[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:00

Hier eigenlijk geen voorkeur voor één van beiden stamboeken. Ik ben daarom maar lid van alletwee ;)
Dus NWPCS en WPCV. En daarnaast nog van de Welsh Cob Club.
Ach, een hobby mag iets kosten toch.
Mijn pony's zijn geregistreerd bij het NWPCS.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 00:31

Hier 1 wpcs, 2 nwpcs en een bij het Belgische, maar die is ondertussen opgenomen in het stamboek van de nwpcs. Mij maakt het allemaal niet zoveel uit. Dat nwpcs bepaalde types waardeert valt ook weer mee denk ik. Mijn 2 merries zijn compleet verschillend type en toch gaan ze beide naar kootwijk en werden 2de en 3de geplaatst. Engelse show is natuurlijk ook altijd leuk vind ik zelf dan.
@peewij :wat Jenny bedoelt met vanuit de schouder is dat hij toch voldoende schoudervrijheid heeft, wat nogal eens kan missen bij ponys jammer genoeg. Uiteraard bewegen ze vanuit de achterhand, maar ze moeten die stuwing ook kwijt kunnen voor natuurlijk.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:49

Bij zijn ze ook ingeschreven bij diverse stamboeken. 1 bij het Belgische stamboek 2 bij het nwpcs en 1 bij het wpcv

Iedereen succes morgen in Kootwijk

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:07

Zo,hier alles klaar voor morgen....eten en dan dalijk richting bed want de wekker staat om 4 uur.
Vandaag ook wat testen gehad ivm mijn knieen,slecht nieuws gehad.
Mijn knieen staan scheef en daardoor wrijven mijn knieschijven over het gewricht en dat veroorzaakt pijn en slijtage.
Conclusie is nooit meer gaan rennen en fietsen met versnellingen.
Helaas is het niet met een operatie te verhelpen dus krijg fysiotherapie om het dragelijk te maken.
Zal vanaf nu dus niet meer mijn eigen pony's kunnen voorbrengen.....

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:22

inowa dat is k*t nieuws! En je bent nog zo jong. Ik hoop dat fysio nog wat helpt . Ik zit nu te wachten op de trein. Ben onderweg naar regtur. Ik mag daar logeren vannacht. Tot morgen allemaal.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:26

Inowa, vervelend! En zelf kun ook niks doen om evt de spieren rond je schijven sterker te maken waardoor ze blijven zitten? Ik heb het namelijk aan mijn linkerknie en met training met me been zelf is het (afkloppen) lang geleden dat me schijf verschoven is.

Ik heb nog een vraagje. Ik heb nu 2 hengsten en ik wil ze niet als dekhengst gebruiken. Bij de D gaan zijn ballen er sowieso af. Bij de C, die heeft nog helemaal geen hengstenstreken dus die mag evt hengst blijven maar ook geen dekhengst. Nu met merries kun je meerdere keren naar keuring voor premies geldt dat ook voor hengsten? En hoeveel keer mag je gaan? De C heeft nu 1x een 1ste premie.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:42

Hengsten mogen als veulen, 1-jarige en 2-jarige geshowd worden. En als 3-jarige of ouder ook natuurlijk, alleen moet je vanaf die leeftijd naar de hengstenkeuring, waar hij al dan niet wordt goedgekeurd.
Tot en met 2-jarige leeftijd worden alleen premies uitgedeeld. Je kunt dus maximaal 3x heen, daarna zul je naar de HK moeten.
Als je besluit om hem te laten ruinen, mag je er vervolgens wel weer gewoon mee naar de regionale keuring en kun je uitgenodigd worden voor de centrale keuring in augustus. Zo kun je zo vaak heen als je maar wilt.

Vraag ik me alleen wel af hoe dat dan op de centrale keuring gaat (augustus bedoel ik dan). Merries kunnen daar ster worden, wat wordt een ruin? Of krijgt een ruin alleen maar een premie?

@inowa: das kl*te, er is niets leuker dan ze zelf voor te brengen. Om dan toch een ieniemienie voordeeltje te noemen: als je er zelf mee loopt zie je er toch minder van dan wanneer je aan de kant staat, met name van je eigen ponys.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:50

Ohh inowa wat waardeloos!!! Goed letten op goede schoenen (ik leef op Nike Air Max classics, helpt enorm door de luchtdemping én is gewoon goede, stevige schoen) iig.. Beroerd zeg.. Kan me zo goed indenken hoe je je voelt. Bah.

Verder iedereen heel veel succes morgen! Ik duik mn mandje ook maar eens in want hoop toch nog voor half 9 in Kootwijk te zijn morgen :D

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:18

Inowa, wat een naar nieuws zeg... Hopelijk kan het met fysiotherapie wat dragelijker worden inderdaad.

En een ruin kan ook gewoon ster worden :j Keur lijkt me theoretisch dan ook, maar zelf nog nooit een gezien. Zal wel in de statuten te vinden moeten zijn. Maar tis niet zoals bij somige stamboeken dat ze minimaal een 1ste premie veulen moeten hebben gegeven, dus maakt het voor een ruin niet onmogelijk ;)
Daarnaast kunnen hengsten wel gewoon op Engelse shows worden geshowt ook verder.

