[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:47

Het gaat mij echt niet om iemand afbranden, absoluut niet. Mijn commentaar op de rijfotos waren bedoeld als waarschuwing. Die gympjes zijn echt zo gevaarlijk, ik heb daar ooit een kind mee zien vallen en die werd honderden meters over de straat meegesleurd. Bij mij komen ze niet op een pony met gympen.
Wat betreft het zadel, een passend zadel is het behoudt van je pony. In dit geval is de ruiter te groot voor het zadel waardoor ze de pony op de lendenen belast. Dit is niet goed voor de rug.
Het is echt geen aaval, het is bedoeld als advies. Hoe braaf ze ook zijn, er kan veel fout gaan.
Wat Bokt betreft, als je fotos plaats waar dingen op te zien zijn waarvan je weet dat men er op gaat reageren, denk dan even goed na of je ze wel wil plaatsen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:54

Gelijk heb je uryanne. Er is niets makkelijkers dan iemand of iemands pony negatief te beoordelen en zeker van achter een pc-tje. Ik vraag me af of mensen dat ook durven zeggen als ze voor je neus staan. Meestal is het dan, "hee hoe is het" met een fake smile. Blegh.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:56

Mijn reactie is ook niet persoonlijk bedoeld hoor. Enigste is dat wanneer er foto's geplaatst worden er op 2 manieren gereageerd kan worden. Negatief en positief. Soms past negatief beter per pb. Anderen mogen er zeker van leren, dus gewoon in het betreffende topic is niet verkeerd, maar het kan op 2 manieren.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:51

Ik moet zeggen dat ik de reactie op de rijfoto's wel kon voorstellen. Die had ik ook, dus maar besloten te negeren.

Ik plaats hier zelden foto's, heeft meer met stukje tijdgebrek te maken.
Eigenlijk mag iemand anders best wat vinden van mijn pony's. Ik weet zelf ook dat ze heus niet perfect zijn.
Maar ach, het zijn mijn pony's en ik ben nog elke dag tevreden als ik ze in de wei zie staan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:18

pietsie schreef:
nou zitake , dat ben ik dus niet met je eens , ze zijn vaak heel bloederig en geven zich niet gauw over , maar als ze zich overgeven is het vaak ook goed.

Nee dat zijn ze zeker niet allemaal hoor, dat niet gauw overgeven merk ik zelf met het mennen. Ze is heel braaf, je kan alles, maar ze zal ook stijfkoppig aan haar eigen ding vasthouden. Weet nu al dat er nog eentje staat waar het niet van een leien dakje zal gaan. De andere daarentegen dat wordt weer zeer makkelijk.

inowa schreef:
@ zitake; ik had presca al 2 maanden weg bij pepper en die is toen toch gaan drinken toen ze er weer bij kwam te staan.
wat dus meteen een uierontsteking bij pepper opleverde.

zondag met winoa en soleil weer wedstrijd gehad,rijtechnisch gezien heel tevreden.ze gaan wat dat betreft goed vooruit alleen wel laatste geworden met 170 punten.

blijkbaar zien ze liever een pony die door de bak crosst met een kindje erop dan een pony die braaf en rustig haar rondje loopt.

Ok das minder, wou het veulen daarna eigelijk graag weer bij de rest, of eigelijk de merrie gewoon weer bij de rest in. Maar we zien wel.
Mooi dat het goed ging zondag. Vooruitgang is het voornaamste en dat je zelf tevreden bent. Ze moeten beide nog wedstrijdervaring opdoen en dat krijg je alleen door te doen. Had je ook foto's? Wel een mooie combi die twee.

amyz schreef:
Biscuit is ook zo'n ei... Verwacht geen gekke dingen met beleren eigenlijk. Heb ook al eens een skippybal op zn rug gelegd, gaf ie ook niks om := Nog nooit zo'n makkelijk jong dier meegemaakt en ik dacht dat AV's al makkelijk waren :+

