[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:14

Dyonne schreef:
Ik loop stage, dus zou niet zomaar vrij kunnen krijgen. Daarnaast is Lierop ook wat ver weg. ;)

Die combinatie is het meisje nog wat klein. Maar als de pony braaf is, is dat geen probleem. Kan ze er mooi ingroeien.

Die pony was heel braaf bij dit meisje...(dat is Naomi mijn oudste dochtertje) :D Maar bij grotere piepte ze er wel eens heel hard uit.......

uryanne

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:33

Ik weet niet hoe fanatiek je de pony wilt gaan gebruiken, ik zie dat ze al 20 is. Ze zeggen; "op een oude fiets moet je het leren", maar ze zijn er toch wel jonger en net zo braaf? Voorbeelden genoeg natuurlijk van oudjes die het nog prima doen, maar mijn keus (en zeker met jonge kinderen, afscheid nemen enz.) zou het niet direct zijn.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:52

20 is toch nog niet echt oud? De pony blaakt van alle kanten van gezondheid en krijgt er niks van als zo'n meisje er op rijdt.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:29

BlackDevils schreef:
20 is toch nog niet echt oud? De pony blaakt van alle kanten van gezondheid en krijgt er niks van als zo'n meisje er op rijdt.

Gezondheid van de pony kan ik niet beoordelen van een foto. Een twintigjarige pony zal er normaal gesproken idd niets van krijgen. Toch zou het mijn keus niet zijn. Zat jongere pony's te koop waar je andere weer mee blij kunt maken wanneer je eigen kinderen eruit gegroeit zijn.

Andere gedachtengang;
wanneer iedereen maar oude ponies wil kopen omdat dit beter is dan een hele makke 10 jarige, zullen er nog meer ponies en veulens bij de fokker blijven staan. De doorstroom moet wel aan de gang blijven natuurlijk. Dan kunnen de fokkers rustig blijven zorgen voor nieuwe aanwas.
Wel vreemd trouwens dat een twintig jarig rijpaard zijn pensioen krijgt (terwijl er best op doorgereden kan worden) en een twintigjarige pony weer opnieuw mag beginnen.

Bovenstaande gedachtengang is in het algemeen bedoeld, niet specifiek in dit geval ;)

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:36

Een pony van 20 jaar kan nog jaren mee, zeker als leer en recreatie pony.
Tegen de tijd dat het meisje eruit gegroeid is kan de pony met pensioen en het meisje op zoek gaan naar een (jongere) grote pony om misschien een wedstrijdje te gaan rijden.
Het belangrijkste is dat de pony en het meisje een klik hebben, de leeftijd speelt dan geen rol.

@Uryanne: Een 20 jarige pony mag niet meer verkocht worden omdat anders de fokkers met het jonge spul blijven zitten?
Waar moet deze pony dan heen? Naar de slager omdat dit beter is voor de "doorstroom"?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:05

regtur schreef:
Om even terug te komen op het al dan niet bewust fokken en hengstenkeuzes.
Naar mijn mening gaat meer dan 90 % van de fokkers of naar een hengst die in de buurt staat, of 1 die een mooi kleurtje heeft, of 1 die "toch wel goed bewegen kan' ,of kampioen is geworden op een show.
Dat komt er dan op neer dat 10 % een heel bewuste keuze maakt.
En die dus een potentiele kampioen fokken. Want dat is de reden voor die bewuste keuze.
Die 10% nakomelingen worden dus opgefokt en zijn zo goed, dat ze altijd bij hun ontwerper blijven.

vandaar dat sommige fokkers zoveel veulens verkopen . . . .

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:19

dadabo schreef:
Een pony van 20 jaar kan nog jaren mee, zeker als leer en recreatie pony.
Tegen de tijd dat het meisje eruit gegroeid is kan de pony met pensioen en het meisje op zoek gaan naar een (jongere) grote pony om misschien een wedstrijdje te gaan rijden.
Het belangrijkste is dat de pony en het meisje een klik hebben, de leeftijd speelt dan geen rol.

@Uryanne: Een 20 jarige pony mag niet meer verkocht worden omdat anders de fokkers met het jonge spul blijven zitten?
Waar moet deze pony dan heen? Naar de slager omdat dit beter is voor de "doorstroom"?

