[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:41

Ik ben ook blij dat mijn ponies lastig te pakken zijn. Ons land eindigd bij de weg. Maar mijn ponies komen echt niet naar vreemden toe. Moet sommige zelf ook met voer pakken.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:49

Zo blijkt maar weer; elk nadeel heeft zijn voordeel.
Ik erger mij er persoonlijk kapot aan als ik een pony niet kan pakken. Staat hij/ zij gelijk op de nominatie om te vertrekken naar een ander adres :D
Hangslot op het hek en in een rustige omgeving wonen geeft bij mij voldoende gemoedsrust ;)

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:21

dat probleem hebben wij helaas sinds half jaar wel last van.
Ze staan langs fietspad en sommige mensen voeren ze. En dat terwijl te twee bordjes hangen verboden te voeren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:43

Hier hetzelfde, het is dat ze nu op een wei staan met rond om rond sloot, maar anders moet ik ook bordjes ophangen met verboden te voeren. Ze voeren ze echt vanalles (een vrouw met kind blijft het leuk vinden :(), maar als ik het zie spreek ik de mensen erop aan. Hoef geen pony's ziek daardoor en die van mij komen echt op iedereen af, heeft zo zn voordelen maar zeker ook nadelen.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:51

ja zeker is hier ook het probleem. Het is geen dierenweide. Heb der ook keer eentje op aangesproken kreeg ik grote mond terug van ze gaan er niet dood van.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:22

Erg is dat he? Ik heb een weide, dat is een soort 'schiereiland', ik bedoel dat er overal water omheen ligt behalve bij het hek. En dan op het eerste stuk staan de pony's nog niet, die staan een aantal meters verder achter een 2e hek. En gelukkig ook een aantal fijne buren die bellen zodra ze het niet vertrouwen. Maar toch ook voor de zekerheid bordjes aan het eerste hek.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:25

NadjaThaBest schreef:
ja zeker is hier ook het probleem. Het is geen dierenweide. Heb der ook keer eentje op aangesproken kreeg ik grote mond terug van ze gaan er niet dood van.

Oe ik wordt al kwaad als ik dat lees. Mijn oude NF ruin heeft ooit een darmoperatie gehad, was bijna dood, dus ik wil exact weten wat erin gaan en wanneer, kan niet alles meer hebben. Maarja dat staat niet op zijn voorhoofd en hij zal ook geen nee zeggen. En ik heb dus ook een vergelijkbare situatie meegemaakt, want wat die mensen voerden kon écht geen kwaad. Woest wordt ik dan.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:33

uryanne schreef:
Zo blijkt maar weer; elk nadeel heeft zijn voordeel.
Ik erger mij er persoonlijk kapot aan als ik een pony niet kan pakken. Staat hij/ zij gelijk op de nominatie om te vertrekken naar een ander adres :D
Hangslot op het hek en in een rustige omgeving wonen geeft bij mij voldoende gemoedsrust ;)

Hier hebben stalgenootjes een probleem als ze een van de andere pony's moeten hebben :o De twee van mij staan altijd voor aan en in de weg :+

Maar gelukkig in de middle of nowhere waar niemand verder komt.

Zou het ook niet fijn vinden als alles en iedereen er inderdaad maar bij zou komen en weet jij veel wat gaat voeren. Want die mensen voeren soms gewoon alles wat ze maar bij zich hebben en dat kan wel degelijk mis gaan. Zeker idd zoals bij DB als de pony een verleden heeft...
Alles wat hier op stal loopt, loopt gelukkig hoogstens met wat biks op zak ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:59

ik kan er ook niet tegen als hier iets zich niet laat vangen,meestal jaag ik ze dan net zolang weg tot ze er zelf genoeg van hebben en vaak bedenken ze zich nog wel een paar keer voor ze weer eigenwijs doen.

vooral pepper ziet dat als een spelletje maar die geeft het dan wel gauw op als ik boos begin te worden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:26

Wegjagen hebben ze volgens mij geen probleem mee, en om nu op een wei van een hectare te gaan wegjagen, vrees dat ik meer moe ben dan de pony's. :) hier komen ze eigelijk gewoon altijd.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:49

Ik heb er geen probleem mee als ze niet te vangen zijn. Als ik ze binnenhaal, moet meestal toch de hele groep mee, dus dan komen de lastige ook wel.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:30

Even spammen met mijn fantastische veulens. Ze staan nu nog in Wales, zijn pas gespeend. Nog een paar weekjes dan zijn ze hier.

Boothsdale Dylan:
Afbeelding
Afbeelding

En halfzus Boothsdale Dolly Mixture:
Afbeelding
Afbeelding

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:47

Wat een knapperds! Wauw zeg! :D

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:39

Melanie@ die zien er goed uit zeg. Wat zijn ze nog weer gegroeid na augustus! Je hebt in ieder geval een uniek stelletje qua afstamming!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:58

Ja ze zijn enorm. Vee arts was pas bij Boothsdale om te enten en de veearts geloofde niet dat Dylan van dit jaar is. Hij dacht dat het een 2 jarige was:)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:51

Wat zijn ze knap Melanie!

