[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:22

regtur schreef:
Ervaringen met "MIJN WELSH"?
Ik wil een pony opgeven voor de keuring, heb dat ruim een week geleden gemeld. Zij staat echter nog niet op naam, dus per omgaande alle gevraagde gegevens doorgemaild, maar ze staat er nog steeds niet bij. Nu heb ik nog een week om op te geven, en heb de verzekering gekregen dat de pony er op tijd bij zou staan. Ik snap dat het op zo'n stamboekkantoor om meer gaat dan mijn pony, maar waarom kost het mij 2 minuten om iets te regelen en kost dat een professional 2 weken? Zij heeft nu 3 keer een mail van mij moeten beantwoorden, in die tijd kun je toch ook gegevens van een pony invoeren?
Ik word niet zenuwachtig ofzo, wilde het showen graag voorzichtig weer oppakken en denk: anders maar niet.
Wat zijn jullie ervaringen met Mijn Welsh? Staat natuurlijk nog in de kinderschoenen....

Heb je het papier ook opgestuurd?
Hier ging het op naam zetten vrij vlot.
Opgeven voor de keuring ook, geloof ik,heeft mijn vader gedaan, maar die stond dus wel al op naam.

Naath86

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:32

Heb je geen papieren opgestuurd? Ik moest voor het op naam zetten haar papier doorsturen en krijg ik weer terug gestuurd.

Overigens had ik het er digitaal al wel heel snel bij staan. Maar als het op het papier niet werd geregeld dan werd de mutatie digitaal weer terug gedraaid. Kreeg overigens ook heel snel de rekening toe gestuurd.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:49

Heb mijn pony ook op naam laten registreren bij het nwpcs voor de keuring volgende week, anders had ik het niet gedaan. Zij had alleen een engels paspoort met alles erin. Dus je hoeft alleen maar kopieën daarvan te maken (niet alle pagina's) en die op te sturen. Komt het er vanzelf een keer op te staan. Was bij mij al in een week

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 13:16

hoe kom ik in de deelnemerslijst van de keuringsrubriek?
Bij het opgeven wel gezien maar wilde het nu weer inzien (voor Sevenum)...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 13:34

Dat kan niet meer viviana,de week van de keuring kun je pas de catalogus inzien

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:49

Hoe is het gegaan vandaag in Hellendoorn, voor degene die een pony mee hadden?? Ik ben alleen wezen kijken, heb zelf een leuk dagje gehad :)
Ik vroeg me alleen af hoezo het zo lang duurde voor de kampioenskeuring.. Want de Part Bred (dacht ik) moest nog even afgemaakt worden en daarna kwam de kampioenskeuring, maar op de grote na, kwamen er ook nog kleintjes de ring in, en twee pony's die totaal niet op een welsh leken?? (Kennis zei dat dat appaloosa's waren) :roll:

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:16

PartBred is geloof 15% welsh bloed dus zolang dat erin zit is het nog steeds een PartBred hoe klein ook en deze pony's hoe klein ook stonden er goed voor en een derde premie vond ik wel zwaar geprimeerd maar goed ze moeten zich aan bepaalde richtlijnen houden ...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:42

Chantalll schreef:
PartBred is geloof 15% welsh bloed dus zolang dat erin zit is het nog steeds een PartBred hoe klein ook en deze pony's hoe klein ook stonden er goed voor en een derde premie vond ik wel zwaar geprimeerd maar goed ze moeten zich aan bepaalde richtlijnen houden ...

Hadden die een 3e premie gekregen? Ik zag ze in een ooghoek wel maar verder niks van de andere ring mee gekregen. Ik geloof 25% inderdaad maar weet het niet zeker ook.

Heb het ook een leuke dag gevonden met kwalitatief goede ponies.

Aloisa, de kampioenskeuring is voor alle secties. Dus ook A en B etc. Daarom kwamen die na het afronden van alle rubrieken eerst.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:04

Ja wit is overal hetzelfde toch ? Derde ?

Vond de kwaliteit een stuk beter als in Exloo maar in mijn eigen sectie vond ik het weer ietwat tegenvallen. Vorig jaar vond ik overall betere B Pony's staan, maar das mijn persoonlijke voorkeur.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:35

Ja klopt, had de lintjes niet gezien. Alleen de ponies. Die vielen wel op.

