[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:20

uryanne schreef:
regtur schreef:

Er vroeg mij nog iemand om een 2,5 jr kleurhengst, ik heb jouw tel nr doorgegeven.
Of heb je hem al verkocht?

Kleurfokken was toch het domste wat je kon doen als fokker? ;)

Als het puur om kleur gaat, maar je kan het ook gewoon in je fokplan opnemen ;), wordt het alleen nog iets moeilijker, dan ga je en voor bouw, karakter, temperament, uitstraling, beweging en kleur.

Vanavond ga ik mn hengst weer ophalen in de opfok. Ben benieuwd, hij staat er sinds mei, dus hij is een hoop veranderd.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:28

Heeft er iemand nog zin in een huis met 8 paardenboxen en 1.3 hectare grond? Staat hier in de buurt te koop voor 260000 Euro. Wel een opknappertje (muren en dak zijn volgens mij wel in orde, maar ja sommigen willen nieuwe keukens en dergelijke).

wat kleurenfokkerij betreft: we hebben feitelijk altijd schimmels gehad en bijna altijd met een schimmelhengst gedekt. De oude merrie houdt er nu mee op, we hebben dus nog drie jonge ponies over: een schimmel, een bruine (met twee schimmel ouders) en een vos (met twee schimmel ouders). Af en toe kom je in de kleurtjes zonder dat je het echt wil. Gelukkig komt die schimmelkleur met gebruik van de juiste hengst ook snel weer terug ;)

Cemlys

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:44

Zin wel, maar volgens mij iets uit de buurt ;).

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:34

Waarom heb ik een smokey black kleur merrie gekocht?
Tuurlijk is het leuk om een bijzonder kleurtje te fokken.

In deze tijd van slechte handel, zie je toch wel dat de leuke kleurtjes zo verkocht zijn.
De kleur opnemen in het fokplan is zeker een goed idee.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:39

Ik heb een bruin stekelharige fokmerrie. Toevalligerwijs zo gekocht.
Met dezelfde bruine hengst;
1. bruine
1. zwarte
1. stekelharige zwarte

Met een zwarte hengst had ik een stekelharige vos. Wel leuk die verassingen. Nooit hetzelfde veulen.
Tegen de menigte in zijn Palomino, cremello, perlino enz. geen kleuren die ik echt leuk vind.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:49

@ Joost, heb ook wel zin maar wij blijven liever hier in de buurt. We hebben wel rond gekeken en iets serieus gezien maar die hebben uiteindelijk zelf afgehaakt. Helaas, nu hebben we besloten om zelf maar te verbouwen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:03

dadabo schreef:
Waarom heb ik een smokey black kleur merrie gekocht?
Tuurlijk is het leuk om een bijzonder kleurtje te fokken.

In deze tijd van slechte handel, zie je toch wel dat de leuke kleurtjes zo verkocht zijn.

Waarom is de kleur ponemen in het fokplan een goed idee?
Dat lijkt me juist niet goed omdat het heel erg persoonlijk is.
Zelf zie ik het liefst de kleur van mijn merrie. Bruin met een lichtere buik en dan vier witte benen eronder en een bles.
Stekelharig/sabino geen probleem. :D

Eigenlijk kan er geen kleur daaraan tippen voor mij.
Ik houd niet van de vreemde kleurtjes zoals valk, palomino (alleen in een heel enkel geval), perlino en cremello.
Maar gelukkig zijn er genoeg mensen wel fan van.

Maar de kleur lijkt mij totaal onbelangrijk voor het fokplan.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:01

Citaat:
"Dyonne" Maar de kleur lijkt mij totaal onbelangrijk voor het fokplan.

Toch vreemd want een andere kleur was er héél vroeger ookal...."Rowafant Seal" geinporteerd uit Engeland was toch echt een vos.....
En schimmels....ja die lopen er naar mijn mening genoeg rond.
Ik als gebruiker van de pony's zie toch écht heel graag kleur met alles erop en eraan.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:28

dadabo schreef:

De kleur is opgenomen in het fokplan, middels de rasbeschrijving. Platenbont is uitgesloten van registratie ;)

Verder is louter de markt opzoeken een slecht idee voor kwaliteitsverbetering. Kleuren zijn erg aan mode onderhevig. Voorbeeld: in de jaren 80 kon je een palomino aan de straatstenen niet kwijt, ook al stond de hengst in de top tien van de puntelijst met een heel erg hoog percentage aan eerste premie nakomelingen. Ik geloof dat er voor Bryn Storm zelfs een tijdje geen palominos meer ter dekking stonden, omdat niemand ze wilde.

