[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:50

regtur daarom als mensen echt willen dan kost het geld makelijk zat

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 01:48

regtur schreef:
Als het je niet te doen is om de premiekeuring en de bijbehorende predikaten, dan zijn de diverse "engelse"shows een prima alternatief. Want op een keuring van de NWPCS mag je maar 1x per jaar meedoen en dan nog de CK en dan heb je het wel gehad.
Wil je graag de competitie aangaan, dan kun je op shows van de WPCv al 3x meedoen, dan is er de show in Almkerk, de Dragonshow, Zeeuwse dag van het paard, de keuring van de vriendenkring, fokdag in Lierop, en een aantal shows net over de grens in Belgie. Volgens mij zijn daar de inschrijfgelden lager.
Alhoewel wij in de beginjaren, voor we lid waren van de WPCV toch wel meer betaalden dan leden. Een rekensommetje leerde ons toen dat door met 3 ponies deel te nemen we het lidmaatschap er al weer uit hadden, tja.
Overigens al die nederlandse fokkers die in Engeland meedoen op shows, moeten wel bergen geld kwijt zijn, en die hoor je nergens over.

Deelnemen aan een show in de UK is een keuze en dan weet je dat je met kosten van transport, verblijf ed te maken krijgt.
En dat je ander inschrijfgeld vraagt voor leden als voor niet leden is de normaalste zaak van de wereld. Gebeurt ook heel veel op dressuur en springwedstrijden. Maar bij het NWPCS mag je niet eens meedoen als je geen lid bent!!!!!!!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:21

cappelstud schreef:
Waarom denk je dat het WPCS eerst een onderzoek doet vooraleer pony's te aanvaarden van dochterstamboeken ?

Dat heeft te maken met het registratieproces bij de WPCS. Omdat de WPCS het eerste stamboek was, is feitelijk import van ouders die niet bij het WPCS geregistreerd staan onmogelijk. Daar hebben ze simpelweg nooi voorzieningen voor getroffen. Omdat in Wales het stamboekpapier alleen ouders en moedersvader worden gedocumenteerd, is er verder een hele business rondom de studbooks gecreëerd. Als dus een pony geïmporteerd wordt, moeten feitelijk alle voorouders ook bij het WPCS geregistreerd worden. Dat is een behoorlijke administratieve rompslomp en ook hier gaat het dan om gelijke behandeling. Als ik bijvoorbeeld Tirion wil inschrijven bij het WPCS (is nog niet gebeurd, gaat waarschijnlijk wel gebeuren), dan moeten ook Sumrin Tristan en Sumrin Tsarina daar geregistreerd worden als OS. De eerste is dood, de tweede weet ik niet (ze is anders al 26 jaar oud). Feitelijk moet daar dan weer boete over betaald worden. dat heeft er dus mee te maken dat alle bestanden niet aan elkaar gekoppeld zijn en het dus onmogelijk is voor de fokkers in Wales om de stamboom na te trekken via de studbooks. Voor ons op het vasteland is het redelijk gewoon dat we dat niet na kunnen trekken, maar in het moederland wel. Wat wel steekt, is dat het moederland in veel gevallen de korrektheid van registratie in twijfel trekt. Het geval Roman Springlight was daarbij een behoorlijk in het oog springend verhaal. Voor het WPCS geldt nog steeds dat een pony die niet bij het WPCS geregistreerd staat in feite een ongeregistreerde pony is.

Dan was er in het verleden ook het probleem met de exportcertificaten. Indertijd bedacht door het WPCS bedacht om ook een graantje mee te pikken van de export. Het is met name ook bedacht omdat de "gewone" papieren van het WPCS alleen vader, moeder en moedersvader toonden en de buitenlandse stamboeken een volledige stamboom wilden voor registratie. Er zijn in de jaren 50 en 60 een aantal ponies "fout" geëxporteerd. Dat wil zeggen dat verkoper verzuimd heeft om een exportcertificaat aan te vragen. De kopers begrepen toen nog niet de waarde van dat certificaat, deels omdat men soms niet eens van plan was om Welsh ponies te fokken met de aangekochte dieren. Het stamboek beging toen ook de fout om die dieren toch maar op te nemen in de registratie. Gelukkig is dat alweer een tijdje geleden opgelost.

