[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotografie91

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:54

Onze dierenarts woont op 10 minuten afstand wij rijden daar met de paarden even langs vaak (hebben fokkerij met friezen en rijpaarden) en dan de pony ook even mee en dat kost ons 15 euro.
oke wij hebben tubes van 15 euro en dat is voor 600 KG en daar kunnen bij ons de welshjes 3 keer mee gedaan worden.
en wij doen bij 10 dagen en dan na 2 maanden en dan bij het spenen nog een keer dat scheelt dan al :)
Ja chip kosten zullen ook wel flink verschillen dan! hoe het met prijzen van B welshjes zit weet ik niet maar ja van Atjes is volgens mij ook meer een overschot (zo lijkt het altijd) en daar staat straks zuidlaren ook weer vol mee.
Ik heb altijd het idee dat Btjes duurder zijn.

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:56

Net wat ik dacht Chantall, Inowa en Diane. Als niemand nu nog aan zo'n lage tarieven zou verkopen, dan moet wie een pony wil er wel meer voor betalen en gaan de prijzen automatisch omhoog. Ik hou ze gewoon tot ik krijg wat ik vraag.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:59

Gelukkig hoef ik dit jaar niks te verkopen maar volgend jaar wel vrees ik.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:20

Ik ben het op zich wel eens hoor, dat sommige wel voor heel laag verkopen... Echter snap ik het ook dat wanneer je gaat uitrekenen wat het kost om ze langer te houden nog hoger zijn, je principes minder belangrijk worden. Zeker wanneer je zelf weinig ruimte hebt, worden ze erg duur als je ze in de kost zet.

Wij zijn daarom ook bewust met goede merries gaan fokken. Goede pony's verkopen wel voor "eerlijke" prijzen.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:54

Ik heb eigenlijk nooit problemen met de verkoop van mijn garde, vind de prijzen ronduit belachelijk en beschamend waarvoor kwalitatief goede veulens weggaan. Zolang fokkers dat blijven doen blijft de prijs laag en is het geluk hebben dat ze je veulen voor een duurdere prijs kopen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:17

Dit is voor mij ook één van de redenen dat ik niet meer fok. Je steekt geld en tijd in een veulen en kopers willen voor een dubbeltje op de eerste rij. Veulens aanhouden omdat de vraagprijs niet gegeven wordt, kun je ook niet blijven doen.
De markt is vol.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:42

Hopelijk brengen we hiermee wel fokkers aan het denken.
Uiteraard wil ik best praten over een vraagprijs, mits de nieuwe eigenaar een goede plek en een goed plan heeft. Ik zou er minder blij van worden als je er tijd, geld, moeite en passie in hebt gestoken en iemand koopt je veulen (of volwassen dier) omdat hij een grasmaaier zoekt voor de komende decennia.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:56

Diane_Basje schreef:
Uiteraard wil ik best praten over een vraagprijs, mits de nieuwe eigenaar een goede plek en een goed plan heeft. Ik zou er minder blij van worden als je er tijd, geld, moeite en passie in hebt gestoken en iemand koopt je veulen (of volwassen dier) omdat hij een grasmaaier zoekt voor de komende decennia.

Ik heb anders prachtige grasmaaiers!! :oo :oo O:)
Loopt ook een graasmaaier bij die bij Chantalll weg komt ;)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 00:03

AniekR schreef:
Diane_Basje schreef:

Ik heb anders prachtige grasmaaiers!! :oo :oo O:)

Maar jouw grasmaaiers komen toch in de hand, op een keuring en worden voor de fokkerij gebruikt? Dat vind ik ook al een doel. Dan is papier en exterieur wel belangrijk. Dus het werk van de fokker (ongeacht of je dat zelf bent of niet).

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 00:19

AniekR schreef:

>;) Wil je mijn geliefde keuringspony en Imke's toekomstige rijpony geen grasmaaier noemen? Overigens kan ze dat wel ook heel goed, veelzijdig beestje. :D

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 01:02

Haha jouw geliefde keuringspony is al iets meer dan een jaar niet op de keuring geweest. En als Imke nou 5 jaar is in plaats van 5 weken :P

En vooruit, veredelde grasmaaiers zijn. Is en blijft toch hun grootste dagbesteding, ondanks dat ze wel in handen komen en 1x keer op de keuring zijn geweest.

Verder wat de prijzen betreft, ben wel van mening dat je voor kwaliteit de juiste prijs moet kunnen (en kan) krijgen.
Echter als je een wat gewoner veulen hebt gefokt of bij wijze van spreke 13 in dozijn... En gok dat er op die manier altijd mensen zijn die van hun aangefokte veulens af moeten en dan waarschijnlijk wat minder vragen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 01:16

AniekR schreef:
Haha jouw geliefde keuringspony is al iets meer dan een jaar niet op de keuring geweest.

