[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:01

Ben het niet altijd eens met BD maar in dit geval moet ik hem toch een paar keer gelijk geven. De2 jarige vos lijkt wel goed te kunnen bewegen maar ja met de staart erop doen ze het bijna allemaal en dan los in de wei is nog weer anders dan aan de hand, onder het zadel of in het tuig.
Joost, hoeveel waarde geeft een RW kampioen? Is volgens mij meer de vorm van de dag, de smaak van de 1koppige jury en hoe goed je met hem bevriend bent. De RW titel staat wel hoog aangeschreven en iedereen wil hem wel een keer winnen maar vraag me af hoeveel meer waarde het geeft ten opzichte van een nationaal kampioenschap hier in Nederland of een goedgekeurde stamboekhengst krijgen.

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:16

Want in Nederland is geen sprake van vriendjes politiek?
De keuringen in Nederland zijn vele malen kleiner. Veel ponies worden kampioen in hun groep, omdat er simpelweg geen/weinig tegenstanders zijn.
Mij zegt een kopplaats op de RW veel meer, omdat de pony hier in een groep van soms wel 30 dieren loopt. Dat zie ik liever dan 1 die op kop staat, omdat ze toevallig beter zijn dan de andere 2 die in de ring lopen.
Daarnaast is het over het algemeen nog altijd het geval dat veel basisboek hengsten meer dekken dan de stamboek hengsten. In Nederland keurt meestal dezelfde jury. Mij zegt het meer als een dier bij verschillende jury leden goed presteert.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:23

Melanie5 schreef:
Want in Nederland is geen sprake van vriendjes politiek?
De keuringen in Nederland zijn vele malen kleiner. Veel ponies worden kampioen in hun groep, omdat er simpelweg geen/weinig tegenstanders zijn.
Mij zegt een kopplaats op de RW veel meer, omdat de pony hier in een groep van soms wel 30 dieren loopt. Dat zie ik liever dan 1 die op kop staat, omdat ze toevallig beter zijn dan de andere 2 die in de ring lopen.
Daarnaast is het over het algemeen nog altijd het geval dat veel basisboek hengsten meer dekken dan de stamboek hengsten. In Nederland keurt meestal dezelfde jury. Mij zegt het meer als een dier bij verschillende jury leden goed presteert.

En dat is nu de reden dat ik me fijner en gemakkelijker voel bij het WPCV. Voor mijn gevoel is het een enorm pluspunt dat daar gekeurd wordt zonder boekje in de hand en dat er veel aan gedaan wordt om 'vriendejespolitiek' en ons kent ons te voorkomen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:34

regtur, bedankt.
En dan zou die bruine van mij nog meer wit mogen hebben. Echt de achterbenen tot de knie oplopend.
Mijn eigen merrie heeft iets minder wit dan die bruine hengst en minder witte stekelharen. Dat noem ik bij haar ook nog niet veel wit. :o

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar zoiets qua kleur als Verdrefawr Ifan Tom, alleen dan in bruine uitvoering. :D
http://www.stalarends.nl/?page=ifantom

Dit is trouwens een veulen uit een bruine merrie (weinig wit) en bruine hengst (gewoon 4x wit (sok/half wit been) en smalle bles).
Maar wel vos en dus sabino/stekelharig. (En ja, ik vind het mooi, maar dan weer jammer dat het een vos is :P )
Afbeelding
Oude foto, zal binnenkort nieuwe schieten, wordt nu duidelijker.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:35

Dat vind ik ook uryanne. Natuurlijk is keuren zonder boekje geen garantie dat er geen vriendjes politiek is. Jury's kunnen ponies/mensen natuurlijk herkennen. En er zullen vast Engelse juryleden zijn die wel aan vriendjes politiek doen, maar voor mij voelt het ook prettiger dan bij de Nederlandse keuringen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:37

uryanne schreef:
En dat is nu de reden dat ik me fijner en gemakkelijker voel bij het WPCV. Voor mijn gevoel is het een enorm pluspunt dat daar gekeurd wordt zonder boekje in de hand en dat er veel aan gedaan wordt om 'vriendejespolitiek' en ons kent ons te voorkomen.

