[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:40

Berry, klopt een link moet er zijn, dat doe ik ook. Maar als je teveel, te vaak dezelfde lijnen gebruikt, wordt je bloedspreiding wel heel krap. Een uitstap naar een pony met iets ander bloed helpt dan wel.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:45

cuneracobs schreef:
nee is toch ook niet zo gek dat met te veel "vreemd" bloed het niet snel fokt, omdat je niks goeds vastlegt nergens om terug aan het fokken bent , dat is toch het hele idee van lijnteelt en dat kom je te kort als je alleen ma vreemde ponys bij elkaar brengt.

wijzelf zijn erg bezig met lijnteelt omdat we hiermee gewoon erg veel succ6 hebben in de fokkerij , ik wil geen compleet vreemde hengst erbij hebben, er moet een linkje zijn met de lijn van mijn merries

Ik ben het wel met je eens. Maar toch een kanttekening. En dat ook weer uit ervaring. Sommige hengsten fokken met elke merrie.
Op onze merriestapel moeten we het denk ik hebben van een hengst met hetzelfde type. Soms moet je ook wat uitproberen. Willie Wortel fokt met totaal nietverwante merries hele goede veulens.
Maar zet hem niet op een hele typische merrie. Past niet.
Hij doet het vooral op merries met PM bloed, en die hadden wij niet. Nu wel. En resultaat mag er zijn.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:50

ja maar ik zorg ook dat om een voorbeeld te noemen : 1 bepaalde hengst in 2e-3e generaties zit en dan daar mee gekruisd wel een vreemde lijn van die hengst dan hou je altijd spreiding
en in de partner van die pony zoek ik ook die zelfde hengst in 2e -3e generatie met ook een vreemde lijn daaraan gepaard.
dan heb je altijd een beetje raakvlak met een combinatie dan heb je meeste kans te fokken wat je wil denk ik

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:57

Ja dat is de juiste manier Berry. Het wordt link als je te vaak vader-dochter etc gebruikt, dan ga je problemen krijgen met bv vruchtbaarheid en weerstand.
Ik vind vader-dochter meer inteelt en opa-kleindochter al weer meer lijnteelt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:06

regtur schreef:
Over lijnenteelt; wij hebben dat een paar keer gedaan, vader-dochter bijv. en dat was uit die merrie het beste veulen. Echt een uitschieter boven de 5 broers en zussen. Maar kan toeval zijn.
Dit jaar een broer/zus combinatie.
Toch kiezen we doorgaans voor bloedspreiding, maar al te ver uit elkaar liggende lijnen is ons niet echt bevallen.

Dit is wel vaker zo, maar vaak ontstaan er dan later problemen (in volgende generaties met die pony).

Peewij het is geen kwestie van durven, maar een kwestie van verstandig fokken. Ik doe het niet, wil het niet zo dicht opeen hebben zitten.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:32

Als je geen lijnteelt toepast ben je bezig met een pony fokken pas je lijnteelt toe dan ben je bezig met het Welsh ras in stand te houden. Berry wij zorgen er wel voor dat het ras in stand blijft.
Om even enkele genoemde stallen naar voren te halen, Joost mag het invullen. Springbourne volledig gebouwd op het terugfokken op Belvoire Columbine en Gwmgarn Gwen. Flydon is gebouwd op Henri ap Pip om even een paar voorbeelden te noemen.
Noem mij maar eens 3 kampioenen, wereldwijd, gefokt uit een totaal bloed vreemde vader en moeder!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:40

Ik heb als beginnende Welsh fokker wel een visie over wat ik wil fokken en probeer ook zoveel mogelijk te leren en te kijken. Maar weet echt nog lang niet van elke 'grote' stalnamen (zoals Springbourne, Revel, Twyford etc etc) wat hun fokdoel/visie is/was en waarom sommige lijnen wel en juist niet aansluiten. Kunnen jullie hier wat meer diudelijkheid over geven? Er is zoveel te leren over dit ras en het gaat zo ver terug. En dan bedoel ik met name de A fokkerij. Tuurlijk snap ik dat het niet even in een notendop op de sommen is, maar heeft iemand wat leuke feitjes of duidelijke verschillen?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:40

PeeWij schreef:
Als je geen lijnteelt toepast ben je bezig met een pony fokken pas je lijnteelt toe dan ben je bezig met het Welsh ras in stand te houden.

