[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:04

Bedankt voor jullie antwoord! Dan gaan we dit jaar maar meedoen! Weten jullie misschien ook of en waar je je kan inschrijven?
Hoe bedoel je registreren YWC? Je bedoeld als een pony nog niet in het NWPCS stamboek staat ingeschreven?
Mijn pony is dus een welsh NWR en heeft een NWPCS paspoort.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:39

Ben jij lid van het stamboek?
En staat de pony op jou naam?

Mocht je aan een keuring van de NWPCS willen meedoen is dit van belang namelijk.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:42

volgens mij moet je niet perse lid zijn van het stamboek,want als je geen lid bent dan betaal je gewoon meer inschrijfgeld.

pony moet wel ingeschreven staan bij het nwpcs.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:24

Je moet ook lid zijn van het stamboek om aan de NWPCS keuringen deel te nemen.
Je pony hoeft niet perse NWPCS papieren te hebben, alleen betaal je dan meer inschrijfgeld om deel te nemen aan de keuringen.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:25

Nee ik ben geen lid van het stamboek maar mijn pony heb ik al wel op mijn naam laten zetten want ze staat daar wel bij ingeschreven. Dat kon ook als je geen lid was maar dan betaalde je meer.
Dus ik moet persee lid worden van de NWPCS voordat ik naar deze keuring ga?

Dyonne schreef:
Ben jij lid van het stamboek?
En staat de pony op jou naam?

Mocht je aan een keuring van de NWPCS willen meedoen is dit van belang namelijk.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:55

Dyonne, even een rechtzetting. Iemand die met een Welshpony aan een welsh show wil deelnemen moet de pony inderdaad op zijn naam laten registreren. Om aan een NWPCS keuring deel te nemen moet je géén lid zijn, maar je betaalt inderdaad wél meer inschrijvingsgeld. Indien die pony inschrijft voor de WPCV keuring dan betaalt hij geen hoger inschrijvingsgeld voor de keuring, net zoals in België.
Wat mij wél erg tegen steekt is het feit dat een Belgische welsh fokker (wél lid van het NWPCS) toch een hoger inschrijfgeld zou moeten betalen om deel te nemen aan een NWPCS keuring. Dàt is toch discriminatie want die persoon is lid van de NWPCS, betaalt reeds een hoog lidgeld en zou dan verhoogd inschrijfgeld voor de NWPCS keuring moeten betalen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:10

cappelstud, sinds wanneer mag je als niet-lid deelnemen dan?
In de reglementen die ik heb staat dat je voor de premiekeuringen van het NWPCS lid moet zijn van het NWPCS...

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:23

Volgens de regels van de Europese Commissie moeten de keuringen in een lidstaat open zijn voor de stamboekdieren uit een van de andere lidstaten. Als zij geen lid zijn kan het inderdaad mogelijk zijn dat zij meer inschrijfgeld moeten betalen (zoals dat het geval is bij het NWPCS). Er zijn enkele keuringen van het NWPCS die daarop een uitzondering zijn en waarop geen "buitenlanders" kunnen komen. U betaalt toch ook geen lidgeld indien u aan de keuring van de WPCV of aan een Belgische welshkeuring wil deelnemen.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:48

als deelnemer moet je lid zijjn, heb hier meerdere malen mee te doen gehad,

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:51

als je aan een keuring van het NWPCS wilt deelnemen moet je lid zijn van het NWPCS. Je pony mag wel geregistreerd zijn bij het moeder of zuster stamboek. Het NWPCS hanteerd voor deze pony's wel een speciaal tarief. Je moet een soort boete extra betalen om met deze pony's deel te nemen aan de keuringen van het NWPCS. Afgelopen jaar is er wel over gesproken om de hoogte van deze boete eens te gaan bekijken. De hoogte slaat namelijk nergens op. Er is toen geopperd om deze boete terug te brengen tot 5 of 10 euro. Ook om zo te proberen meerdere pony's op de keuringen te krijgen. Let op, dit was een voorstel. Is nog geen besluit over genomen door het hoofdbestuur van het NWPCS.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:38

