[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rienne

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:43

Dat is wel een knapperd!!

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:16

ziet er goed uit yorick!

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:16

regtur schreef:
Na de voorlopige inschatting die wij gemaakt hadden, kan het weleens zijn dat we tussen de 10 en 20 grote pakken overhouden. Maar dat is ook een keer niet erg.Minder ponies, minder werk ermee, meer aandacht per dier. Wel zo leuk. Misschien onze kleindochter van 4 de beginselen van het rijden bijbrengen?

Het heeft ook allemal zo zijn voordelen.
Hooi/Kuil is altijd welkom mocht je overhouden! :j

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:46

dadabo schreef:
regtur schreef:
Na de voorlopige inschatting die wij gemaakt hadden, kan het weleens zijn dat we tussen de 10 en 20 grote pakken overhouden. Maar dat is ook een keer niet erg.Minder ponies, minder werk ermee, meer aandacht per dier. Wel zo leuk. Misschien onze kleindochter van 4 de beginselen van het rijden bijbrengen?

Het heeft ook allemal zo zijn voordelen.
Hooi/Kuil is altijd welkom mocht je overhouden! :j

dat weten we dan niet eerder dan maart/april 2012.... :)

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:11

regtur schreef:
sunnymay@ Ik ben het niet met je eens dat de boeren de paardenmensen erop pakken. Het aanbod is erg laag, dus de fouragehandelaren betalen gewoon meer. Wij hadden dit jaar in de polder weer een eerste snee gras gekocht en toen het gemaaid was , prikte er een visitekaartje van een handelaar op het hek. Omdat we het zelf nodig hebben, zijn we er niet op in gegaan.
Een vriend van ons kon voor overjarige ronde balen 40 euro ps krijgen.
Er zijn boeren die nu gewas hebben wat nodig gemaaid moet worden, maar er staat een laag water in het land. Bedenk die frustratie eens. En je zult het maar hard nodig hebben. Ook de mais staat met zijn voeten in het water. Denk je dat er zo een machine het land op kan?
En dan alle kelders die al bijna vol zitten en niet uitgereden kunnen worden?
Wij betalen ook ruim 10 euro meer voor een baal, maar wat zegt dat op jaarbasis? En voor ons is het hobby.

Wij hebben ook mais staan, maar dat hoeft er nu nog niet af. Denk dat het met de opbrengst van mais wel mee gaat vallen. De gewassen staan er hier goed bij van iedereen. Nu is de bodem nog nat, maar tegen de tijd dat het eraf moet, kan dat heel anders zijn.
Mijn vader heeft nog hele grote balen stro van vorig jaar in de schuur. Als iemand er om komt (eigenlijk weet niemand dat het er ligt), dan verkoopt hij het.
En als de handelaren echt willen, halen ze het uit het buitenland. Maar daar is het afgelopen periode net zo slecht geweest.
Toch is en blijft het altijd weer wonderlijk dat je altijd wel aan hooi/stro kan komen. Als je er maar voor betaald.
Helaas gaat de prijs niet meer naar beneden, ook niet als er voldoende aanbod is.

Maar ik begrijp jou visie hierop ook wel hoor.
Als is het voor de hobby, als het voor minder kan, altijd fijn, dan kan ik het weer in iets anders voor de beestjes inversteren....

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:16

Maar ik denk dat ik ook bevooroordeeld bent.... Mijn vader verbouwd zelf de tarwe (dus stro). Vorig jaar hadden we erg veel stro (grote balen) binnen gehaald.
En mijn buren die hebben heel veel hooi. Als ik te kort kom, kan ik altijd bij ze halen. Heb er nu weer 200 kleine baaltjes liggen voor mijn beestjes.
Ik kom dus heel makkelijk de winter door.
Maar het is anders dan iemand die alles zowieso bij handelaar/fourage moet kopen. Dat was ik even vergeten, excuse.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:54

Feit is dat de fouragehandel het stro altijd in Duitsland of frankrijk kon halen maar nu moeten ze verder het voormalig oostblok in om wat te krijgen. Met hooi net zo.
Mensen klagen over prijzen maar als ik ga kijken wat voor mij de kostprijs is voor een grote baal hooi/kuil dan schrik je daar wel van.
gelukkig heb ik ook ruim voldoende en kan nog een hele partij verkopen.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 07:57

hallo ik zou hier ook graag meepraten, heb altijd al stil meegelezen maar nooit echt iets geplaatst.
Ik ben dus kelly 24 jaar en heb nu en dan een veulentje gefokt nu heb ik enkel nog 2 cobs staan mijn 5 jarige welsh cob merrie Sexy lady Sponte en dit jaar heefst ze haar eerste veulentje gekregen Rhannoir Jewel Supreme (haar vader is Trevallion Stepping John).
Het leek mij wel gezellig om hier mee te praten aangezien we hier allemaal welsh liefhebber zijn.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:59

Welkom Kelly.