Zn moeder is ook zo, tot je erop ging en ze iets niet snapte, dan schoot het ei vooral omhoog haha. Dochter is net zo, heel cool in de kop, tot ze iets niet snapt of niet wil. Dus ik ben benieuwd, mss heeft hij vooral papa's karakter :)

@Bellarose: Hier komt de wintervacht ook al, vooral jaarling en veulen staan op kop. De 3jarige heb ik vroeg onder dek gezet, die heeft altijd een immense vacht, maar wil deze winter wel blijven mennen en dat wil niet met zo'n vacht. Scheren ook liever niet ivm schuurplekken. dus we opteren voor dekens. Op de hals wordt het wel al dikker. Mijn andere merrie maakt zowiezo niet zo'n extreme vacht aan, dus deken iets later opgedaan. Dat houdt wel goed voor deze winter.

Fellow blijft leuk Vivana! Is niks mis mee met grotere ruiter en inrijden vind ik persoonlijk, zolang het niet te is. Iemand moet er een goeie basis instoppen en dat kunnen die kleine kinderen vaak nog niet aan. (en persoonlijk zou ik het ook niet willen riskeren, er zal maar wat gebeuren). Ik ga nu ook af en toe zelf op de grootste merrie, door gebrek aan ruiter vooral en omdat ze het gewoon leuk vind een beetje aan het werk te zijn.

@dadabo: In de categorie rollkur moet je haar nu ook weer niet stoppen haha. ze loopt wel iets achter het bit, maar dat is een kwestie van een beetje onder de druk uitkomen.

@Uryanne: Tja foto's plaatsen op bokt, negatieve personen zitten er altijd, of gewoon geen reactie. Ik doe al niet veel moeite meer, en er zijn er wel meer denk ik. Jammer, maar ik snap wat je bedoelt dat plezier er op die manier snel af is.

Dyonne schreef:
Maar ach, het zijn mijn pony's en ik ben nog elke dag tevreden als ik ze in de wei zie staan.

En zo hoort het te zijn en dat is het mooie eraan.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:33

Oef wat een discussie weer hier.
Behalve de sportschoenen vond ik dat er wat overdreven gereageerd werd op de foto. Vooral die eerste foto waar op gereageerd werd alsof het rollkur was, was -imo- toch echt duidelijk te zien dat er een knik in de teugels zat en de onscherpte op het hoofd, verklapt dan toch een beetje dat de pony net even met het hoofd schudde, wat een -net beleerde- pony natuulijk nog wel eens wil doen.

Dat mensen hier misschien soms wat direct gevonden kan ik wel begrijpen. Maar dat is ook gewoon een beetje de sfeer in dit topic. Er zijn hier wat meer ervaren fokkers die heel goed weten wat ze willen zien en laten weten, maar ook mensen die pas net komen kijken. Lastig om dan een balans te vinden natuurlijk.

uryanne schreef:
In de keuringsbaan zijn er ook vele voorbeelden van mensen die nooit meer willen keuren/ showen omdat ze negatief commentaar kregen. Tuurlijk is het zo dat er negatieve punten zijn aan paarden en pony's. Maar om die alleen te noemen en niet de positieve punten is erg jammer en teleurstellend voor de eigenaar.

Maar dit vind ik toch een beetje een rare opmerking, eigenlijk. Want je gaat toch naar een exterieurkeuring om op het exterieur beoordeeld te worden. De jury, die hiervoor een cursus heeft gevolgd, beoordeelt dan je pony en plaatst ze hier op. Wanneer je pony nou niet bepaald op kop staat of een tweede premie krijgt, is het toch zo gek dat er het één en ander op op te merken valt? Want de pony was blijkbaar niet goed genoeg en vaak wordt dan toch even benoemd waar op dit beter had gekund, ook zodat de eigenaar kan weten waarom zijn of haar pony dus niet aan kop stond. En mijn ervaring is toch dat jury eigenlijk wel hun best doen om ook íets positiefs te zeggen, zelfs als dit goed zoeken is :+
Als je op een keuring al geen commentaar wenst te krijgen, kan je beter kijken of de plaatstelijk rijvereniging een keuring aan de hand organiseert, als je snapt wat ik bedoel ;)

Hier trouwens ook pony's die wollig beginnen te worden, gelukkig. Dat weekend van 1 oktober dat het nog 24 graden was zat de jaarling met name nog helemaal glad in de vacht en nog geen week later met die storm en tien graden kouder had ze het toch wel even koud. Gelukkig passen ze zich gauw aan en hebben beide nu een mooi wollig vachtje.

zitake schreef:
Dyonne schreef:

En zo hoort het te zijn en dat is het mooie eraan.

