[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:17

marjolein88 schreef:
elfje72 schreef:
Marjolein, hebben jullie nog merrieveulens te koop?
Nee helaas niet meer. Ik kan wel even navraag doen bij klanten van ons of hun nog goede merrieveulens te koop hebben

Jammer.
Als je wil vragen, graag!
Liefst geen heel vroeg merrieveulen, die van mij nu 7 weken oud.

lailapri

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:27

Ik heb wel merrie veulen met du bois bloed en vanuit oma goed nf bloed (zoon van oma fei pony, mijn eigen merrie super springer, andere zoon is net vijf en loopt eventing in Italië, laatste merrieveulen is naar Polen voor sport en fok, en meer goede nakomelingen). Er zit don Cremello achter van moeders kant en vaders kant van het veulen en ze is gewoon braaf geboren. Lief en zacht van karakter.
Afbeelding
Afbeelding

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:29

Hallo allemaal,
Sorry dat ik zo kom binnen vallen maar heb even een vraagje..
Van het weekeind gaan wij voor het eerst met onze merrie en veulen naar de keuring in Tolbert, nu heb ik van het stamboek maar weinig info mogen ontvangen dus kom ik even bij jullie binnen vallen.
Weten jullie of er al een programma is en wanneer de rubriek voor de merrieveulens welsh partbred na 30april geboren zal beginnen? En watde toileteereisen zijn en de toileteer eisen voor de merrie. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Groetjes...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:54

Hele vraagprogramma staat normaal in een van de welsh magazine. Deze week verschijnt normaal het programmaboekje nog op de facebookpagina van afdeling Noord. Daar zal ook wel info instaan. Tijden staan er vaak niet bij, alleen van de stamboekopname. Vaak is het een kwestie van de ringen in de gaten houden, kijken hoe de rubriekindeling is en dan 3 min per pony tellen ongeveer.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:14

http://www.nwpcs.nl/keuringen/regionale-keuringen
Onderaan deze pagina kun je het vraagprogramma vinden voor wat betreft de toiletteer eisen voor merrie en veulen. (In ieder geval geen vlecht in de staart bij je merrie).
Het zal even afhangen van je ringindeling, maar veulens starten vaak al vroeg in de ochtend. Om 09.00 uur dan de bijv. hengstveulens voor 30 april, dan 30 april. Dan merrieveulens voor 30 april, na 30 april etc. Maar met de NWR/WPBR durf ik je dat niet exact te zeggen of dat ook zo gaat. Zal afhangen van de indeling van de rubrieken.

Zoals Cemlys al zegt werken ze niet met tijden. Het handigste is als je iemand hebt die af en toe even naar de ring op en neer loopt of dat je kunt bellen waar ze ongeveer zijn. Succes!

Edit:
Je kunt eventueel het boekje van Heteren bekijken voor meer informatie:
http://www.nwpcs.nl/130-uncategorised/2 ... -rkheteren

11. Voor het toilet gelden de volgende regels: Invlechten: Sectie A,B,C en D
invlechten van manen en/of staart niet toegestaan Sectie NWR en WPBR:
invlechten van manen en staart toegestaan.
Voor merries van vier jaar en ouder is normaal beslag toegestaan, behalve bij
stamboekinschrijving. Bij stamboekinschrijving is dit alleen toegestaan indien
de pony vier jaar of ouder is en in het bezit is van een geldige startkaart en
pony’s vanaf 3 jaar van de secties C, D, NWR en WPBR. Het is verboden de
staartdracht der pony’s kunstmatig te verhogen op straffe van uitsluiting.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:27

Boekje voor Tolbert staat ondertussen online op FB

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:47

Boekje staat er idd net op. Valt weer mee, pas rond 11u stamboekopname en pas na de pauze rubriek. Hoef niet eens heel vroeg mn bed uit, wel een rubriek van 9, al blij dat ik niet hoef te lopen :')

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:02

Ik moet rond 10u voor stamboekopname en pas aan het eind van alle groepen NWR. En om 13.15 moeten we dan nog voor de Welsh Cup.

Die 3 minuten rekenen per pony, is dat dan incl opstellen en uitreiken van de premies aan het eind van elke rubriek?

Van de week nog even geoefend aan de hand. Hoop dat ze daar op het terrein meer onder de indruk is van alles, want ze showt niet zo als ze kan aan de hand. Heb je met een 20-jarige hé.. Het is zeker geen dooie ofzo, maar ze is gewoon niet snel meer onder de indruk van iets :+ Maar goed, ik ga gewoon voor mijn eigen ervaring heen en we zien wel :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:14

Altijd afwachten hoe ze reageren, ik heb er die dan juist van zichzelf gaan showen maar ook een die thuis mooi kan showen en daar als een ouwe sok met de kop aan de grond rond sloft.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:26

Cemlys schreef:
Altijd afwachten hoe ze reageren, ik heb er die dan juist van zichzelf gaan showen maar ook een die thuis mooi kan showen en daar als een ouwe sok met de kop aan de grond rond sloft.

