[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_Basje

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:55

Sterkte Melanie20

Welkom terug Chary. Ik kan je zo gauw niet helpen

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 11:29

Chary, wij hebben zelf ook een pony uit Wrentnall Gold. Wij zijn zelf super tevreden over de merrie, maar voor de rest kan ik je nu nergens mee helpen, sorry

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:10

Dank jullie wel, maar jeetje wat kan je z'n dier toch missen..

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:14

Onze zoektocht is weer voorbij!
Het zijn 2 hengstveulens geworden, ze zijn zo leuk dat we ze niet konden laten staan :)
Afbeelding

Afbeelding
De zwarte heeft 4 gelijke witte benen en een blesje <3

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:31

Wat een schatjes Fotografie! Wat is hun afstamming? <3
Gefeliciteerd met je aanwinsten.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 14:48

KittyDylan schreef:
Wat een schatjes Fotografie! Wat is hun afstamming? <3
Gefeliciteerd met je aanwinsten.

Dankje :) Ja ze zijn zo leuk! :D De zwarte heeft 4 gelijke witte benen en een vet cool blesje maar ik vind de bruine kwa type echt zo leuk! :)
ze zijn beide leuk haha <3

afstamming is :
beide dezelfde vader: Fronbach Charmer

Zwarte:
Moeder: Meurlingenoort's Chayenne
Vader van de moeder: Ysselvliedts Shy Charmer

Bruine:
Moeder: Twickel's Skyracer
Vader van de moeder: Weston Luke

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:07

Wat leuk fotografie! Ik men met de opa van jouw veulen. Ik kom je vast wel eens tegen op een wedstrijd, kun je met mijn knappert kennismaken.

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:27

Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd wie hier allemaal hengstveulens met verlies/zonder winst verkoopt. Iedereen lijkt mij gek te verklaren als ik tussen de €800 en de €1000 vraag. Ik weet dat het geen toekomstig algemeen kampioen wordt, maar dat neemt niet weg dat hij mij tot nu toe al ruim €650 kost. En ik geef toe, als fokker zou ik graag nog wat winst nemen ook. Hoe zit dat bij jullie?

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:58

Stino1992 schreef:
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd wie hier allemaal hengstveulens met verlies/zonder winst verkoopt. Iedereen lijkt mij gek te verklaren als ik tussen de €800 en de €1000 vraag. Ik weet dat het geen toekomstig algemeen kampioen wordt, maar dat neemt niet weg dat hij mij tot nu toe al ruim €650 kost. En ik geef toe, als fokker zou ik graag nog wat winst nemen ook. Hoe zit dat bij jullie?

Nou ik verkoop nooit veulens maar de 2 hengstveulens die ik geplaatst heb hadden wij samen voor minder dan €300 :)
En mijn merrie was als veulen 1ste premie €250
Het is net wat de gek ervoor geeft

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:06

Ja, maar mijn vraag is eerder gericht naar de fokkers die aan deze prijzen verkopen. Ik snap niet waarom ze met zoveel verlies verkopen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:52

Stino1992 schreef:
Ja, maar mijn vraag is eerder gericht naar de fokkers die aan deze prijzen verkopen. Ik snap niet waarom ze met zoveel verlies verkopen.

Tja ik denk dat het afhangt van factoren. Als je winst wilt maken moet je niet gaan fokken. Zeker voor een hengstveulen zonder opfok potentie zit je vaak al op verlies. En sommige fokkers moeten wel verkopen omdat ze er anders mee blijven zitten. Kijk maar eens naar wat een paardenveulen kost en waar die voor weggaan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:05

Hoe kom je op die 650 dan?

Ik vind wel dat je de kosten van een veulen of paard maakt aandelen hand van "de markt" en dan is het ook belangrijk of het een topper is of niet.
Een topper waar we minder kosten aan hebben gehad, zal nog altijd duurder zijn dan een gewoon veulen of pony.
Verder nog Hoe snel hij of zij weg moet en aan wie. (Want gaat de nieuwe eigenaar weer naar keuringen kan dat interessant zijn voor de moeder van de pony)

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:27

sneeuwpop schreef:

Ik vind wel dat je de kosten van een veulen of paard maakt aandelen hand van "de markt" en dan is het ook belangrijk of het een topper is of niet.
Een topper waar we minder kosten aan hebben gehad, zal nog altijd duurder zijn dan een gewoon veulen of pony.
Verder nog Hoe snel hij of zij weg moet en aan wie. (Want gaat de nieuwe eigenaar weer naar keuringen kan dat interessant zijn voor de moeder van de pony)

€300 dekgeld en stalgeld.
€75 transport van en naar hengst
€50 scannen
€150 chip en registratie.
€30 ontworming
Dan zit ik er al niet ver van. Dan is er het onderhoud van de merrie nog niet bij aangezien je dat zonder veulen ook hebt.

Waar het veulen heengaat maakt niet uit voor de merrie omdat het niet uitmaakt of ze een predikaat haalt.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:37

50 euro scannen? 130 euro registratie? Bij welk stamboek? Bij het nwpcs en wpcs ben ik dat in ieder geval nog lang niet kwijt

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:51

Kimm4 schreef:
50 euro scannen? 130 euro registratie? Bij welk stamboek? Bij het nwpcs en wpcs ben ik dat in ieder geval nog lang niet kwijt

Ja, bij onze dierenarts kost het €50 voor het visite en het scannen. Ik heb per veulen €60 betaald om te chippen en het signalement op te maken. Tel daar £22,5 (ong. €30) om te registreren bij WPCS (Engeland) en dan nog eens €40 om (verplicht in België) te laten opnemen in de centrale databank. Dat is dan €130 ipv €150.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 19:12

Ik zie het vervoer naar de hengst als eigen keuze. Een beetje het risico...
voor de juiste hengst rijden wij ook verder, maar dat is puur om de kans op een topveulen te verhogen. Dat is "onze" hobby.
Als koper kijk ik naar de pony of het veulen, wat deze voor mij waard is. Dwz het bloed interessant en vooral ook of het een topveulen/pony is.
Bij een middelmatig veulen is de prijs ook middelmatig of zelfs slecht, wanneer je een jaar hebt met veel veulens die te koop staan.