En daar sluit ik mij ook zeker weer bij aan :j

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:53

Hier nog eigenlijk geen wintervachten. Ze staan sinds zondag binnen in de paddok met schuilstal. Eerste dag vonden ze het niet fijn, maar inmiddels zijn ze gewent. Zodra het regent staat alles in de schuilstal, stellletje watjes.
Ik las vandaag in de krant dat we een extreem koude winter gaan krijgen. Brr, wordt er al naar van als ik er aan denk.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:56

Flinke discussie, maar wel interessant te lezen wat iedereen zoal vindt. Er is genoeg over gezegd, wat ik vind zal niks meer toevoegen, dus ik haak er verder niet op in.

Over wintervachten gesproken, weinig hier... Een enkele pony heeft wel wat een berenvachtje, maar dat zijn veelal de pony's die in de grote stal staan en waar het 's nacht's een stuk kouder is. De kleine stal blijft vrij warm en de vachtjes daar ook wat korter. Komt straks allemaal vanzelf.

Ben benieuwd wat de winter brengt. Beetje sneeuw vind ik altijd wel leuk. ;)

Hier Heaven alweer bijna 5 maanden drachtig, gaat toch wel weer snel zo. :D Ze groeit duidelijk, dus het gaat de goede kant op. :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 06:35

Hier flinke wintervacht bij de 2-jarige. Mijn merrie begint wel te ontwikkelen, maar die kan niet zo goed tegen regen dus heeft toch haar deken al op. Als het kouder wordt gaat er een deken met 100 grams voering op.
Pony's lopen hier dag en nacht buiten.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:04

Even iets heel anders. Volgende week is de Zuidlaardermarkt weer. Gaan er nog Bokkers heen? Wij zijn al jaren niet geweest. We vonden het aanbod van Welshponies altijd erg matig, maar de sfeer wel leuk.
Ik zou wel weer eens willen gaan, maar hangt zeker ook van het weer af.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:23

regtur schreef:
Even iets heel anders. Volgende week is de Zuidlaardermarkt weer. Gaan er nog Bokkers heen? Wij zijn al jaren niet geweest. We vonden het aanbod van Welshponies altijd erg matig, maar de sfeer wel leuk.
Ik zou wel weer eens willen gaan, maar hangt zeker ook van het weer af.

Ik ben zeker van de partij. Altijd met de hele buurt :D Gezellig.
Kopen doe ik liever bij iemand thuis. Heb ik meer zekerheid over het niet binnenhalen van droes, luizen enz. Plus dat beweging beoordelen ook vaak lastig is op een markt.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:34

wij zijn er ook miss wel wat ponys mee

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:55

Bij ons net de oudste en de C met een vacht de rest allemaal nog in zomervacht.

Ons veulen vorig jaar kwam ook na 2 maand weer bij zijn moeder drinken. Zij liet het iedere keer weer toe. Staan nu van maart uit elkaar en hebben elkaar sindsdien niet meer gezien.

Wij gaan niet naar de markt, tijdgebrek

autoprocee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:59

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:23

Ik ga mss ook, vorig jaar ook geweest.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:29

Wij staan dit jaar voor het eerst met een flinke horecatent "'t Marktcafé" (150m2) op de zuidlaardermarkt, aan één van de brinken met veel paarden, vrij ver van de kermis af.
Daardoor sta ik helaas zelf van 4.00u 's nachts tot 17.00u 's middags achter de snert en warme chocolademelk en kan ik bijna geen paarden aanschouwen. Misschien maar goed ook... heb net een geweldig welshje gekocht. Maar met een dichtbij wonende schoonpa met ruim 6 hectare land, is de mogelijkheid zo bereikbaar....