Ho ho, niet alles is gebaseerd op lijn teelt he?Er leiden meerdere wegen naar Rome. Ik gebruik ook lijnteelt, maar dat wil niet zeggen dat een andere manier van fokken niet goed is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:42

PeeWij schreef:
Als je geen lijnteelt toepast ben je bezig met een pony fokken pas je lijnteelt toe dan ben je bezig met het Welsh ras in stand te houden. Berry wij zorgen er wel voor dat het ras in stand blijft.
Om even enkele genoemde stallen naar voren te halen, Joost mag het invullen. Springbourne volledig gebouwd op het terugfokken op Belvoire Columbine en Gwmgarn Gwen. Flydon is gebouwd op Henri ap Pip om even een paar voorbeelden te noemen.
Noem mij maar eens 3 kampioenen, wereldwijd, gefokt uit een totaal bloed vreemde vader en moeder!

Ik zeg niet dat ik geen lijnteelt toepas, alleen niet zo dicht.
Ook veulen van dit jaar is lijnenteelt op toegepast, alleen niet te dicht en niet te ver.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:00

Klein voorbeeld van mijn lijnteelt.
Ik heb een merrie Sardis Purdey (v.Sardis Donatello, die is van Baledon Hy Jack). Zij is gedekt door Rivendell's Hy Fidelity (v. Baledon Hy Society). Hy Jack en Hy Society zijn volle broers.
Dat is voor mij lijnteelt, te dichtbij vind ik het inteelt.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:10

Ik ben het ook inderdaad eens met Melanie en Berry. Lijnenteelt is prima, bewezen goed. Inteelt niet.
Wanneer lijnenteelt inteelt wordt is en blijft een discussiepunt wat al vele jaren gevoerd wordt.

Verder wil ik toch even zeggen dat ik moeite heb met de stelligheid van Peter. Met name het schrijven van 'jullie zijn bang en weten niet wat je doet' komt mij als jonge, beginnende fokker nogal rauw op het dak. Niet erg motiverend.
Kan me ook voorstellen dat Inowa, van wie een eigen fokprodukt dit jaar toch super heeft meegedaan op keuringen en shows het niet leuk vind dat dat gezegd word over haar keuzes in haar fokkerij.

Zoals Melanie als zegt; er zijn meer wegen die leiden naar Rome. Respecteer dat aub.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:26

Ik vind het wel interessant dit mee te lezen. Voor mij zijn vader/dochter combinaties etc echt uit den boze. Als het wat verderop zit vind ik het prima, denk aan 3e generatie bijvoorbeeld. Dan is het voor mij lijnteelt. Anders wordt het inteelt, en daar ben ik geen voorstander van.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:42

Lijnteelt en inteelt liggen dicht bijelkaar en geen een opmerking is denigrerend bedoeld, maar juist om je te laten nadenken over je fokkerij keuzes. Marouschka niks te kort te doen hoor mooi jaarling, maar stond er bij de betreffende hengstenhouder een andere hengst, had dit jaarling nooit rondgelopen!Maar ik blijf erbij: Zonder lijnteelt geen Welshras!
Anders staat de vraag nog open! 3 kampioenen!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:50

Ik ga even spammen met mijn ponies. Vriendin heef van de week fotos gemaakt.

