[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rienne

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:43

Gefeliciteerd regtur

En gelukkig gaat het beter met je pony T3mtati0n

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:43

Gefeliciteerd Regtur!

Temptation, gelukkig maar!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:32

Iedereen gefeliciteerd met de drachtige merries.

En toch wil ik even een discussie aanzwengelen. Er is natuurlijk niets mooier om in het voorjaar weer uit te kijken op de merries en hun (jonge) veulens. Maar wanneer je nu kijkt op bijvoorbeeld marktplaats worden er toch veel veulentjes aangeboden. Naar mijn idee te veel.
Ben ik nu gek of zijn er mensen die denken dat merries persé bij de hengst moeten?

Is het niet verschrikkelijk zonde en frustrerend dat je je veulens tegen dumpprijzen weg moet geven (een uitzondering daargelaten)?

Waarom niet even een pas op de plaats? Een merrie een jaar niet bij de hengst maar gebruiken onder het zadel of voor de wagen is toch ook prima? Of waarom het gehele bestand bij de hengst en niet alleen de merries die het ook waardt zijn om mee te fokken?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:37

Hier wordt er dit jaar niets gedekt, mede door tijdtekort, feit dat ik het veulen van dit jaar wil aanhouden, straks dit voorjaar ook met de hengst aan de slag wil, en beide merries onder het zadel wil en eentje voor de kar wil beleren. 3jarige had ik mss liever gedekt gehad, ivm dat ze dan toch minder snel dik worden, volgend voorjaar gaan ze wel weer bij de hengst, maar enkel als ik het of zeker kwijt kan of kan aanhouden komt er een veulen bij.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:58

Hier ook geen veulen. Mijn eigen merrie omdat ik geen geschikte hengst voor haar weet die me voldoende aanstaat om een veulen te fokken. Dus dan fok ik liever niet.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:56

Hier is alles gedekt en met het oog op merries die evt leeg blijven krijg je toch nooit uit alle merries een veulen. Eigenlijk hebben wij nooit problemen onze veulens kwijt te raken. Dit jaar hebben we maar 2 merrieveulens en die willen we aanhouden, maar we hebben ze al meerdere keren kunnen verkopen. De hengstveulens zijn in de meerderheid, maar ook daarover zijn we niet ontevreden. Heel veel van onze veulens komen in de(aangespannen) sport terecht. Als wij merries leeg zouden laten om reden dat we de veulens niet kwijt zouden kunnen, zou ik liever minder merries houden.Maar gelukkig kennen wij dat probleem (nog) niet. Maar dat zal voor iedereen verschillend zijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:42

Ik heb er 3 van de 4 gedekt dit jaar. 1 is niet gedekt omdat ik haar vanwege haar leeftijd een jaar rust gun.
Ik ben tot nu toe ook altijd mijn veulens kwijt geraakt, dat gaat meestal makkelijker dan oudere dieren.
Ik denk dat het overschot meer komt uit de richting van alle debielen die zonodig een veulen willen fokken bij een papierloze vuilnisbak merrie. Lekker de hengst van de buren erop, want dat is makkelijk, en hup weer een salami pony erbij. En dan te koop aan bieden voor een appel en een ei, waardoor wij als serieuze fokkers te horen krijgen dat we te duur zijn. Serieus fokken kost geld. Dat de prijzen wat minder zijn dan een paar jaar terug, ok, daar doe je weinig aan.
Ik weet dat veel mensen in Engeland ook elk jaar dekken, omdat de merries anders bevangen worden. Weet niet of dat echt zo is.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:20

Oude wijsheid is dat als je drie merries dekt, er één leeg blijft, één een hengstveulen is en één een merrieveulen. Als je voor de merrieveulens fokt is de uitval dus al direct 2/3.

Overigens is dat wel wat overdreven, met huidige middelen hoeft niet 1/3 van de merries gust te blijven. Ter vergelijking: in 20 seizoenen heeft onze merrie 18 gezonde veulens gehad. Dat is dus maar een uitval van 10%. Ik ken er veel die minder gelukkig geweest zijn.