En ik denk dat niemand bezwaar heeft op een kleurtje met alles erop en aan. Rowfant Seal is overigens een erg mooi voorbeeld, ik geloof dat die hengst wel 8 goedgekeurde zonen had, waarvan er maar 1 echt iets heeft gedaan in de fokkerij (Boreas Ubbo). De invloed van Rowfant Seal is erg beperkt gebleven, hoewel ook heel goede fokkers hem gebruikt hebben.

De meeste preferente en elite hengsten hebben een kleurtje. Dat komt voornamelijk omdat die veel meer dekkingen kregen (en nog steeds krijgen) dan de meeste schimmels.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:43

Ik vind schimmel nog altijd erg mooi, dus die blijft zeker bij welsh pony's voor mij op 1 staan. Als je echt over kleur begint, dan kan het bij mij niet gek genoeg zijn, vos vind ik erg mooi, maar ben helemaal gek van witte aftekening, hoe meer en hoe gekker, hoe beter. sabino, splash, noem maar op. Maar dat mag net zo goed op zwart. En dat is nu niet altijd iets wat voor de handel erg goed is denk ik, hoewel ze wel altijd goed verkoopbaar zijn heb ik de indruk. Maar dat geeft ook weer aan hoe smaak gebonden kleur is.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:10

Dit was mijn middagje klein filmpje met onze Lynn op Fellow;
http://www.youtube.com/watch?v=ykIsjUe1D_M
Naomi heeft hem erna nog gereden :D

Seal is met zijn 20e ingeslapen en ook Ozal is een zoon van hem, daar is mijn Fellow (Tosca's Paco=RW Dabble x Ozal)weer van aan moederskant.
Hij is alleen maar aan de hand geshowd geweest, thuis reden we/ik hem.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:38

Ik wilde vroeger nooit schimmels, nu is 3/4 van mijn ponies schimmel. Heb 1 cremello, 1 bruine en 1 zwart roan en 7 schimmels.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:44

uryanne schreef:
Tegen de menigte in zijn Palomino, cremello, perlino enz. geen kleuren die ik echt leuk vind.

Staan ook hier niet bovenaan het lijstje.
Zwart of donkerbruin vind ik echt super chique, maar grote voorkeur heb ik ook niet echt. Toevallig bij twee bruintjes terecht gekomen, maar gezien hun de afstamming die mij heel erg aanspreken, is die kleur niet zo gek. Vos met mooie bles en vier hoge witte benen vind ik ook wel stoer (alleen in tegenstelling tot Ines, mag voor mij de bles wel tussen de ogen blijven ;))

Verder zou ik een hengst niet om de kleur niet gebruiken. Belangrijkste is verder dat hij gewoon goed op je merrie past. Laatst wel aan het brainstormen voor onze twenter volgend jaar, was de conclusie; 'tja, als dat dan de beste keuze is, moet er tóch maar een palomino op' :+

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:47

Voor wat betreft de kleurenfokkerij is het denk ik juist een uitdaging om een goede en kwaliteitsvolle pony te fokken.
Wij zijn heel blij met onze schimmelmerries, maar de kleurponies doen er niet voor onder. We hebben geen zwart en dat hoeft voor mij ook niet.
Ook hebben we jaren gezocht naar een mooie hengst met kleur, en zijn daarin eindelijk geslaagd. Volgend jaar weten we of hij van toegevoegde waarde is (voor ons).

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:33

Tja, ik zal me ook maar weer eens melden. Ik lees alles wat jullie hier tikken trouw mee. Alleen kan ik hier nog niet echt over mee praten. Wel erg leuk om te lezen wat de een vindt en wat de ander voor argumentatie voor of tegen heeft.