Op zich vind ik dit een leuke gedachte. Maar is dat niet net als met de RW dat ook zonder boekje bepaalde mensen in de Welsh wereld gewoon bekend zijn. Dan heb je geen boekje nodig om te weten van wie die pony is?
Natuurlijk is het geweldig als een pony de RW wint, of een WPCV show. Betekent toch wel dat je een leuke pony hebt die in smaak viel bij de jury. Maar het blijven shows waarvan gewoon alles afhankelijk is van smaak van de jury.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:08

Ik denk dat vriendjespolitiek altijd wel blijft bestaan... In iedergeval in Nederland denk ik, in het buitenland weet ik het niet hoe het allemaal zit.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:46

regtur schreef:
Balte schreef:
Een achterbeen met stijl of een steil achterbeen...that's the question ;)

Dat is inderdaad de vraag!Laten we het maar op steil houden! Even nog de bewegingsfoto van de vos, ik had wel commentaar verwacht. Deze keer dus geen dribbelaar, madeliefjesplukker of iets "gehaaste"beweging, maar mooi vanuit de schouder.

Afbeelding

deze zie ik ook wel graag in mijn weide... :oo

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:52

inowa schreef:
regtur schreef:

Dat is inderdaad de vraag!Laten we het maar op steil houden! Even nog de bewegingsfoto van de vos, ik had wel commentaar verwacht. Deze keer dus geen dribbelaar, madeliefjesplukker of iets "gehaaste"beweging, maar mooi vanuit de schouder.

Afbeelding

deze zie ik ook wel graag in mijn weide... :oo

Idd inowa wat een mooie pony. Ik stel reisje Wales toch maar even uit denk ik zo want als ik dat allemaal zie ...en dan mag ik volgend jaar een hele chique kopen haha

Welke pony is dat hier eigenlijk boven?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:23

zitake@ ik weet het eigenlijk niet. Het enige wat ik onthouden heb is dat het een behoorlijke outcross was voor deze stud, en de moeder een Ceulanmerrie. Ik zal het nog eens navragen, als ik alles op de rit heb, qua info en foto's.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:37

Waar stond hij dan?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:11

Dyonne@Ifan Tom heeft erg veel wit. Dit wordt momenteel in de UK in boek X geregistreerd.
Dus ontmoedigd. Ik vind het erg mooi, en kan echt genieten van bijv. de ponies van Deelstra. Niet alleen om de kleur, dat spreekt voor zich.
Ik weet dat Vikariens Jolyon vaak sabino geeft en ook nog weleens een zwarte. Of er uberhaupt ooit 1 van aangehouden is weet ik niet. De meeste fokkers zien het niet graag, dus zou er al een hengst goedgekeurd worden met royaal wit, zou hij waarschijnlijk weinig gebruikt worden.
Vorig jaar werd ons een zwarte hengst aangeboden, met nauwelijks wit, uit een zwart-sabino merrie, helemaal gespikkeld. Heel mooi. Toevallig zagen we haar op dezelfde stud waar de vossabinohengst staat en ditmaal had ze een bruin veulen aan de voet, met enkel een kolletje. Dit soort verrassingen kom je natuurlijk vaker tegen. Siemers, Leybucht heeft momenteel een zwarte met een moeilijke naam staan. Die vererft beslist veel wit. Op de Blackveinstud heb ik daar diverse nakomelingen van gezien die royaal getekend waren, in zwart en bruin.
Van't voorjaar hebben wij Dyfed Sylar verkocht, ook uit een zwart-sabinomerrie. Het leek er wel op dat hij schimmel zou worden, maar toen hij hier wegging heb ik er nog bij staan twijfelen. Hij was nog erg gitzwart, met spikkels en al 2.Zijn halfzus was nl ook zwart-sabino.Ze zijn er dus wel, maar niet zo voor het oprapen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:56

De donkere vos is Pentre Felin Playtime (Haverford Walk In The Clouds x Ceulan Menna v. Joiners Kilkenny.
De sabino vos is Llanai Cadarn (Tyffwl McCoy x Joleon Chian v. Tyffwl Masquerade).

Beiden staan op de Elcon Stud.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:09

regtur schreef:
maar mooi vanuit de schouder.

Paard en beweging vanuit de schouder :x :? Beweging komt van achter uit hoor en als ze voldoende tot dragen komen, zoals ze dat dan weer noemen, bergopwaarts bewegen, dan kunnen ze met schoudervrijheid gaan bewegen. Maar beweging vanuit de schouder......