Overigens is het nu nog spannend, Taru is teruggekomen van de eerste hengstigheid waarin ze gedekt is. Daarna is ze niet hengstig meer gezien, hoewel ze wel bij een hengst heeft gelopen. Aangezien ze de enige is die gedekt werd dit jaar op Sumrin, komen er dus volgend jaar misschien geen veulens op Sumrin. In 2012 gaan we Taru verder niet meer dekken, ze mag met pensioen. Als iemand nog de perfekte leading rein pony wil hebben is dat misschien een idee ;)

In 2012 hebben we zat keus uit drie driejarigen om te laten dekken.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:16

Melanie5 schreef:
Ik heb er 3 van de 4 gedekt dit jaar. 1 is niet gedekt omdat ik haar vanwege haar leeftijd een jaar rust gun.
Ik ben tot nu toe ook altijd mijn veulens kwijt geraakt, dat gaat meestal makkelijker dan oudere dieren.
Ik denk dat het overschot meer komt uit de richting van alle debielen die zonodig een veulen willen fokken bij een papierloze vuilnisbak merrie. Lekker de hengst van de buren erop, want dat is makkelijk, en hup weer een salami pony erbij. En dan te koop aan bieden voor een appel en een ei, waardoor wij als serieuze fokkers te horen krijgen dat we te duur zijn. Serieus fokken kost geld. Dat de prijzen wat minder zijn dan een paar jaar terug, ok, daar doe je weinig aan.
Ik weet dat veel mensen in Engeland ook elk jaar dekken, omdat de merries anders bevangen worden. Weet niet of dat echt zo is.

De reden dat de merries bevangen raken, hoor ik hier ook wel. Persoonlijk zou ik liever helemaal niet met dit soort merries fokken.
Ik weet ook niet of het overschot ontstaat door papierloze ponies, waar mee gefokt wordt. Uitval heb je altijd, en ook de serieuze fokker selekteert, maar misschien is zijn of haar slechtste veulen wel veel beter dan de gemiddelde kwaliteit die aangeboden wordt, bijv op MP. Prijzen voor hengstveulens zijn al 15 jaar slecht ( de tijd dat wij fokken), maar kom je op een grote paardenmarkt dan moet je nog zoeken wil je een leuke welsh tegenkomen.
Als je bedenkt hoeveel welshponies er zijn alleen in Nederland, ( gerekend naar het ledental van NWPCS en WPCV), dan vind ik het aanbod van veulens helemaal niet groot.
Wijzelf hebben er bijv. nog 3 te koop van de 10.
En dan komt er iemand die op zoek is naar 2 bruine en ik zou niet eens zo weten wie er nog 2 heeft....

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:33

uryanne schreef:
En toch wil ik even een discussie aanzwengelen. Er is natuurlijk niets mooier om in het voorjaar weer uit te kijken op de merries en hun (jonge) veulens. Maar wanneer je nu kijkt op bijvoorbeeld marktplaats worden er toch veel veulentjes aangeboden. Naar mijn idee te veel.
Ben ik nu gek of zijn er mensen die denken dat merries persé bij de hengst moeten?

Is het niet verschrikkelijk zonde en frustrerend dat je je veulens tegen dumpprijzen weg moet geven (een uitzondering daargelaten)?

Waarom niet even een pas op de plaats? Een merrie een jaar niet bij de hengst maar gebruiken onder het zadel of voor de wagen is toch ook prima? Of waarom het gehele bestand bij de hengst en niet alleen de merries die het ook waardt zijn om mee te fokken?

Je bent gek ;) ... Nee hoor, ik ben het met bijna alles eens wat hierboven vertelt word door de mensen in deze topic, en denk ook niet dat het een kwestie van moeten is. Bij mij is alles leeg dit jaar, door leeftijd en ik heb het grotendeel nu te koop staan. Er worden idd een hoop pony's aangeboden, maar veel kwaliteit zie ik er niet tussen staan. Op het aanbod van sommige fokkers na dan, maar ook die zullen niet snel hun toppertjes aanbieden. Mijn pony's staan dus ook te koop, maar ze gaan niet voor een habbekrats weg. Dan laat ik ze nog liever even staan... Ik weet wel dat dat ook wel weer wat kost, maar het is gewoon gevoelsmatig.. Beetje moeilijk uit te leggen, maar ze staan mij niet in de weg. Dan gaat er bij mij zowieso 1 voor de kar denk ik.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:15

Ach, het is ook een discussie die voor alle rassen geldt. Ik vind het alleen zo zonde.
Dat is ook een beetje de reden dat ik me nu heb voorgenomen om met 1 of hoogstens 2 merries te fokken. Ook om te voorkomen dat ik moet verkopen.