Dat bedoel ik idd :)

Ze is ondertussen wel wat gewend op wedstrijd terrein en is eigenlijk nooit meer onder de indruk. Ze komt altijd super relaxt van de trailer af. Met wedstrijden fijn, want ik kan gelijk mijn ding doen. Maar met keuring zou het leuk zijn als ze wat showt :)
Laatst bijgewerkt door Naath86 op 03-08-16 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:27

Edit: Dubbel post

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:13

lailapri schreef:
OW dat scheelt idd een maand, maar ook vijf maanden vind ik te vroeg. In advies brief staat ook minimaal zes maanden, die lijst waarin ook scheren van veulens wordt afgeraden. Dat is natuurlijk allemaal miet voor niets....

Sja.. Iedereen heeft zijn eigen ding. Als ik naar de keuring ga wordt zowel de merrie (oren en benen en snorharen) en het veulen (als ie lelijk in vacht zit helemaal) geschoren. Ik wil netjes aan komen op de keuring, ze gaan er niet dood van.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:28

Ik heb twee keer een veulen geschoren omdat ze gewoon met dikke vacht bij 35gr staan te puffen. Knappen ze flink van op. Die ene moest toen ook naar de keuring, was de enige die al netjes verhaard was (van bruin naar schimmel).
Snorharen doe ik nooit. Ook niet voor de keuring eigenlijk, kaak scheer ik wel, wegbranden ben ik niet helemaal goed in :')

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:42

Oren worden geschoren, binnenkant van de oren niet, alleen wat echt uitsteekt. Kaak scheer ik wel en de tastharen blijven zitten of ze moeten zo allemachtig lang zijn dat ik er een klein stukje afknip maar eigenlijk nooit gebeurt.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:55

Chantalll schreef:
Boekje voor Tolbert staat ondertussen online op FB

Heb je misschien een link naar waar dat staat want ik kan de fb pagina afdeling noord nergens vinden en we zijn pas sinds 2weken geleden ingeschreven in het stamboek en gaat allemaal een klein beetje heel stroef zeg maar... Dus voor mij alles nieuw maar zou het wel fijn vinden als ik ongeveer weet wanneer ik met mijn veulentje daar aanwezig moet zijn. Zie het niet zitten om haar om 8uur daar te hebben en tegen 2uur pas de ring in te hoeven... Dat zou beetje oneerlijk zijn voor haar vind ik... Ze staat ingeschreven bij het Welsh partbred..

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:00

gevonden nu nog hopen dat mijn computer het wil uploaden dank jullie wel!
Allemaal heel veel succes op de keuring!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:42

KellyDV schreef:
lailapri schreef:
OW dat scheelt idd een maand, maar ook vijf maanden vind ik te vroeg. In advies brief staat ook minimaal zes maanden, die lijst waarin ook scheren van veulens wordt afgeraden. Dat is natuurlijk allemaal miet voor niets....

Sja.. Iedereen heeft zijn eigen ding. Als ik naar de keuring ga wordt zowel de merrie (oren en benen en snorharen) en het veulen (als ie lelijk in vacht zit helemaal) geschoren. Ik wil netjes aan komen op de keuring, ze gaan er niet dood van.

Dan is nrps zijn tijd vooruit in vergelijking tot het Welsh. Daar krijg je gewoon veel sneller een lagere premie als je een geschoren veulen hebt. Sterker nog, ons lelijk in de vacht veulen met sokken, oorhaar en tastharen kreeg gewoon een eerste premie.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:30

Ja ach bij een echt goed veulen zou een jury wel Door het haar heen moeten kijken vind ik. (Al vind ik zelf een glad veulen oook mooier )
Maar toch kreeg ik dit jaar op de keuring een opmerking van de jury dat wanneer hij geschoren zou zijn,zijn exterieur beter tot z'n recht zou komen. Dus ja dan wordt het wel verleidelijk om dat te gaan doen

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:44

Niks van aan trekken Marjolein88 ... ze zien er goed uit ! Iedereen afzeiken omdat de 1 het anders doet als iemand is zeer makkelijk. Lekker doen wat je jezelf goeddunkt. Wij zijn NWPCS en WPCV geen NRPS. dan moet je in een ander topic wezen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:48

Bij het nrps? Lekker tegenstrijdig dan. In hun boekje staat advies het niet te doen. Als mijn pad weer foto's wil plaatsen zal ik stukje plaatsen voor de geïnteresseerde

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:48

Kappiegirl, zeer veel succes zaterdag ! Spannend!

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:52

Nee dank je Lailapri, ben wel aardig klaar met je.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 19:57

Ik zag iets voorbij komen over de keuring van de vriendenkring, is dit leuk om heen te gaan voor een onervaren welsh-keuring ganger? Ik heb sinds kort een hele leuke (vind ik ;)) palomino merrie van Ysselvliedts Special Edition. Kleine merrie en mooi in conditie. Maar ben bang dat ze voor een keuring te slank zal zijn. Nu vind ik het zonde om haar vet te gaan mesten, maar heeft het dan zin om voor de ervaring heen te gaan? Ook voor de dame zelf, ze is soms wat spooky. Maar heb ook geen zin om afgebrand te worden omdat mn pony te chique is ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:00

Vriendenkring vind ik altijd een van de leukste keuringen van het jaar. Kijk anders even wat de jury zelf aan pony s heeft. Dit naar heb ik zelf weinig staan wat deze jury past dus heel erg in twijfel of ik wel moet gaan.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:07

Proberen kun je altijd RTM, dat is het leuke aan Shows ... ! altijd doen. idd zoals Cemlys zegt ff kijken wat er jureert.