[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rienne

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:05

Zo weer een hoop bij te lezen.

Wij zijn druk bezig geweest om de nieuwe weide in orde te maken. Het hooi is hier met €20 opgeslagen voor een groot pak. Wat erg slap geperst is. Wij betalen nu €80 voor een pak. En omdat het slap geperst is hebben wij er 2 per maand nodig. Nu hebben we een weide van 1 hectare voor de hengsten.

Is het bij meer mensen zo belachelijk duur?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:18

Ik betaal 5 euro voor kleine balen a 50 kg ongeveer, wel flinke balen en goed hooi. Paar jaar terug was 3euro al duur, gaat flink omhoog dus.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:03

Bij ons betaal je voor de grote pakken €60,00 als ik me niet vergis.
"Kleine" pakken (zijn zwaar) heb ik rechtstreeks van het land voor €3,50 vorig jaar voor €2,75 de pak.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:15

Inowa, die pedigrees die jij laat zien noem ik ook geen lijnteelt, daar zitten ondertussen zoveel andere invloeden in.

Peter: Wat ben jij toch een fel mannetje. Snap sommige reacties wel, maar soms is het beter gewoon je mond te houden. Mensen doen toch wat ze zelf willen, dat doe jij ook.

Vivana, wat voor mening wil je dan over die foto's. Zonder tekst en uitleg gaan wij uit van een 20+ jarige pony. Lijkt me ook logisch. Maar ik maak op uit je berichten erna, je praat in verleden tijd, dat ze niet meer leeft?

Wij betalen tussen de 30 a 35 per groot pak voordroog (400 kilo ofzo).

Melanie ga je Cadan ophouden?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:50

ik heb hooi balen van 25 kilo voor vijf euro en 500 kilo kuil balen voor 45 euro. Vorig jaar respectievelijk 3.50 en 32.50.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:09

Girlgamer schreef:
Vivana, wat voor mening wil je dan over die foto's. Zonder tekst en uitleg gaan wij uit van een 20+ jarige pony. Lijkt me ook logisch. Maar ik maak op uit je berichten erna, je praat in verleden tijd, dat ze niet meer leeft?

Gewoon of je iets van d'r exterrieur kan zeggen. En of ze nog leeft weet ik niet.
Kijk ik kocht haar op braafheid en vond haar gewoon mooi.(als rijpony zijnde dan)...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:26

Girlgamer schreef:

Ja hij blijft zeker. Hij is echt een buffel, precies wat ik wil. En hij is van mijn Dyfed merrie, ik weet niet hoeveel veulens ik nog krijg van haar.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:01

vandaag is de Nederlandse sectie C fokkerij weer verrijkt met een nieuw kwaliteitsvol product. 8-)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:19

Vertel patrick...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:21

Laat veulen of aankoop Patrick?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:26

een aankoop, maar niet door ons. Zullen spoedig foto's verschijnen op het net denk ik . . . . . .

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:29

Ben benieuwd!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:48

Melanie5 schreef:
Girlgamer schreef:

Ja hij blijft zeker. Hij is echt een buffel, precies wat ik wil. En hij is van mijn Dyfed merrie, ik weet niet hoeveel veulens ik nog krijg van haar.

Goed zo ;)

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:42

Zowel hooi als stro is bij ons in de buurt dit jaar een heel stuk duurder geworden.
Heb door de regen ook meerdere tarwe velden die gedorst waren, gedorst zien worden, maar het stro kon er niet meer op tijd/droog in gebaald worden.
Ook hebben de boeren hier, veel meer kuilgras gereden ipv balen.
Gelukkig heb ik mijn eigen stro van mijn vader. Eerst zou ik hooi in juli krijgen, maar dat werd uiteindelijk kuil door de snel komende regen. Gelukkig heb ik in augustus als nog mijn hoeveelheid hooi gekregen.
Bij ons zijn de kleine baaltjes hooi nu ook 4,50E, vorig jaar 4E.
De boeren weten het, ze pakken de paardenmensen erop. Kuil is er hier genoeg.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:52

sunnymay@ Ik ben het niet met je eens dat de boeren de paardenmensen erop pakken. Het aanbod is erg laag, dus de fouragehandelaren betalen gewoon meer. Wij hadden dit jaar in de polder weer een eerste snee gras gekocht en toen het gemaaid was , prikte er een visitekaartje van een handelaar op het hek. Omdat we het zelf nodig hebben, zijn we er niet op in gegaan.
Een vriend van ons kon voor overjarige ronde balen 40 euro ps krijgen.
Er zijn boeren die nu gewas hebben wat nodig gemaaid moet worden, maar er staat een laag water in het land. Bedenk die frustratie eens. En je zult het maar hard nodig hebben. Ook de mais staat met zijn voeten in het water. Denk je dat er zo een machine het land op kan?
En dan alle kelders die al bijna vol zitten en niet uitgereden kunnen worden?
Wij betalen ook ruim 10 euro meer voor een baal, maar wat zegt dat op jaarbasis? En voor ons is het hobby.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:58

