Diane_Basje schreef:@ Regtur, je bedoelt een kleurhengst te vinden vrij van Penual Mark? Mijn merrie is PM vrij en ons veulen van vorig jaar (foto een aantal pagina's terug) was van High Flown's Viper, voor zover ik weet ook PM vrij. Overigens puur toeval. De hengst waar ze nu drachtig van is, is een kleinzoon van PM.
Een kleurhengst te vinden die vrij is van PM is niet zo moeilijk. Eentje te vinden die niet de problemen heeft van vóór het PM tijdperk is een stuk moeilijker.
we hebben thuis een tweejarige schimmel die PM vrij is, en ontieglijk veel bot. Zoveel, dat een brits jurylid haar een beetje "te grof" vond. Andere invloedrijke kleurlijnen met bot zijn Brierwood Rocket II, Twyford Sprig en Blackhill Picalo. Denk wel dat Sprig een grootvader van PM is. Overigens zit in onze tweejarige wel de moederlijn van Penual Mark, dus is die niet geheel ongerelateerd. Gezien haar afstamming zijn we 90% zeker dat die wel een kleurtje gaat fokken. Ook hebben we een tweejarige bruine met veel bot, een achter-achterkleindochter van PM, dus lineair gesproken maar 6,25% PM bloed. Ik moet hier van lineair spreken, omdat ze statistisch gesproken zelfs 50% PM bloed kan hebben (al is die kans behoorlijk klein).