[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:13

zitake schreef:
Dat is idd pech hebben inowa, maar dat is ook de reden waarom ik nooit een hooinet ophang in de stal, of gelijk waar (behalve op trailer/vrachtwagen), als ik het doe is het zo'n gesloten zak met 1 gat. stukken veiliger. Hopen dat ze er snel weer bovenop komt

Waarom is dat veiliger? Daar kunnen ze toch ook inkomen? Zelf gebruik ik altijd hooinetten (met mazen van 3cm), daar past geen hoefje tussendoor.
Inowa, balen zeg dat dit gebeurd is. Hopelijk knapt ze snel op.

Mijn merrie komt uit twee importouders. En de vader van mijn veulen is een Engelse hengst. 8-)
Eerlijk gezegd kun je denk in de Cobs er niet van buiten af en toe met Engelse Cobs te fokken. Zoveel is er in Nederland niet, zeker niet op het gebied van hengsten.

joostvangestel

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:15

inowa: 9 generaties is best wel veel, maar dat is dan wel de Nederlands gefokte pony die het verst van Presca afstaat. Generatieinterval van 52/8 = 6,5 jaar. Wat dat betreft is meer dus ook goed mogelijk. Denk daarbij dat er ook ponies zijn met een generatieinterval van 10-15 jaar, dan zit je al in de prehistorie van de Welsh ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:33

Dyonne schreef:
zitake schreef:
Dat is idd pech hebben inowa, maar dat is ook de reden waarom ik nooit een hooinet ophang in de stal, of gelijk waar (behalve op trailer/vrachtwagen), als ik het doe is het zo'n gesloten zak met 1 gat. stukken veiliger. Hopen dat ze er snel weer bovenop komt

Waarom is dat veiliger? Daar kunnen ze toch ook inkomen? Zelf gebruik ik altijd hooinetten (met mazen van 3cm), daar past geen hoefje tussendoor.
Inowa, balen zeg dat dit gebeurd is. Hopelijk knapt ze snel op.

Mijn merrie komt uit twee importouders. En de vader van mijn veulen is een Engelse hengst. 8-)
Eerlijk gezegd kun je denk in de Cobs er niet van buiten af en toe met Engelse Cobs te fokken. Zoveel is er in Nederland niet, zeker niet op het gebied van hengsten.

Ongeveer 100 gaten minder om in vast te komen zitten en het gat is ruim, dus ze moeten al moeite doen om daarin vast te zitten (maar ok mijn pony's hebben nu ook geen trekpaardhoeven ;)), 3cm komen kleine pootjes nog in vast.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:38

regtur schreef:
zitake schreef:
Afbeelding
Marcel heeft weer goed zijn best gedaan met foto's maken zaterdag. Ik kan weer gaan bestellen

Zie, zoiets vind ik nou mooi. Maar bij hoeveel fokkers in Nederland vind je ze? Er zal best nog wel iets te verbeteren zijn op deze merrie, maar daar zijn dan de (import) hengsten weer voor.
Verder denk ik dat de top in de UK inderdaad veel breder is. Op de paar stoeterijen die wij afgelopen maand bezochten, kon je met gemak 2 handen vol uitzoeken die in Kootwijk bovenaan zouden staan.

Er is zeker te verbeteren, maar zo mag je er nog een stuk of 10 neerzetten, zeker met dit karakter. Hengstje van 1.5 heeft de zelfde grootvader als zij en al net zo'n makkelijk dier.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:39

Op zich is dit niet de juiste plaats voor die discussie. Maar bij 3cm mazen lijkt me sterk dat een hoef vast komt te zitten. Ik ken geen normale pony die zulke kleine voetjes heeft. Enige is met een tak van een ijzer.
Overigens is een hooizak bij mij niet werkzaam, gezien ik juist een slowfeedeffect wil en dat lukt met zo'n groot gat niet. En ik ben bij een hooizak altijd bang dat mijn pony erin vast blijft haken met zijn hoef, want die past daar wel makkelijk doorheen.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:40

Girlgamer schreef:
@Honeys: heb je al je A's te koop staan?

Op een enkeling na wel ja..

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:13

Oh hoe komt het honeys?

