[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:28

PeeWij dat is toch ongehoord. Men betaalt al zoveel lidgeld aan die mensen en dan wordt men nog gediscrimineerd. In het lidgeld van het NWPS wordt verplicht een jubileumbijdrage aangerekend. In feite betalen die mensen, die gediscrimineerd worden, al mee aan een jubileum en men mag verwachten dat er ook een stukje kosten voor de keuringen verwerkt zit in het lidgeld, terwijl zij er niet mogen aan deelnemen zonder nog eens extra-meer te betalen dan de andere leden.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:42

PeeWij schreef:
Het zelfde geldt voor dieren geboren in Nederland bij nederlandse fokkers die lid zijn van het NWPCS, maar hun dieren laten registreren bij het WPCV of het WPCS. Ook deze mensen moeten een hoger inschrijfgeld betalen en alle geshowde dieren op een NWPCS keuringen moeten ook nog eens in het stamboek van het NWPCS opgenomen worden. (geldt vanaf de leeftijd van 3 jaar)
Dubbele registratie = dubbele kosten!

Dit is mij wel bekend, we hebben er zelf ook mee te maken, en ben er zelfs wel eens erg boos om geweest. Maar de eerlijkheid gebiedt ook te zeggen, dat door te registreren bij een van de andere instanties, men ook andere kosten, zoals dekafdrachten omzeilt, waardoor je per saldo niet eens heel veel duurder uit bent.
Ja zelfs thuis al een selektie kunt maken, en de minder gelukte exemplaren niet aanbiedt voor de premiekeuring, waardoor je de kosten niet hoeft te maken. Niet wil maken ook.
En voor de betere ponies maakt die laatste paar tientjes ook niet uit.
Overigens is het toch ook zo, dat men meedoet bij een NWPCS premiekeuring om het dier opgenomen te laten worden in hun stamboek?
Het geeft toch een waarde oordeel weer? En men gaat toch voor de predikaten?
Als dat niet het uitgangspunt is, zijn er genoeg andere shows waar aan deelgenomen kan worden.

cappelstud

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:08

Ik begrijp u gedachtengang, maar welke ook de intentie van een deelneming aan een wedstrijd mag zijn, er mag GEEN sprake zijn van ongelijke behandeling of discriminatie. U vergeet dat buitenlandse personen die wél lid zijn van het NWPCS toch nog extra inschrijvingsgeld moeten betalen en dàt strookt niet met uw uitleg, want die mensen betalen méér dan een nederlands lid.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:31

Ik ben woonachtig in Nederland en ben dus niet op de hoogte van de regels die men stelt tav buitenlandse leden. Ik heb me er nooit in verdiept kan ik beter zeggen.
Maar inderdaad zou het onterecht zijn buitenlandse leden meer inschrijfgeld te laten betalen voor deelname, mits hun ponies dan ook bij het NWPCS geregistreerd zijn.
Men mag idd wel blij zijn met zowel leden als hun deelname aan keuringen.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:55

Inderdaad Regtur en de situatie is ook zoals ik ze u beschreven heb.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:04

als ik een pony op de rwas wil zetten moet ik hem ook bij wpcs registreren, dat is niks anders als extra kosten voor de eigenaar.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:06

Mm, interessante gang van zaken, hoewel dit eerlijk gezegd meer met showen dan met fokken van doen heeft. cappelstud, ik zal de tarievenlijst eens langs gaan. Ik kan me wel voorstellen dat er voor buitenlandse leden eventueel meer portokosten in rekening gebracht worden, maar daarboven is dan wel vreemd. Ik ben een tijdlang lid gewest in het buitenland en heb dus ook de hoge tarieven uit eerste hand "mogen" meemaken. Dat verder de posterijen meer porto vragen, is iets dat het stamboek niet in de hand heeft, dus daar kan ik wel inkomen. Daaroverheen lijkt het mij onzinnig dat er extra inschrijfgeld geëist wordt voor dieren die én in het NWPCS staan ingeschreven én de eigenaar lid (al dan niet in het buitenland) van het NWPCS is.