Vroeg me gisteren tijdens het autorijden ineens iets af. Er wordt altijd gesproken over het verbeteren van het ras. Niet lukraak fokken met de hengst om de hoek of puur vermeerderen, maar je moet zorgen dat je het ras verbeterd.
Wanneer verbeter je het ras? Als je een veulen fokt dat je merrie verbeterd? Als ieder veulen dat je fokt voldoet aan de rasstandaard?
Ik vind het eigenlijk vreemd dat dit gezegd wordt. Of houdt de fokkerij meer het ras in stand dan dat het ras verbeterd wordt? En wat moet er dan verbeterd worden?
Je krijgt niet altijd een veulen dat beter is dan je merrie, fokken is gokken, en soms als dit wel het geval is dan heb je gewoon mazzel/geluk. Of zoals er dan gezegd wordt, verstand van fokken en weten waar je mee bezig bent. Terwijl er uit de achterdeur "mislukte" dieren vertrekken.

Wat is jullie mening over wanneer je het ras verbeterd?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:31

Das een goeie Girlgamer... Heel plat bekeken is verbeteren van een ras haast niet wijs lijkt me. Bedoeling is denk ik toch om bij het originele type te blijven dus of verbeteren de juiste term is... Denk dat in stand houden beter gekozen is. Dat er door de jaren heen wat dingen veranderen of dat bepaalde manco's eruit gefokt worden is natuurlijk logisch :)

Denk dat een goede fokker kijkt naar de plus- en minpunten van de merrie en daar een hengst bij kiest om zo de meeste kans te hebben op het ''perfecte veulen''.

Even mijn interpretatie :P Vind t wel een heel interessant vraagstuk idd! Benieuwd wat de mensen met meer kennis dan ik ervan zeggen :)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:01

Idd iets om over na te denken.

Toen ik mijn merrie liet dekken heb ik gekeken naar minpuntjes van haar. Ze beweegt gewoontjes maar heeft een super karakter. Daarbij wilde ik iets om op te rijden (waar ik nog op pas). Toen ik dit zei kreeg ik gelijk het advies om dan een NWR aan te schaffen. Ik heb liever een C of een D.

Uiteindelijk heb ik er een grote C hengst opgezet en het resultaat is meer dan ik had verwacht. Hij heeft haar karakter en de bewegingen van zijn vader. Ook is hij nu ontzettend aan het groeien, zowel de hoogte als de breedte.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:19

Wat ik hier merk is dat sommige mensen afgerekend worden op hun keuzes omdat anderen het niet eens zijn met de betreffende keuze, onderbouwd door ervaring of smaak. We zitten allemaal in dit topic omdat we liefhebbers zijn van het welshras, wat gelukkig zo veelzijdig is dat mensen met verdschillende smaak hetzelfde dras kunnen fokken. Ikzelf kijk ook naar de plus- en minpunten van mijn merrie, neem ook de bloedlijn in overweging en zoek daar een passende hengst bij die ook bij mijn smaak past. Ik hoop idd dat een veulen beter is dan mijn merrie, maar idd, dat blijft een gok. Ben wel bereid geweest 2 uur te rijden voor die keus, en ook dat is voor iedereen anders. Ik denk ook dat meerdere hengsten aan mijn eisen zouden voldoen, dus hoef niet zo lang te reizen, maar heb uit het lijstje de hengst gekozen die mij op dit moment het meest aanspreekt.
Dus of we het ras in stand houden of verbteren? Ik denk in stand houden en ieder op zijn eigen wijze proberen te verbeteren en op die manier weer in stand houden. Juist omdat smaken blijven verschillen.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:28

ik denk dat iedereen een ander doel voor ogen heeft bij het fokken.
Ik persoonlijk heb voor een hengst met meer cob uitstraling gekozen omdat mijn merrie dit minder heeft.