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 19:24

Ik vind het gewoon schrijnend en tekenend voor de (welsh)pony fokkerij dat sommigen blijkbaar met verlies verkopen/net het geld terug de norm vinden, want een veulen voor €150 verkopen kan volgens mij niemand zonder verlies, en mij, iemand die graag wat winst zou maken als de 'rare', abnormale zien.

Ik weet ook wel dat niet iedereen voor zou weinig verkoopt, maar je ziet het maar al te vaak.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 19:33

Als een pony houden betekent dat het nog meer kost, dan is de keuze snel gemaakt.

Kosten per dekking is gewoon verschillend. Zo kun je de kosten lager maken door een hengst te huren en meerdere pony's te laten dekken. Zo ook met scannen. Soms is dat niet nodig of scan je veel pony's tegelijk, waardoor de visite per pony minder kost..... etc etc...

een pony brengt gewoon echt de marktwaarde op.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 19:59

Ik verkoop mijn veulens ook tussen die prijzen, tussen de 700 en 900 euro
Dan zijn het ook gewoon net gespeelde veulens.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:04

Ook ik doe geen veulens meer weg voor weinig geld.
Ben al een keer belazerd en heb daar ook geen zin meer in.

Ook hengstveulens moeten gewoon een goed bedrag voor betaald worden.

Als alle fokkers nu zo voet bij stuk zouden houden dan word het vanzelf normaal om weer fatsoenlijke prijzen te betalen.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:28

Ben het wel eens met Stino, Chantal en Maroushka.
Ik vraag ook een hogere prijs, gewoon om een beetje kostendekkend te zijn en om de serieuzere reacties te krijgen. Ik hoef er niet mijn brood mee te verdienen.
Maar ik zorg wel dat ze gechipt zijn, kunnen vaststaan, voetjes geven, zijn geënt en ontwormd, al een trailerervaring hebben en sociaal opgroeien.
Wij als fokkers/verkopers houden zelf die prijs zo laag. Dat kan anders.
Ter vergelijking; voor een rashond-pup betalen mensen honderden euro's, gewoon omdat dat de prijs is. Terwijl er vaak meerdere pups in een nest zitten, de fokkers moeten ook chippen, enten, voeren etc, maar zijn vaak minder kwijt aan vervoer, huisvesting, dekking etc.
Maar datzelfde geld voor een pony vinden we te hoog.
Terwijl onze pony's vaak 3x zo oud worden als een rashond! Is toch te belachelijk voor woorden eigenlijk?

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:30

Stino1992 schreef:
sneeuwpop schreef:

€300 dekgeld en stalgeld.
€75 transport van en naar hengst
€50 scannen
€150 chip en registratie.
€30 ontworming
Dan zit ik er al niet ver van. Dan is er het onderhoud van de merrie nog niet bij aangezien je dat zonder veulen ook hebt.

Waar het veulen heengaat maakt niet uit voor de merrie omdat het niet uitmaakt of ze een predikaat haalt.

ik vind dat je ook wel aan extreem hoge kosten komt.
wij hadden dit jaar dekgeld 150 incl stalling 15 euro scannen en chippen kost ik dacht 50 euro incl paspoort.
en ik heb ook nog nooit 30 euro aan ontworming in een veulen gestopt? of hebben wij zo'n goedkope dierenarts.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:43

Stino heeft sectie B dus het dekgeld zal ook vast wel hoger liggen dan bij de A.

Ik was ook richting 300 kwijt voor dekgeld en stalling maar had dan ook merrie en veulen 6 weken daar staan omdat het voor ons gewoon beter uitkwam.

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:48

[/quote]Ik vind dat je ook wel aan extreem hoge kosten komt.
wij hadden dit jaar dekgeld 150 incl stalling 15 euro scannen en chippen kost ik dacht 50 euro incl paspoort.
en ik heb ook nog nooit 30 euro aan ontworming in een veulen gestopt? of hebben wij zo'n goedkope dierenarts.[/quote]

Het dekgeld hangt natuurlijk af van hengst tot hengst. Komt de da bij jou thuis om te scannen voor slechts €15???)De prijzen van het chippen zijn (jammer genoeg) niet verzonnen. Ongeveer maandelijks ontwormen bij jonge veulens. Ik geef telkens een halve tube (op aanraden van dierenarts) ongeveer €20 per tube, dan kom je aan dat bedrag.
Laatst bijgewerkt door Stino1992 op 07-09-16 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:48

inowa schreef:
Stino heeft sectie B dus het dekgeld zal ook vast wel hoger liggen dan bij de A.

Ik was ook richting 300 kwijt voor dekgeld en stalling maar had dan ook merrie en veulen 6 weken daar staan omdat het voor ons gewoon beter uitkwam.

oh sorry :+
ja maar ja dan heb je de pony er 6 weken staan.
Wij doen de hengstigheid en daarna komt ze terug :)