Ze is pas twee. En al twee keer geweest. Of eigenlijk zelfs drie. :P Mag een mens tussendoor nog bevallen? O:)

AniekR schreef:
En als Imke nou 5 jaar is in plaats van 5 weken :P

Nogmaals, ze is pas twee. Zullen we haar eerst zadelmak maken en wachten tot Imke kan zeggen dat ze erop wil? :Y)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:16

Haha :D

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:39

Grasmaaier of niet, kwalitatief zit er een goede pony in Yazhi voor nu en de toekomst.

Diane: Het maakt mij niet uit voor welke gebruikersdoeleinden ze gebruikt gaan worden. Ik vind het natuurlijk fijn als ik ze terug zie inde ring daar niet van. Maar ik heb een minimale prijs in mijn hoofd ... en als ik dat niet krijg blijven ze eerst maar. Als de enorm grote stallen nou eens stoppen met 20 tot 30 veulens te fokken waarvan zeker de helft voor 125 euro weg gaat omdat ze ze kwijt moeten wordt het verhaal wel anders. Kies je beste merries en ga daarmee verder. Tenminste zo zie ik het. Ik wil niemand tegen het hoofd stoten.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:42

Ik snap je

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:40

Hihi Mariska, nou vooruit. Maar wat is dus haar grootste bezigheid momenteel? ^_^
En wachten tot Imke kan zeggen dat ze er op wil hoeft niet toch? Zodra ze zelfstandig rechtop kan zitten, zit ze op een pony. Klaar :P

En Chantal, absoluut hoor, het is een super dier! ;)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:43

Ik ben het helemaal met je eens hoor Chantal, maar voor zulke stallen is het ook heel anders fokken. Die hebben een eigen hengst, alles buiten. Die maken geen kosten van scannen etc. Die hebben een hele andere kostprijs dan jij en ik. En dan hebben ze ook de mogelijkheid om de mindere veulens onder kostprijs te verkopen en de betere trekken dat wel weer recht.

Kijk maar naar de veiling in oktober. Daar gaat toch amper een hengstveulen weg voor een prijs die maar in de buurt komt van dekgeld+.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:22

Ja idd, maar zo kan idd een kleine fokker alleen fokken als diegene ruimte heeft om nakomelingen langer aan te houden willen ze hun prijs ervoor krijgen. Gelukkig heb ik die luxe maar velen hebben dat niet m.a.g dat het voor kleine fokkers niet meer uit kan en dus uiteindelijk de handdoek in de ring gooien. En dat is af en toe wel jammer. Als je gewoon je beste merries drachtig laat worden ruim je de eventuele *troep* op wat ze dus bv niet willen zien of in het fokplan staat. Er wordt gewoon te makkelijk mee omgegaan ... maar das mijn mening. Over het niet scannen en controleren vind ik te risicovol om het niet te doen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:34

En als je met je een eigen hengst nog dekgeld vraagt voor gastmerries, dan gaan de kosten nog meer naar beneden.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:03

Even een vraag tussendoor aan de menners. Ik ben op zoek naar een marathon recreatiewagen voor mijn welsh nwr. Hoe zwaar mag zo'n wagen max zijn om ook op zandpaden in de veluwe te rijden?
Ik wil een wagen waar je achterop ook goed kan zitten en deze wagens zijn uiteraard zwaarder dan de echte marathon wagens. Kan iemand mij een richtlijn geven?

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:57

Ik heb een welsh van 1.17 m. Ik heb een lexica marathonwagen van 175 kg. Gekocht bij de firma kraay in nijkerk. Mijn pony trekt de kar makkelijk door de bossen met 2 volwassenen op de wagen. Hier moet je natuurlijk wel naartoe trainen. Maar dat zul je wel snappen.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:20

Een pony/paard kan, grofweg gezegd, 3x zijn eigen gewicht trekken op vlakke bodem, zoals asfalt, en max 2x zijn eigen gewicht op andere bodem. Maar dat hangt idd van training af, van de rijdbaarheid van de wagen, leeftijd, conditie etc etc

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:34

Zo, eindelijk bij gelezen na 2 jaar :D

Nog bedankt aan de mensen die me hebben verder geholpen en me terug welkom hebben geheten!

Ik ben uiteindelijk toch voor het Wrentnall Gold veulen gegaan. 23 sept. komt ze naar ons. Even maar eens afwachten hoe dat gaat zijn :o Kijk er erg naar uit.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:51

Vind dat gave veulens

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:52

Bedankt roekes en diane
Qua training zal ik opnieuw moeten beginnen. Twee jaar geleden was voor het laatst en toen hadden wa wat problemen met halthouden en wegrijden. Als ze loopt is alles goed. Veel km'ers maken en dan zal dat wel goedkomen.

Bedankt voor de hulp, wil ook geen miskoop doen.