In de Europese richtlijn 90/428 staat het volgende :
"Artikel 3
1. De wedstrijdbepalingen mogen geen ongelijke behandeling inhouden tussen paardachtigen die zijn geregistreerd in de Lid-Staat waar de wedstrijd wordt georganiseerd en die welke in een andere Lid-Staat zijn geregistreerd.
2. De wedstrijdbepalingen mogen geen ongelijke behandeling inhouden tussen paardachtigen van oorsprong uit de Lid-Staat waar de wedstrijd wordt georganiseerd en die van oorsprong uit een andere Lid-Staat.
Artikel 4
1. De in artikel 3 bedoelde verplichtingen gelden met name voor:
a) de criteria voor toelating tot de wedstrijd, met name minimum- en maximumvoorwaarden;
b)de beoordeling tijdens de wedstrijd;
c)de aan de wedstrijd verbonden prijzen of winsten.
2. Echter,
- doen de in artikel 3 bedoelde verplichtingen geen afbreuk aan de mogelijkheid tot het organiseren van:
a) wedstrijden, uitsluitend voor paardachtigen die in éénzelfde stamboek zijn ingeschreven, met het oog op verbetering van het ras;
b)regionale wedstrijden, met het oog op selectie van de paardachtigen;
c)evenementen met een historisch of traditioneel karakter".

Buitenlandse leden extra laten betalen voor deelneming aan een keuring is een vorm van protectionisme. Er is ooit de opmerking gemaakt door het stamboek dat de verhoogde inschrijvingsgelden dienstig zijn om de extra-kosten van de inschrijving van de inschrijving van zulk een "buitenlandse" pony te dekken. Volgens mij is dit flauwe kul, want met het opsturen van een kopie van het stamboekpaspoort met de volledige afstamming heeft men weinig meer werk dan voor een nederlands geregistreerde pony en daarbij is deze "extra"-informatie nog een aanwinst voor de vereniging.
De hele regelgeving kan u nakijken via : http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 28:NL:HTML

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:10

http://www.nwpcs.nl/stamboek/reglementen.php

Punt 1 Deelneming staat uitsluitend open voor leden van het NWPCS

Duidelijk genoeg denk ik! Je moet dus lid zijn anders kun je niet meedoen aan de (regionale)keuringen van het NWPCS!!!!

Daarnaast moet een pony vanaf 3 jaar geregistreerd worden bij het NWPCS, ook al is deze reeds in een zusterstamboek of het moederstamboek geregistreerd! Dubbele registratie en dubbele kosten! :?

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:17

Staat in tegenstrijd met de regelgeving ven de EU 90/428. Het kan zijn dat het in de stamboekreglementen staan, maar er zijn al veroordelingen geweest o.a. nog niet zolang geleden Zweden wegens het onderscheid te maken in het toelaten van dekhengsten. (stond ook in hun reglementen).

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:41

Komt het hele verhaal er niet gewoon op neer om zoveel mogelijk inkomsten te genereren? ;)

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 00:40

Zelf ben ik lid van zowel WPCS, NWPCS, Welsh Belgium en WPCV, maar ik heb niet de tijd om ook aan de shows van het NWPCS mee te doen en de wedstrijden in Belgie en tegelijkertijd nog alle aktiviteiten organiseren en mijn fokkerij te leiden. Het gaat voor mij als bestuurslid van de organisatie VVWC (Vlaamse Vereniging voor het gebruik van Welshponys & cobs Vzw) echter om het gelijkheidsprincipe en de rechtvaardigheid die opgelegd wordt door de Europese wetgeving aan AL de lidstaten en waarin al de Europese inwoners (fokkers) GELIJKE rechten hebben binnen het europese gebied die moeten gerespecteerd worden door de respectieve stamboeken.
Ik denk dat het NWPCS zeker genoeg inkomsten heeft, dat zij niet op de kap van de "buitenlandse" leden nog extra's moet verwerven door middel van het verhoogde inschrijvingsgeld voor de shows.
De organisatie VVWC weet trouwens goed waarover zij spreken en kennen héél goed de regelgeving, de verorderingen en de wetgeving. Zij zijn heel goed op de hoogte van de veroordelingen die er reeds in het verleden zijn gebeurd door de EU of de verplichte aanpassingen die op aandringen van de EU moesten gebeuren op het hele europese grondgebied.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:51

Je kan wel roepen dat de europeese regels anders voorschrijven, maar het feit ligt er nu eenmaal. Wil je met een pony deelnemen aan de nwpcs keuringen die (nog) niet in de registers van het NWPCS is opgenomen, moet je extra betalen. Of ben jij degene die een proefprocces tegen het NWPCS gaat voeren?