Gaar er iemand hier van in het topic naar de cob sales in oktober

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:31

stond wel in de planning maar is tegelijk met de veiling van het stamboek. Heb natuurlijk grote voorkeur voor de cobsale maar hebben zelf nog merrie voor Ermelo ingeschreven en onze vaste reisgenoot ook.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:40

Bij mijn weten is het juist zo dat de rasstandaard niet vertaald is vanuit het Engels zodat een ieder zijn/ haar eigen keuze kan maken in de verschillende types Welsh. Hetzij rijtypisch of juist meer zwaarder en steviger.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:41

Ja natuurlijk kun je dan moeilijk op 2 plaatsen zijn.
Ik heb eigenlijk een cob op het oog, maar zo alleen naar wales gaan zit er eigenlijk niet in vandaar dat ik wat rond kijk (meer horen) of er nog andere mensen gaan.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:54

Dus eigenlijk is het niet het ras verbeteren, maar het ras in stand houden? Ik begrijp dat mensen de rasstandaard op verschillende manieren lezen, de manier die voor in hun ogen ideaal is waarschijnlijk. En daarom wil ik daar niet teveel op ingaan, daar wordt al zo vaak over gesproken en daar kom je toch mee overeens met anderen. Je kunt een Katholieke ook niet jou mening op dringen om Protestants te worden.
Ik ben benieuwd naar de antwoorden van (hobby)fokkers op de vraag: Hoe verbeter je het ras? Waarom wordt dit vaak gezegd en hoe verbeter je het ras dan volgens jullie?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:06

Van de NWPCS site;
In dit fokplan zijn twee doelstellingen onaantastbaar:

1.de rasbeschrijvingen die het moederstamboek hanteert zijn leidend.
2.het fokplan laat de fokker steeds de ruimte voor het maken van eigen keuzes. Anders gezegd het fokplan is geen dictaat aan de leden en fokkers, maar een hulpmiddel bij het maken van fokkerijkeuzes.

Bij de WPCV is het soortgelijk.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:16

Het ras "verbeteren" is imo het ras "in stand houden", maar bepaalde gebreken er uit proberen te fokken. Dus in eerste instantie correct gebouwde ponies/cobs (bvb. geen bokhoefje, vlaamse/franse stand, ...), die correct (dus recht = 'no dishing' / 'no plaiting') bewegen (en dat mag dan zelfs iets minder spectaculair zijn) en met een 'gezond' karakter. Dit alles passende in de - vrij ruim interpreteerbare - rasstandaard.

"Verbeteren" is niet de ponies/cobs 'moderniseren', anders worden uiteindelijk allemaal de ponies/cobs gelijkaardige typetjes, waarbij de rasuitstraling weggaat.
Maar anderzijds is "verbeteren" ook ZEKER NIET het "uitvergroten" van raskenmerken, want dit kan op termijn voor gezondheidsproblemen zorgen (kijk bvb. maar bij de honden naar de "sharpei", de "duitse herder", enz...).

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:20

Mijn idee over verbetering is het volgende:
Er is geen 1 pony perfect. Als je de perfecte pony fokt, dan ben je uitgefokt :)
Mijn insteek is, een echte typisch Hill pony fokken met de beweging van meer sport gefokte ponies. Hill ponies hebben vaak minder beweging dan de andere types. Dat is voor mij dus een uitdaging. Als ik nu kijk naar wat ik heb lopen, zit het goed met de koppies, de lengte en correcte beweging. Maar er moet nog meer beweging in en ik wil meer bot. Daarbij is het kruis een aandachts punt bij Hill ponies.
Ik wil dus elk jaar iets fokken dat meer bot en beweging heeft dan de ouders.
De rasstandaard is zeer breed. Er is ruimte voor variatie.
De mensen die beweren altijd alleen maar te verbeteren, die zijn imo niet eerlijk. Kampioen x kampioen is niet automatisch kampioen. Niet elk veulen is beter dan de ouders.
Je kan verbetering zien op persoonlijk niveau en op landelijk niveau. Persoonllijkbepaal jij je doel en als je dat behaald (of er dicht in de buurt komt) dan verbeter jij je eigen ponies.
Op landelijk niveau zul je zien dat jury's ook een bepaalde trend volgen.
Verbetering is onderhevig aan mode verschijnsels. Als je kijkt naar de Welsh van 50 jaar geleden, zullen de meeste van ons ze minder mooi vinden dan de huidige ponies. Een ras groeit mee met de tijd. Kijk naar de Haflingers en de Friezen. Die zijn nu veel sport typischer dan vroeger. Hoger, ranker, langer. Ik moet zeggen dat ik bij die rassen ook liever het oude type zie, maar gezien de sport mogelijkheden snap ik wel dat er nu een ander type gefokt wordt.

