[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:15

Peter: Springbourne is opgebouwd door inteelt naar Coed Coch Asa en Twyford Sprig. daar zijn hun toppers uit voortgekomen. Inteelt op Cwmgarn Gwen heb ik bij Springbourne weinig gezien. Of de kwaliteit vooruit is gegaan sinds Caraway is een goede vraag.

Ik begrijp dat wetenschappelijk gezien lijnteelt niet bestaat bij ponies, dat is eerder iets voor kippen. Het is wat dat betreft allemaal inteelt. De meeste fokkers noemen een lagere inteeltcoëfficient gewoon lijnteelt.

Overigens werd de sterkste lijnteelt vlak rond de wereldoorlog toegepast, late Revel en Flydon daargelaten.

Inteelt is een goede manier om vooruit te komen als je uitgaat van echt fantastische dieren. Anders is het vooral een risico. Om een paar voorbeelden te noemen, Coed Coch en Revel boerden op het laatst flink achteruit met inteelt, op een paar individuen na.

Citaat:
Noem mij maar eens 3 kampioenen, wereldwijd, gefokt uit een totaal bloed vreemde vader en moeder!

Totaal bloedvreemde Welsh ponies bestaan niet. Iedere Welsh pony heeft 100 tot 500 kruisingen van Dyoll Starlight en vele kruisingen van Coed Coch Glyndwr en dergelijken. Ik zal de lijn trekken bij geen bloedverwantschap in de eerste 4 generaties. Dan heb ik er al gauw een paar:

Vechtzichts Harmony & Vechtzichts Hylight (geen overeenkomsten in eerste 6 generaties,
Glyncoch Hyfryd (geen overeenkomsten in eerste 6 generaties,)
Betws Gweno (geen overeenkomsten in eerste 6 generaties)
Dukeshill Magnum (geen overeenkomsten in eerste 6 generaties)
Vechtzichts Honey, Vechtzichts Helena (1 overeenkomst, Revel Chip, 5e en 6e generatie),
Stonedge Samuel (1 overeenkomst in 5e en 6e generatie door Coed Coch Planed. Ysselvliedts Helena (5e en 6e generatie vind je Clan Pip en Revel Choice)

Ik ben bang dat de lijst héél lang wordt, ik heb zomaar wat Journals opengeslagen....

regtur

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:25

Flydon heeft hele beste ponies, maar welke zijn er allemaal kampioen geworden?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:27

joostvangestel schreef:
.

Overigens werd de sterkste lijnteelt vlak rond de wereldoorlog toegepast, late Revel en Flydon daargelaten.

Dat komt doordat veel ponies sneuvelden in de oorlog toch? Dat er minder geld was om te reizen naar hengsten, dat mensen meer hun eigen hengsten gebruikten?

Ik vind Flydon overigens af en toe wel erg ver gaan in hun lijnteelt hoor. Revel ook hoor, daar niet van. Alleen zie ik de Revel ponies liever dan de kamelen van de Flydon.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:29

joostvangestel schreef:
Peter: Springbourne is opgebouwd door inteelt naar Coed Coch Asa en Twyford Sprig. daar zijn hun toppers uit voortgekomen. Inteelt op Cwmgarn Gwen heb ik bij Springbourne weinig gezien. Of de kwaliteit vooruit is gegaan sinds Caraway is een goede vraag.

Ik begrijp dat wetenschappelijk gezien lijnteelt niet bestaat bij ponies, dat is eerder iets voor kippen. Het is wat dat betreft allemaal inteelt. De meeste fokkers noemen een lagere inteeltcoëfficient gewoon lijnteelt.

Inteelt is een goede manier om vooruit te komen als je uitgaat van echt fantastische dieren. Anders is het vooral een risico. Om een paar voorbeelden te noemen, Coed Coch en Revel boerden op het laatst flink achteruit met inteelt, op een paar individuen na.

Citaat:
Noem mij maar eens 3 kampioenen, wereldwijd, gefokt uit een totaal bloed vreemde vader en moeder!

Totaal bloedvreemde Welsh ponies bestaan niet. Iedere Welsh pony heeft 100 tot 500 kruisingen van Dyoll Starlight en vele kruisingen van Coed Coch Glyndwr en dergelijken. Ik zal de lijn trekken bij geen bloedverwantschap in de eerste 4 generaties. Dan heb ik er al gauw een paar:

Vechtzichts Harmony & Vechtzichts Hylight (geen overeenkomsten in eerste 6 generaties,
Glyncoch Hyfryd (geen overeenkomsten in eerste 6 generaties,)
Betws Gweno (geen overeenkomsten in eerste 6 generaties)
Dukeshill Magnum (geen overeenkomsten in eerste 6 generaties)
Vechtzichts Honey, Vechtzichts Helena (1 overeenkomst, Revel Chip, 5e en 6e generatie),
Stonedge Samuel (1 overeenkomst in 5e en 6e generatie door Coed Coch Planed. Ysselvliedts Helena (5e en 6e generatie vind je Clan Pip en Revel Choice)

Ik ben bang dat de lijst héél lang wordt, ik heb zomaar wat Journals opengeslagen....