Verder misschien een beetje een gevaarlijke vraag, maar zeker niet vervelend bedoeld;
Elke keer pony's uit Engeland halen. Is de kwaliteit van de Nederlandse dieren niet goed genoeg? Bloedverversing kan ik me weinig bij voorstellen. Er is toch genoeg voorhanden in Nederland?
Wanneer we na tientallen jaren fokken nog steeds uit het moederland moeten halen gaat er toch ergens iets mis in onze Nederlandse fokkerij?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:29

joostvangestel schreef:
Oude wijsheid is dat als je drie merries dekt, er één leeg blijft, één een hengstveulen is en één een merrieveulen. Als je voor de merrieveulens fokt is de uitval dus al direct 2/3.

We zullen zien wat onze 3 merrie's volgend jaar brengen :D Hoop niet op die oude wijsheid, maar het is toch al bepaald dus is het gewoon afwachten. Ze zijn op het moment in ieder geval niet leeg want dankzij de huidige techniek hebben we 3 hartjes zien kloppen. Maar wat er daarna gebeurd heb je toch niet in de hand.

@Honeys: heb je al je A's te koop staan?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:39

uryanne schreef:
Ach, het is ook een discussie die voor alle rassen geldt. Ik vind het alleen zo zonde.
Dat is ook een beetje de reden dat ik me nu heb voorgenomen om met 1 of hoogstens 2 merries te fokken. Ook om te voorkomen dat ik moet verkopen.

Verder misschien een beetje een gevaarlijke vraag, maar zeker niet vervelend bedoeld;
Elke keer pony's uit Engeland halen. Is de kwaliteit van de Nederlandse dieren niet goed genoeg? Bloedverversing kan ik me weinig bij voorstellen. Er is toch genoeg voorhanden in Nederland?
Wanneer we na tientallen jaren fokken nog steeds uit het moederland moeten halen gaat er toch ergens iets mis in onze Nederlandse fokkerij?

Het bloed en type waar ik van hou is er niet te veel in NL, en kan er voor mij ook niet genoeg zijn. Heb zelf nog geen pony in Engeland gekocht, maar dat zal vast nog eens gaan gebeuren (indirect eigenlijk wel, dat telt ook wel een beetje).

Ik fok niet alleen op papier, maar wil wel proberen dat dat ook bij elkaar past. Je kijkt dus naar je pony's (plussen en minnen) daar zoek je hengst bij. Maar je wil ook een beetje bloedverwantschap, dus daar moet de eventueel potentiele vader ook bij passen. Dan blijven er niet veel meer over voor onze merrie's.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:57

uryanne schreef:

Ik vind de kwaliteit in Engeland over het algemeen beter dan hier ja. Ook qua bloed verversing is het interessant. In Nederland is de bloedspreiding toch kleiner, zeker als je alleen met stamboek hengsten dekt.
Het KWPN keurt ook nog steeds Duitse hengsten goed, dat is toch hetzelfde?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:28

Idem als girlgamer, ik zie daar altijd leukere staan op de een of andere manier. Mijn hengst heb ik daar gekocht omdat ik toen op dat moment hier niet vond wat ik zocht en daar toevallig wel en ook nog eens toevallig de bloedlijnen die ik zelf een beetje heb. maar die ik heb niet echt voor de fok, meer voor de sport. dus dat is weer wat anders.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:42