Hier geen last van voerende mensen. Fietspad ligt er mooi langs maar daar tussen een diepe stijle sloot. Ze stoppen wel om te kijken, vooral als er weer veulens geboren zijn. Dan zie je iedereen stoppen, zelfs de auto's!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:28

Dacht ik tot voor een paar weken nog dat we met 2 jaarlingen de winter in zouden gaan, Zomerdijks Lilian is net naar een nieuw, en ik ben ervanovertuigd supergoed, huis gegaan.Afgereisd naar Brabant.
Blijft alleen Cover Girl over. Maar die redt zich ook prima tussen de oudere merries.
Afbeelding

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:52

Gefeliciteerd Regtur! Altijd goed te horen als pony's een nieuw adres krijgen. Hier zijn we nog heel zwaar aan het puzzelen hoe we verder gaan. Mijn vader en ik zouden het liefst een leuk adres voor Taru zoeken waar er nog wat met haar gedaan wordt. Als 23-jarige heeft ze nog vele jaren voor de boeg, maar alleen als weidepony wordt het leven dan wel wat saai voor haar. Maar ik geloof dat we wat tegenstand hebben in de rest van de familie. Dan hebben we ook nog steeds twee tweejarigen en een veulen, waar we eigenlijk mee verder moeten om de nalatenschap van Taru te eren.

Maar goed, waar een wil is, is een weg. Dus we kijken wel hoe het verder gaat.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:42

Dit jaarling hebben we als veulen al veel vraag naar gehad, en nu weer. We hopen wel dat we ooit zelf nog weer wat kunnen showen, maar eerlijk gezegd zie ik dat niet meer gebeuren.Daarom is het denken we beter dat ze naar iemand toe gaat die er wel werk van maakt.Op deze manier afscheid nemen is eigenlijk niet zo erg.
Ons laatst geboren veulen gaan we toch ook verkopen. Dan kunnen we straks mooi de overigen samen spenen en hoeven we niet te wachten tot zij bij de moeder weg kan.Het wordt nu al zo drassig, dan is het beter dat ze op stal komen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:11

O wat jammer dat Lilian verkocht is. Zo'n mooie pony. Maar ze gaat wel naar een goed huisje, hopelijk gaan deze mensen haar showen.
Joost, dekken jullie Taru niet meer? Is ze bereden eigenlijk? Misschien kan je dan een klein kindje vinden die er nog wat op rond hobbeld.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:13

Melanie: Taru is ingereden, alle kleinkinderen van mijn vader hebben er op gereden. Is een schat voor beginnende kinderen, haar moeder won op die leeftijd nog wedstrijden en ze is er iets beter aan toe dan haar moeder op die leeftijd. Het zou kunnen dat we Taru nog een keer bij de hengst houden, maar dat zou dan ten koste gaan van (één van) haar dochters en kleindochters.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:04

Melanie5 schreef:
O wat jammer dat Lilian verkocht is. Zo'n mooie pony. Maar ze gaat wel naar een goed huisje, hopelijk gaan deze mensen haar showen.
Jammer en ook weer niet. Ze zal daar ongetwijfeld kansen krijgen. En we moeten ook een beetje vooruit denken.Straks weer een hele rij veulens. En eigenlijk willen we van de dragende merries niets meer kwijt (behalve de B ) en als we onze winterweide definitief kwijt raken, ben ik liever ietsje voorbereid.

Joost, dekken jullie Taru niet meer? Is ze bereden eigenlijk? Misschien kan je dan een klein kindje vinden die er nog wat op rond hobbeld.

Dat zou een ideale oplossing zijn. Iemand die er nog veel plezier aan beleeft en ze blijft je eigendom.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:56

Vraagje aan de mensen die afgelopen weken de overtocht hebben gemaakt;
hoe zit het daar op dit moment met het ruwvoer? Vorig jaar hebben ze, naar verluidt, een slechte zomer gehad waardoor veel stoeterijen uitverkoop moesten houden. Hoe is dat dit jaar verlopen? Iets over bekend?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:08

als je de prijzen op de laatste veilingen ziet dan denk ik dat de uitverkoop nog nooit zo groot is geweest als dit jaar. En daar zal de prijs van het ruwvoer vast mee te maken hebben.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:24

Er is vooral veel minder van het land gekomen. Wij waren bij de Blaenau stud en daar hadden ze net graan van het land gehaald. De opbrengst was maar 30% van wat het normaal was. Ook het stro dat eraf kwam was vele malen minder.
Op zich stond overal nog wel heel veel gras, ik denk dat het mee valt wat betreft aanbod van ruwvoer.
Groter probleem is het feit dat schapen veel meer opbrengen dan ponies. Veel mensen die land huren van anderen, worden nu weg gestuurd, omdat het rendabeler is om schapen te laten grazen. Als je hoort dat een schaap 175 pond opbrengt en een veulen 50, sja, dan is de keuze makkelijk.