[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:40

Ik heb toch liever pony's achter het huis staan dan schapen :j

We zijn begonnen met Nena onder het zadel te beleren.
Ik ben zo trots op haar...wat een goed karakter heeft ze...zo braaf!
Laatst bijgewerkt door dadabo op 10-10-11 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:49

Ik vind wel dat de ruiter haar wel heel strak houdt. Laat de pony eerst op eigen benen lopen voor ze zoveel druk in de mond krijgt. Ook vind ik de gympen echt not done. 1 bok en de voet schiet door de beugel. Ruiter is ook te groot voor het zadel, ze zit veel te ver achter op.
Heb je geen kleinere ruiter?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:56

Passende ruiter vinden valt niet altijd mee. Maar qua gympen ga ik er wel in mee, zeker met zo'n kleine pony's die zijn vaak zo snel en wendbaar, je ligt er zo naast, komt ze vast te zitten met een panikerende pony eraan, tja dan heb je een probleem.
Wel leuk als ze het zo braaf doen he. Hier ook zo'n 3jarige, al is het beleren onder het zadel een beetje achterop geraakt, maar wil haar ook niet teveel belasten. we zijn nu vooral bezig met voor de wagen beleren en dit doet ze op zich ook wel erg netjes.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:56

Nee, helaas.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:13

dadabo heb je soms een filmpje verwijderd ofzo ?

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 00:25

Ja, ik had geen zin in verdere reacties op de foto's over kleding en rijgedrag.
Ik wilde alleen laten zien hoe trots ik was, als ik om de rijtechniek en kledingadvies had willen vragen, dan had ik de foto's in een ander topic geplaatst.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 00:33

dadabo schreef:
Ik wilde alleen laten zien hoe trots ik was, als ik om de rijtechniek en kledingadvies had willen vragen, dan had ik de foto's in een ander topic geplaatst.
Mensen weerspiegelen alles graag aan hun eigen ideaalbeeld en houden soms weinig rekening met dat van een ander. ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 07:57

BlackDevils schreef:
dadabo schreef:
Mensen weerspiegelen alles graag aan hun eigen ideaalbeeld en houden soms weinig rekening met dat van een ander. ;)

Blackdevils wat heeft die opmerking over gympen te maken met eigen ideaalbeeld? Jaren geleden is een vriendin van mij op die manier eraf gevallen en meters meegesleurd, met alle gevolgen vandien. Heeft denk ik niks met mijn ideaalbeeld te maken, maar met veiligheid.
Jammer dat je de foto's verwijderd hebt. Rijtechniek kun je vanaf een foto niks van zeggen en al helemaal niet bij een paardje wat net onder het zadel is en de basis er nog niet eens in heeft.

Volgens mij worden die welshjes gewoon zadelmak geboren (of de meeste toch ;), heb hier ook wel een andere staan, die nu overigens ook doodbraaf is).

Hoelang blijven bij jullie merrie en veulen apart na het afspenen trouwens?

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:07

[/quote]Mensen weerspiegelen alles graag aan hun eigen ideaalbeeld en houden soms weinig rekening met dat van een ander. ;)[/quote]
Blackdevils wat heeft die opmerking over gympen te maken met eigen ideaalbeeld? Jaren geleden is een vriendin van mij op die manier eraf gevallen en meters meegesleurd, met alle gevolgen vandien. Heeft denk ik niks met mijn ideaalbeeld te maken, maar met veiligheid.
Jammer dat je de foto's verwijderd hebt. Rijtechniek kun je vanaf een foto niks van zeggen en al helemaal niet bij een paardje wat net onder het zadel is en de basis er nog niet eens in heeft.

[u]Volgens mij worden die welshjes gewoon zadelmak geboren [/u](of de meeste toch ;), heb hier ook wel een andere staan, die nu overigens ook doodbraaf is).

Hoelang blijven bij jullie merrie en veulen apart na het afspenen trouwens?[/quote]

nou zitake , dat ben ik dus niet met je eens , ze zijn vaak heel bloederig en geven zich niet gauw over , maar als ze zich overgeven is het vaak ook goed.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:11

hier ook 2 stuks die zich zonder slag of stoot lieten berijden.
gewoon zadel erop en rijden maar!
en heb er zo wel meer ingereden,nooit problemen mee gehad..kwam nog geen bokje uit en niet eens wegrennen ofzo.