maar zijn Glyncoch Hyfryd en Stonedge Samuel nu ook best fokkende dieren of zijn het eindproducten?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:32

Of misschien wel cadeautjes van de jury! En de nederlandse die je noemt zijn natuurlijk wel langlopende bewezen lijntjes!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:42

Zijkant foto van het hengstje:
Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:45

Blackhill Picalo? Een "rommeltje"aan bloedlijnen.
Voor Picalo had nog nooit iemand van deze stoeterij gehoord. En nu toch razend populair. Goed fokkend ook.
En wat te denken van de Friars? Zijn ook niet zo dom bezig.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:08

Hyfryd and Samuel zijn gewoon dieren met hele goeie kwaliteiten. Overigens is Samuel niet naar HOYS gestuurd door één jurylid, ook iets om over na te denken. Of ze goede fokdieren zijn, goeie vraag. Maar er zijn veel voorbeelden van inteelt te noemen die niks gebracht hebben.

De eis was kampioenen, niet iets anders. Mag ik erop wijzen dat Springbourne Hyflyn met haar duidelijk nauwere verwant Springbourne Claret feitelijk een teleurstelling was. De outcross met Lightfeet was stukken beter.

Blackhill Picalo stond niet in het rijtje doordat aan vaders en moederszijde meerdere keren Coed Coch Madog en Coed Coch Glyndwr voorkwamen in 5e en 6e generatie.

De oorlog was niet de belangrijkste reden van het flessehals effect. Dat was de invoering van de Ford-T.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:09

Nog even een vraag dan aan de kenners. 3 van onze merries voeren het bloed van Revel Jiro. Wij kregen een hengst te koop aangeboden met Jiro in de vader- en in de moederlijn.Dat zou dus wel een verstandige aankoop zijn?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:12

joostvangestel schreef:
Hyfryd and Samuel zijn gewoon dieren met hele goeie kwaliteiten. Overigens is Samuel niet naar HOYS gestuurd door één jurylid, ook iets om over na te denken. Of ze goede fokdieren zijn, goeie vraag. Maar er zijn veel voorbeelden van inteelt te noemen die niks gebracht hebben.

De eis was kampioenen, niet iets anders. Mag ik erop wijzen dat Springbourne Hyflyn met haar duidelijk nauwere verwant Springbourne Claret feitelijk een teleurstelling was. De outcross met Lightfeet was stukken beter.

Blackhill Picalo stond niet in het rijtje doordat aan vaders en moederszijde meerdere keren Coed Coch Madog en Coed Coch Glyndwr voorkwamen in 5e en 6e generatie.

De oorlog was niet de belangrijkste reden van het flessehals effect. Dat was de invoering van de Ford-T.

De T-Ford bestaat allang niet meer, de welsh pony is er nog steeds....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 07:33

Grove Sprightly is ook allang dood. De T-Ford is opgevolgd door een heel aantal auto's en ik zie nog steeds meer auto's in dit land dan Welsh ponies ;) De T-Ford was de eerste relatief goedkoop geproduceerde auto. waardoor Welsh ponies als economisch vervoermiddel werden verdrongen. Het duurde tot de welvaartsgroei in eind jaren 50 tot er een recreatief gebruik voor Welsh ponies kwam.

Inteelt op Revel Jiro? Ik heb het nog net gezien, wil niet zeggen dat het slecht is. Ik heb goede ponies gezien die ingeteeld zijn op zijn oom Revel Janus.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:46

joostvangestel schreef:
Grove Sprightly is ook allang dood. De T-Ford is opgevolgd door een heel aantal auto's en ik zie nog steeds meer auto's in dit land dan Welsh ponies ;) De T-Ford was de eerste relatief goedkoop geproduceerde auto. waardoor Welsh ponies als economisch vervoermiddel werden verdrongen. Het duurde tot de welvaartsgroei in eind jaren 50 tot er een recreatief gebruik voor Welsh ponies kwam.
Auto's zijn steeds beter geworden, welshponies ook.

Inteelt op Revel Jiro? Ik heb het nog net gezien, wil niet zeggen dat het slecht is. Ik heb goede ponies gezien die ingeteeld zijn op zijn oom Revel Janus.

In feite is die hengst zelf al lijngeteeld, daar zouden wij dan met onze merries nog een keer naar terug gaan.
Revel Janus zit er ook al achter, dus een leuke verzameling uit de Revel J lijn.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:51

Ik heb nog een foto van de jaarling waar R. Jiro achter zit. Ik geloof dat ze het zelf allemaal niet zo ziet...
Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:26

PeeWij schreef:
Lijnteelt en inteelt liggen dicht bijelkaar en geen een opmerking is denigrerend bedoeld, maar juist om je te laten nadenken over je fokkerij keuzes. Marouschka niks te kort te doen hoor mooi jaarling, maar stond er bij de betreffende hengstenhouder een andere hengst, had dit jaarling nooit rondgelopen!Maar ik blijf erbij: Zonder lijnteelt geen Welshras!
Anders staat de vraag nog open! 3 kampioenen!

