[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_Basje

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:59

Haha o oke. Ja dat hij lang was is wel te zien idd. Mijn merrie is iets kort in de hals en rug, kijken of de hengst daar iets in verbetert, alhoewel hij Sprig niet is, maar hij is wel langer gebouwd dan mijn merrie.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:40

Melanie, wat jammer dat het zo lopen moet met je veulen. Sterkte!
Diane_Basje schreef:
@ Joost, ik kan maar één foto (zw-w) van Sprig vinden, vind het alleen jammer van die houding. Volgens mij was het vroeger gebruikelijker om ze zo op te stellen.
Het opstellen ligt volgens mij ook aan de pony zelf. Sommige doen het vanzelf.
Qua lengte valt het volgens mij nog wel mee. Ligt het niet gewoon aan het type dat ze op een kameel gaan lijken?
Afbeelding

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:16

is dat nou dezelfde foto als deze?

Afbeelding

Volgens mij moet je ook uitkijken met rekken van foto's

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:15

Hij staat daar wel een beetje scheef opgesteld. Dat vertekend natuurlijk ook wel wat.
Ik heb een stekelharige vosmerrie met PM in de moederlijn in de 5e generatie en sprig in de 4e.
Vaderlijn is vrij van beide.
Dat is toch al redelijk ver weg lijkt mij?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:21

Waar maak je je toch druk over! Welsh is gebouwd op lijnteelt!

Heb een Revel Jeeves dochter met een merrieveulen aan de voet van Ysselvliedts Shy Charmer (Revel Jeeves) half zus x half broer. Super veulen en wordt opgefokt. Volgend jaar waarschijnlijk te bewonderen op de diverse shows!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:41

Mooi hengst . Mijn eerste welsh was een zoon van High Chapparel's Timber dus ken het bloed van Sprig

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:42

PeeWij schreef:

Heb een Revel Jeeves dochter met een merrieveulen aan de voet van Ysselvliedts Shy Charmer (Revel Jeeves) half zus x half broer. Super veulen en wordt opgefokt. Volgend jaar waarschijnlijk te bewonderen op de diverse shows!

en wat te denken van het Springbourne gefokte merrieveulen dat op de a.s veiling van zaterdag verschijnt . . . . .

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:42

PeeWij schreef:

Tja, het is een keus die je maakt in je fokkerij. Wat meer variatie in bloed heb ik toch liever.
Als je zeker weet dat je goed x goed gebruikt is het prima maar het kan natuurlijk ook gebeuren dat juist de zwakkere punten naar boven komen bij het veulen.
Zolang er nog vele vissen (hengsten) in de Welsh vijver zwemmen die wat verder weg staan kwa bloed (en dan bedoel ik minstens 2 generaties), zal ik het niet gauw doen.
Maar nogmaals, dat is de keus die ik maak. Ieder z'n meug ;)

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:13

Ja je kunt ook het wiel opnieuw willen uitvinden of gewoon lijnteelt toepassen zoals het al jaren gebeurd. Alle goede lijnen, ongeacht type, zijn gebouwd op lijnteelt. Anders kun je net zo goed NRPS of KWPN gaan fokken. Je hebt het hier wel over een rasfokkerij en geen kruisingsfokkerij.

Patje: dat is nu nog eens een veulen voor iemand om een fokkerij mee op te starten! Suc6 zaterdag, ben erbij

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:46

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:05

moet toch interessse voor zijn lijkt me Peter. Ben er helaas zelf niet. Moet werken. Kan geen vrij krijgen. Veulen zal dus voor een eerlijke prijs worden verkocht ! 8-)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:15

PeeWij schreef:
Ja je kunt ook het wiel opnieuw willen uitvinden of gewoon lijnteelt toepassen zoals het al jaren gebeurd. Alle goede lijnen, ongeacht type, zijn gebouwd op lijnteelt. Anders kun je net zo goed NRPS of KWPN gaan fokken. Je hebt het hier wel over een rasfokkerij en geen kruisingsfokkerij.

Patje: dat is nu nog eens een veulen voor iemand om een fokkerij mee op te starten! Suc6 zaterdag, ben erbij

Dus als ik het goed begrijp staat rasfokkerij voor jou synomniem aan lijnenteelt? Kun je net zo goed Friese paarden gaan fokken ;)
Nee, alle gekheid op een stokje. Ik begrijp je keus. Alleen moet je zeker weten dat je goed x goed gebruikt. Een verkeerde keuze is snel gemaakt natuurlijk. Plus dat lijnenteelt mijns inziens niet perse halfbroer x halfzus hoeft te zijn.
Er zijn zat wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar dit onderwerp. Inderdaad is het zo dat veel goede dieren onstaan zijn uit lijnenteelt. Maar ook is bekend dat af- en toe een uitstapje naar ander bloed noodzakelijk is om problemen te voorkomen zoals nu bij de friezen gebeurd.

P.s. wie is de fokker van dat veulen? Komt me bekend voor...