Rivendell's Reality, 2010, merrie (Rivendell's Hy Fidelity x Ninnes Laura v. Colne Hyperion)
Afbeelding

Rivendell's Cadan, 2011, hengst (Rivendell's Hy Fidelity x Dyfed Curtsey v. Revel Humming Top)
Afbeelding

Samen:
Afbeelding

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:51

zoals ik al eens vaker aangegeven heb, zijn hele mooie foto's van voren maar kan de pony's slecht beoordelen omdat je ze niet kunt zien van de zijkant.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:53

Heel mooi stelletje Melanie! Wees er zuinig op. Lijnteelt met Carnalw Hyderus?
Ps heb nog een adresje gevonden voor winteropfok . Groepjes van 3 a 4. 70 euro pm. per dier

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:54

Gaat ook niet zo zeer om beoordelen. Mijn type is toch anders dan die van jullie, dus ik kan het commentaar wel raden. Wil gewoon graag mijn ponies laten zien. Krijg straks nog meer fotos, weet niet of daar andere tusen zitten. Ik heb ze niet gemaakt, dus ze staan er anders op dan ik zou willen.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:56

@ Melanie, mooie foto's, vooral die ogen spreken me erg aan. Cadan heeft een mooi koppie zeg!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:59

regtur schreef:
Heel mooi stelletje Melanie! Wees er zuinig op. Lijnteelt met Carnalw Hyderus?
Ps heb nog een adresje gevonden voor winteropfok . Groepjes van 3 a 4. 70 euro pm. per dier

Ok, ik heb ook wat adressen, allemaal tussen de 70 en 100 euro per maand. Liefst zoek ik wel iets goedkopers, anders kan ik ze net zo goed thuis houden, dat kost 50 euro per maand. Alleen hebben ze thuis minder ruimte.
Ben nog bezig met de buurman, die heeft eventueel ook ruimte.

Het is idd lijnteelt op Carnalw Hiderus, dus ook op Hisland Hyderus, Baledon Diadem en Revel Janus.

@Diana, ik vind die ogen ook zo gaaf, al hadden die van de merrie nog wel ietsje groter mogen zijn.
Laatst bijgewerkt door Rivendell op 16-09-11 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:59

Melanie5 schreef:
Gaat ook niet zo zeer om beoordelen. Mijn type is toch anders dan die van jullie, dus ik kan het commentaar wel raden. Wil gewoon graag mijn ponies laten zien. Krijg straks nog meer fotos, weet niet of daar andere tusen zitten. Ik heb ze niet gemaakt, dus ze staan er anders op dan ik zou willen.

dat maakt niks uit. Neem aan dat je zelf de achterhanden ook graag anders ziet. Een van onze C merries heeft dat ook zo erg. Is echt een punt waar ik in mijn fokkerij heel streng op ga worden

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:02

De achterhand van de jaarling merrie is super, hengstje iets afhangend, maar dat heeft de moeder ook. Ik heb daar geen moeiete mee. Ik heb onlangs 1 gezien met wel een heel dramatisch slecht kruis. En toch liep die vos op de CK in Kootwijk. Dat was voor mij echt een voorbeeld van hoe het niet moet.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:03

Melanie5 schreef:

Voor mij hoef je je niet te verdedigen hoor! Zolang er niet gefotoshopt wordt, is elke foto een mooie illustratie van waar fokkers mee bezig zijn. :)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:13

Ik heb laatst ook eens zitten rekenen. Als je de veulentjes individueel op stal hebt, met uitloopmogelijkheid, onbeperkt kuil voert, dagelijks netjes opstrooit en ze een halve tot 1 kg brok bijgeeft, dan moet je minimaal 50 euro hebben. Met de huidige ruwvoer en stroprijzen helemaal.
Nu we zelf ons land kwijt dreigen te raken hebben we trouwens de ruimte niet, maar goed, we hebben er wel over zitten brainstormen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:14

Iets meer zijkant: Hij weet al aardig hoe het moet met zijn 3 maanden:P
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Rivendell op 16-09-11 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:15

Melanie5 schreef:
@Diana, ik vind die ogen ook zo gaaf, al hadden die van de merrie nog wel ietsje groter mogen zijn.

Ja snap ik, vind de ogen van Cadan op deze foto's ook mooier, sowieso is dat precies het type koppie en uitstraling waar ik op val.

Edit; haha die laatste foto
Laatst bijgewerkt door Diane_Basje op 16-09-11 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt