[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chantalll

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:48

Dat is ze ook Kim, alleen ze is ook erg onzeker. Dat is af en toe wel jammer. Waar Vanety echt overloopt van koninginnegedrag mag zij juist echt wel wat meer naar voren treden want het is idd een pracht van een pony. Vind haarzelf persoonlijk mooier dan Vanety ... als ze nu ook de helft van dat karakter overneemt is het een topper.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:50

Jij hebt alleen maar toppers chantal :')

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:55

:o dat is een erg leuk compliment ! Dank je wel Marous ! :o

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 00:51

De wind heeft hier andere gevolgen dan een afgewaaide tak of doorgedraaide pony. Het water stuwt nl. op.Nu er een sluis aangelegd wordt, op pakweg 100 mtr vanaf onze wei, is dat dus veel erger, en staat bij Zuid of Zuidwestenwind de wei in no time blank. Of moet ik tegenwoordig zeggen: onder water? Hoe dan ook, ik ging gister even bij mijn vriendje kijken, en dacht: Wat lief, hij staat alweer naar me uit te kijken. De waarheid was ff anders. Heel het stuk waar hij stage liep als grasmaaier was ondergelopen. Alleen net pal bij het hek was het nog drogig.....Als hij na had gedacht had hij nog droge voeten kunnen houden, door tijdig in de schuil-trailer te gaan. Maar snap dat maar es, als je net je stage begonnen bent.. .. DE oplossing was simpel, hek open en de ruimte geven. Waar hij dankbaar voor was.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:19

Hoi hoi, ik meld me hier even *\o/* Ik heb sinds juni een welsh merrie en ben aan het kijken voor het komende dekseizoen naar een hengst. Ik ben erg te spreken over Happyfeet mr Humprey, maar ken erg weinig van Weslhjes. Ben wel wat beter bekend met minipaardjes en de fok daarvan. Is hier iemand met verstand van zaken die me enigszins op weg kan helpen?

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:20

zimbabwe schreef:
Hoi hoi, ik meld me hier even *\o/* Ik heb sinds juni een welsh merrie en ben aan het kijken voor het komende dekseizoen naar een hengst. Ik ben erg te spreken over Happyfeet mr Humprey, maar ken erg weinig van Weslhjes. Ben wel wat beter bekend met minipaardjes en de fok daarvan. Is hier iemand met verstand van zaken die me enigszins op weg kan helpen?

Welkom!!
Wat voor welshje heb je? foto afstamming? :) meer informatie je maakt mij nieuwsgierig :)

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:29

Ik meld me ook weer eens. Hebben een spannende tijd met Fairytale achter de rug. Pony was ziek, heel erg ziek, zo erg dat ik echt dacht dat ze het niet zou halen. Dierenartsen stonden en staan nog steeds voor een raadsel, wat er nu aan de hand is geweest, nobody knows. Ze at niet meer, kon nauwelijks op haar benen staan, leek bijna neurologisch. Af en toe drukte ze zichzelf helemaal met haar hoofd naar boven tegen de stalwand aan. Maar temp, darmen etc in orde, bloedwaarden ook niet schokkend. Uiteindelijk twee keer een infuus, vocht naar binnen met de sonde en heb ik haar gevoerd met een lepel. Pijnstillers/ontstekingsremmers heeft ze ook gehad, maar daarbij zagen we geen verschil. Na een paar dagen kreeg ik er weer wat eten in en sindsdien is het gelukkig wel steeds beter gegaan. Ze staat nu overdag ook weer buiten met haar vriendinnen, eet weer... Maar oh, wat was ik bang! (En zo snel raak ik mbt de paarden niet in paniek, heb in de loop der jaren genoeg narigheid gezien...) Ik dacht echt dat we haar nu al kwijt zouden zijn zeg. Komende week laat ik weer even bloed trekken en gaan we toch maar even kijken of er uberhaupt nog een veulen in zit. Dat was op dat moment mijn laatste zorg, maar wellicht wel handig om even te checken.
Dingen die uitgesloten zijn: melkziekte, atypische myopathie, leverfalen...
Onze andere merrie (de IJslander) is nog mooi drachtig en ook heeft de rest nergens last van gehad. Bizar allemaal...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:35