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:10

Wij hebben besloten ons palomino hengstveulen op te geven voor de veiling van 22 okt.
De andere zijn verkocht en dan hebben we nog een laat veulen, die mag tot 2e kerstdag bij de moeder blijven

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:53

@melanie: sterkte ermee,maar zeker de beste keus.

bij rasfokkerij heb je hoe dan ook lijnteelt..dat hou je niet tegen.
ik deed bij mijn 7 jarige toch wel veelal ''nieuw'' bloed erin omdat ze 3 x nachtegaals captain erin heeft,ze is ook nogal fijn in het beenwerk.
tot nu toe 2 veulens gehad van hengsten met grof beenwerk en ook de veulens waren vrij grof( Weylin en Wynnetou)

mijn 6 jarige doe ik wel lijnteelt toepassen mits het op een of meer pony,s is die me ook echt aanstaan.

hier bijvoorbeeld het papier van het veulen wat de 6 jarige (pepper) volgend jaar verwacht,als het nu goed gaat tenminste.
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

zo dus al 2 x nachtegaals captain erin,2 x vechtzichts harmony,2 x twyford pepper,2 x penual mark en 2 x springbourne carys.

papier van de jaarling uit pepper dus,2 x penual mark en 2 x coed coch salsbri

en die van de 2 jarige uit pepper die verkocht is,die heeft zelfs 4 x penual mark erin zitten,2 x springbourne claret en springbourne carys 3 x en dan nog 2 x revel carreg.

en vind de eerste 2 combinatie,s toch zeer geslaagd,hopelijk is dat bij de derde ook.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:50

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:43

Het gaat mij meer over de lijnenteelt in de eerste generatie. Dus halfbroer x halfzus.
De combinaties die Inowa laat zien vind ik wel meevallen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:46

halfbroer x halfzus zou ik ook niet snel doen maar dat is ieders eigen keus...als het goed kan klikken.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:29

Dat durven jullie niet omdat je niet weet wat de lijntjes doen. Is niet een kwestie van niet durven, maar een kwestie van niet weten waar je mee bezig bent. Als je weet wat er verankert zit in je stam is er geen probleem Zou nog wel zoon op moeder durven op deze merrie!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:14

PeeWij schreef:
Dat durven jullie niet omdat je niet weet wat de lijntjes doen. Is niet een kwestie van niet durven, maar een kwestie van niet weten waar je mee bezig bent. Als je weet wat er verankert zit in je stam is er geen probleem Zou nog wel zoon op moeder durven op deze merrie!

En toch zou ik te bang zijn voor miskleunen. Niet omdat ik niet weet wat ik doe, maar omdat ik weet dat wetenschappelijk is bewezen dat het gevaarlijk is. Lijnenteelt is mijn inziens iets anders dan inteelt.
Daarbij; is bijvoorbeeld een claret x claret nu zo interessant om mee te fokken?
Ik hou van het zoeken naar een goede hengst met interessant papier. Geheel revel, springbourne, bengad o.i.d. Kan ook interessant zijn zonder in te telen.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:22

regtur schreef:
Wij hebben besloten ons palomino hengstveulen op te geven voor de veiling van 22 okt.
De andere zijn verkocht en dan hebben we nog een laat veulen, die mag tot 2e kerstdag bij de moeder blijven

Leuk!
Ik ga w.s. ook naar de veiling in Ermelo.
Wie is de vader van het veulen?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:08

dadabo schreef:
regtur schreef:

Leuk!
Ik ga w.s. ook naar de veiling in Ermelo.
Wie is de vader van het veulen?

Dezelfde als van Highlight. En er komt nog een van Criccieth Aladdin. Apart kleurtje ook!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:04

PeeWij schreef:

Hoe goed je een stam ook kent, je kan niet in de pony kijken. ALs je te lang doorgaat met lijnteelt, kom je vroeg of laat problemen tegen. Met hele jonge ponies doe ik het minder snel. Je weet nog weinig of niets van wat zij zelf vererven. Niet elke eigenschap wordt aan elke generatie mee gegeven.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:24

Even alvast een foto.
Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:31

Over lijnenteelt; wij hebben dat een paar keer gedaan, vader-dochter bijv. en dat was uit die merrie het beste veulen. Echt een uitschieter boven de 5 broers en zussen. Maar kan toeval zijn.
Dit jaar een broer/zus combinatie.
Toch kiezen we doorgaans voor bloedspreiding, maar al te ver uit elkaar liggende lijnen is ons niet echt bevallen.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:38

nee is toch ook niet zo gek dat met te veel "vreemd" bloed het niet snel fokt, omdat je niks goeds vastlegt nergens om terug aan het fokken bent , dat is toch het hele idee van lijnteelt en dat kom je te kort als je alleen ma vreemde ponys bij elkaar brengt.

wijzelf zijn erg bezig met lijnteelt omdat we hiermee gewoon erg veel succ6 hebben in de fokkerij , ik wil geen compleet vreemde hengst erbij hebben, er moet een linkje zijn met de lijn van mijn merries