Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
zimbabwe schreef:Hoi hoi, ik meld me hier evenIk heb sinds juni een welsh merrie en ben aan het kijken voor het komende dekseizoen naar een hengst. Ik ben erg te spreken over Happyfeet mr Humprey, maar ken erg weinig van Weslhjes. Ben wel wat beter bekend met minipaardjes en de fok daarvan. Is hier iemand met verstand van zaken die me enigszins op weg kan helpen?
RTM schreef:Ik meld me ook weer eens. Hebben een spannende tijd met Fairytale achter de rug. Pony was ziek, heel erg ziek, zo erg dat ik echt dacht dat ze het niet zou halen. Dierenartsen stonden en staan nog steeds voor een raadsel, wat er nu aan de hand is geweest, nobody knows. Ze at niet meer, kon nauwelijks op haar benen staan, leek bijna neurologisch. Af en toe drukte ze zichzelf helemaal met haar hoofd naar boven tegen de stalwand aan. Maar temp, darmen etc in orde, bloedwaarden ook niet schokkend. Uiteindelijk twee keer een infuus, vocht naar binnen met de sonde en heb ik haar gevoerd met een lepel. Pijnstillers/ontstekingsremmers heeft ze ook gehad, maar daarbij zagen we geen verschil. Na een paar dagen kreeg ik er weer wat eten in en sindsdien is het gelukkig wel steeds beter gegaan. Ze staat nu overdag ook weer buiten met haar vriendinnen, eet weer... Maar oh, wat was ik bang! (En zo snel raak ik mbt de paarden niet in paniek, heb in de loop der jaren genoeg narigheid gezien...) Ik dacht echt dat we haar nu al kwijt zouden zijn zeg. Komende week laat ik weer even bloed trekken en gaan we toch maar even kijken of er uberhaupt nog een veulen in zit. Dat was op dat moment mijn laatste zorg, maar wellicht wel handig om even te checken.
Dingen die uitgesloten zijn: melkziekte, atypische myopathie, leverfalen...
Onze andere merrie (de IJslander) is nog mooi drachtig en ook heeft de rest nergens last van gehad. Bizar allemaal...