Hier net een lange dag gehad op de Nationale keuring van het NRPS, nou daar kijk je je ogen toch ook wel uit. Weinig kwaliteit en een bij elkaar geraapt zootje. Als NWR fokker weet je in ieder geval nog waar je aan toe bent :+

Nu maar snel even een paar uurtjes slapen en dan gaan we richting Kootwijk. Kijken hoe we daar de NWR's, Welsh Cup én het kampioenschap jonge dressuurpony's gaan volgen en waar mogelijk ook nog iets van de andere secties kunnen opvangen...
Voor de andere Kootwijk-gangers: tot morgen!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 06:31

Hier ook alweer even op weg. 4u was alles al geladen. Nu al een flink eind gereden.

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:05

Marous (inowa) had het idee dat het langer rijden was. 3 konijnen, 1 kat en een hert ontweken, maar om 7 uur stonden we er. Lekker op tijd dus. Goed resultaat, maar daar mag Marous zelf verslag over doen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:23

Oke, dan is het misschien iets voor volgend jaar (als we tijd hebben en ze zien er fatoenslijk uit). En worden ze dan ook al toegelaten tot het stamboek want nu staan ze in het veulenboek. Ik heb ze alleen voor ohz aangehouden/gekocht.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:56

Presca heeft dus een 4de plaats behaald van de 9 jaarlingen....had het niet verwacht aangezien de rest van de jaarlingen best wel flink waren. Maar we zijn zeer tevreden!!

Yorick heeft nog fantastisch mooie foto's gemaakt van presca naderhand,heel erg bedankt daarvoor yorick!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:06

Ik vind dat je het super hebt gedaan Inowa met je Presca!
En ik ben benieuwd naar de foto's!

Wij hebben net de Brabantse achter de rug en manlief is 8e geworden(B-spr), dubbel 0 met 1strafpunt }:) Voor de tijd!!
Naja morgen weer,ze zullen het zwaar hebben die 4jr paarden.

Nieuws van het veulen;niets meer aan doen veearts stond verstelt van het resultaat. Zonder ons was het nooit zo goed genezen (Someren alleen had dit nooit gekunnen gaf ze toe) *\o/* *\o/*
Van de week komt Smeenk ook nog kijken die was erug benieuwd naar het resultaat ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:30

Hier zijn mm beide merries ster geworden, super dus. Ook een hoop mensen (terug) gezien. Erg leuke dag gehad. Ook wij waren lekker vroeg.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:06

ik zit nog te wachten hier tot mijn vervoer naar huis gaat. Nu zijn de young handlers en dan kampioen schap a ponies.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:27

Sectiekampioenschappen duurden mij echt te lang om te blijven voor de sectie a :+

Iig iedereen gefeliciteerd met de resultaten! Ik was echt nog nét op tijd voor de eerste rubriek dus Presca ook nog kunnen bewonderen in de ring :)

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:39

Wij zijn net terug van kootwijk ( Inowa, Leliev, Kiepejanie )

Inowa van harte gefeliciteerd met je 4de plaats!!!!!

Ik plaats alvast 1 foto de rest mag Inowa zelf doen

Afbeelding

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:51

@ ines, gefeliciteerd met je resultaten van beide merrie's

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:09

Trouwens even een vraagje... Na al die knappe merries gezien te hebben :D

Ik las links en rechts wel eens over wandelen volgens schema oid? Heb Bis inmiddels eindelijk redelijk netjes op gewicht, maar hoe krijg ik m netjes? Gewicht vind je nu voornamelijk terug in een, uhm, ietsjes brede buik := Doen jullie dan gewoon een wandelschema oid? Ben al rustig aan begonnen met m paar keer per week aan het ''werk'' te zetten in de bak (soort los longeren, hij snapt t longeren zelf nog niet erg en wil daar ivm zn leeftijd ook pas tegen het najaar mee starten) maar aangezien ik zo vaak dingen tegenkom over wandelschema's vroeg ik me af of dat niet iets is :) En dan hoe lang/vaak?

Mooie foto trouwens van Presca!

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:16

iedereen gefeliciteerd met de behaalde resultaten.

@rienne: ponys kunnen in het stamboek opgenomen worden als ze 3 jaar of ouder zijn. Tot en met 2-jarige leeftijd blijven ze in het veulenboek.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:19

Mooie foto van Presca (lijkt zo wel op onze Fellow,stand) :D

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:23

truselientje, dat weet ik maar bij hengsten is dat anders dus wilde even weten wat wel en niet mag. Ik heb 2 hengsten maar wil hier niet mee dekken, dus ook als ze 3 zijn mag ik niet met deze hengsten naar de keuring voor stamboekopname als ik het goed begrepen heb. Nou moet er bij 1 sowieso zijn spel eraf maar die ander is totaal geen hengst dus vandaar mijn vraag

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:32

Volgens mij is dat voor hengsten niet anders. Het maakt niet uit wat je met een hengst gaat doen, vanaf 3-jarige leeftijd mag hij alleen nog op de hengstenkeuring geshowd worden (uitgaande van het nwpcs stamboek dan). En alleen op de hengstenkeuring kunnen ze in het stamboek opgenomen worden, zoals de naam al zegt is het dan een stamboekhengst. Correct me if I'm wrong.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:47

Ja ik dacht wel al zoiets maar ik wil er niet mee dekken ik heb ze voor ohz