Door recente successen van ponies uit het vasteland gebeurt er natuurlijk wel het een en ander in het moederland. Een deel van de fokkers wil dolgraag gebruik maken van dat deel van de genenpool die "verloren" is voor het moederland, maar een ander deel van de fokkers vreest voor hun exportmarkt en verschuilen zich achter vaak oude argumenten. Mijns inziens zouden moederstamboek en de dochterstamboeken hun bestanden on-line moeten zetten en gebruikers zouden tegen betaling toegang moeten hebben tot deze gegarandeerde bestanden (nogal iets anders dan allbreedpedigree dus, wat door gebruikers wordt ingevoerd, zonder enige garantie). Dit idee is overigens niet nieuw, dat heb ik al bijna 20 jaar geleden geopperd aan het hoofdbestuur van de NWPCS.

Openheid schept volgens mij vertrouwen. En we zullen door allerlei dierenactivisten toch aan steeds strengere regels moeten gaan voldoen en het ras zal wel weer onder druk komen staan, dus hebben we elkaar hard nodig om niet ondergesneeuwd te worden door steeds strengere regelgevingen uit Brussel, Londen, Den Haag en Berlijn.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:25

Wat ik me eigenlijk afvraag.
Mijn merrie is geregistreerd bij het NWPCS.
Maar haar beiden ouders zijn geïmporteerd.
Kan ik haar dan zo registreren in het WPCS?
En wat betreft haar veulen? Dan moet ik eerst haar WPCS registreren als ik het goed begrijp?
Ik weet nog niet waar ik haar veulen ga registreren hoor, maar was wel benieuwd.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:31

Joostvangestel, het is toch maar wat ieder aanbelangt dat als belangrijk wordt aanzien. Voor u betekent dat het aanvaarden van de registraties van de dochterstamboeken door het WPCS, voor ons (als organisatie die de gelijkheid voor haar leden nastreeft) betekent dat gelijke behandeling volgens de EC op alle vlak.
In de tweede paragraaf van uw bericht haalt u de juiste situatie aan : "Dan was er in het verleden ook het probleem met de exportcertificaten. Indertijd bedacht door het WPCS bedacht om ook een graantje mee te pikken van de export. Het is met name ook bedacht omdat de "gewone" papieren van het WPCS alleen vader, moeder en moedersvader toonden en de buitenlandse stamboeken een volledige stamboom wilden voor registratie. Er zijn in de jaren 50 en 60 een aantal ponies "fout" geëxporteerd. Dat wil zeggen dat verkoper verzuimd heeft om een exportcertificaat aan te vragen. De kopers begrepen toen nog niet de waarde van dat certificaat, deels omdat men soms niet eens van plan was om Welsh ponies te fokken met de aangekochte dieren. Het stamboek beging toen ook de fout om die dieren toch maar op te nemen in de registratie". Spijtig genoeg gebeuren er de dag van vandaag nog steeds registraties in bepaalde stamboeken die niet volgens de regels gebeuren en dat weet de WPCS ook.
Wat uw opmerking "De kopers begrepen toen nog niet de waarde van dat certificaat, deels omdat men soms niet eens van plan was om Welsh ponies te fokken met de aangekochte dieren" voor zover ik goed ben ingelicht zaten die mensen toen in het toenmalig Bestuur van het Nederlands welsh stamboek en waarom hebben de stichters van de WPCV zich wél aan de regels gehouden ?
U spreekt van een "boete" maar een "late entry" kost voor de Engelse leden OOK meer dan een gewone registratie en de hoge kosten komen voort uit het feit dat voor elke "ontbrekende link" DNA moet gemaakt worden om hun bestand te vervolledigen en de juistheid van de afstammig te kunnen controleren (men maakt in de berekening van de kosten geen onderscheid tussen Engelse of buitenlandse leden). Wanneer een ouderdier overleden is en daar geen DNA van getrokken kan worden, dan zoekt men naar een nog levend "familielid" of het haar dat in het bezit is van de eigenaar van een overleden "familielid".
Er zijn fokkers die in de WPCS willen registreren omdat zij het origineel en zuiver willen houden en bijgevolg al die kosten betalen.
Er zijn er echter die wegens de hoge verkoopsprijzen, die tijdens de Engelse Welshpony veilingen voor goeie welshponies met goeie bloedlijnen worden geboden (bekijk de verkoopsresultaten in de journal 2008), willen registreren in de WPCS. Normaal dat daar dan een prijskaartje aanhangt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:24