PS: cuneracobs: dat is logisch, aangezien de RWAS geen registratiebureau is en dus niet kan natrekken of dat uw Cob al dan niet een acceptabele Welsh Cob is. Aangezien de RWAS niet wil werken met alle stamboeken, wordt de WPCS daarvoor "gebruikt". Registratie bij de WPCS is dan simpelweg een bewijs tot goede afstamming van het dier.
Bij de internationale is dat iets anders, omdat daar de deelnemende stamboeken zorgen voor de garantie van het te showen dier.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:03

Joost dat het lidgeld iets meer zou zijn wegens portkosten voor het verzenden van het tijdschrift tot daar aan toe. Maar ik ben geen leugenaar wanneer ik u vertel dat een "buitenlands" lid van NWPCS een verhoogd inschrijvingsgeld moet betalen om deel te nemen aan hun keuringen. Ik heb daar zelfs een door hun geschreven brief van. Ik weet zeker dat u als nederlands fokker nooit een verhoogd tarief hebt moeten betalen om deel te nemen aan de Belgische shows.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:17

Hallo cappelstud,

dat komt grotendeels omdat ik nog nooit een pony op een Belgische show heb ingeschreven. Dus ik zou het echt niet weten. Mijn vader was vroeger voorzitter van een show (in Nederland), waarbij hij zelfs het inschrijfgeld verwijderderde, omdat de inkomsten van de show uit andere bronnen kwamen (en nog steeds komen). Dus op de fokpaardendag Lierop is ook nu nog het inschrijfgeld gratis.

Ik zeg dus niet dat u liegt, ik vraag me alleen af op welke gronden de keuringscommissies extra inschrijfkosten in rekening brengen. Ik lees in de tarievenlijst dat inwoners van België maar 3 Euro meer hoeven te betalen, terwijl inwoners van Duitsland 40 Euro meer lidmaatschapgeld betalen per jaar.... Zou het iets te maken hebben met de automatische incasso, die wellicht moeilijker is over de grens? Ik kan namelijk zelf niks vinden in de regels. Dat kan er ook mee te maken hebben dat het de afdelingen zijn die keuringen organiseren, niet noodzakelijkerwijs het stamboekkantoor in Harderwijk.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:47

Initieel ging het hier niet om het hogere lidgeld, maar om het feit dat de Belgische fokkers (die lid zijn én lidgeld jaarlijks betalen aan het NWPCS) OOK per pony nog een ernstig verhoogd inschrijfgeld moet betalen om deel te nemen aan een keuring van het NWPCS. Op het inschrijfformulier premiekeuringen 2007 stond onder meer :
"inschrijving keuringen ... pony's à 11,50 E
c.q wedstrijden ... veulens à 7 E
catalogus afd. 3 E
administratieve verzendkosten 2 E
** adm.kosten inschrijving 20 E

De uitleg voor die 2 sterretjes is : "administratiekosten verschuldigd voor niet bij het NWPCS ingeschreven pony's en voor veulens waarvan het geboortebericht nog niet op het stamboekkantoor aanwezig is"
Dus de Belgische fokkers (lid van NWPCS) betalen voor deelneming aan een keuring van het NWPCS met een Belgische of Engels geregistreerde pony of WPCV geregistreerde pony niet alleen 11,50 euro maar ook nog eens 20 euro, dat is in totaal 31,50 euro per pony.
Dààrover gaat het en dàt is discriminatie, een vorm van protectionisme en in tegenstrijd met de regels van de Europese Commissie.
Er is in het verleden steeds de indruk gegeven (ook aan de EC) dat het ging over die luttele verhoogde lidgeldkosten, maar dat is niet het geval. En het verhaaltje dat zij voor de inschrijving van een "buitenlandse" pony extra administratief werk hebben is flauwekul, want met een kopie van het stamboekpaspoort heb je onmiddellijk alle gegevens en is het nog een extra aanwinst aan informatie.
Laatst bijgewerkt door cappelstud op 05-02-09 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:51

Maar cappelstud, dat is niet omdat iemand niet Nederlands is.
Dat geldt ook voor alle Nederlanders die de pony's registreren bij bijvoorbeeld de WPCV, of elders..

