[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stippies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 23:48

Pien26: als je ook ooit dubbelspan wilt rijden (aangezien je aangaf dat je dit meteen maar meeneemt in je afwegingen voor de aan te schaffen wagen), dan is de spoorbreedte een punt van aandacht. Deze moet minimaal 125 cm zijn indien je dubbelspan wilt starten op wedstrijden. En zodra je er een pony in het enkelspan voor zet die groter is dan 117cm. Ook dan is iig bij de vaardigheid en de marathon de spoorbreedte van 125cm een must.
Edit: zie in je post dat je pony 155 cm is, dus dan zou ik zeker voor een spoorbreedte van min. 125cm gaan.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 23:55

Stippies schreef:
Pien26: als je ook ooit dubbelspan wilt rijden (aangezien je aangaf dat je dit meteen maar meeneemt in je afwegingen voor de aan te schaffen wagen), dan is de spoorbreedte een punt van aandacht. Deze moet minimaal 125 cm zijn indien je dubbelspan wilt starten op wedstrijden. En zodra je er een pony voor zet die groter is dan 117cm. Ook dan is iig bij de vaardigheid en de marathon de spoorbreedte van 125cm een must.

Geldt dat ook voor enkelspan? 125cm?
Beide wagens zijn 120cm waarvan een wel heel gunstig is geprijsd. Misschien een hele goede leerwagen. Ik denk uiteraard vooruit maar moet van 0 beginnen. Ook mijn paard moet na 2 jaar er weer voor en is nooit goed beleerd geweest voor de wagen. Als er met een goedkope leerwagen iets gebeurd is dat minder erg dan wanneer je meteen een dure koopt.
Daarnaast is de nu drachtig voor 2017 en wil ik nog eens dekken. Dus voordat er wedstrijden gereden worden zijn wel wel even verder.

Ik merk dat ik zelf ook eens alles goed op een rijtje moet zetten. Mijn pony kennende is een leerwagen zo gek nog niet.

Ik neem deze nieuwe informatie zeker mee in mijn beslissing! Dankjewel

Edit: lees beter en zie dat dat 125cm moet zijn. Iets om over na te denken

ijsselblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:52

De regels voor invoer van een paard in België staan hier beschreven. Het is inderdaad zo dat sinds vorig jaar een paard dat blijvend in België geïmporteerd wordt voorzien moet zijn van een gezondheidscertificaat. Dit kan een exportcertificaat zijn dat opgemaakt wordt bij de verkoper, of via een identificatie attest dat in België dient te worden aangevraagd.

Voor tijdelijk verblijf in België is dit alles niet nodig, het gaat alleen om dieren die blijvend naar België worden geëxporteerd.

http://www.cbc-bcp.be/identificatie/procedure/andere-paarden/buitenlands-stamboekpaard/

Zwoezie

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:05

Dankje ijsselblik, maar kan dus ook gewoon in Belgie nog worden aangevraagd zonder dat ik bv. een boete zou krijgen?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:55

ijsselblik schreef:
De regels voor invoer van een paard in België staan hier beschreven. Het is inderdaad zo dat sinds vorig jaar een paard dat blijvend in België geïmporteerd wordt voorzien moet zijn van een gezondheidscertificaat. Dit kan een exportcertificaat zijn dat opgemaakt wordt bij de verkoper, of via een identificatie attest dat in België dient te worden aangevraagd.

Voor tijdelijk verblijf in België is dit alles niet nodig, het gaat alleen om dieren die blijvend naar België worden geëxporteerd.

http://www.cbc-bcp.be/identificatie/procedure/andere-paarden/buitenlands-stamboekpaard/

En wie controleerd dat?

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:12

Vroeg me dat ook af Vivana... Maar probleem is toch opgelost. Fokker brengt haar zelf, dus ik hoef me geen zorgen te brengen voor problemen onderweg.

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:07

Wat voeren jullie je pony's altijd voor het show seizoen?

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:24

Niet anders dan anders Kim_RC, enkel wat extra...

Wil even pronken met een van mijn merries, vanmiddag tijd gehad om wat foto's te schieten in de wei.
Ze staat er niet op haar aller charmantst bij, maar goed :o
Afbeelding
2-jarige merrie van Nia Domo's Bolero!

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:25

Ruby_KR schreef:
Niet anders dan anders Kim_RC, enkel wat extra...

Dat is juist wat ik, of nouja, mijn vader, wil weten :') Wat is dat extraatje :P

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:31

Oh haha, ik bedoel gewoon wat extra van het voer dat ze al krijgen. Normaal gesproken krijgen ze hier gewone brok + muesli.
Verschilt wel weer een beetje, de hoogdrachtige/lacterende merrie krijgt veulen/merriebrok.
Vanaf het voorjaar kan ik de hoeveelheid altijd afbouwen, omdat ze dan genoeg gras kunnen eten t/m het najaar. In de winter krijgen ze gemiddeld 1kg brok + 1/2kg muesli.

Voor de keuring is het een beetje op het oog wat meer brok en/of muesli. Durf daar geen hoeveelheden op te plakken.
Je zou wat (plantaardige) olie over het voer kunnen doen, als extra, maar daar moet je wel minimaal 2 maanden vantevoren mee beginnen wil je enig resultaat zien is mijn ervaring. Ik doe dit meestal niet.