Mijn mijn Bambi (PSC Magnolia) gaat alles lekker. Het verbaasd me, dat die 2 jarige Welsh Atjes zich zo snel ontwikkelen. Ik vergelijk het dan met de WPBR of NWR. Of dat ligt aan mij, maar die lijken wel veel langer pup of jong, dan het Atje dat ik nu heb. Iedereen denkt dat het al een beleerde pony is, etc.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:39

vivana schreef:
Seal is met zijn 20e ingeslapen en ook Ozal is een zoon van hem, daar is mijn Fellow (Tosca's Paco=RW Dabble x Ozal)weer van aan moederskant.

oeps, Ozal is toch echt een zoon van Baledon Pippit. De overgrootvader van Ozal, Twyford Thunder was een 3/4 broer van de vader van Seal, maar daar houdt de familieband toch wel redelijk op, als we niet de Coed Coch rekenen die bij alle ponies wel zo'n beetje voorkomt.

overgrootmoeder aan moederskant van Paco is Frisia's Katinka, dat was een Rowfant Seal dochter. Dus Paco stamt er wel van af (net als de meeste Frisia's pony's overigens, een van weinige merrielijnen waar je Seal zo in terugvindt.

Bij zonen van Rowfant Seal denk ik aan Pandijk's Richard, Boreas Ubbo, Ruimzicht's Alexander, Ruimzicht's Julius, Riton Solo en dergelijke. De bekendste dochters van Seal zijn Europees kampioene Riton Sophia en de elite merrie Boreas Thamar. Merries die ik me verder goed kan herinneren zijn Dyrin Vanity, Rian's Olivia, Riton Sunshine, Woldberg's Romy (sektie B) en ook wel Sumrin Toulouse (niet de beste, maar fokte wel weer goed).

Maar als ik me niet vergis dekte Seal wel 40 merries in een jaar in zijn toptijd, dan valt het een en ander wel wat minder mee. Of zijn zonen wel de kans gehad hebben is een goede vraag, want in die tijd rende men viel liever naar Engels gefokte hengsten.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:50

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:57

Beetje verwarrend;
je hebt rowfant seal en rowfant saul. De een is vos, de ander (vader van willie wortel) is smokey.

Verder heb ik in een ander topic ook al eens gepost;
Ik vind het allemaal nogal aan de mode onderhevig.
Sinds de handel wat slechter gaat is een pony die iedereen vroeger vos of zwart noemde ineens creme dunn, smokey of weet ik veel wat. Dan is de pony is ineens meer waard (voor degene die er intrapt).

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:59

Ik was ook al helemaal in de war met Rowfant Saul, hij is de grootvader van mijn Bellefleur.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:06

Balte, ik denk dat de pony uit de advertentie gewoon een deklicentie heeft. Dan is hij technisch gezien voor het leven goedgekeurd ja. Wel een ielig ding inderdaad.

uryanne: het klopt dat het wel modegevoelig is, maar tegenwoordig weten we veel meer over genetica. Vroeger zag men het verschil niet tussen een smokey en een zwarte (nu soms nog niet). Door DNA technieken kunnen we nu veel meer.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:06

De merrie van mij is een kleindochter van Seal via moeder Ludinga Gillyflower. Die stalnaam zegt me verder niets en kan er ook niets over vinden op internet. Iemand die weet hoe of wat?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:18

@bd, ik neem aan dat je al weet dat het de stalnaam is van fam. Brongers?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:32

Nee, dat wist ik niet. De merrie stond bij een fokker hier in de buurt.
Afbeelding

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:41

bovemgenoemde stalnaam zegt mij ook niks. En wat de kleuren fokkerij betreft, heb het al eens vaker gezegd, een goed heeft geen kleur. Op de keuringen en shows komt het toch nog steeds zelden voor dat een gekleurde pony op kop komt of veel prijzen wint. gekleurde hengsten krijgen inderdaad meer dekkingen. Fokken met een kleur hengst om de nakomeling makkelijker te kunnen verkopen heeft in mijn ogen meer te maken met vermeerderen en bijna bewust fokken voor de markt. In de sectie B, NWR en WBPR zijn er weinig tot minder schimmels dus die hebben het probleem niet zo snel.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:46

BlackDevils schreef:
Nee, dat wist ik niet. De merrie stond bij een fokker hier in de buurt.
Afbeelding

zou Lady dan haar bijzonder karakter via Saul hebben gekregen? Heb Saul zelf een aantal keren van dichtbij meegemaakt . . .
Kan me de moeder van Lady nog wel voor de geest halen en Lady als veulen ook nog. Zie haar nog voor me op de keuring in Hengelo.