[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:20

Valt weinig aan te doen regtur. Je kan hertshoorn olie in de staarten smeren, dat smaakt erg vies. Geeft wel vieze vlekken, dus je kan een bruine staart krijgen.

Uryanne: ik vind het een erg hoogbenig veulen, met lange pijpen. Ze heeft weinig bot, maar ze is ook volop in de groei. Ik kan haar hoofdje niet goed zien, maar dat lijkt mooi. Ze heeft ruim voldoende lengte in de bovenlijn en een mooie croup.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:21

Het is ook geen kleurfokken wat ik heb gedaan. Het is alleen 1 van de punten die mij aanspreekt.
Ben fan van wat stekelharig/ roan en dat is iig gelukt.
Verder heeft dit veulen meer bot dan haar zusjes/ broertje.
Beweging hoef ik me niet zo'n zorgen om te maken. Dat zit bij alle wel goed.

Probleem met staart eten; vliegenmiddel met hertshoorn olie. Wat de buren doen (raad ik je niet aan, maar het helpt wel); diesel in de bloemenspuit.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:55

schitterend veulen van blackdevils!!

regtur,aan staartenvreten kun je niet veel doen....is niet zozeer een gebrek aan voedingstoffen maar denk gewoon verveling ofzo?
geen idee eigenlijk maar het is vooral erg vervelend.

hier voor zover nog niet extreem problemen mee gehad.

gisteren hebben we pepper gewassen en meteen op de foto gezet aangezien die geen minuut schoon kan blijven.
ze word toch elk jaar een beetje mooier...

Afbeelding

Afbeelding

alleen wel jammer van het lompe halster....

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:02

uryanne schreef:
Het is ook geen kleurfokken wat ik heb gedaan. Het is alleen 1 van de punten die mij aanspreekt.
Ben fan van wat stekelharig/ roan en dat is iig gelukt.
Verder heeft dit veulen meer bot dan haar zusjes/ broertje.
Beweging hoef ik me niet zo'n zorgen om te maken. Dat zit bij alle wel goed.
Is je veulen stekelharig dan? Kun je op de foto niet echt zien. De merrie lijkt wel wat stippelig.
Fawn kan idd erg goed bewegen, je merrie ken ik natuurlijk niet.

Probleem met staart eten; vliegenmiddel met hertshoorn olie. Wat de buren doen (raad ik je niet aan, maar het helpt wel); diesel in de bloemenspuit.

Hertshoornolie stinkt heel erg he?
Ik heb ook wel zo"n spray, cribbite geloof ik. Maar eigenlijk zou ik iets preventiefs willen hebben. Want vorig jaar zijn we ons echt rot geschrokken.
Diesel plakt natuurlijk wel en blijft wat langer houdbaar in de regen?Is het vanaf een bepaalde leeftijd dat veulens dat doen? En gaat het vanzelf weer over? Ik merk bijv wel dat jonge ponies overal op zitten te knagen, bij oudere zie je dat haast niet meer.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:06

ik heb tot nu toe meegemaakt dat het uiteindelijk over gaat,maar wanneer je er nu iets heel smerigs op doet dan zijn ze er echt meteen klaar mee.

pepper heeft als jaarling eens aan winoa haar manen geknaagd,had toen een soort zalf gehaald wat ik in winoa haar manen kon smeren.
weet alleen niet meer hoe het heet maar mocht je het vinden zorg dan dat ze ook een volle bak water hebben staan want dat spul is echt net als hete pepers.
pepper heeft er 1 x van geproefd en rende als een gek naar de waterbak,daarna heeft ze het nooit meer gedaan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:15

inowa: Pepper wordt nu echt volwassen. Mooie volle merrie.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:00

Ja pepper word toch echt met de jaren mooier,had ik nooit gedacht haha

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:02

Hertshoornolie en veulens! kan een hele vervelende diaree tot gevolg hebben.

Gaat er van hier nog iemand naar de Fayre Oaks Sale?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:13

Is dat de merrie waar je die mooie veulens uit fokt, inowa?
Vind haar wat fijn in de benen en haar croupe mocht wat langer/ rechter. Naar mijn smaak uiteraard ;)

Ik heb niet de ervaring van diarree. Mijn hengstveulen deed het altijd eventjes wanneer ik de moeder bijvoerde. Kon hij er rustig bij gaan staan :D Enkele keren gewoon vliegenmiddel met hertshoornolie en het was klaar.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:38

Vijrdag worden mijn veulens gechipt. We kijken even hoe Rebel zich dan voelt, of we hem kunnen chippen. Vanavond komt er een osteopaat naar hem kijken. Ik hoop zo dat zij iets voor hem kan doen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:12

Dat is idd de moeder van de jaarling,gelukkig fokt ze haar minpunten niet door...daar ben ik erg blij mee

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:35

inowa schreef:
Dat is idd de moeder van de jaarling,gelukkig fokt ze haar minpunten niet door...daar ben ik erg blij mee