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:34

Ruby_KR schreef:
Oh haha, ik bedoel gewoon wat extra van het voer dat ze al krijgen. Normaal gesproken krijgen ze hier gewone brok + muesli.
Verschilt wel weer een beetje, de hoogdrachtige/lacterende merrie krijgt veulen/merriebrok.
Vanaf het voorjaar kan ik de hoeveelheid altijd afbouwen, omdat ze dan genoeg gras kunnen eten t/m het najaar. In de winter krijgen ze gemiddeld 1kg brok + 1/2kg muesli.

Voor de keuring is het een beetje op het oog wat meer brok en/of muesli. Durf daar geen hoeveelheden op te plakken.
Je zou wat (plantaardige) olie over het voer kunnen doen, als extra, maar daar moet je wel minimaal 2 maanden vantevoren mee beginnen wil je enig resultaat zien is mijn ervaring. Ik doe dit meestal niet.

Dankjewel! Wij geven ze normaal, zoals nu eigenlijk alleen brokken en hooi, en hebben vanjaar voor het eerst (Wel richting einde van showseizoen) pulp bij gegeven.. Maar mijn vader wil nu toch wel wat meer richting de muesli of slobber, maar hij vroeg mij of ik hier wilde vragen wat jullie 'extra' geven voor het showseizoen haha :) Dusja, vandaar mijn vraag, om een beetje te kijken hoe jullie dat doen zeg maar :P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:53

Bij de A word vaak besterly showbic bijgegeven maar dat zet veel aan in korte tijd.
Is dus opletten hoeveel je ermee voert.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 00:12

Inowa, hoe kom jij aan die korrels? Heb gezien dat je er in Nederland goed aan geraakt, lijkt me interessant, maar ga er geen halve eeuw voor rijden...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 05:25

Ff google raadplegen waar in jouw regio.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 07:13

Ruby; wat is jouw 2 jarige al een mooi ontwikkelde pony. Vind het hier helemaal niet zo'n puppy, leuk dier!

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:11

Dank je Caesar!
Ze is inderdaad al goed ontwikkeld. Als ze naast mijn 3-jarige staat, kun je je afvragen wie er nu 2 is en wie 3 :+

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:45

Mooie merrie hoor Ruby!!

Over het bijvoeren... wij hebben altijd Havens onderhoudsbrok/sportbrok. Eigenlijk een heel mooi goedkoop brokje maar ze doen het er allemaal super goed op.
Heb ook een paar keer een zak showbic gewonnen en gevoerd maar merkte niet veel verschilt (dus volgens mij doen ze het daar ook gewoon goed op)

En vanaf nu ga ik weer wat meer meelezen want het dekseizoen is gesloten en de rust is dus weer wedergekeerd :D :D :D

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:27

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:10

Nog mensen hier die willen helpen bij de welsh stand tijdens paard en koets?
Ik ga ook helpen ben der op vrijdag en zondag samen met mijn pony :)
Maar meer hulp is welkom!! *\o/*

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:16

Fotografie91 schreef:

Je bent goed bezig, naast HorseEvent ook Paard en Koets! Top!
Helaas ben ik niet in de gelegenheid en is het voor mij qua afstand ook niet aantrekkelijk.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:19

Caesar schreef:
Fotografie91 schreef:

Helaas ben ik niet in de gelegenheid en is het voor mij qua afstand ook niet aantrekkelijk.

Het is echt heel leuk! Gezellig en veel nieuwe mensen spreken en natuurlijk veel nieuwe leden :) en het leukste nog oude leden die over vroeger vertellen :)

Jammer dat het te Verweg is, maar misschien andere mensen hier die graag een dagje heen willen en het zo kunnen combineren :)

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:12

Fotografie91 schreef:
Caesar schreef:

Het is echt heel leuk! Gezellig en veel nieuwe mensen spreken en natuurlijk veel nieuwe leden :) en het leukste nog oude leden die over vroeger vertellen :)

Jammer dat het te Verweg is, maar misschien andere mensen hier die graag een dagje heen willen en het zo kunnen combineren :)

Waar en wanneer is Paard en Koets?

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:12

inowa schreef:
Ff google raadplegen waar in jouw regio.

had ik al gedaan, maar zit in Belgie, lijkt zo ver.. Dichtst bijzijnde gemaild, maar die hebben het overgedragen naar een ander bedrijf (ofzoiets). En dat was ook meer dan een uur rijden. Vroeg het me dus af ( klinkt dom), of er zo ook geen plaatsen zijn die die korrels verzenden..

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 01:09

Kim_RC schreef:
Waar en wanneer is Paard en Koets?

Het is 4,5 en 6 november in Ermelo :)
Ik vind het een leuker evenement als horse event, omdat het keeftijdsniveau hoger ligt :)

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:41

Beetje ernstig maar we hebben er weer 3 welshjes bij :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De palomino is een 8 jarige ster merrie leuk project voor mij :)
En de vos is een 19 jarige merrie
Beide zijn drachtig!
En nog het veulen van de vos merrie :+
Vanaf nu kopen we echt geen welshjes meer haha *\o/*