Komen jullie drankje doen? Ben wel benieuwd of ik "bekende" Bokkers zal zien!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:30

Wij hebben helemaal in het begin van onze pony loopbaan een merrie gekocht op de ZL markt.We hadden geen trailer, maar de verkoper bleek op een steenworp afstand van ons te wonen en bracht haar zonder meerprijs thuis.Daarna nooit meer daar gekocht. Een paar keer wat verkocht, maar was er zelf nooit zo kapot van.Steeds hetzelfde groepje handelaren wat bij toerbeurt komt kijken en biedt. Maar het kan maar zo zijn dat er wel meer particilieren nu komen, om een graantje mee te pikken van het aanbod.Vorig jaar hoorde ik nog dat er voor de hengstveulens meer betaalt werd dan aan huis.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:35

siesje80@4 op een ha, dan kunnen er nog 23 bij... Ik zou die veulens van Frisia nog maar eens een extra blik waardig keuren. En een vriendin van mij vertelde net dat ze met een paar leuke cremello jaarlingmerries komt, engels gefokt.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:47

regtur schreef:
siesje80@4 op een ha, dan kunnen er nog 23 bij... Ik zou die veulens van Frisia nog maar eens een extra blik waardig keuren. En een vriendin van mij vertelde net dat ze met een paar leuke cremello jaarlingmerries komt, engels gefokt.

Lol, zie je wel.... het is maar goed dat ik achter de bar sta ;) . Kan de wereld aan ponies er kwijt, maar ja... het zal toch ook betaald en onderhouden moeten worden. De bedoeling is om Abeltje en Bas bij ons thuis te zetten en daar heb ik niet de beschikking over zo veel weide.
Maargoed... verleidelijk blijft het wel, haha!

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:02

Ik ga zeker, weer of geen weer! :))
Eigenlijk wil ik er niets meer bij, maar je weet nooit waar je tegenaan loopt.
Mijn eerste Welsh A...ja die zo moeilijk in te rijden was...heb ik van een boer gekocht, hij had haar op de markt gekocht.
Ze heeft leuk papier en kan super lopen, dus ja... :):)

@Regtur: Weet je of er foto's zijn van die cremello's? Van wie zijn ze? Mag wel even PB.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:16

wij gaan waarschijnlijk ook even kijken, ben er nog nooit geweest en we zijn toch in de buurt.
Alleen kijken, niet kopen. Heb afgelopen zaterdag net mijn nieuwe aanwinst opgehaald en het is nu eerst wel even mooi zo.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:33

Hihi Zitake, moet ook zeggen dat ik al een tijdje roep: óf hij geeft geen kik met beleren óf t blijkt ineens een vreselijke draak :+ Hij is iig wel erg, uhm, karaktervast dus het kan beide kanten op gaan :=

foto's op bokt plaatsen is idd altijd een avontuur.. Heb wel een keer foto's geplaatst van Bis met een (veel te groot) tuig op, had ie even voor de foto/fun, hij gaf toen geen krimp en vond het allemaal wel prima. Maar een jaarling met een tuig op is natuurlijk een doodzonde want hij kon wel een trauma voor het leven oplopen :') Och, t is altijd wat. Beetje opletten met welke foto's je plaatst kom je een heel eind hier :+

Zuidlaardermarkt lijkt mij idd ook leuk om eens te gaan kijken, misschien volgend jaar maar op de planning zetten :)

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:44

zoals ieder jaar weer aanwezig op de zuidlaardermarkt

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:50

Wel allemaal een beetje in de portemonnaie houden voor de veiling van het NWPCS. Daar komen leuke ponies! ;)

Afbeelding

(deze niet hoor)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:13

Die is mooi jenny. Mijn portemonee gaat daar normaal niet open hoor. Als er nog wat bij zou komen, dan een zwarte merrie of een grote b.