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:37

Een klacht bij de Europese Commissie en daarbij behorend proces kost géééééééééén cent. Momenteel is er een klacht in behandeling bij de EC tegen een bepaald stamboek (geen welsh) in België en die klacht wordt serieus en dringend opgevolgd door de EC.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:50

cappelstud schreef:
Een klacht bij de Europese Commissie en daarbij behorend proces kost géééééééééén cent. Momenteel is er een klacht in behandeling bij de EC tegen een bepaald stamboek (geen welsh) in België en die klacht wordt serieus en dringend opgevolgd door de EC.

Geef mij maar door dan waar ik de klacht kan indienen. Ik denk dat er veel gerespecteerde fokkers te vinden zijn die op een kosteloze manier deze verrijking van het stamboek stop willen zetten.
Eigenlijk gaat het natuurlijk nergens om. De zusterstamboeken hebben in het verleden "foutieve" registraties gedaan waardoor een beetje fokker die "handel" wilt doen met de UK genoodzaakt is zijn of haar dieren OS te registreren. Het moederstamboek accepteerd o.a. Nl dieren om deze reden niet.
Deze fokkers zouden door de zusterstamboeken beloond moeten worden. Dankzij de inzet van deze mensen zijn er al diverse hengsten van het vaste landen gebruikt bij het moederstamboek. Helaas zitten we op dit moment wel met de dubbele kosten voor registratie en de boetes die daar aanhangen te kijken. Eigenlijk worden deze vooruitstrevende fokkers nu gestraft voor hun inzet. Is dit niet de omgekeerde wereld. Bijvoorbeeld het NWPCS zet wel de betreffende eigenaren en fokkers in het zonnetje omdat ze ervoor zorgen dat het vaste land aan de andere kant van het water meetelt!!!
Als we volgens jou zeggen op deze manier hiervan af kunnen komen, graag!
Nog maar niet te spreken over het gevolg hiervan voor de keuringsdeelname. In mijn ogen zal deze dan alleen maar toenemen!

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 02:03

Ik dacht dat wij het oorspronkelijk hadden over de onterechte inschrijvingskosten van de NWPCS tegen over hun "buitenlandse" leden en daarop heb ik voordien gereageerd. U gooit het over een andere boeg. Het probleem van de registraties bij het moederstamboek zal niet zo simpel aangekaart kunnen worden omdat sommige dochterstamboeken niet altijd volgens de regels hebben gewerkt(zij hebben daar bewijzen van). Zelfs vandaag moet de WPCS nog dieren uit europese dochterstamboeken weigeren om die reden. Momenteel bestaat het stempel OS niet meer want op de stamboekpaspoorten komt de landcode inplaats van OS.
Dat verhaal van onderscheid tussen OS en de "anderen" wordt juist voor de handel in het leven gehouden. Persoonlijk heb ik de indruk dat vele fokkers niet op de hoogte zijn van de vele mogelijkheden om hun dieren door het WPCS te laten accepteren en wordt alles maar over een kam geschoren en door elkaar gegooid. De materie is veel breder en kan voor elk onderdeel apart uitgelegd worden.
Zelf kan ik de houding van de WPCS begrijpen alhoewel ik er niet altijd achter sta.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:07

Ik begrijp de houding van het WPCS ook wel degelijk. Je zult toch een bescherming moeten bieden voor de correct geregistreerde dieren. Op deze manier houdt het WPCS hun registers schoon. Wat ik hiermee bedoel aan te geven is, dat de dochterstamboeken juist de mensen die hierin een voortrekkersrol nemen afstraft door extra kosten te berekenen. Zouden deze fouten door de stamboeken in het verleden niet gemaakt zijn, dan zou het WPCS zonder problemen alle dieren geregistreerd bij een dochterstamboek accepteren en was de noodzaak om gebruik te maken van het zogenaamde OS registreren er niet! Dan zou iedereen in Belgie gewoon bij Welsh Belgium en iedereen in NL bij het NWPCS of WPCV registreren.