Hallo, ik heb geen zin om zwarte pieten uit te delen. De late entry fee is feitelijk een boete voor verzuimen tot tijdige aangifte.

De NWPCS bestaat sinds 1959, de WPCV bestaat sinds 1970. De WPCV is met name opgericht door onvrede omtrent de uitvoering van de paardenwet van 1939, met als extra argument dat de NWPCS de regels van het moederland slecht naleefde. Ik weet overigens niet of (en als of, hoeveel) het NWPCS nog ponies zonder exportcertificaat heeft geaccepteerd na oprichting van de WPCV. Dit is allemaal gebeurd toen ik nog geen 4 jaar was, dus wel redelijk oude koeienwerk. Feit is dat de WPCV zich indertijd niet zo gebonden voelde aan de paardenwet, maar des te meer met het moederstamboek.

Qua fouten: ik heb wel degelijk papieren van het WPCS in mijn handen gehad waar registratiefouten op stonden. Ik zag die, aangezien ik stambomen redelijk ken. Een ander had die waarschijnlijk niet zomaar herkend. Zeker is dat heel vervelend als je zelfs niet de documenten van het moederstamboek kan vertrouwen. Maar feit is dat in iedere administatrie mensenwerk is en er dus fouten gemaakt kunnen worden. Dat er nog veel fouten gemaakt wereldwijd zal wel kloppen. Niet iedere Welsh pony stamboek is dan ook een dochterstamboek van het WPCS (bijvoorbeeld de WPCSA is daar een heel goed voorbeeld van). "Bepaalde" stamboeken is dus een ietwat tendentieuze stelling, omdat je daar zelfs het moederstamboek bij zou kunnen betrekken.

Wij hebben ook ponies in het OS staan. Simpelweg omdat de markt in het moederland nou eenmaal groter is dan op het vasteland. Of we daar ooit iets aan zullen hebben is de vraag, maar zolang het protectionisme van het WPCS niet opgeheven is, zit er weinig anders op. Wel durf ik mijn beide handen in het vuur te steken voor de korrekte afstamming van onze ponies, terug tot aan de importponies. Ik ben bang dat de protectionistische maatregelen voorlopig nog niet uit de lucht zijn, want in Wales hebben ze op dit moment meer dan de buik vol van regelgeving uit Brussel (chippen dus).

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:39

Dyonne schreef:
Wat ik me eigenlijk afvraag.
Mijn merrie is geregistreerd bij het NWPCS.
Maar haar beiden ouders zijn geïmporteerd.
Kan ik haar dan zo registreren in het WPCS?
En wat betreft haar veulen? Dan moet ik eerst haar WPCS registreren als ik het goed begrijp?
Ik weet nog niet waar ik haar veulen ga registreren hoor, maar was wel benieuwd.

Volgens mij Kun je haar wel laten registreren bij het WPCS Dyonne mits je lid bent van het Engelse stamboek. Als de vader van je veulen door de WPCS erkend is, kun je je veulen daar ook laten registreren.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:16

ja dat klopt heb ik afgelopena jaar ook moeten doen dan moet je dna nemen van ouders van de merrie en de merrie zelf, + dekbewijs opstuuren van het gebooren veulen en dan heb je alles geregistreerd bij wpcs

Eilinora

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:45

wie zijn er vrijdag en zaterdag op de HK??

misschien leuk om elkaar te meeten dan..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:30

Ik ben er! Hoe herken ik jou? Ik ben er samen met de familie van der Wetering. Ik heb een blauwe jas met bedrijfslogo van "de noordpoel" aan.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:54

volgens mij ben er ik ook, en ik heb zeker geen problemen om jou te herkennen, inowa. Voor degenen die me niet kennen: even rondvragen en hebt me redelijk snel te pakken. Tijdens sektie A ben ik druk aan het kijken, daarbuiten ben ik wel bij de kantine of de stallen te vinden.