Als ik Dylan zie van Melanie ben ik direct eens dat in Engeland mooiere pony's lopen.
Vraag blijft: hoe komt het dat na 40 jaar Welsh pony's importeren het nog steeds nodig is dat iedereen zegt dat in Engeland betere lopen. Wanneer zijn wij zover dat we geen massa's meer importeren?
Af- en toe een importeren begrijp ik. Maar tientallen per jaar, terwijl we nog steeds marktplaats nodig hebben om onze eigen ponies aan de man te brengen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:55

Afbeelding
Marcel heeft weer goed zijn best gedaan met foto's maken zaterdag. Ik kan weer gaan bestellen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:41

uryanne schreef:
Vraag blijft: hoe komt het dat na 40 jaar Welsh pony's importeren het nog steeds nodig is dat iedereen zegt dat in Engeland betere lopen. Wanneer zijn wij zover dat we geen massa's meer importeren?
Af- en toe een importeren begrijp ik. Maar tientallen per jaar, terwijl we nog steeds marktplaats nodig hebben om onze eigen ponies aan de man te brengen?

uhum, na 52 jaar importeren ;)

De verschillen zitten hem in de aantallen. 500 veulens per jaar of 10000 veulens per jaar is nou eenmaal een groot verschil. De top is een stuk breder in het moederland, maar het ondereind is ook oneindig groot.

en in de jaren 70 kwamen ponies niet met tientallen tegelijk binnen, maar met honderden tegelijk. Totaal onvergelijkbaar. Toch zijn we wel vooruit aan het gaan. In de jaren 70 waren er twee Nederlands gefokte kampioene sektie A: Graskuilen's Ansje en Rondeels Pwysi. In de jaren 80 waren er Molenweide's Eelene en Renkants Eveline, die een paar kampioenschappen binnenhaalden tussen voornamelijk imports.

Nu is een import als nationale kampioene al een uitzondering geworden. Ook dit jaar was er weer een Nederlands gefokte nationaal kampioene. Moeder al 20 jaar geleden geïmporteerd, vader ook al een hele tijd geleden. In Wales doen er ook Nederlandse fokproducten mee. Vechtzicht's Hywel heeft daarvan het meest klinkende succes behaald. Al een 4e generatie Nederlands gefokte pony, waarbij Bywiog Lord Ted al echt in de jaren 60 over de Noordzee heen kwam.

Zijn we er nou? Nee, nog lang niet. Je kan in het moederland zo een paar dozijn merries opladen die hier landskampioene zouden kunnen worden. Zou kunnen, maar neem dan maar een hele grote zak geld mee. Met een beetje geluk kan je wel een topper kopen voor een redelijke prijs, maar dan heb je hoogstwaarschijnlijk geluk gehad.

Een deel van de import wordt ook gedaan omdat ze in Wales nog goedkoper zijn dan hier. Door de lage importkosten raken mensen al gauw in de verleiding. Er zijn nog steeds mensen die denken dat een Welsh pony uit Wales oorspronkelijker is. Heel veel goede ponies zijn er al opgeruimd in dit land om plaats te maken voor imports.

En nogmaals, tientallen zijn geen massa's. Bert Klomp uit Ysselsteyn kocht ooit eens 150 Welsh ponies op één veiling. En die had hij ook in een handomdraai verkocht.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:44

Hier helaas wat pech met presca,ze heeft gisteren enkele uren met haar voet vastgezeten in het hooinet.toen het ontdekt werd zat het al dusdanig vast dat het net losgesneden moest worden. Nu staat presca met een dik been en kreupel.veearts toch maar laten komen en het blijkt echt op het randje te zijn.iets langer en het been was kapot geweest. Ze staat nu op pijnstillers en antibiotica en de komende dagen is het afwachten. Het kan erger woirden of verbeteren

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:47

Sterkte ermee, Inowa! Is altijd wel balen als er ongelukjes gebeuren. Hoeveel generaties Nederlands is Presca ook alweer gefokt?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:49

Dat is idd pech hebben inowa, maar dat is ook de reden waarom ik nooit een hooinet ophang in de stal, of gelijk waar (behalve op trailer/vrachtwagen), als ik het doe is het zo'n gesloten zak met 1 gat. stukken veiliger. Hopen dat ze er snel weer bovenop komt

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:57

Sterkte met je merrie Inowa! Het is volgens mij echt een jaar van ongelukken.