@ zitake; ik had presca al 2 maanden weg bij pepper en die is toen toch gaan drinken toen ze er weer bij kwam te staan.
wat dus meteen een uierontsteking bij pepper opleverde.

zondag met winoa en soleil weer wedstrijd gehad,rijtechnisch gezien heel tevreden.ze gaan wat dat betreft goed vooruit alleen wel laatste geworden met 170 punten.

blijkbaar zien ze liever een pony die door de bak crosst met een kindje erop dan een pony die braaf en rustig haar rondje loopt.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:22

Hier mag er 1 beleerd worden, maar denk dat die niet van een leien dakje zal gaan := Beetje te bloederig.
Jaarling is weer TE braaf. Oudere merrie is super braaf en de 3 jarige... kan 2 kanten op haha.

Hier blijven merrie en veulen voorlopig gescheiden. Veulen gaat eerst met jaarling samen. Misschien van het voorjaar met de 3 te verwachten veulens alles samen op de wei. Lijkt me wel een leuk gezicht!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:24

Biscuit is ook zo'n ei... Verwacht geen gekke dingen met beleren eigenlijk. Heb ook al eens een skippybal op zn rug gelegd, gaf ie ook niks om := Nog nooit zo'n makkelijk jong dier meegemaakt en ik dacht dat AV's al makkelijk waren :+

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:28

Jarigen: Gefeliciteerd!

Wij zijn Haflingers gewend, die zijn over het algemeen ook makkelijk.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:35

uryanne schreef:
Vraagje aan de mensen die afgelopen weken de overtocht hebben gemaakt;
hoe zit het daar op dit moment met het ruwvoer? Vorig jaar hebben ze, naar verluidt, een slechte zomer gehad waardoor veel stoeterijen uitverkoop moesten houden. Hoe is dat dit jaar verlopen? Iets over bekend?

Uitverkoop heeft niet zozeer te maken met het aanbod van ruwvoer. De fokkers die grote aantallen hebben laten ze 's winters op de heuvels lopen, en hoeven nauwelijks bij te voeren.Fokkers die niet die grote aantallen hebben, zal het niet veel uitmaken of ze wat meer moeten betalen voor ruwvoer.
De invoering van het chippen vanaf vorig jaar juli is het grootste probleem.Dit gaat met name de hillbreeders veel geld kosten. Het aanbod van veulens was ook beduidend lager dan andere jaren. Het kan bij de Hay sale maar zo om een paar honderd minder gaan. En ziedaar, dat is gunstig voor de prijsvorming.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:36

regtur schreef:
uryanne schreef:
Vraagje aan de mensen die afgelopen weken de overtocht hebben gemaakt;
hoe zit het daar op dit moment met het ruwvoer? Vorig jaar hebben ze, naar verluidt, een slechte zomer gehad waardoor veel stoeterijen uitverkoop moesten houden. Hoe is dat dit jaar verlopen? Iets over bekend?

Uitverkoop heeft niet zozeer te maken met het aanbod van ruwvoer. De fokkers die grote aantallen hebben laten ze 's winters op de heuvels lopen, en hoeven nauwelijks bij te voeren.Fokkers die niet die grote aantallen hebben, zal het niet veel uitmaken of ze wat meer moeten betalen voor ruwvoer.
De invoering van het chippen vanaf vorig jaar juli is het grootste probleem.Dit gaat met name de hillbreeders veel geld kosten. Het aanbod van veulens was ook beduidend lager dan andere jaren. Het kan bij de Hay sale maar zo om een paar honderd minder gaan. En ziedaar, dat is gunstig voor de prijsvorming.

Toch strookt dat dan niet met elkaar. De resultaten van de veilingen laten zien dat het allemaal weinig waard is. Zal wel een paar jaar duren dan voor dat de prijzen daar weer omhoog gaan?
Maar dat is weer een hele andere discussie ;)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:11

Gefeliciteerd Amy en Inowa! :D

Azia pakt ook alles heel snel op, ik moet echt oppassen dat ik niet teveel ga doen! Voor nu houden we het bij naast de fiets het verkeer in, aan de hand het verkeer in en af en toe even rennen in de bak. Voor de rest mag ze nog lekker een jaartje kleuter zijn!

