[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:51

ja wij wel

Cemlys

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:52

Ik mss maar nog niet zeker, iemand enig idee wat er allemaal voor de veiling opgegeven is?

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:56

Voor mij is de "Welsh-Wereld" redelijk nieuw.
Het lijkt me erg leuk en leerzaam voor de toekomst.
Ik ga w.s.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:18

wordt volgens mij een dezer dagen gepubliseerd

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:34

patrick76 schreef:
Bedankt voor het compliment Barry. Wij ook zeer tevreden over hoe hij liep onder het zadel. Zeker omdat dit pas weer de eerste keer was dat hij geshowd werd dit jaar. Verschil met de rest was wel groot ja en dan bedoel ik niet alleen niet de stokmaat. Ook zeer tevreden met het algemeen veulenkampioenschap van het C veulen. Jury had hem graag mee laten doen in het overall kampioenschap. Zowel voor de sectie C als voor het dagkampioenschap. En natuurlijk ook heel mooi dat het B veulen reserve werd. Geen idee of het ooit eerder is voorgekomen dat 2 veulens van dezelfde stal kampioen en reserve kampioen worden ;)
Ook zeer content met de resultaten van de A merrie.

Gefeliciteerd met de resultaten (ook de andere deelnemers overigens).

Pierrot was terecht de winnaar in de bereden klasse C & D.
De kleinste in gestalte, maar de grootste in daden. :j

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:47

Ben ook naar Houten geweest, alleen deze keer als toeschouwer, heb veel mooie pony's gezien.

Vond de Dagkampioen en Res. Dagkampioen zeer terecht, maar had idd de uitslag weleens willen zien als de veulens daaraan mee hadden mogen doen?? Wat een knapen en wat een kanjers, ik ben zelf nogal voor A'tjes en B'tjes, maar je zou met zulke veulens bijna D's of C's gaan fokken... ( :(:) nee hoor, écht niet!)

Was best leuk om alleen te gaan kijken, maar achteraf had ik toch liever wél meegedaan. Volgend jaar gewoon het keuringsseizoen wat langer maken dus....!

Alle winnaars gefeliciteerd!

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:35

Hallo,
Ik ben nieuw hier en ik zal mij even voorstellen. Ik ben Sanne en ik ben bijna 20 jaar oud. Toen ik een klein meisje was heb ik van mijn ouders een welsh merrie gekregen van drie jaar oud. Met deze merrie hebben we twee mooie hengst veulens gefokt. Ik werd op een geven moment te groot voor haar, dus ze moest weg. In de jaren erop heb ik nog een d pony gehad een een paard. Deze twee zijn ook allebei weer verkocht.

Ik ben nu 'groot' genoeg om mijn eigen pony`s te kunnen houden en te onderhouden. ze kunnen lekker aan huis staan met voldoende weidegang.
Dus ik ga de stap wagen om twee merrie`s te kopen om mee te gaan fokken.

Nu was mijn vraag waar moet ik opletten bij de koop? Want het is in de toekomst wel de bedoeling om met keuringen mee te gaan doen.

Ik hoop dat het hier goed staat

groetjes Sanne

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:40

je moet een pony kopen die jou aanstaat. Die jij mooi vind. Ze moet correct zijn en geen gebreken hebben. Voor de fokkerij moet je er 1 kopen met een goede bewezen afstamming. Beginnen met goed materiaal. Misschien leuk om te gaan kijken op de veiling a.s zaterdag in Wezep of de veiling van het stamboek in oktober in Ermelo.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:41

abba schreef:
Ben ook naar Houten geweest, alleen deze keer als toeschouwer, heb veel mooie pony's gezien.

Vond de Dagkampioen en Res. Dagkampioen zeer terecht, maar had idd de uitslag weleens willen zien als de veulens daaraan mee hadden mogen doen?? Wat een knapen en wat een kanjers, ik ben zelf nogal voor A'tjes en B'tjes, maar je zou met zulke veulens bijna D's of C's gaan fokken... ( :(:) nee hoor, écht niet!)