Jolin haar gat is compleet bedekt met korst, bult is haast weg, alleen achter haar kaak zit nog een hele verdikking. Je kan het indrukken, en is gedeeltelijk warm, doet haar ook geen zeer trouwens. Temperatuur is 37,6. Zit er aan te denken om weer te smeren met trekzalf, of is dit niet handig ivm misschien geen droes?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:05

@joost,presca is dus 9 generaties nederlands,is dat veel?
@zitake,hooinet is nu weg en komt er niet meer in

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:06

joostvangestel schreef:
uryanne schreef:

uhum, na 52 jaar importeren ;)

De verschillen zitten hem in de aantallen. 500 veulens per jaar of 10000 veulens per jaar is nou eenmaal een groot verschil. De top is een stuk breder in het moederland, maar het ondereind is ook oneindig groot.

en in de jaren 70 kwamen ponies niet met tientallen tegelijk binnen, maar met honderden tegelijk. Totaal onvergelijkbaar. Toch zijn we wel vooruit aan het gaan. In de jaren 70 waren er twee Nederlands gefokte kampioene sektie A: Graskuilen's Ansje en Rondeels Pwysi. In de jaren 80 waren er Molenweide's Eelene en Renkants Eveline, die een paar kampioenschappen binnenhaalden tussen voornamelijk imports.

Nu is een import als nationale kampioene al een uitzondering geworden. Ook dit jaar was er weer een Nederlands gefokte nationaal kampioene. Moeder al 20 jaar geleden geïmporteerd, vader ook al een hele tijd geleden. In Wales doen er ook Nederlandse fokproducten mee. Vechtzicht's Hywel heeft daarvan het meest klinkende succes behaald. Al een 4e generatie Nederlands gefokte pony, waarbij Bywiog Lord Ted al echt in de jaren 60 over de Noordzee heen kwam.

Zijn we er nou? Nee, nog lang niet. Je kan in het moederland zo een paar dozijn merries opladen die hier landskampioene zouden kunnen worden. Zou kunnen, maar neem dan maar een hele grote zak geld mee. Met een beetje geluk kan je wel een topper kopen voor een redelijke prijs, maar dan heb je hoogstwaarschijnlijk geluk gehad.

Een deel van de import wordt ook gedaan omdat ze in Wales nog goedkoper zijn dan hier. Door de lage importkosten raken mensen al gauw in de verleiding. Er zijn nog steeds mensen die denken dat een Welsh pony uit Wales oorspronkelijker is. Heel veel goede ponies zijn er al opgeruimd in dit land om plaats te maken voor imports.

En nogmaals, tientallen zijn geen massa's. Bert Klomp uit Ysselsteyn kocht ooit eens 150 Welsh ponies op één veiling. En die had hij ook in een handomdraai verkocht.

Bedankt voor je verbetering/ aanvulling Joost! Altijd interessant zo’n geschiedenisles;)

Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat met de opmerking dat er sommige mensen zijn die denken dat er in het moederland alleen maar betere ponies zijn dan in ons eigen land.
Ik heb er geen moeite mee wanneer mensen hele goede ponies uit Engeland halen. Bewezen hengsten bijvoorbeeld of ponies uit een goede stam.
Maar mensen die een veulentje kopen voor 50 pond op een sale en dan vervolgens zeggen dat het een hele beste is omdat het uit Engeland komt? Daar zet ik toch mijn vraagtekens bij.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:12

zitake schreef:
Afbeelding
Marcel heeft weer goed zijn best gedaan met foto's maken zaterdag. Ik kan weer gaan bestellen

Zie, zoiets vind ik nou mooi. Maar bij hoeveel fokkers in Nederland vind je ze? Er zal best nog wel iets te verbeteren zijn op deze merrie, maar daar zijn dan de (import) hengsten weer voor.
Verder denk ik dat de top in de UK inderdaad veel breder is. Op de paar stoeterijen die wij afgelopen maand bezochten, kon je met gemak 2 handen vol uitzoeken die in Kootwijk bovenaan zouden staan.