ik wel een deken op.( maar staat nu niet hier) Ook al doet-ie niets, kan hij niet zonder. Nadeel van zijn dubbele verdunning is dat hij het snel koud heeft. Zijn beharing is ook dubbel zo dun. En dit is geen grap!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 00:44

Hier ook niets onder deken. Onzin met dat jonge spul.
De straks-drie-jarige gaat vanaf het voorjaar aan het werk, dus tegen de tijd dat dat echt wat wordt is ze haar vacht wel weer kwijt. Moet volgend jaar maar zien of ze dan aan het werk blijft (aangezien ze volgens plan ook gedekt zal worden) en of ze dan onder deken gaat...

Hier staat het ook nog zo lang mogelijk 24/7 buiten. Hopelijk kunnen ze nog een maandje blijven lopen voor ze in de groepsverblijven komen, tegen die tijd zullen ze wel lekker wollig zijn :j

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:57

regtur schreef:
Melanie5 schreef:

idem
Even niet aan gedacht, Willie wortel heeft denk ik wel een deken op.( maar staat nu niet hier) Ook al doet-ie niets, kan hij niet zonder. Nadeel van zijn dubbele verdunning is dat hij het snel koud heeft. Zijn beharing is ook dubbel zo dun. En dit is geen grap!

Ben wel benieuwd hoe dat in elkaar zit?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:32

regtur schreef:
idem

Owauw had onze Fellow dat maar! ik heb zo'n hekel aan een pak haar :r

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:52

Damon is cremello, maar ik heb niet het idee dat hij het kouder heeft dan de rest.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:48

Muzefee schreef:
regtur schreef:
idem

Ben wel benieuwd hoe dat in elkaar zit?

Geen ervaring mee, maar kan me er wel iets bij voorstellen. Roze huid is gevoelig (zoals witte voetjes e.d. ook met mok en alles), heeft dacht ik iets te maken met dat het ook hele dunne huid is. En een cremello/perlino hebben ook roze huid natuurlijk... Dus misschien is het zoiets...

Kan ook gewoon per pony verschillen. De jaarling hier heeft het ook meestal sneller koud als de tweejarige. Waarom? Tja, weet jij het... :P

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:33

Hetzelfde als bij mensen zeker. Ik heb het rapper koud dan mijn vriend.

Terwijl ik toch in een slagerij werk daar heb ik het totaal niet koud maar buiten onder de 10 graden :brr:

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:21

Jah lijkt me eerder per individu verschillend dan per kleur? En waarschijnlijk ook afhankelijk van wat 'normaal' voor ze is. Ben dan wel benieuwd of er meer cemello's/perlino's zijn die dat ook hebben.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:07

Muzefee schreef:
Jah lijkt me eerder per individu verschillend dan per kleur? En waarschijnlijk ook afhankelijk van wat 'normaal' voor ze is. Ben dan wel benieuwd of er meer cemello's/perlino's zijn die dat ook hebben.

Eigenlijk wil ik dat ook wel graag weten. Willie Wortel heeft echt een hele fijne beharing. Je kunt hem met een washandje wassen.De eerste 2 winters in zijn leventje moeten een ramp voor hem geweest zijn. Hij had telkens diarree en wij wisten echt niet waar het van kwam. Totdat hij een deken op kreeg en het was op slag over.
Naar mijn mening hebben palominos daar meer last van dan donkere kleuren. Afgelopen zomer waren het telkens de palo's die een beetje dun op de mest werden bij regen. Ook in de hengstenwei, dus niet alleen onze eigen fok.
Toevallig werd er onlangs door een Welshman de opmerking gemaakt dat schimmels en ponies met een verdunningskleur, minder sterk waren.En het is niet voor het eerst dat ik dit hoorde beweren. Er zijn natuurlijk legio oudjes met die kleuren, maar in onze omgeving hebben ze meer kansen, dan bijv. boven op een heuvel bij -14.
Misschien zijn er fokkers hier die ervaringen willen delen.