Was best leuk om alleen te gaan kijken, maar achteraf had ik toch liever wél meegedaan. Volgend jaar gewoon het keuringsseizoen wat langer maken dus....!

Alle winnaars gefeliciteerd!

jury had ook graag de veulens mee laten doen. Welke was jou favoriet?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:31

sanne98 schreef:
Hallo,
Ik ben nieuw hier en ik zal mij even voorstellen. Ik ben Sanne en ik ben bijna 20 jaar oud. Toen ik een klein meisje was heb ik van mijn ouders een welsh merrie gekregen van drie jaar oud. Met deze merrie hebben we twee mooie hengst veulens gefokt. Ik werd op een geven moment te groot voor haar, dus ze moest weg. In de jaren erop heb ik nog een d pony gehad een een paard. Deze twee zijn ook allebei weer verkocht.

Ik ben nu 'groot' genoeg om mijn eigen pony`s te kunnen houden en te onderhouden. ze kunnen lekker aan huis staan met voldoende weidegang.
Dus ik ga de stap wagen om twee merrie`s te kopen om mee te gaan fokken.

Nu was mijn vraag waar moet ik opletten bij de koop? Want het is in de toekomst wel de bedoeling om met keuringen mee te gaan doen.

Ik hoop dat het hier goed staat

groetjes Sanne

Als je een ster of keurmerrie koopt, zit je aardig safe. Als je een wat oudere pony zou kopen, kan het echter zijn, dat ze niet meer helemaal aan het ideaalbeeld van nu beantwoordt. Want ook ponies fokken is aan mode onderhevig.
Een bepaalde basiskwaliteit hoort er echter altijd te zijn. Zo worden ponies voor stamboekopname veterinair gekeurd, dus een geprimeerde pony zal wat dat betreft in orde zijn.
Koop je een jonge pony, of 1 die alleen als jonge pony geshowd is, dan zegt het niet zoveel al zou ze een 2e premie hebben gekregen. maar let dan gewoon goed op of de bouw correct is, of ze netjes en recht beweegt. Het hoofd is ook een belangrijk punt al weegt het sommige fokkers niet zwaar mee. Grote ogen en niet te lange oren, is wel een minimumvereiste.Het hoofd hoeft niet een erge deuk te hebben, al vinden sommige fokkers dat helemaal het einde.
Let ook op een mooie schuine schouder, en goede beenstanden spreekt ook voor zich. Beetje royaal bot en goede voeten. Zachte, brokkelige of hele kleine hoeven zou ik niet willen.En wat nog meer? Goed karakter.Beetje pit is wel aangenaam. En dan gebreken. Zomerexceem en (aanleg voor) bevangenheid moet je niet willen. Omdat veel welshponies jaarrond buiten lopen ontwikkelen ze meestal geen rare dingen, zoals luchtzuigen. Maar het kan voorkomen.
Er is nog veel meer, maar dit is alvast wat huiswerk. Gaan kijken op een veiling is wel een goed idee. Op de veiling van het NWPCS worden nog weleens hele interessante ponies aangeboden en je ontmoet er veel fokkers en belangstellenden.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:50

Pierrot was terecht de winnaar in de bereden klasse C & D.
De kleinste in gestalte, maar de grootste in daden. :j[/quote]

dank je voor het compliment. Meeste eer gaat echter wel naar de amazone vind ik.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:06

Alle 2!

Niet alleen de ruiter moet het goed doen de pony uiteindelijk ook het is alleen de kunst van de ruiter om 'het' eruit te krijgen.