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:53

Dyonne, daarom moet je zulk hoog prijsverschil nog niet als vanzelfsprekend aanvaarden. Zeker niet als je wél het lidgeld bij het NWPCS betaalt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 01:10

Ik zeg ook niet dat het iets vanzelfsprekends is.
Maar door jou eerdere berichten kreeg ik het vermoeden dat je vond dat buitenlanders werden benadeeld. En mijns inziens is dat niet zo. Mensen die pony's niet bij NWPCS registreren zijn in het nadeel op de NWPCS keuringen.

Ik heb overigens mijn pony bij het NWPCS ingeschreven staan, en ben lid, dus nergens last van. Al ben ik al 2 jaar niet op de keuring geweest. ;)

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 01:23

regtur schreef:
PeeWij schreef:
Het zelfde geldt voor dieren geboren in Nederland bij nederlandse fokkers die lid zijn van het NWPCS, maar hun dieren laten registreren bij het WPCV of het WPCS. Ook deze mensen moeten een hoger inschrijfgeld betalen en alle geshowde dieren op een NWPCS keuringen moeten ook nog eens in het stamboek van het NWPCS opgenomen worden. (geldt vanaf de leeftijd van 3 jaar)
Dubbele registratie = dubbele kosten!

Dit is mij wel bekend, we hebben er zelf ook mee te maken, en ben er zelfs wel eens erg boos om geweest. Maar de eerlijkheid gebiedt ook te zeggen, dat door te registreren bij een van de andere instanties, men ook andere kosten, zoals dekafdrachten omzeilt, waardoor je per saldo niet eens heel veel duurder uit bent.
Ja zelfs thuis al een selektie kunt maken, en de minder gelukte exemplaren niet aanbiedt voor de premiekeuring, waardoor je de kosten niet hoeft te maken. Niet wil maken ook.
En voor de betere ponies maakt die laatste paar tientjes ook niet uit.
Overigens is het toch ook zo, dat men meedoet bij een NWPCS premiekeuring om het dier opgenomen te laten worden in hun stamboek?
Het geeft toch een waarde oordeel weer? En men gaat toch voor de predikaten?
Als dat niet het uitgangspunt is, zijn er genoeg andere shows waar aan deelgenomen kan worden.

Aangezien ik en nog vele die ik ken, Engels registreren en niet naar de NWPCS evenementen gaan voor een stamboek opname of een ster, maar om dat we het leuk vinden deel te nemen aan keuringen en de competitie op te zoeken. En we als je met regelmaat wilt deelnemen eigenlijk buiten een 5 tal "Engelse" shows in Nederland, alleen bij het NWPCS terrecht kunt? Komen we toch voor de extra kosten te staan! Daarnaast zit je weer op het punt van de "foutieve registraties" in het verleden en je erkening in de UK! Wat dus eigenlijk niets te maken heeft met de lager kosten. Wat denk je wat het voor extra kosten meebrengt om bij wpcs te registreren?
In mijn ogen zouden ze, ongeacht je Nederlander of buitenlander bent en je pony's geregistreerd hebt in een zuster- of moederstamboek, deel kunnen nemen zonder extra kosten. Dit zal alleen maar de deelname en dus de concurrentie en het plezier verhogen!

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 01:28

Dyonne, of het nu leden zijn van WPCV of buitenlandse mensen het gaat erom dat het niet mag volgens :
de Europese richtlijn 90/428 waarin het volgende staat :
"Artikel 3
1. De wedstrijdbepalingen mogen geen ongelijke behandeling inhouden tussen paardachtigen die zijn geregistreerd in de Lid-Staat waar de wedstrijd wordt georganiseerd en die welke in een andere Lid-Staat zijn geregistreerd.
2. De wedstrijdbepalingen mogen geen ongelijke behandeling inhouden tussen paardachtigen van oorsprong uit de Lid-Staat waar de wedstrijd wordt georganiseerd en die van oorsprong uit een andere Lid-Staat.
Artikel 4
1. De in artikel 3 bedoelde verplichtingen gelden met name voor:
a) de criteria voor toelating tot de wedstrijd, met name minimum- en maximumvoorwaarden;
Dyonne, bent u ook lid van de WPCV? Want als u met uw NWPCS-pony gaat deelnemen aan een WPCV-show dan wordt daar géén extra-verhoogd inschrijfgeld gevraagd.
Laatst bijgewerkt door cappelstud op 05-02-09 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 01:30

PeeWij, ik ben het volledig met je conclusie eens. Misschien zijn ze bij het NWPCS bang van de kwaliteit van de "outsiders" en is het een manier om ze buiten te houden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 01:47

Peewij, daar ben ik het wel mee eens hoor.
Het is juist goed als er meer pony's op de keuringen komen.
Maar dit is niet alleen een kwestie van de kosten heb ik het idee..