Zaterdag was ik met een vriendin een rondje Nederland gaan rijden. Overal waar we keken stond de mais er echt heel slecht bij. Zelfs stro stond hier en daar nog op het land. En overal diepe sporen van trekkers in het land.
Het is echt niet alleen de boeren die de prijs opdrijven. Het gebeurt wel, maar wel met een reden. Afgelopen winter was slecht, boeren hadden hun vee lang op stal in het voorjaar. Daardoor zijn zij nu ook door hun reserves heen. Alles wat ze dit jaar van het land halen, hebben ze nodig. Als de mais en graan oogst echt mislukt is dit jaar, dan verkopen de boeren helemaal niets meer.
De fourage handelaren moeten zelf ook al fors betalen aan de boeren, dus zullen zij ons ook meer vragen.
Ik heb gelukkig een partij 500 kilo ronde balen kunnen kopen voor 45 euro thuis gebracht. Van mijn vaste leverancier (particulier). Hij had 24 balen, meer had hij niet. Heb ook nog 100 balen hooi gekocht, maar heb nog meer nodig. Ik kan nog 100 kilo balen hooi krijgen, maar daar was nog geen prijs van bekend.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:06

melanie@ ik denk dat je van geluk mag spreken. Als je bedenkt dat een handelaar al 40 wil betalen.
En nogmaals, wat zegt het op jaarbasis.
Als je pech hebt door ziekte, kost het al gauw een veelvoud, van wat ponies opeten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:24

Het gaat idd niet echt als gepland dit jaar met het oogsten. Hier normaal wel genoeg voor de winter, al wordt het wel voornamelijk kuil ipv hooi, maar voorlopig kan ik nog genoeg hooi ophalen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:29

wij kunnen voorlopig ook nog aantal weken vooruit met de 2 snedes die we hebben gekocht.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:42

Na de voorlopige inschatting die wij gemaakt hadden, kan het weleens zijn dat we tussen de 10 en 20 grote pakken overhouden. Maar dat is ook een keer niet erg.Minder ponies, minder werk ermee, meer aandacht per dier. Wel zo leuk. Misschien onze kleindochter van 4 de beginselen van het rijden bijbrengen?

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:09

Bij ons gaat komende week de 2e snee ernog af! Kuil word dat voor gewoon droog hooi is het te laat droog niet hard genoeg meer daarvoor. Denk dat erbij ons nog wel wat van verkocht zal gaan worden. Stro steken ze vanmiddag binnen grote pakken zodat we weer tot volgende zomer voort kunnen. Bij ons is dat gemakkelijk schoonvader doet dat. Maar inderdaad hoor wel veel mensen klagen der over.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:51

Ik denk dat we gewoon een slecht hooi jaar (bijna) achter de rug hebben. Een lange winter, toen veel te droog, waardoor 1-2 sneden gemist werden en toen weer veel te nat.

De prijzen liggen (gelukkig) nog niet op scandinavische niveau's. Ik kan me voorstellen dat de prijzen daar ook wel hoog liggen, hoewel bijvoorbeeld Finland een uitzonderlijke goede (maar droge) zomer achter de rug heeft. Maar de prijzen daar zijn eerder afhankelijk van een goede oogst in Polen en de Baltische staten.

Het zou wel eens leuk zijn om een staatje te zien waar de prijs van hooi vergeleken wordt met de algemene kosten. Ik denk dat hooi relatief minder duur is geworden over de laatste 40 jaar en we nu een inhaalslag zien. Maar goed, de prijs voor pony's heeft zich ook anders ontwikkeld.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:08

de nieuwe C aanwinst staat wel op mijn fb pagina maar ik krijg de foto's helaas hier niet geplaatst.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:11

leuke veulen Yorick had hem al even op je fb gespot!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:41

yorick schreef:
de nieuwe C aanwinst staat wel op mijn fb pagina maar ik krijg de foto's helaas hier niet geplaatst.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Beetje kleine foto's maar we hebben een beeld. ;)