Nog proficiat allemaal!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:47

Zijn er ook foto's in Houten gemaakt?
Er liep nog een pony van ons mee, maar we waren er zelf niet bij.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:18

Jolinda is weer helemaal op en top, nu alleen nog het laatste stukkie dichtgroeien en dan zien we er niks meer van terug. *\o/* Had alweer worstcasescenario's in mn hoofd natuurlijk toen de droes begon :')

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:35

T3mptati0n schreef:
Jolinda is weer helemaal op en top, nu alleen nog het laatste stukkie dichtgroeien en dan zien we er niks meer van terug. *\o/* Had alweer worstcasescenario's in mn hoofd natuurlijk toen de droes begon :')

Heb je dat ook weer meegemaakt. Niet leuk , maar je weet nu dat het meestal niet dodelijk of ernstig is.
Het heeft trouwens wel heel lang geduurd bij Jolinda. dat heb ik nog niet eerder gehoord/meegemaakt!

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:45

regtur schreef:

Er staan al foto's op
www.mbfoto.eu en www.dyonnebos.nl

Als er nog websites zijn waar er foto's op staan, hoor ik het ook graag.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:01

regtur schreef:

Welke pony is het?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:01

Dyonne schreef:
regtur schreef:

Welke pony is het?

bruine merrie, met een klein blond krullekopje met een grote rode strik. Op de fotos is mij niet helemaal duidelijk hoe de rubrieken ingedeeld waren.
Overigens was de pony van ons, maar net een week geleden nieuwe eigenaar gekregen. Maar toch benieuwd hoe het gegaan is, omdat het jochie zijn debuut maakte bij de young handlers.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:00

regtur schreef:
T3mptati0n schreef:

Heb je dat ook weer meegemaakt. Niet leuk , maar je weet nu dat het meestal niet dodelijk of ernstig is.
Het heeft trouwens wel heel lang geduurd bij Jolinda. dat heb ik nog niet eerder gehoord/meegemaakt!

Het heeft idd erg lang geduurd, ze heeft zowieso bijna 2 maand met een dikke bult gelopen voordat die knapte. Toen hij eenmaal was geknapt zat er ook snel een korst op. Nu is het echt nog maar een heel klein plekje waar nog korst op zit. Ben erg blij dat het goed is gegaan!

Voor de geintresseerden heb ik nog wel vieze open wond foto's :=

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 00:32

fijn dat de droes over is! is ze nog steeds drachtig?
gefeliciteerd met de resultaten in houten. super zeg reserve en kampioen :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:01

regtur schreef:
Dyonne schreef:
regtur schreef:

Welke pony is het?

bruine merrie, met een klein blond krullekopje met een grote rode strik. Op de fotos is mij niet helemaal duidelijk hoe de rubrieken ingedeeld waren.
Overigens was de pony van ons, maar net een week geleden nieuwe eigenaar gekregen. Maar toch benieuwd hoe het gegaan is, omdat het jochie zijn debuut maakte bij de young handlers.

O , die was echt te schattig. Die staat onder young handlers.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:57

Ja heb ik toch nog een vraag over schimmeltjes. Ik krijg in dit topic af en toe van sommigen de indruk dat ze schimmels meer kwaliteit vinden hebben. Schimmel is toch ook maar een gen? De kleur wordt eronder meegefokt? Waarom zou een schimmel dan meer kwaliteit hebben? Revel Jeeves en Vardra Julius (en vast tig anderen) hebben toch ook kleurnakomelingen gekregen? Het schimmelgen kan weggefokt worden en er zullen in de toekomst misschien wel meer kleurpony's komen, maar dat betekent toch niet dat het ras achteruit gaat? Tuurlijk zullen er altijd mensen blijven die alleen maar naar de kleur kijken, maar die bepalen toch niet een compleet ras?