ik vat het zeker niet zo op peter,je hebt namelijk helemaal gelijk.
als sven er niet had gestaan dan was presca er ook niet...wat dat betreft heb ik ook gewoon geluk gehad met presca.
zowel pepper als sven hebben niet het mooiste hoofd maar wat eruit kwam was gewoon verbijsterend.dat had ik nooit verwacht en ik heb dan in het begin getwijfeld of ik die keus wel moest maken.
maar heb het toch gedaan want je komt gewoon nergens als je geen risico,s durft te nemen.
en die keus heeft goed uitgepakt....ik ben vast niet de enige fokker die zoiets meegemaakt heeft.

zo ook de keus van lijnteelt dichterbij,als je er het vertrouwen in hebt en je denkt dat het goed kan uitpakken dan moet je het risico nemen.
maar je moet je wel bewust zijn van het feit dat je niet alleen de goede maar ook de slechte eigenschappen sterker vastlegt.
geen enkele pony is perfect,er zijn altijd wel mindere punten...ook bij de grote kampioenen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:55

hier presca vorige week ergens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

geen hele beste foto maar hier zie je wel waar het hooinet heeft vastgezeten,gelukkig is het al bijna helemaal genezen.

Afbeelding

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:13

Onder die redenering kan je ook alles bedenken. Als Lynn Derikartz haar lelijke tweejarige Springbourne Glide had laten casteren, had het Nederlandse ponybestand er ook heel anders uitgezien. Volgens mij had Marouschka wel keuze uit 5-6 andere hengsten die ook in de buurt stonden, blijkbaar toch de juiste keuze gemaakt.

Vandaag heb ik de 40 meter nog in 7,07 seconden gelopen, dus ik denk dat ik het maandag wel aankan met Presca ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:49

moet je wel hard rennen haha

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:14

joostvangestel schreef:
Vandaag heb ik de 40 meter nog in 7,07 seconden gelopen, dus ik denk dat ik het maandag wel aankan met Presca ;)

Hahahaahaha jij bent lollig Joost :+

Misschien kom ik even kijken,eerst kind naar school brengen dan Fellow en Palooh buiten zetten,stal doen en dan als ik het nog haal voor half 10 naar Lierop......Moet om half 12 weer thuis zijn helaas.....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:36

Is dat een show gewoon overdag?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:04

Dyonne: jazeker, al voor de 71ste keer op kermismaandag in Lierop. leuke show, 2000 bezoekers. Maar 1 keer regen gehad in de 37 jaar die ik meegemaakt heb (ter plaatse of op afstand). Keuring aan de hand begint om half 10, de moeite waard om een dag vrij te nemen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:10

Om even terug te komen op het al dan niet bewust fokken en hengstenkeuzes.
Naar mijn mening gaat meer dan 90 % van de fokkers of naar een hengst die in de buurt staat, of 1 die een mooi kleurtje heeft, of 1 die "toch wel goed bewegen kan' ,of kampioen is geworden op een show.
Dat komt er dan op neer dat 10 % een heel bewuste keuze maakt.
En die dus een potentiele kampioen fokken. Want dat is de reden voor die bewuste keuze.
Die 10% nakomelingen worden dus opgefokt en zijn zo goed, dat ze altijd bij hun ontwerper blijven.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:18

Nou een dag vrij gaat hier niet lukken. Maar vond het zo apart op een maandag.

Regtur waneer fok je bewust is de vraag. Volgens mij blijven alle pony's die bewust gefokt zijn niet bij de fokker hoor. Want dan zou een fokker toch uitbreiden. Ik mag toch hopen dat een ieder bewust fokt. En sja, ieder heeft daar zo zijn eigen mening in en maakt op basis daarvan keuzes.
En of het dan een goede pony wordt, ja dat blijft afwachten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:29

Ik denk dat 100% van de fokkers gaat naar de hengst die beschikbaar is. Al zou ik best wel een veulen willen van Gartconnel Salad, de hengst is helaas morsdood. Voor sommige mensen is de beschikbaarheid van de hengst alleen wat meer beperkt dan voor de ander.

En verkeerde keuzes maken, dat kan iedereen. En soms maken sommige fokkers wel eens de goede beslissingen. En vaak is het een samenloop van omstandigheden. Het gelijk is altijd bij de fokker die iets goeds neerzet.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:03

Dyonne schreef:
Nou een dag vrij gaat hier niet lukken. Maar vond het zo apart op een maandag.

Het is er echt heel leuk dat hoort er hier bij,vroeger spijbelde ik en later ging ik er van school uit naartoe.

Hier Naomi met Fell. 2jr geleden op Lierop Fokpaardendag;
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingZo mooi vonden ze hem :D

Even zomaar een vraagje; wat denken jullie bij deze combinatie?
Merrie zelf meete 120,5cm
http://www.allbreedpedigree.com/rakts+sonja
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding(let niet op dat zadeltje.... :o )

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:08

Ik loop stage, dus zou niet zomaar vrij kunnen krijgen. Daarnaast is Lierop ook wat ver weg. ;)

Die combinatie is het meisje nog wat klein. Maar als de pony braaf is, is dat geen probleem. Kan ze er mooi ingroeien.