Is ze inderdaad dragend? Dit jaar kreeg ze geen veulen, toch? Simba heb ik gezien op de vriendenkring, een beste hengst!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:50

regtur schreef:
Ik denk dat dit veulen volkomen beantwoordt aan jouw fokdoel. Ze heeft veel uitstraling en zelfhouding. Hoe ga je daar in de toekomst mee verder? NWR hengst erop? Of terug naar de A?
Mijn fokdoel is eigenlijk nog zwart maar verder ben ik inderdaad dik tevreden. Hoe verder moet ik nog over denken. Ze is in de eerste plaats bedoeld voor de sport en hiervoor wil ik haar graag gebruiken.
Mocht ze ooit bij de hengst gaan dan zal dat waarschijnlijk geen A zijn. NWR of (Duitse) rijpony zijn wel mogelijkheden of een hele beste B.

Ik ben bang dat de merrie weer gust is. Met 18 dagen is ze drachtig gescand maar ze toont nu toch wel verdachte tekenen van hengstigheid. :(

inowa schreef:
De jaarling is inderdaad mooier in de hals en hoofd maar verder zou ik de moeder ook niet af willen schrijven.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:03

BlackDevils schreef:
Foto's zijn al weer twee weken oud maar toch wel de moeite:

Afbeelding

Afbeelding

Standfoto
Nog een draffoto
Volgzaam veulen. ;)

sorry BD , ben het even kwijt ...waar was dit er een van.
hele mooie pony , die wil ik over 3 jaar nog wel eens weer zien.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:06

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:15

Vraagje ook: waarom heb je gekozen voor Fawn? Wij hebben ook veel ponies (gehad) uit Rondeelslijnen, maar die worden niet veel meer gebruikt.[/quote]

Is bovenstaande niet een beetje het gevolg van het feit dat de rondeels fokkerij niet meer bestaat?
Wanneer er geen nieuwe aanwas is zal het nieuwe bloed het oude steeds meer naar achteren doen schuiven. Bij mijn weten hoef je je beslist niet te schamen wanneer je pony afstamt van een van de rondeels ponies. (met name pengwyn)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:41

uryanne schreef:
Vraagje ook: waarom heb je gekozen voor Fawn? Wij hebben ook veel ponies (gehad) uit Rondeelslijnen, maar die worden niet veel meer gebruikt.

Is bovenstaande niet een beetje het gevolg van het feit dat de rondeels fokkerij niet meer bestaat?
Wanneer er geen nieuwe aanwas is zal het nieuwe bloed het oude steeds meer naar achteren doen schuiven. Bij mijn weten hoef je je beslist niet te schamen wanneer je pony afstamt van een van de rondeels ponies. (met name pengwyn)[/quote]
Nee beslist niet. Maar heel veel ponies hebben nog wel Rondeels bloed in hun aderen. Het is misschien een beetje verdund, maar wel aanwezig.
Onze allereerste pony was een Rondeels Cerdin x Rondeels Camilla en nu nog hebben wij een aantal kleinkinderen van Rondeels Gardenia.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:44

Morgen worden hier de laatste veulens gechipt en de 2 hengsten. Tenminste ik geloof wel dat dat nog moet.
En dan zit het er voor dit jaar weer een beetje op. Misschien nog wat opgeven voor de veiling. Dat hebben we vorig jaar beloofd, maar weet nog niet welke.
Wie geeft er nog meer wat op??

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:54

voor de ene veiling een Springbourne gefokt roan merrieveulen en voor de andere een Springbourne schimmel merrie.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 02:39

Zo, net al de catalogussen gezien van de Fayre Oaks veiling en de Clwyd veiling. Was weer een leuk avondje in Wales.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:48

Cribox (blauw potje)heb je ook nog tegen staartbijten,dit moet je warm maken en dan in de staarten smeren ,wordt dan hard en ze blijven er dan ook vanaf.
Wil je het eruit hebben moet je wassen met warm water.
Vroeger was er nog zoiets als "Fidalgon" (weet niet of ik het goed schrijf of zeg)...misschien heb ik dat flesje nog wel op stal...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:37

Vivana: dat was finalgon, volgens mij was dat officieel een creme voor je spieren op te warmen, voor bijvoorbeeld rugklachten en zo. Was heel populair in de jaren 80

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:47

joostvangestel schreef:
Zo, net al de catalogussen gezien van de Fayre Oaks veiling en de Clwyd veiling. Was weer een leuk avondje in Wales.

Wij hebben de ponies al in levende lijve gezien :P
Een paar dan, heel mooi veulen van Elcon, ook een apart hengstveulen van de Weston, verder nog wat jonge ponies.

Finalgon? Nooit van gehoord, maar als dat werkt zou iets voor mijzelf zijn. Werkt het niet kan ik het altijd nog in de staarten van de ponies smeren.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:50

Regtur: werkt wel volgens mij, tik Finalgon maar in bij Google en ze hebben het in ieder geval nog in Duitsland.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:11