Zeker, ook beter dan in Utrecht vond ik.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:41

Over mijn welsh ben ik heel positief! vind het echte en hele verbetering en werkt ideaal :D
kan me nu ook eindelijk wat makkelijker meer verdiepen in bloedlijnen echt handig! :D
overschrijven ja dat probleem ken ik haha ik heb ongeveer 3 weken geleden papieren opgestuurd en kreeg ze vandaag pas terug -O-
Gelukkig was er niks dringend maar ik had ze via mijn welsh ook al overgeschreven ze stonden dus al in mijn rijtje :)

Ik hoorde trouwens wel meer mensen over de sectie WPBR maar opzich heeft het welsh stamboek hier wel duidelijke richtlijnen over toch?
Ik heb me ooit eerst verdiept in de richtlijnen van het stamboek voor de sectie A maar nooit voor WPBR iemand hier die dat wel heeft? Ben wel benieuwd wat de visie is bij een sectie WPBR?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:50

Heb verder geen verstand van nwr of wpbr. Maar die twee pony's hoe klein ze ook waren ... waren in echt in mooie conditie voorgesteld. Maar ik snap ook dat dit niet is wat de jury zoekt maar vind een 3de premie gewoon ietwat overdreven. Maar das mijn persoonlijke mening.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:57

Chantalll schreef:
Heb verder geen verstand van nwr of wpbr. Maar die twee pony's hoe klein ze ook waren ... waren in echt in mooie conditie voorgesteld. Maar ik snap ook dat dit niet is wat de jury zoekt maar vind een 3de premie gewoon ietwat overdreven. Maar das mijn persoonlijke mening.

Ik ken Willemien en die heeft haar pony's er altijd top voor staan! op de Appaloosa keuringen doen ze het ook altijd goed toch Willemien?
Ik had ook eigenlijk wel verwacht dat ze juist positief over haar pony's zouden zijn maar toen ik in Exloo hoorde dat ze daar ook een pony een 3de premie hadden gegeven doordat die niet in het rijtje paste snapte ik niet helemaal wat, en kan het nu ook niet zo meer vinden eigenlijk vandaar mijn vraag :)

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 21:04

Ik kan het even niet zo snel terugvinden, maar als ik me niet vergis, zijn ze met name op zoek naar pony's die aan welsh-kenmerken voldoen en die goed als gebruikspony gebruikt kan worden. Tevens zijn de ideale maten tussen 1.20 en 1.50.

Helaas heb ik al vaker prachtige partbreds gezien die een 3e premie kregen omdat ze niet aan de richtlijnen voldeden.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 21:13

Gevonden dit staat er op de site:

De sectie WPBR (Welsh PartBred pony) pony is net als de sectie NWR een rijpony op Welsh grondslag, het minimaal vereiste percentage Welsh bloed ligt binnen deze sectie echter op 12,5%. De invloed van ‘vreemd’ bloed bij de WPBR is minder streng aan regels gebonden dan bij de NWR, pony’s kunnen geboren worden uit kruisingen met diverse andere soorten bloed.

Ook de WPBR pony is door karakter, bouw en beweging een rijpony bij uitstek voor de oudere kinderen. De mooie Welsh uitstraling en de gemakkelijke, soepele bewegingen zijn dé kenmerken van deze pony.
Het is niet alleen een betrouwbare kameraad maar ook een topsporter, zowel op nationaal als internationaal niveau blinkt de WPBR pony uit in de disciplines dressuur en springen.

Rasomschrijving

De sectie WPBR (Welsh PartBred Pony) pony is net als de sectie NWR een rijpony op Welsh grondslag. Het minimaal vereiste Welsh bloed ligt op 12,5%. In deze sectie worden dieren geregistreerd die geboren zijn uit kruisingen met divers ander bloed. Ook hier ligt de nadruk op de gebruikseigenschappen en de Welsh uitstraling.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 21:21

Even uit het fokplan gehaald:
Citaat:
Voor de fokkerij van WPBR-pony’s geldt een doelstelling die gelijk is aan die voor de
richting NWR. Die doelstelling kan worden bereikt binnen een breder spectrum van
bloedvoering. De combinatie van excellente rijpony-eigenschappen met het hoogedele beeld
van een Welsh pony is ook hier uitgangspunt. Deze fokkerijdoelstelling kan via andere
kruisingswegen worden bereikt. De fokkers zullen er zelf op moeten toezien dat de pony's
beschikken over een karakter dat ze geschikt maakt voor het gebruik als sportpony voor
kinderen. De streefmaat voor de WPBR ligt tussen de 1,35m en de 1,569m waarbij de
kwaliteit van de pony profileert boven de stokmaat van de pony.

