Ik begrijp dat wetenschappelijk gezien lijnteelt niet bestaat bij ponies, dat is eerder iets voor kippen. Het is wat dat betreft allemaal inteelt. De meeste fokkers noemen een lagere inteeltcoëfficient gewoon lijnteelt.
Overigens werd de sterkste lijnteelt vlak rond de wereldoorlog toegepast, late Revel en Flydon daargelaten.
Inteelt is een goede manier om vooruit te komen als je uitgaat van echt fantastische dieren. Anders is het vooral een risico. Om een paar voorbeelden te noemen, Coed Coch en Revel boerden op het laatst flink achteruit met inteelt, op een paar individuen na.
Citaat:Noem mij maar eens 3 kampioenen, wereldwijd, gefokt uit een totaal bloed vreemde vader en moeder!
Totaal bloedvreemde Welsh ponies bestaan niet. Iedere Welsh pony heeft 100 tot 500 kruisingen van Dyoll Starlight en vele kruisingen van Coed Coch Glyndwr en dergelijken. Ik zal de lijn trekken bij geen bloedverwantschap in de eerste 4 generaties. Dan heb ik er al gauw een paar:
Vechtzichts Harmony & Vechtzichts Hylight (geen overeenkomsten in eerste 6 generaties,
Glyncoch Hyfryd (geen overeenkomsten in eerste 6 generaties,)
Betws Gweno (geen overeenkomsten in eerste 6 generaties)
Dukeshill Magnum (geen overeenkomsten in eerste 6 generaties)
Vechtzichts Honey, Vechtzichts Helena (1 overeenkomst, Revel Chip, 5e en 6e generatie),
Stonedge Samuel (1 overeenkomst in 5e en 6e generatie door Coed Coch Planed. Ysselvliedts Helena (5e en 6e generatie vind je Clan Pip en Revel Choice)
Ik ben bang dat de lijst héél lang wordt, ik heb zomaar wat Journals opengeslagen....