Ik gebruik nooit hooinetten en sowieso op stal al helemaal niet. Hier eten ze van de vloer, zo schoon is die :Y)

Ik denk dat zitake bedoeld dat het gat zo groot is dat het niet gesloten om het been zit en niet aan alle kanten kan snijden. Ze kunnen er wel in blijven hangen, maar kunnen er makkelijker uitkomen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:17

idd dat bedoelde ik ;)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:10

Ik heb het ook een keer gehad alleen stond ik erop te kijken. Onze schimmel a krijgt alles voor elkaar dusja. Ook op stal krijgen ze van de vloer en er blijft niks liggen.
Wel sterkte inowa

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:45

Hier buiten pony's dus tegen het wegwaaien en gezien het echte Welsh pony's zijn moeten ze wel wat geremd in voeropname anders zijn ze tonnetje rond. Dus daarom voer ik in grote netten met hele kleine mazen.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:03

Girlgamer schreef:
Oh hoe komt het honeys?

Het plezier van het fokken is er een beetje vanaf... Ik ben er de afgelopen jaren heel veel mee bezig geweesd en heb erg veel kennis opgedaan. Heb er veel energie en tijd in gestoken, maar het loont niet meer. Ik rijd ook fanatiek dressuur wedstrijden met m'n paard, en daar heb ik meer plezier in. Vandaar.. Voorlopig houd ik nog wel een goede mooie jonge eigen fok aan, mocht het toch weer gaan kriebelen. De Welsh blijft een bijzondere plek in m'n hart hebben, dus ik kan het niet helemaal laten gaan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:47

Ik had pas ook hooinetten in de boomgaard waar de hengsten liepen. Damon liet alles heel, maar Bink hing er gelijk in (al hing het net hoog genoeg). Bij hem gebruik ik het dus niet meer.
Hoe is het nu met Presca Inowa?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 00:22

dacht dat ik gisteren al had gereageerd maar niet dus; sterkte inowa met presca. hopelijk knapt ze snel op!
ik geef ze altijd op de grond hooi (of wanneer ze buiten staan in een kuip/bak) en mn jaarlingen hebben een hooiruif.

we hebben trouwens besloten om ook cobalt te koop te zetten, dus mocht iemand nog een kennis hebben die op zoek is naar een toekomstige men- of kinderpony. zie onderschrift.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:45

Je kunt haast geen ponies houden of er gaat weleens iets mis. Of je er nu 1 hebt of 20, en hoe veilig en risicoloos je denkt bezig te zijn. Er kan echt op de gekste en meest onverwachte momenten wat mis gaan. En soms kom je bij mensen in de wei of stal, die er echt een puinhoop van gemaakt hebben, met kapotte hekken, uitstekende punten of spijkers, restanten van plastic en wikkels, en daar lijkt alles goed te gaan.
Sterkte met Presca.
Wij hadden zelf laatst domme pech met Willie Wortel. Ik heb het 14 dagen lang 2x daags ingesmeerd met Propoliszalf en is mooi genezen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:51

Presca leek goed te gaan maar ze loopt nog steeds kreupel en wil amper draven,been is ook nog steeds dik dus nog even de veearts raadplegen denk ik

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:43

Ik zou het been sowieso goed koelen. Toch wat stappen eventueel om zwelling te minderen?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:52

De zwelling is toch wel iets geminderd.op advies staat presca gewoon dag en nacht buiten zodat ze zelf kan bepalen wat ze doet,net na het koelen draafde ze toch redelijk weg dus dat is een opluchting.maak me wel zorgen om de snijplekken vanwege het warme weer dit weekend,zou niet willen dat er vliegen in komen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:28

Even bij dierenarts dermielzalf ophalen, of vetramiel of mesitran, is allemaal hetzelfde, maar super voor beenwondes bij paarden. versnelt de wondheling, gaat jeuk tegen en zorgt ook voor 'mooie' genezing.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:42

ja maar het zijn niet echt wonden,het zijn echt gewoon plekken waar het net niet door de huid gesneden is maar het voelt wel aan alsof er korsten op zitten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:05

ja zullen wel een soort van brandwonden zijn, door de wrijving.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:14

denk ik ook en ik mag er ook niet aan zitten want dat doet gewoon pijn...misschien een verkoelend zalfje erop smeren?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:24

zou je hydrocortiderm kunnen gebruiken. dat verzacht brandwonden, jeuk,...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:56

Ik kan me voorstellen dat het flink branderig voelt, dat nylon is link spul. Bink had gelukkig niets, maar die heeft ook flinke sokken, dat scheelt wel.
Verder weinig nieuws hier. Rebel gaat nog steeds niet echt vooruit. Het blijft hetzelfde. Ik ben nu aan het kijken naar een fysio, misschien dat die nog wat kan betekenen.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:24

Gister een aantal foto's over de mail gekregen van het veulen van vorig jaar, heb hem vorig jaar oktober voor het laatst gezien.
Hij is nu 15 maanden oud

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:27

Leuk beestje! Wie is papa? Is hij heel donker vos of zwart? Of smokey?