Ik zal zeker niet zeggen dat een pony van 20 niet verkocht mag worden. Wie ben ik om dat te beslissen?
Ik zou persoonlijk eerder op zoek gaan naar een jongere pony. Die zijn er genoeg.
Ik ben wel benieuwd waarom ze ons om een mening vraagt naar deze pony? Meestal hebben de mensen die dit soort vragen stellen al een beslissing genomen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:29

lijkt me leuke pony voor de sport. Zeker met dat bloed. Ongeacht hoe oud dat ze is. Was me niet opgevallen dat ze al 20 is

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:49

als die pony er plezier in heeft waarom niet. Maar had die pony niet een probleem eerder, of was dat een andere. Zo n kleintje kan niet veel verkeerd doen lijkt me.

Hier nog steeds geen chipper geweest, veulen is al bijna 5 maand. 2 weken terug zou ie al langskomen,maar toen had assistente afspraken op dat moment geplaatst. Heel stom. Veulen moet nu al bijna op haar rug eronder liggen om nog bij de uier te komen. Haha. Duurt wel erg lang allemaal. Hoelang laten jullie de veulens er gemiddeld bijlopen?

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:53

W.b.t. de doorstroom van de verkoop van pony's ligt op dit moment aan de economische omstandigheden.
Mensen vinden het veelal te duur worden om een veulen eerst 3 jaar in de opfok te moeten zetten.
Gisteren op de veiling in Wezep geweest...het is toch in en in triest wat de prijzen zijn die worden geboden!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:56

komt er nog een lijst met alle verkoopponys in ermelo?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:01

ja die lijst komt er zeker. Sluitingsdata was gister officieel. Zullen er nog wel paar binnen druppelen op het secreatriaat dus zal nog wel even duren voor er een officiele lijst komt

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:07

Zitake, bij mij komen ze morgen chippen. Heb nog maar 1 veulen, dus dat is snel klaar. Jij zit bij het NWPCS toch? Bij mij komt Els v/d Woerd. Altijd super met afspraken, snel, netjes. Echt toppie.

Wat zonde dat de veiling zo slecht was qua verkoop.
Zelf blijf ik op kleine schaal fokken. Ik heb er nu hopelijk 3 drachtig. Heb 4 fokmerries, dus 1 heb ik leeg gelaten. Meer dan 3 of 4 veulens wil ik ook niet. Zolang ik het bij deze aantallen houd, kan ik nog wat laten lopen als het niet verkocht wordt.

pitjebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:11

regtur schreef:
Om even terug te komen op het al dan niet bewust fokken en hengstenkeuzes.
Naar mijn mening gaat meer dan 90 % van de fokkers of naar een hengst die in de buurt staat, of 1 die een mooi kleurtje heeft, of 1 die "toch wel goed bewegen kan' ,of kampioen is geworden op een show.
Dat komt er dan op neer dat 10 % een heel bewuste keuze maakt.
En die dus een potentiele kampioen fokken. Want dat is de reden voor die bewuste keuze.
Die 10% nakomelingen worden dus opgefokt en zijn zo goed, dat ze altijd bij hun ontwerper blijven.

Vreemde redernatie. Je kan toch ook bewust voor een kleurtje of beweging kiezen zonder het "potentiele kampioenschap" uit het oog te verliezen.
Ook mensen die naar een hengst uit de buurt gaan of voor een kampioenshengst kiezen zullen echt wel bewust deze keuze in hun fokkerij maken .

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:14

patrick76 schreef:
ja die lijst komt er zeker. Sluitingsdata was gister officieel. Zullen er nog wel paar binnen druppelen op het secreatriaat dus zal nog wel even duren voor er een officiele lijst komt

ok ik ben benieuwd

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:53

hier is gisteren het veulen gespeend en naar opfok gebracht.
Hij is hier eind juni al gechipt.. Ging aardig snel hier.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:34

mij mij is het veulen begin september gechipt en vrijdag naar zn nieuwe baas gegaan. :)
vorig jaar was de chipper ook een stuk later maar is altijd afwachten, eventueel gewoon even bellen als je hem echt weg wilt gaan afspenen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:31

Qua veilingen en markt gaat de wereld op en neer. Dit is de tijd voor de koopjesjager, die ruiken ook wel dat ze wat goeds voor minder kunnen krijgen. In Nederland is de veilingcultuur ook minder. In 1989 boden wij een merrieveulen aan op een veiling waarop niemand bood (veilingmeester riep dat 250 Gulden was geboden, maar volgens mij bood er niemand). Vóór de veiling hadden we drie kopers afgewezen, maar die kwamen niet naar de veiling....