Cappelstud: bedankt voor de mail!

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:42

Je hebt inderdaad gelijk met dit standpunt. Mocht je meer gegevens willen over de EC kwestie, dan mag u mij gerust contacteren.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:18

Hoi iedereen,

Kom zomaar het topic binnenvallen maar heb even een vraagje aan jullie. Mijn ex-verzorgpony (welsh a) is zaterdag verkocht aan een fokker, maar nog niet opgehaald. Dat is het enige wat ik weet. Heeft een van jullie misschien zaterdag een zwarte a welsh gekocht? Ik zou namelijk graag weten waar ze heen gaat.

Groetjes, Nathalie.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:10

cappelstud schreef:
Je hebt inderdaad gelijk met dit standpunt. Mocht je meer gegevens willen over de EC kwestie, dan mag u mij gerust contacteren.

Ik begrijp voorgaande kwestie niet helemaal. Mij werd altijd verteld dat het moederstamboek geen dieren accepteerde die aan deze kant vanhet water geboren worden, tenzij tegen betaling van boete.
Maar bij het NWPCS kun je toch gewoon met een UK geboren pony meedoen aan een keuring en wordt deze , mits premiewaardig, ook opgenomen in het stamboek?

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 01:00

regtur schreef:
cappelstud schreef:

Ik begrijp voorgaande kwestie niet helemaal. Mij werd altijd verteld dat het moederstamboek geen dieren accepteerde die aan deze kant vanhet water geboren worden, tenzij tegen betaling van boete.
Maar bij het NWPCS kun je toch gewoon met een UK geboren pony meedoen aan een keuring en wordt deze , mits premiewaardig, ook opgenomen in het stamboek?

De opmerking "boete" is niet op zijn plaats. Een in Nederland of in België geboren én geregistreerde pony kàn in het moederstamboek geaccepteerd worden in de IA, maar als er slechts 2 generaties zitten tussen Engeland en het geboorteland en op voorwaarde dat de voorouders door de WPCV zijn erkend en gekend via DNA kan een veulen geregistreerd worden met een stamboekpaspoort in het moederstamboek maar moet enkel de microchip in het geboorteland laten zetten en opgenomen worden in de desbetreffende databank. Men betaalt dan de normale registratiekosten voor het veulen. Als echter de DNA van de voorouders NIET is gekend, dan wordt gevraagd dit te regelen en dààrvoor moet men betalen en dàt kan duur uitvallen.
De materie van de verschillende soorten registratiemogelijkheden bij het WPCS is echter zo breed dat het zeer moeilijk wordt om dat hier allemaal te bespreken.
Met uw opmerking over de deelneming van een in het stamboek opgenomen pony bent u naast de essentie van dit onderwerp. Het ging erom dat :
- 1 een pony geregistreerd in één van de europese welshstamboeken en eigendom van een buitenlands fokker niet zou mogen deelnemen aan een keuring van de NWPCS zonder lid te zijn.
- 2 Tevens dat voor de inschrijving voor een keuring van het NWPCS een pony geregistreerd in één van de europese welshstamboeken en eigendom van een buitenlands lid (die dus wél lidgeld betaalt aan het NWPCS) er een hoger inschrijvingsgeld wordt gevraagd door het NWPCS aan deze leden.
Dit is discriminatie en in tegenstrijd met de EC regels

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 08:45

Het zelfde geldt voor dieren geboren in Nederland bij nederlandse fokkers die lid zijn van het NWPCS, maar hun dieren laten registreren bij het WPCV of het WPCS. Ook deze mensen moeten een hoger inschrijfgeld betalen en alle geshowde dieren op een NWPCS keuringen moeten ook nog eens in het stamboek van het NWPCS opgenomen worden. (geldt vanaf de leeftijd van 3 jaar)
Dubbele registratie = dubbele kosten!