RTM schreef:
Ik meld me ook weer eens. Hebben een spannende tijd met Fairytale achter de rug. Pony was ziek, heel erg ziek, zo erg dat ik echt dacht dat ze het niet zou halen. Dierenartsen stonden en staan nog steeds voor een raadsel, wat er nu aan de hand is geweest, nobody knows. Ze at niet meer, kon nauwelijks op haar benen staan, leek bijna neurologisch. Af en toe drukte ze zichzelf helemaal met haar hoofd naar boven tegen de stalwand aan. Maar temp, darmen etc in orde, bloedwaarden ook niet schokkend. Uiteindelijk twee keer een infuus, vocht naar binnen met de sonde en heb ik haar gevoerd met een lepel. Pijnstillers/ontstekingsremmers heeft ze ook gehad, maar daarbij zagen we geen verschil. Na een paar dagen kreeg ik er weer wat eten in en sindsdien is het gelukkig wel steeds beter gegaan. Ze staat nu overdag ook weer buiten met haar vriendinnen, eet weer... Maar oh, wat was ik bang! (En zo snel raak ik mbt de paarden niet in paniek, heb in de loop der jaren genoeg narigheid gezien...) Ik dacht echt dat we haar nu al kwijt zouden zijn zeg. Komende week laat ik weer even bloed trekken en gaan we toch maar even kijken of er uberhaupt nog een veulen in zit. Dat was op dat moment mijn laatste zorg, maar wellicht wel handig om even te checken.
Dingen die uitgesloten zijn: melkziekte, atypische myopathie, leverfalen...
Onze andere merrie (de IJslander) is nog mooi drachtig en ook heeft de rest nergens last van gehad. Bizar allemaal...

Tjee, wat een zorgen. Zolang hebben jullie haar niet toch?

En welkom Zimbabwe en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Heel benieuwd naar wat je hebt gekocht, vanuit daar zullen er vast adviezen komen qua hengst.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:35

Goh wat raar rtm. Dat tegen de wand opdrukken met hoofd omhoog herken ik van toen mn veulen zo ziek was. Naar is dat om te zien. Zou zo ook niet direct wat kunnen bedenken. Lijkt haast iets van een vergiftiging ofzo. Geen eikels ofzo in de buurt?

Zimbabwe, wat voor afstamming heeft je merrie?

Hier hebben gister lekker de hele dag in de paddock gestaan, ik heb de helft ervan nu grasmatten/kunstgras inliggen, erg fijn, mooi droog, lekker voor de pony s om droog op te liggen. Hoop in de buurt nog wat extra te kunnen vinden zodat we hem helemaal kunne vullen.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 15:22

Nee klopt, we hebben haar nog maar anderhalve maand nu. We hebben wel eiken staan, maar op het land waar ze lopen ligt verder geen blad of eikels, alleen in de bak. Vergiftiging zou wel passen, maar dan was het ook in het bloed te zien. Urine was ook normaal, geen bloedworm oid. Dierenarts had het ook nog niet gezien.
Wat had jouw veulen uiteindelijk?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 15:28

Mijn veulen had verder niks gelijkaardigs hoor, was 7 weken en een hartafwijking en zat dan al met end stage hartfalen. Heb em toen ook laten inslapen. Maar dat was iets wat me toen opviel, nooit eerder gezien, dacht toen dat het met de benauwdheid te maken had.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:53

Afbeelding

Meet Menkes Aborna aka Izzy. http://www.allbreedpedigree.com/menkes+aborna Uit 2008, 111 cm. Vooral veel Coed Coch in de achterstam.

Ik zag dat dit ook het geval is bij Happyfeet mr Humprey, is dat juist handig of is een heel andere lijn misschien een beter plan? Ik fok ook wel graag op kleur eerlijk gezegd. Een goed paard hefet geen kleur, i know, maar een leuk gekleurd paard is wel makkelijker te verkopen is de ervaring... :o

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:57

Humphrey staat tegenwoordig in België.
Maar coed coch zijn erg mooie lijnen ! (Vind ik dan ;) ) wij hebben er ook een paar die coed coch gefokt zijn, wo onze hengst.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 23:56

