[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:48

Ze is van Seal.
Maar de moeder en andere dochters zijn idd niet vertrokken omdat ze zo lief waren. :P
Overigens is het behoorlijk hormonaal gerelateerd aan een dominant karakter. Zo lang ze drachtig is is ze poeslief. Haar kinderen heb ik ook weinig mee te doen in de omgang behalve dat ze stuk voor stuk zich wel de baas willen voelen in de wei.
Lucky is super braaf maar van jongs af de baas geweest in de wei. Dan merk je toch dat ze zich later moeilijker geven wilde.
De tweede Bibi (vos) was ook de baas over haar weidemaatje. Om die reden heb ik haar samen gezet met moeders waar ze heilig ontzag voor heeft.
De jongste groeit nu mooi in de koppel en huppelt overal vrolijk tussen door en is niet bang aangelegd.
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 09-09-11 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:54

patrick76 schreef:
bovemgenoemde stalnaam zegt mij ook niks. En wat de kleuren fokkerij betreft, heb het al eens vaker gezegd, een goed heeft geen kleur. Op de keuringen en shows komt het toch nog steeds zelden voor dat een gekleurde pony op kop komt of veel prijzen wint. gekleurde hengsten krijgen inderdaad meer dekkingen. Fokken met een kleur hengst om de nakomeling makkelijker te kunnen verkopen heeft in mijn ogen meer te maken met vermeerderen en bijna bewust fokken voor de markt. In de sectie B, NWR en WBPR zijn er weinig tot minder schimmels dus die hebben het probleem niet zo snel.

Een goede pony heeft idd geen kleur. Ik wilde vroeger echt geen schimmels, maar ja, feit is wel dat degene met de meeste kwaliteit veelal schimmel zijn. Vind maar eens een kleur hengst met echt bot en (mijn) type. Maar qua hengsten keuze, kijk ik niet naar kleur. Wel heb ik zelf weinig met enkele verdunningen zoals valk en palomino.Heb liever dan cremello. Bij een kleur pony zie ik wel heel graag een bles en 4 witte benen. Zonder wit (vooral op het hoofd) vind ik ze al gauw saai. Mooiste vind ik een zweetvos met veel wit.

Vraag voor Joost:
Waar komt die schimmel kleur vandaan? De meeste Hill ponies rond de vorige eeuw wisseling (dus begin 20ste eeuw) waren bruin en zwart. Komt schimmel van Sworonek (spelling?) en Sahara?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:01

patrick76 schreef:
Fokken met een kleur hengst om de nakomeling makkelijker te kunnen verkopen heeft in mijn ogen meer te maken met vermeerderen en bijna bewust fokken voor de markt.

En daar komen we zo'n beetje weer terug op het punt van de vele ponies (ook met interessante papieren enz. enz.) die tegen dumpprijzen op Mp staan.
Waarom niet een jaartje gust laten? Zolang je Mp nodig hebt om je ponies te slijten kun je mij niet wijs maken dat je vraag voldoende hebt en zelfs op bestelling fokt.
Dan kun je je de moeite en de advertentiekosten besparen.

Dit is trouwens in het algemeen en niet persoonlijk bedoeld. ;)

patrick76

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:03

helemaal met je eens. Daarom dit jaar het grootste deel gust gelaten.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:18

Hier is ook niet alles drachtig.
Helaas is de markt nu eenmaal slechter geworden. Ik wil mijn hengst nog steeds kwijt, maar er schijnt geen vraag te zijn.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:24

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:58

Bij mij is ook alles gust. De verkoopmarkt is op het moment idd bar slecht ... Ik baal er een beetje van, want zelfs als je kwaliteit hebt kom je er niet vanaf omdat de mensen gewoon veel te laag bieden. En dat kan, want er staat ook een hoop voor dumpprijzen op MP. Heb weinig reacties ( in vergelijking met andere jaren ), maar ze gaan bij mij alleen voor de juiste prijs en plek weg. En mochten ze er in het voorjaar nog staan dan gaan er wel weer 2 naar de hengst. Dus een bezoekje aan de hengstenkeuring en een aantal hengstenhouders kan geen kwaad komend jaar. Maar ik blijf toch hopen dat ik een nieuw huisje vind voor de pony's, in ieder geval voor Santiago. Anders moet ik daar nog winter opfok voor zien te vinden.. Het is voor mij echt een hoop werk in de winter, en ik doe het ook allemaal maar zelf.. Plus m'n wedstrijden met m'n paard etc.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:42

uryanne schreef:
Beetje verwarrend;
Sinds de handel wat slechter gaat is een pony die iedereen vroeger vos of zwart noemde ineens creme dunn, smokey of weet ik veel wat. Dan is de pony is ineens meer waard (voor degene die er intrapt).

Is dat zo?
Heb je een voorbeeld dat dit gebeurd?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:20

Tja ze willen alles goed hebben voor weinig geld. Onze A heb ik ook maar van internet gehaald. Kreeg alleen maar biedingen onder de €100 ja kan ik ze net zo goed naar de slager brengen. Niet dat ik dat doe hoor!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:25

rienne schreef:
Tja ze willen alles goed hebben voor weinig geld. Onze A heb ik ook maar van internet gehaald. Kreeg alleen maar biedingen onder de €100 ja kan ik ze net zo goed naar de slager brengen. Niet dat ik dat doe hoor!

Je kunt er ook bij zetten dat je geen biedingen accepteert. Want die slaan vaak helemaal nergens op.
En soms zijn het kinderen die het doen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:28

Stond erbij. Geen onzinbiedingen of niet bieden.