Vandaag weer foto's van Azia gemaakt, hebben jullie paardjes ook al zo'n dikke wintervacht? :)

Afbeelding

Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:31

uryanne@ de gemiddelde prijs was hoger dan vorig jaar. En er is een op-en neergaande lijn van 7 jaar.
bellarose@ onze ponies krijgen ook alweer een winterjas.Maar staan ook volop in de wind!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:47

Top dat Azia het zo goed doet!
Biscuit inmiddels al geschoren, die stond ook enorm dik in zn vacht alweer (en de andere 3 paarden op stal nog strak in het pak, zoooo oneerlijk).

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:53

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:25

Ik ben vorig jaar bezig geweest een Welsh A te beleren...dat was echt een ramp!
Daarom ben ik nu zo trots op Nena, het gaat allemaal zo makkelijk bij haar.

Die "rolkur" op de foto's was niet gedwongen, dit deed ze zelf.
De gympen zijn natuurlijk niet oke, maar ze liep aan het halstertouw en we hebben alleen gestapt, daadwerkelijk rijden op gympen is voor mij ook "not done".
Dan nog even de grote van de ruiter.
De lengte maakt niet uit voor het inrijden, als de ruiter maar niet te zwaar is, we hoeven tenslotte geen Z te lopen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:34

Fellow werdt bereden door (in de volksmond gezegde) té grote meiden,ík kan me geen fijnere pony wensen en IEDEREEN kan erop gaan zitten hij zal NOOIT iemand eraf bokken. Als diegene die je pony beleerd het goed doet heb je een topppertje!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:36

Bellarose: wij hebben er al een paar die nog dikker in het pak zitten. Moet ook, want de koude tijd komt eraan.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:04

Tja ik heb er 2 waar ik het anders van verwacht had.

De oudste is super braaf, van niks bang en kan er een kind van 2 mee weg sturen.
Totdat er een singel rond kwam. Geloof dat ik een a nog nooit zo hoog heb zien springen :=

De jongste a is hevig, altijd haar oren plat en geen makkelijk karakter. Tuig die op of doe er gek mee die vind alles goed en is dan erg braaf de dagen nadien :):)

De c die wij zelf hebben gefokt, die is idd zadelmak geboren. En de d ook wel denk ik. Alleen probeert graag uit.
De merens ga ik nog niks mee doen, die heeft 1x zich los getrokken bij het longeren en mijn hele hand ontvelt!

Jarigen: gefeliciteerd

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:55

dadabo schreef:

Toch wil ik hier even op inhaken.
Ik ben redelijk nieuw hier en werd gevraagd om foto's te tonen van mijn pony's. Nu, als trotse eigenaar wil ik dat natuurlijk :D

Dit heeft voor mij ook geresulteerd in een teleurstelling. In plaats van te zeggen 'leuke pony's maar we kunnen geen goede beoordeling geven op deze manier' werd er (in mijn ogen) erg negatief gereageerd. Kortom, de negatieve punten benadrukt.

In de keuringsbaan zijn er ook vele voorbeelden van mensen die nooit meer willen keuren/ showen omdat ze negatief commentaar kregen. Tuurlijk is het zo dat er negatieve punten zijn aan paarden en pony's. Maar om die alleen te noemen en niet de positieve punten is erg jammer en teleurstellend voor de eigenaar.

Vele, vele topics zie ik voorbij komen waar een foto is geplaatst van een ruiter zonder cap of pony met de neus in de lucht.
In plaats van dit even kort te noemen (op een opbouwende manier) en vervolgens de goede punten te noemen gaat het vervolgens vele pagina's alleen nog maar over het cap gebruik en die neus die een momentje de lucht in stak.

Kortom;
exterieur foto's zal ik ook niet zo snel meer plaatsen op bokt. Jammer, maar wanneer mensen bij mij thuis komen en zeggen 'je hebt leuke pony's' heb ik er geen behoefte aan om dezelfde pony's op bokt vanaf een weinigzeggend foto'tje een dag later te laten afbranden.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:28

@uryanne: Ik ben het helemaal met je eens!