Ik weet niet waar je zit in Nederland en of de hengst ook gastmerries gaat dekken maar Kastanjehof heeft een mooie zwarte gekocht, met coed coch lijnen (een zoon van verdrefawr King of hearts). Vond die vader van die hengst ook altijd al gaaf. Heeft een mooi koppie, kleine oortjes (dat zou bij mij al op het lijstje staan om bij je merrie te verbeteren) en heeft ook mooi lengte, dat kan je merrie mss ook gebruiken. Maar goed zo n schuine foto is alles behalve ideaal om er veel van te kunnen zeggen. Die mr humphry heeft me als jonge hengst weinig aangesproken, maar is ook verre van het type wat ik wil zien natuurlijk.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 08:44

Ik ga wel mee met Cemlys in deze. Ik zou ook wegblijven van Humphrey, die gaat de punten op je merrie vanaf deze foto beoordelend, niet verbeteren.
Nu ben ik ook van het type met een mooie hoofdje en vooral klein oor, dus dat is ook het eerste wat ik aan je merrie zou willen verbeteren.

Er zijn in Nederland meerdere Welsh hengsten (ook met kleur) die daarin kunnen bijdragen. Echter moet je dan in combinatie met je merrie wel gaan letten op de lengte en vaak ook wel de ruglijn.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb maar weinig standfotos waar ze enigszins gunstig opstaat, hihi...meestal is ze of gezadeld of staat ze met haar haafd aan de grond te grazen }:0 Momenteel zit ze lekker in dr wintervacht dus ook weinig aan te zien. Maar ik begrijp dat dr oren te groot zijn voor het type en ze te lang is?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:18

Van opzij lijkt ze weer meer lengte te hebben. Ja ik zie persoonlijk liever kleinere oortjes, maargoed die hebben mijn type pony s algauw ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:55

Ik ben dan weer voor een heel ander type (maar waardeer het type van cemlys en ceasar zeker wel).

Lengte heeft de merrie wel,dat mag ook best want beknopt is ook niet goed.(zowel te kort als te lang is geen voordeel in de sport).

Ik zou toch voor een hengst gaan met bot en vooral diepte en breedte voor jouw merrie.
De oren ben ik het mee eens,die mogen best kleiner.
Ook zou ik graag een wat groter oog willen zien tot zover op de foto te zien is.

Je merrie is wel mooi breed in het voorhoofd.

Er zijn op zich zat hengsten die aan je eisen voldoen.
Je moet alleen wel bereid zijn om de reis af te leggen voor de juiste hengst.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:50

Ik denk dat als je gaat kijken naar een hengst met echte ras uitstraling je al een heel aantal punten op je merrie kan verbeteren. Altijd maar afwachten of dat daadwerkelijk gebeurd. Bij mij moet dé welsh pony een mooi klein oortje hebben en een groot oog. Niet te extreem qua dish in het neusbeen maar wel het sprekende hoofdje. Maar er zijn meerdere types binnen de welsh, wat inowa ook al aangeeft.
Vanaf je andere foto's vind ik dat je merrie de lengte wel heeft, inderdaad wat meer bot en breedte maar dat heeft een goede hengst vaak al wel.

Ik ga nog even bedenken welke kleurhengst je zou kunnen gebruiken. Die cemlys noemde is zeker een optie overigens.
Laatst bijgewerkt door Caesar op 25-11-16 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:51

Bot, breedte en diepte? Je bedoeld wat zwaarder gebouwd dan? En kleine oren grote ogen dus.

Dat alles gecombineerd met kleur, zijn er bekende hengsten die dit vererven?

dreetje2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:56

Wat Kim al zegt Humphrey staat tegenwoordig in België.Vind trouwens een hengstenkeuze wel heel persoonlijk. Wat de een wel aanspreekt in een hengst vind een ander juist weer niet mooi. Ik vind Humphrey ook een mooi hengstje net als zijn vader Highwood ( die is in engeland nu), maar goed das dan weer mijn mening. Het is net wat inowa zegt genoeg mooie hengsten te vinden als je er voor wilt rijden.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:03

Jullie bedoelen Verdrefawr Catalino? Wat een plaatje! Hij is alleen nog niet goedgekeurd toch?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:15

Die inderdaad, hij zal wel met een Engelse licentie dekken. Heb hem nl ook op het lijstje staan voor een van mijn merries.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:22

Weet iemand hoe dat met kleur zit dan? Palomino x donkerbruin?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:23