http://www.nwpcs.nl/images/stories/digitaal-loket/Fokplan%20Mrt%20Nov%202012.pdf

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 21:55

Ik was niet aanwezig, maar partbreds van 1.30m. vinden ze ook nog klein. Ze willen echt een sportpony in ongeveer Dmaat zien.
Overigens heb ik om deze reden ook keer geen CK gekregen omdat ze mijn Cobmerrie te klein vonden. Al voldeed ze volledig aan de rasbeschrijving. Jury gaf als enige commentaar dat ze wat klein was.
Voor mij was ze prima en mocht ze lekker mee naar huis. Publiek erom was zwaar verontwaardigd dat ze toen geen CK kreeg. :P

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 22:12

Zijn de richtlijnen van het nwpcs gebaseerd op die van het moederstamboek (vraag ik mij af)?

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 22:28

De richtlijnen (volgens mij) wel, het fokplan daarentegen niet geheel. Tenminste, wat betreft de part-bred

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:11

Dyonne schreef:
Ik was niet aanwezig, maar partbreds van 1.30m. vinden ze ook nog klein. Ze willen echt een sportpony in ongeveer Dmaat zien.
Overigens heb ik om deze reden ook keer geen CK gekregen omdat ze mijn Cobmerrie te klein vonden. Al voldeed ze volledig aan de rasbeschrijving. Jury gaf als enige commentaar dat ze wat klein was.
Voor mij was ze prima en mocht ze lekker mee naar huis. Publiek erom was zwaar verontwaardigd dat ze toen geen CK kreeg. :P

Dat is dan wel echt balen zeg! -O-

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:15

Kimm4 schreef:
Heb mijn pony ook op naam laten registreren bij het nwpcs voor de keuring volgende week, anders had ik het niet gedaan. Zij had alleen een engels paspoort met alles erin. Dus je hoeft alleen maar kopieën daarvan te maken (niet alle pagina's) en die op te sturen. Komt het er vanzelf een keer op te staan. Was bij mij al in een week

Onze heeft ook een WPCS paspoort, en staat al op onze naam. Ik heb kopieeen digitaal gestuurd, dat was volgens mij voldoende, daar heeft ze verder niets over gezegd.Ze zou in het rijtje gezet worden, zodat ik haar kon opgeven. Bij stamboekopname wordt ze zowieso op naam gezet, toch?

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:25

Ik dacht dat dat voor de stamboekopname al moest, maar dat weet ik dan niet.
oh dat is handig voor een evt volgende keer, via internet gewoon doorsturen!

Stippies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:17

Als nieuwkomer vond ik de Welsh keuring een mooie ervaring. Het terrein in Hellendoorn was echt top! Prachtig gelegen en sfeervol opgezet. Erg leuk om mee te maken. Stamboekopname vond ik in grote lijn vergelijkbaar van die bij het NAS en het NMPRS. Wel erg minimaal qua veterinaire keuring. Knietjes heel vluchtig gecheckt. Gebitten niet naar gekeken. Ogen bekeken zonder lampje.
Ik werd heel vriendelijk geholpen door het secretariaat die even kort toelichtte hoe en wat.
De keuring van mijn beide lichte valk appaloosa's met elk 37,5% Welsh bloed was echter teleurstellend.
2 witte linten, een derde premie. Het commentaar van de jury daarbij was dat ik erg mooie ponies heb, maar dat ze niet in het fokplan van het Welsh partbred passen. Te klein en niet de juiste kleur. Tja, met een 3e premie wordt je niet stamboek opgenomen, dus met andere woorden, hier hoeven we niet terug te komen. Nou ja, dat is dan duidelijk.

Het lijkt me wel goed dat ze dit in het fokplan beter aangeven. Want ik had mijn huiswerk van te voren wel gedaan en het e.e.a. nagezocht. Waarbij ik niet de indruk kreeg dat stokmaat zo'n doorslaggevende eis was. Ook kleur is in principe niet omschreven, behalve dan dat platenbont niet gewenst is. Immers, als ik dat geweten had, had ik me de moeite bespaard.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:28

@stippies; complimenten hoe je je reactie hier plaatst. Inhoudelijk weet ik er van die sectie te weinig vanaf om daarop te reageren maar vind wel dat je dit netjes oppakt. Jammer dat je gewenste doel niet bereikt is!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 07:38

jammer stippies .. en nu? kan je nog bij WPCV proberen of zeg ik nu iets geks? (ben ook nieuwkomer ;) )
wat mij na de keuring ook werd gezegd, als je maar blij met je pony's bent, dat is het belangrijkst.. en dat is het ook. Daar heb je geen keur'meesters' voor nodig :)