Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Melanie5 schreef:Ik heb er 3 van de 4 gedekt dit jaar. 1 is niet gedekt omdat ik haar vanwege haar leeftijd een jaar rust gun.
Ik ben tot nu toe ook altijd mijn veulens kwijt geraakt, dat gaat meestal makkelijker dan oudere dieren.
Ik denk dat het overschot meer komt uit de richting van alle debielen die zonodig een veulen willen fokken bij een papierloze vuilnisbak merrie. Lekker de hengst van de buren erop, want dat is makkelijk, en hup weer een salami pony erbij. En dan te koop aan bieden voor een appel en een ei, waardoor wij als serieuze fokkers te horen krijgen dat we te duur zijn. Serieus fokken kost geld. Dat de prijzen wat minder zijn dan een paar jaar terug, ok, daar doe je weinig aan.
Ik weet dat veel mensen in Engeland ook elk jaar dekken, omdat de merries anders bevangen worden. Weet niet of dat echt zo is.
uryanne schreef:En toch wil ik even een discussie aanzwengelen. Er is natuurlijk niets mooier om in het voorjaar weer uit te kijken op de merries en hun (jonge) veulens. Maar wanneer je nu kijkt op bijvoorbeeld marktplaats worden er toch veel veulentjes aangeboden. Naar mijn idee te veel.
Ben ik nu gek of zijn er mensen die denken dat merries persé bij de hengst moeten?
Is het niet verschrikkelijk zonde en frustrerend dat je je veulens tegen dumpprijzen weg moet geven (een uitzondering daargelaten)?
Waarom niet even een pas op de plaats? Een merrie een jaar niet bij de hengst maar gebruiken onder het zadel of voor de wagen is toch ook prima? Of waarom het gehele bestand bij de hengst en niet alleen de merries die het ook waardt zijn om mee te fokken?
joostvangestel schreef:Oude wijsheid is dat als je drie merries dekt, er één leeg blijft, één een hengstveulen is en één een merrieveulen. Als je voor de merrieveulens fokt is de uitval dus al direct 2/3.
uryanne schreef:Ach, het is ook een discussie die voor alle rassen geldt. Ik vind het alleen zo zonde.
Dat is ook een beetje de reden dat ik me nu heb voorgenomen om met 1 of hoogstens 2 merries te fokken. Ook om te voorkomen dat ik moet verkopen.
Verder misschien een beetje een gevaarlijke vraag, maar zeker niet vervelend bedoeld;
Elke keer pony's uit Engeland halen. Is de kwaliteit van de Nederlandse dieren niet goed genoeg? Bloedverversing kan ik me weinig bij voorstellen. Er is toch genoeg voorhanden in Nederland?
Wanneer we na tientallen jaren fokken nog steeds uit het moederland moeten halen gaat er toch ergens iets mis in onze Nederlandse fokkerij?
uryanne schreef:Verder misschien een beetje een gevaarlijke vraag, maar zeker niet vervelend bedoeld;
Elke keer pony's uit Engeland halen. Is de kwaliteit van de Nederlandse dieren niet goed genoeg? Bloedverversing kan ik me weinig bij voorstellen. Er is toch genoeg voorhanden in Nederland?
Wanneer we na tientallen jaren fokken nog steeds uit het moederland moeten halen gaat er toch ergens iets mis in onze Nederlandse fokkerij?
uryanne schreef:Vraag blijft: hoe komt het dat na 40 jaar Welsh pony's importeren het nog steeds nodig is dat iedereen zegt dat in Engeland betere lopen. Wanneer zijn wij zover dat we geen massa's meer importeren?
Af- en toe een importeren begrijp ik. Maar tientallen per jaar, terwijl we nog steeds marktplaats nodig hebben om onze eigen ponies aan de man te brengen?
joostvangestel schreef:uryanne schreef:Vraag blijft: hoe komt het dat na 40 jaar Welsh pony's importeren het nog steeds nodig is dat iedereen zegt dat in Engeland betere lopen. Wanneer zijn wij zover dat we geen massa's meer importeren?
Af- en toe een importeren begrijp ik. Maar tientallen per jaar, terwijl we nog steeds marktplaats nodig hebben om onze eigen ponies aan de man te brengen?
uhum, na 52 jaar importeren
De verschillen zitten hem in de aantallen. 500 veulens per jaar of 10000 veulens per jaar is nou eenmaal een groot verschil. De top is een stuk breder in het moederland, maar het ondereind is ook oneindig groot.
en in de jaren 70 kwamen ponies niet met tientallen tegelijk binnen, maar met honderden tegelijk. Totaal onvergelijkbaar. Toch zijn we wel vooruit aan het gaan. In de jaren 70 waren er twee Nederlands gefokte kampioene sektie A: Graskuilen's Ansje en Rondeels Pwysi. In de jaren 80 waren er Molenweide's Eelene en Renkants Eveline, die een paar kampioenschappen binnenhaalden tussen voornamelijk imports.
Nu is een import als nationale kampioene al een uitzondering geworden. Ook dit jaar was er weer een Nederlands gefokte nationaal kampioene. Moeder al 20 jaar geleden geïmporteerd, vader ook al een hele tijd geleden. In Wales doen er ook Nederlandse fokproducten mee. Vechtzicht's Hywel heeft daarvan het meest klinkende succes behaald. Al een 4e generatie Nederlands gefokte pony, waarbij Bywiog Lord Ted al echt in de jaren 60 over de Noordzee heen kwam.
Zijn we er nou? Nee, nog lang niet. Je kan in het moederland zo een paar dozijn merries opladen die hier landskampioene zouden kunnen worden. Zou kunnen, maar neem dan maar een hele grote zak geld mee. Met een beetje geluk kan je wel een topper kopen voor een redelijke prijs, maar dan heb je hoogstwaarschijnlijk geluk gehad.
Een deel van de import wordt ook gedaan omdat ze in Wales nog goedkoper zijn dan hier. Door de lage importkosten raken mensen al gauw in de verleiding. Er zijn nog steeds mensen die denken dat een Welsh pony uit Wales oorspronkelijker is. Heel veel goede ponies zijn er al opgeruimd in dit land om plaats te maken voor imports.
En nogmaals, tientallen zijn geen massa's. Bert Klomp uit Ysselsteyn kocht ooit eens 150 Welsh ponies op één veiling. En die had hij ook in een handomdraai verkocht.
zitake schreef:
Marcel heeft weer goed zijn best gedaan met foto's maken zaterdag. Ik kan weer gaan bestellen