Het waren geen kinderen hoor allemaal volwassen mannen!!!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:44

Ik ken dat probleem Rienne. Ik zet biedingen ook uit, maar toch mailen ze dan met een onzinbod. Ik ga er niet eens op in.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:51

Ik ook niet dat gaat gelijk de prullenbak in

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:16

Melanie5 schreef:
Waar komt die schimmel kleur vandaan?

In het jaarboek van 1994 staat een artikel van mij: "Waarom zijn al die pony's wit?" Dat is een artikel over de 100ste geboortedag van Dyoll Starlight, die voor het grootste deel van de schimmels heeft gezorgd. De jaren na Starlight waren de meeste tophengsten nazaten van hem en schimmel. Diens moeder Dyoll Moonlight heeft het volgens de overlevering van een Arabier geeerfd (niet Skowronek). Skowronek zal ook voor een deel invloed hebben, via zijn nazaat Craven Cyrus, die in de Dyfrdwy ponies voorkomt,maar ook in onze moederlijn. Een andere schimmelinvloed komt van Sahara en diens zoon Tan-y-Bwlch Berwyn. Bij Clan Pip vind je dan ook de schimmel Arabier Cairo. Een echte Welsh lijn is die van de merrie Twilight, een van de eerste merries die op Criban geregistreerd werden. ik denk dat het bovenstaande lijstje wel meer dan 99% van schimmels bij de sektie A vertegenwoordigt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:28

Was het niet Lady Wentworth die beweerde dat de vader van Starlight een arabier was? Of was dat een andere hengst?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:29

dadabo schreef:
uryanne schreef:
Beetje verwarrend;
Sinds de handel wat slechter gaat is een pony die iedereen vroeger vos of zwart noemde ineens creme dunn, smokey of weet ik veel wat. Dan is de pony is ineens meer waard (voor degene die er intrapt).

Is dat zo?
Heb je een voorbeeld dat dit gebeurd?

Ik heb wel eens shetlanders gehad die voor pintaloosa bont op papier stonden terwijl ik er geen stip en vlek aan kon ontdekken. Misschien met veel fantasie, maar als je eerlijk keek was het gewoon een schimmeltje.

Er zijn mensen die zeggen wanneer ze een pony laten chippen "het is zo'n aparte, zet er maar creme dunn bij. bij Welsh ponies heb ik dat nog niet gezien wel bij Shetlanders. Een welwillende chipper zal daar niet moeilijk over doen. Het is ook wel lastig. Wanneer de ponies ouder zijn kunnen ze heel anders van kleur zijn dan als veulen.
Nauwkeurig dna onderzoek wordt denk ik nooit gedaan voor het chippen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:45

uryanne@ ik vind bij Shetlanders juist schimmels wel leuk. Die komen ook niet veel voor.
Of je door met de term smoky te gooien een zwarte makkelijker verkoopt weet ik niet. Heel veel mensen willen dat juist niet. Rowfant Saul werd ook zwart genoemd toen hij ter dekking stond. Ik meen bij Hetterscheid.En nog steeds snappen heel veel mensen dan niet dat je van zo'n hengst een valk of palomino kunt krijgen. Zeker toen die kleuren niet populair waren, schrokken ze daar wel van.
En nog zijn er veel nederlandse fokkers die geen valk of palomino willen. Ik vind ze wel mooi, maar dan wel de goede tint....
Bruin, met echte zwarte manen en staart en redelijk veel wit of heel veel spikkels, dat vind ik het allermooist.
En in Wales heb ik een stekelharig zwarte merrie gezien, die vond ik ook prachtig.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:29

Hier ook een "jonge" Saul maar dan 1tje met een superkarakter. Dus ik denk dat WW geen uitzondering is.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:33

yorick schreef:
Hier ook een "jonge" Saul maar dan 1tje met een superkarakter. Dus ik denk dat WW geen uitzondering is.

wie zegt dan dan?

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:34

regtur schreef:
yorick schreef:

wie zegt dan dan?

niemand letterlijk

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:36

Probleem met verkopen hier is niet zozeer de prijs maar wel dat de gemaakte afspraken om ponies te komen bekijken gewoon niet nagekomen worden. helaas al meerdere keren mensen uit hetzelfde land die gewoonweg niet komen opdagen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:55

yorick schreef:
Probleem met verkopen hier is niet zozeer de prijs maar wel dat de gemaakte afspraken om ponies te komen bekijken gewoon niet nagekomen worden. helaas al meerdere keren mensen uit hetzelfde land die gewoonweg niet komen opdagen.

Helaas kun je daar weinig aan doen.
Nu veel via internet loopt is dat "boter bij de vis" minder vanzelfsprekend.
Gelukkig zijn er ook die wel betrouwbaar zijn, en doen wat afgesproken is.
Maar soms moet je een laaaaaaaaaaaaaaaaange adem hebben.....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:07

Ik hoef gelukkig niks te verkopen want heb er ook helemaal geen tijd voor en zeker niet voor de zgn.timewaisters. maar het is in de hele handel zo. Veel geduld en alles met een korrel zout nemen wat afspraken betreft.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:24

ehmmm we hebben het over Rowfant Seal en niet Rowfant Saul......

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:41

vivana schreef:
ehmmm we hebben het over Rowfant Seal en niet Rowfant Saul......

En dan hebben we nog Rowfant Sacha en Rowfant Sherpa, en misschien zijn er nog wel meer uit de S- lijn