Conclusie; ik snap gewoon niet waarom sommige fokkers de indruk wekken dat kleurhengsten per definitie minder kwaliteit hebben dan schimmelhengsten, althans, zo komt het op mij over. Dit is trrouwens absoluut niet bedoeld om iemand tegen de schenen te schoppen, dit is omdat ik niet begrijp wat de kleur (schimmel) voor invloed heeft op de kwaliteit. Kan iemand mij die visie verklaren?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:59

Een deel van de kwaliteit van schimmels wordt veroorzaakt door een stuk optisch bedrog. Schimmels lijken vaak net iets meer ras te hebben en vaak lijken ze ook meer bot te hebben (hoewel kleurponies sinds de jaren 80 veel meer bot hebben, met dank aan Revel Jeeves en Penual Mark).

Er is natuurlijk ook wel een wetenschappelijke basis te bedenken. Het schimmelgen zit namelijk ook op een chromosoom. Tussen de generaties veranderen die chromosomen weinig, hooguit door crossover. Daarom heeft bijna iedere hengst ook nu nog het Y-chromosoom van Prince of Cardiff. Dus met het schimmelgen komen ook (bijna) altijd een aantal andere eigenschappen mee.

Een meer logische verklaring is dat met name in de jaren 60 t/m 80 kleurhengsten nogal werden voorgetrokken door opfokkers. Veel goede schimmel hengstveulens verdwenen gewoon de salami in, omdat die minder interessant waren door de opfok en dan had je jaargangen met alleen maar kleurhengsten op de CHK. Dat is gelukkig wel veranderd, ook goede schimmelhengsten krijgen meer kansen tegenwoordig.

Het grootse probleem in de in de jaren 60 t/m 80 was dat kleurhengsten veel aan massa tekort kwamen, en dat was niet alleen een optisch bedrog.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:38

Oke bedankt voor je uitleg, dus ook dat is mode-onderhevig geweest. Alleen heb je het dan over 30-50 jaar geleden en nu nog lijken sommige fokkers ook te zeggen dat schimmels meer kwaliteit hebben, ik denk toch dat je naar het totaalplaatje van de pony moet kijken. En ook dat is een kwestie van smaak. Ik heb ook zo mijn voorkeuren, maar het is het dier wat het mooi of lelijk maakt. Het ene vospaard vind ik niks en ken ook een paar schitterende vossen en zo kan ik bij elke kleur wel voorbeelden bedenken.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:42

Wij hebben per definitie niet wat tegen op schimmels, en hebben momenteel nog 4 hele mooie grijze merries. We hebben een 10tal jaren met schimmelhengsten gedekt, ook wel kleur eruit gefokt, maar zijn nu toch blij met de 3 kleurhengsten die er momenteel staan, met mogelijk nog een verrassing voor volgend jaar erbij.Wat die ons brengen weten we nog niet, maar de hengsten zelf ontbreekt het beslist niet aan bot. Ze moeten de fokkerij wel vooruit helpen en niet achteruit, want dan vertrekken ze weer.Vertrouwen hebben we er zeker in!
Wat Joost zegt over optisch bedrog is wel waar, maar ik heb in Engeland wel zwarte gezien bijv. waar je niet hoefde te twijfelen over bot.
En die zijn in Nederland ook nog wel.(geweest) dat Penual Mark een grote invloed heeft gehad op kleurponies met massa, valt niet te ontkennen, maar juist daarom is het zo'n uitdaging een goede kleurhengst te vinden die er helemaal vrij van is. Dat is ons ook maar half gelukt.
Als laatste wil ik opmerken dat je best een goede schimmel voor goed geld kunt verkopen, maar een mindere raak je aan de straatstenen niet kwijt. Een kleurtje en 1 die zich presenteert wil altijd.
Waarom denken jullie dan dat we na 6 jaat met WW fokken nog steeds geen eigen nafok hebben? Simpelweg omdat als je geld vraagt, je ze kwijt bent. Voor de 2 veulens die we nu hebben houden we voet bij stuk.
Maar nogmaals, ik heb niets tegen op schimmels, vind ook dat je ze mooier kunt presenteren op een show.