Het Welsh ras geeft elke fokker een kans om zijn/haar type te fokken. De rasstandaard geeft daar ook ruimte voor. De standaard kan op verschillende manieren bekeken worden.
Wat bertreft verbetering, is het imo wel de bedoeling dat elke generatie beter is dan de vorige. Soms gaat dat met grote sprongen, soms met kleine stapjes.
Bij het KWPN bestaat de verbetering uit het terug dringen van OCD, spat, HKO. Bij ons ras kom je dat weinig tot niet tegen, gelukkig. Onze uitdaging ligt ergens anders. We moeten er voor zorgen, dat wat voor type we ook fokken, we steeds vooruit blijven gaan. Ook door bloedvernieuwing. Beweging is een zeer belangrijk punt binnen de fokkerij, zelf moet ik daar ook aandacht aan geven.
Er is voor elk wat wils, dat is het mooie van de Welsh.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:45

Even spammen met wat foto's die inowa heeft gemaakt op de Lieropse Heide:

Afbeelding

Overigens: verbeteren van het ras is een vrij eenvoudig concept. Geen een pony is perfect. Uiteindelijk zouden we er naar willen streven om de goede eigenschappen sterker te verankeren en onze nazaten dus een mooie erfenis van kwalitatief hoogstaande ponies mee te geven.

Welke kwaliteiten de nadruk moeten hebben, is natuurlijk een eindeloze discussie. Maar dat maakt fokken ook tot een mooi iets.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:52

Diane_Basje schreef:
Wat ik hier merk is dat sommige mensen afgerekend worden op hun keuzes omdat anderen het niet eens zijn met de betreffende keuze, onderbouwd door ervaring of smaak. We zitten allemaal in dit topic omdat we liefhebbers zijn van het welshras, wat gelukkig zo veelzijdig is dat mensen met verdschillende smaak hetzelfde dras kunnen fokken. Ikzelf kijk ook naar de plus- en minpunten van mijn merrie, neem ook de bloedlijn in overweging en zoek daar een passende hengst bij die ook bij mijn smaak past. Ik hoop idd dat een veulen beter is dan mijn merrie, maar idd, dat blijft een gok. Ben wel bereid geweest 2 uur te rijden voor die keus, en ook dat is voor iedereen anders. Ik denk ook dat meerdere hengsten aan mijn eisen zouden voldoen, dus hoef niet zo lang te reizen, maar heb uit het lijstje de hengst gekozen die mij op dit moment het meest aanspreekt.
Dus of we het ras in stand houden of verbteren? Ik denk in stand houden en ieder op zijn eigen wijze proberen te verbeteren en op die manier weer in stand houden. Juist omdat smaken blijven verschillen.

Dit zijn ook maar een aantal bepaalde mensen die dit doen hoor, over het algemeen rekenen de meeste niemand af op keuzes. Een beetje er doorheen lezen ;).
Verbeteren is niet het goede woord denk ik, het is meer fokken naar de rasstandaard en vooral correcte pony's met een goed karakter. Ik hoef geen extreme bewegers zolang ze maar correct bewegen en naar hun doel bewegen.

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:22

joostvangestel schreef:

Afbeelding

Overigens: verbeteren van het ras is een vrij eenvoudig concept. Geen een pony is perfect. Uiteindelijk zouden we er naar willen streven om de goede eigenschappen sterker te verankeren en onze nazaten dus een mooie erfenis van kwalitatief hoogstaande ponies mee te geven.

Welke kwaliteiten de nadruk moeten hebben, is natuurlijk een eindeloze discussie. Maar dat maakt fokken ook tot een mooi iets.

schitterende mooie foto`s Inowa en wat is het daar mooi Joost, bedankt nog dat we daar hebben mogen kijken.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:57

joostvangestel schreef:

Afbeelding

Wat mooi daar!!! Lijkt sterk op een plekje in Wales waar wij waren...
Ik had verwacht een aantal schimmels te zien?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:32

Eigenlijk hoeven we Nederland helemaal niet uit, om mooie welshponies in een mooie entourage te zien,
Afbeelding