Cappelstud, ik ben het dus niet eens dat mensen die de pony elders geregistreerd hebben meer moeten betalen voor een NWPCS keuring. Maar ik reageerde meer omdat je vele malen het 'buitenlands' zijn aanhaalt, terwijl dat er los van staat.
cappelstud schreef:
Maar ik ben geen leugenaar wanneer ik u vertel dat een "buitenlands" lid van NWPCS een verhoogd inschrijvingsgeld moet betalen om deel te nemen aan hun keuringen. Ik heb daar zelfs een door hun geschreven brief van. Ik weet zeker dat u als nederlands fokker nooit een verhoogd tarief hebt moeten betalen om deel te nemen aan de Belgische shows.

En ja, ik ben wel lid van de WPCV, al betwijfel ik of ik dat blijf. Ik vind het niet zo'n toevoegende waarde. Maar ik heb zelf nooit deelgenomen aan een WPCV show.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:02

Dyonne schreef:
Peewij, daar ben ik het wel mee eens hoor.
Het is juist goed als er meer pony's op de keuringen komen.
Maar dit is niet alleen een kwestie van de kosten heb ik het idee..

Ik denk juist wel dat het met de kosten te maken heeft. Ik zie op de "Engelse" shows veel pony's die je op de keuringen nooit ziet. Deze zijn dan meestal ergens anders als bij het NWPCS geregistreerd. Daarnaast kiezen toch veel mensen ivm de kosten voor registratie bij bijvoorbeeld het WPCV. Als vanwege de kosten keuzes maakt voor de registratie dan ga je laterop geen extra geld uitgeven voor keuringsdeelname!

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:15

De reden waarom veel mensen bij de WPCV registreren zijn niet alleen de kosten, maar ook de vrijheid van keuzes die de WPCV je laat (vooral de nieuwe groep en het nieuwe Bestuur van de WPCV). Voor die vrijheid hebben trouwens de stichters van de WPCV gevochten. De WPCV respecteert haar fokkers, betuttelt ze niet en behandelt ze zorgzaam. Je mag niet vergeten dat je als fokker met een aantal pony's vaak een serieuse investering doet en vooral met de dekhengsten moet je fokrichting voor een bepaalde periode kunnen uitstippelen(ook al moet je soms bijsturen). Als je met een "engelse" hengst volgens het principe van de WPCS kunt fokken is er geen vuiltje aan de lucht. Maar als je je dure hengst voorbrengt op de keuring van de NWPCS en hij wordt afgekeurd, dan is dat wel een domper. Je kunt dan wel in het basisboek werken maar het wordt door sommigen mensen als "mineur" bekeken. Als je daarbij veel van je tijd in dat probleem moet spenderen gaat er veel verloren voor de eigenlijke fokkerij.
Het NWPCS heeft zeker zijn verdiensten en ik ben ook lid bij hen, maar ik voel me meer welkom bij de WPCV

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:47

PeeWij: ik denk eigenlijk dat kosten niet het grootste obstakel is, als je naar een keuring wilt ga je naar een keuring en denk dat meeste mensen die ook naar de shows gaan niet gaan afwegen niet te gaan omdat het iets duurder is, er komt in mijn ogen ook principe bij kijken van de fokkers die ook de shows lopen.

cappelstud: dat vind ik ook ja , als je veel geld in een hengst stopt en hij word heel simpel aan de kant gezet in ermelo is dat geen goede reclame, en dat risico is te groot, dat is ook 1 van de redene dat ik onze hengst daar zeker niet ga brengen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:07

In ieder geval was het niet zo erg als dat ik dacht te lezen. Voor mij is het redelijk logisch dat een pony die meedoet aan een stamboekkeuring eerst ingeschreven worden bij desbetreffend stamboek, voor de keuring. Anders dan worden ponies uit een ander stamboek namelijk behoorlijk bevoordeeld jegens de ponies uit het eigen stamboek.