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:03

ik ben ook aanwezig vrijdag en zaterdag
leuk om weer een keer te meeten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:04

Ik wil graag zaterdag gaan, en zou het erg leuk vinden als een ervaren Welshfokker, thuis in de A'tjes, me op sleeptouw zou willen nemen en me op aandachtspunten kan wijzen en kan helpen met bloedlijnen? Ik weet prima wat ik wil zien in een sportpaard of -pony, maar stamboekeisen en bloedlijnen zijn nog onbekende materie voor me :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:39

Ik ben er vrijdag waarschijnlijk.
Maar geen idee nog wanneer precies.
Meeten werkt meestal niet zo goed op de HK, behalve mensen die je kent volgens mij.
Maar ik zal vast wel wat Bokkers meeten weer. ;)

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:13

Ik ben er alleen vrijdagavond; tijdens de feest-voorstelling!
Ik ben te herkennen, ehm... groen-zwarte jas, Wim (m'n man) heeft een oranje-zwarte jas, en we hebben een baby bij ons!

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 01:03

Ik ben er beide dagen. Melanie, Dyonne en Kerensa zal ik herkennen, de rest niet ben ik bang.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 01:27

Ik ben er uiteraard ook weer 2 dagen, te herkennen aan m'n fotocamera ;)
Zal voornamelijk bij de NWR's en WPBR's aandachtig zitten te kijken, maar ik geloof dat ik ook de rest op de foto moet zetten voor het WM.
Vooral op zaterdag zal je me geregeld heen en weer zien rennen ;)

MuzefeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 01:57

inowa schreef:
wie zijn er vrijdag en zaterdag op de HK??

misschien leuk om elkaar te meeten dan..

Uiteraard aanwezig! :j Beide dagen, enkele pony's aanmoedigen en de nodige foto's zullen gemaakt worden. Voor verzoekjes weten jullie me te vinden. ;) Heb nog een leuke verrassing mee te nemen, interessant voor hengstenhouders! :j ;) Probeer zoveel mogelijk alle secties op de foto te zetten, dus krijg het wel druk. En een leuke vrijdagavond tegemoet! :D Naderhand dus te vinden op www.jw-fotografie.nl

Meeten zit er voor mij overigens denk ik niet in, ken een boel overigens ook al. ;)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:32

natturlijk beide dagen aanwezig. Vooral rond rennend in mijn witte pak. Druk bij de stallen of bij mijn groene vrachtwagen. En anders op ons vaste stekkie op de tribune

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:07

Beide dagen aanwezig, vrijdag een B hengst voorbrengen ( en misschien zaterdag ook) en zaterdag met onze eigen King. De meeste kennen mij wel en anders ben ik heel gemakkelijk te herkennen aan de naam van onze hengst ;) =:) En anders zitten we ook op de vaste plek op de tribune.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:14

Ik kom iig zaterdag jouw hengstje even bekijken Yorick :j

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:41

Ik hoor net dat ik mag gaan aanjagen in de ring. Moet nu even heel hard op zoek naar mijn witte kleding:P

MuzefeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:53

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:49

Ik ben er ook, beide dagen en voor 's avonds hebben we wat pony's mee.
Maar indd er loopt een topic over, die Jody noemt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:35

Ik voel me in dat andere topic helemaal niet aangesproken. Ik ga namelijk helemaal niet met mijn hengst (en ook niet met een van een ander). Het is trouwens al wel meer dan 10 jaar geleden dat we een hengst op de keuring gezet hebben.