De merrie is heeft later een aantal bekers gewonnen op de regionale keuringen en is nog hengstenmoeder geworden. De jaren 80 waren verschrikkelijk voor de handel, het lijkt erop dat we weer in een dipje zitten, maar daar komen we wel weer uit :)

Ik denk dat je op dit moment heel scherp op de kwaliteit moet letten op de fokker, de kwantiteit heb je echt niks meer aan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 00:26

Het is een normaal verschijnsel. Er wordt veel gefokt, de vraag neemt af. Dan gaan mensen minder fokken en daalt het aanbod en stijgt de prijs weer.
Hoorde net dat de Clwyd sale ook dramatisch was qua prijzen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 07:09

Nu even als toevoeging, Sonja was hier op de foto's geen 20,maar 15.....en onze Naomi nog geen 5jr....(nu 9jr dus :D )
Ze had vond ik voor de fokkerij 3 minpunten...te week in de rug en te week op de kogels(en toch heeft de vorige eigenaar er 2 veulens uit gefokt) en na 3mnd bleek de pony verschrikkelijk dampig.....Dit heb ik dan ook met merkstift op de 1e pagina in het paspoort geschreven,ik ben gen**id en doe dat niemand anders aan.Ik heb in 3mnd ongeveer €1650,00 onkosten gehad (inclusief aankoopprijs) en ben zo dom geweest om niet te laten keuren en kwam hier net te laat achter om er werk van te maken.....
Zij is naar en oude man gegeaan in Belgie waar ze dag en nacht buiten loopt (liep)
Als gebruikerspony was ze niks meer waard helaas en eerlijk ik zou er nooit een veulen meer uittrekken,dat zou haar dood kunnen betekenen.
Verder was Sonja écht héél lief bij kleine kinderen,gewoon fijn voorwaarts,goed luiteren op de stem, goed verkeersmak en mooi om te zien.
(er zit een heel verhaal aan aan deze pony wat betreft de koop)..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 07:51

Ik ken nog wel zat mensen die graag een brave pony van 20 zouden nemen

Hier nu met presca onderweg naar lierop,zijn we er lekker op tijd en kunnen we nog ff wat rondkijken

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 07:53

vivana schreef:

Tsja, nu kan ik wel heel kinderachtig 'zie je wel...' zeggen, maar dat zal ik maar niet doen. :D De ene 20- jarige is de andere natuurlijk niet.
Feit is wel dat een 20- jarige natuurlijk meer kans heeft om gebreken te vertonen dan een 10- jarige.
De mensen waar ik mee omgaan verklaren me voor gek als ik met een 20- jarige aankom zetten als rijpony. Vandaar ook een beetje mijn mening. Ik ben zo 'opgevoed'.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 07:56

uryanne schreef:
vivana schreef:

Tsja, nu kan ik wel heel kinderachtig 'zie je wel...' zeggen, maar dat zal ik maar niet doen. :D De ene 20- jarige is de andere natuurlijk niet.
Feit is wel dat een 20- jarige natuurlijk meer kans heeft om gebreken te vertonen dan een 10- jarige.
De mensen waar ik mee omgaan verklaren me voor gek als ik met een 20- jarige aankom zetten als rijpony. Vandaar ook een beetje mijn mening. Ik ben zo 'opgevoed'.

Je moet even goed lezen ze was toen net 15jr en in feite voor een pony maakt het niet uit hoe oud ze zijn,en als ik d'r nu had gekocht voor pak 'm beet zo'n €400,00 maar het was ruim 3x zoveel.
Daarbij ...zie je wel....vreemd om zo denken hoor. Het hiervoor een pony gehad van misschien wel 26jr......

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:18

Je vroeg onze mening naar een pony van 20. Het is dus irrelevant voor je vraag dat de pony toendertijd 15 was. Dat zei je er niet bij. Ik geef ook geen mening over de pony op de foto. Zoals ik al zei ‘ik kan geen pony beoordelen op gezondheid en makheid vanaf een foto’.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:48

Melanie5 schreef:
Het is een normaal verschijnsel. Er wordt veel gefokt, de vraag neemt af. Dan gaan mensen minder fokken en daalt het aanbod en stijgt de prijs weer.
Hoorde net dat de Clwyd sale ook dramatisch was qua prijzen.

Toen wij in '96 ons eerste veulen fokten waarschuwde een vriend van ons, die al generaties tuigpaarden fokten, dat de markt in golfbewegingen van 7 jaar op en neer zou gaan.
In grote lijnen klopt dit wel, en dat heeft inderdaad te maken met het aanbod. De markt reguliert zichzelf.Het verschil met "vroeger"is dat de wereld een dorp is geworden en daar liggen kansen.
Of je veulens verkoopt of aanhoudt hangt ook weer van verschillende factoren af. Minder fokken, daar ontkomt niemand aan.
Op de veiling in Wezep waren best wel een aantal heel goede veulens,maar er werd gewoon niet geboden.We hebben niet alles gezien, alleen de laatste helft