Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
regtur schreef:Na de voorlopige inschatting die wij gemaakt hadden, kan het weleens zijn dat we tussen de 10 en 20 grote pakken overhouden. Maar dat is ook een keer niet erg.Minder ponies, minder werk ermee, meer aandacht per dier. Wel zo leuk. Misschien onze kleindochter van 4 de beginselen van het rijden bijbrengen?
dadabo schreef:regtur schreef:Na de voorlopige inschatting die wij gemaakt hadden, kan het weleens zijn dat we tussen de 10 en 20 grote pakken overhouden. Maar dat is ook een keer niet erg.Minder ponies, minder werk ermee, meer aandacht per dier. Wel zo leuk. Misschien onze kleindochter van 4 de beginselen van het rijden bijbrengen?
Het heeft ook allemal zo zijn voordelen.
Hooi/Kuil is altijd welkom mocht je overhouden!
regtur schreef:sunnymay@ Ik ben het niet met je eens dat de boeren de paardenmensen erop pakken. Het aanbod is erg laag, dus de fouragehandelaren betalen gewoon meer. Wij hadden dit jaar in de polder weer een eerste snee gras gekocht en toen het gemaaid was , prikte er een visitekaartje van een handelaar op het hek. Omdat we het zelf nodig hebben, zijn we er niet op in gegaan.
Een vriend van ons kon voor overjarige ronde balen 40 euro ps krijgen.
Er zijn boeren die nu gewas hebben wat nodig gemaaid moet worden, maar er staat een laag water in het land. Bedenk die frustratie eens. En je zult het maar hard nodig hebben. Ook de mais staat met zijn voeten in het water. Denk je dat er zo een machine het land op kan?
En dan alle kelders die al bijna vol zitten en niet uitgereden kunnen worden?
Wij betalen ook ruim 10 euro meer voor een baal, maar wat zegt dat op jaarbasis? En voor ons is het hobby.
Diane_Basje schreef:Wat ik hier merk is dat sommige mensen afgerekend worden op hun keuzes omdat anderen het niet eens zijn met de betreffende keuze, onderbouwd door ervaring of smaak. We zitten allemaal in dit topic omdat we liefhebbers zijn van het welshras, wat gelukkig zo veelzijdig is dat mensen met verdschillende smaak hetzelfde dras kunnen fokken. Ikzelf kijk ook naar de plus- en minpunten van mijn merrie, neem ook de bloedlijn in overweging en zoek daar een passende hengst bij die ook bij mijn smaak past. Ik hoop idd dat een veulen beter is dan mijn merrie, maar idd, dat blijft een gok. Ben wel bereid geweest 2 uur te rijden voor die keus, en ook dat is voor iedereen anders. Ik denk ook dat meerdere hengsten aan mijn eisen zouden voldoen, dus hoef niet zo lang te reizen, maar heb uit het lijstje de hengst gekozen die mij op dit moment het meest aanspreekt.
Dus of we het ras in stand houden of verbteren? Ik denk in stand houden en ieder op zijn eigen wijze proberen te verbeteren en op die manier weer in stand houden. Juist omdat smaken blijven verschillen.
joostvangestel schreef:Even spammen met wat foto's die inowa heeft gemaakt op de Lieropse Heide:
Overigens: verbeteren van het ras is een vrij eenvoudig concept. Geen een pony is perfect. Uiteindelijk zouden we er naar willen streven om de goede eigenschappen sterker te verankeren en onze nazaten dus een mooie erfenis van kwalitatief hoogstaande ponies mee te geven.
Welke kwaliteiten de nadruk moeten hebben, is natuurlijk een eindeloze discussie. Maar dat maakt fokken ook tot een mooi iets.
joostvangestel schreef:Even spammen met wat foto's die inowa heeft gemaakt op de Lieropse Heide:
Overigens: verbeteren van het ras is een vrij eenvoudig concept. Geen een pony is perfect. Uiteindelijk zouden we er naar willen streven om de goede eigenschappen sterker te verankeren en onze nazaten dus een mooie erfenis van kwalitatief hoogstaande ponies mee te geven.
Welke kwaliteiten de nadruk moeten hebben, is natuurlijk een eindeloze discussie. Maar dat maakt fokken ook tot een mooi iets.