Namelijk, als ik een veulen wil registreren bij het stamboek zijn daar ook kosten aan verbonden. Dan lijkt me het heel vreemd dat een inschrijving van een volwassen pony (uit een ander stamboek) opeens 0 Euro kost. Daar is ook een beetje het verschil tussen een stamboekkeuring en een "gewone" wedstrijd. De stamboekkeuring wordt gezien als een deel van het selektieproces en is dus minder vrijblijvend dan zoiets als de Royal Welsh. Voor de Royal Welsh hoeft volgens mij bijvoorbeeld geen enkel dier een veterinaire keuring te doorstaan of zelfs gemeten te worden voor het betreden van de keuringsbaan. Het stamboek organiseert ook keuringen zoals de "engelse" keuring in Zeeland. Ik weet niet of daar de inschrijfgelden ook hoger liggen voor ponies uit andere stamboeken. Maar daar gelden dan ook Engelse regels en u zult nooit iets van de uitslagen op het stamboekpapier van uw pony zien verschijnen.

Verder weet ik ook niet wat de definitie van wedstrijd is volgens de Europese Unie. Deelnemen aan een wedstrijd zou iets anders kunnen zijn dan deelname aan het selectieproces. Over de hoogte van de prijs is iets anders. Ook weet ik niet of dezelfde kosten ieder jaar gerekend worden, of slechts éénmalig (dwz, als dezelfde pony in 2009 en 2010 komt, moet dan twee keer betaald worden of slechts één keer).

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:01

Joostvan gestel, vind u het dan normaal dat wanneer ik lidgeld betaal zoals u maar dat ik als ik met een geregistreerde pony (Belgisch, Engels of WPCV) waarvoor ik ook kosten heb betaald, een verhoogd inschrijfgeld moet betalen ter waarde van een verschil van bev 11,50 euro voor een "normale" inschrijving en een verhoging met 20 euro voor een (volgens u) "buitenlander", dat is in totaal 31,50 euro per pony en dat (voor dezelfde pony) elke keuring ?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:10

cappelstud: het hangt er inderdaad vanaf hoe je de zaak bekijkt. maar toch geloof ik dat de andere stamboeken erg vreemd zouden opkijken als er ineens notities van het NWPCS op hun stamboekpapieren zouden verschijnen over ster, keur, preferentschap en dergelijke. om dan over primeringen nog maar niet te praten en over het feit of de pony al dan niet veterinair goedgekeurd is. Ik denk dat de andere stamboeken daar niet van gediend zouden zijn (het stamboekpapier is altijd eigendom van de stamboeken, niet van de ponyeigenaar). Dus wordt het NWPCS geacht daarvoor een eigen registratie op neer te houden. Anders zijn de gegevens nooit meer opvraagbaar bij het andere stamboek en zijn daarmee de gegevens voor de selektie kwijt. Dan zou er dus eerst een overeenstemming moeten zijn tussen de stamboeken hoe onderlinge resultaten vastgelegd moeten worden en opgevraagd kunnen worden.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:47

Waarom denk je dat het WPCS eerst een onderzoek doet vooraleer pony's te aanvaarden van dochterstamboeken ?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:17

Als het je niet te doen is om de premiekeuring en de bijbehorende predikaten, dan zijn de diverse "engelse"shows een prima alternatief. Want op een keuring van de NWPCS mag je maar 1x per jaar meedoen en dan nog de CK en dan heb je het wel gehad.
Wil je graag de competitie aangaan, dan kun je op shows van de WPCv al 3x meedoen, dan is er de show in Almkerk, de Dragonshow, Zeeuwse dag van het paard, de keuring van de vriendenkring, fokdag in Lierop, en een aantal shows net over de grens in Belgie. Volgens mij zijn daar de inschrijfgelden lager.
Alhoewel wij in de beginjaren, voor we lid waren van de WPCV toch wel meer betaalden dan leden. Een rekensommetje leerde ons toen dat door met 3 ponies deel te nemen we het lidmaatschap er al weer uit hadden, tja.
Overigens al die nederlandse fokkers die in Engeland meedoen op shows, moeten wel bergen geld kwijt zijn, en die hoor je nergens over.