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:12

Nog wat foto's

Boothsdale Dolly Mixture
Afbeelding

Boothsdale Guineverre (Criccieth Arwr x Weston Gretal)
Afbeelding

Swinford Highwayman
Afbeelding

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:16

zonder boekjes keuren maakt echt geen verschil. Elke jury kent de (vaste) voorbrengers van de grote stallen en vaak kennen ze de pony's ook en weten ze heel goed welke successen ze al behaald hebben. Beter op je plek bij de WPCV? Leg me dat eens uit. Je op de plek voelen heeft ook veel met jezelf te maken. Hoe je je opsteld. Kunt bij beide stamboeken met basisboekhengst dekken. WPCV wil langzaam meer op het NWPCS gaan lijken nu ze er over zitten te denken om ook een predicaten stelsel in te voeren. Als je kijkt naar de juryleden van de agelopen RW en de voorjaars WPCV show (sectie A) vraag ik me af hoe oprecht sommige juryleden zijn. Bevriend zijn met juryleden kun je niet verbieden. Niet in Nederland maar ook niet in Wales/Enegland. De vriendjes politiek is daar zeker niet minder. Reken er maar op dat de hengst van de eigenaar die volgend jaar de RW keurt een druk dekseizoen heeft in 2012 ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:19

Ik vind sowieso de prijzen van allerlei zaken bij de WPCV prettiger en ik show liever onder Engelse jury's.
Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:24

kijk als je beter op je plek voelt bij de WPCV omdat ze goedkoper zijn, dan vindt ik dat een reden die ik kan begrijpen. Voor mij maakt het weinig uit, uit welk land de jury komt. Hij zal 1 pony op de eerste plaats moeten zetten en 1 op de laatste. Moet voor elke jury uit welk land dan ook respect tonen en er vanuit gaan dat ze op een kundige en eerlijke manier keuren.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:30

Patrick daar heb je ook gelijk in, het is alleen mijn gevoel dat ik liever bij Engelse jury's show, omdat het ras Engels is. Misschien een stomme reden, maar ik voel me beter op mijn plek daar.
En daarnaast is het lid zijn van 2 stamboeken erg duur.
Ik heb steeds meer Engelse ponies (dus Engels papier) en het doel is wel om over te gaan stappen op het WPCS. Dat is dan qua prijs denk ik wel weer duurder, maar dat zie ik dan wel. Duurt nog zeker 2 jaar voor ik mijn Engelse hengstje ga gebruiken.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:34

Maar wat is de toegevoegde waarde om nu WPCV te registreren en dadelijk bij het WPCS omdat je dan een Engelse hengst gebruikt? Je krijgt dan geen vol papier omdat de moeders niet WPCS geregistreerd zijn?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:37

Omdat de merries ook een WPCS papieren hebben. Ik heb maar 2 Nederlands gefokte merries.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:41

Melanie5 schreef:
Patrick daar heb je ook gelijk in, het is alleen mijn gevoel dat ik liever bij Engelse jury's show, omdat het ras Engels is. Misschien een stomme reden, maar ik voel me beter op mijn plek daar.
En daarnaast is het lid zijn van 2 stamboeken erg duur.
Ik heb steeds meer Engelse ponies (dus Engels papier) en het doel is wel om over te gaan stappen op het WPCS. Dat is dan qua prijs denk ik wel weer duurder, maar dat zie ik dan wel. Duurt nog zeker 2 jaar voor ik mijn Engelse hengstje ga gebruiken.

Maar bedoel je nu te zeggen dat wanneer een Engels jurylid je laatste plaatst je je daar eerder bij neerlegt dan wanneer een Hollands jurylid dat doet? Kan me voorstellen dat er mensen zijn die onder bepaalde juryleden willen showen omdat die een bepaalde voorkeur hebben voor een bepaald type. De Nederlandse jury keurt toch iets meer volgens de rasbeschrijving en het fokdoel (als het goed is).

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:43

Melanie5 schreef:
BD, bedenk wel dat dit maar 1 foto is he? Ik heb helaas geen filmpjes van deze hengst. Daarnaast is een Welsh denk ik ook niet gefokt om te zweven. Het is wel heel mooi natuurlijk, maar niet de oorspronkelijke insteek. Van oorsprong moesten ze trekken en dan is stuwend beter dan zwevend.
En als ik ga kijken op de CHK, beweegt de gemiddelde hengst minder goed dan wat ik in Wales heb gezien.
Ach, elk type heeft wel een tekortkoming.
Ik heb wel een filmpje van Shore Brooks Hot Gossip. Die beweegt ook super, alleen vind ik hem zelf weer iets te licht in de benen.
Wanneer er gefokt wordt om het verleden vast te houden dan hoeft er ook niets meer verbeterd te worden. De kleine koppies zoals ze er nu zijn hadden ze toen ook nog niet. En wie zegt dan dat ze vroeger stijl waren of moe(s)ten zijn? Als ik die oude hengsten zie dan valt dat vaak ook wel mee.

zitake schreef:
Foto is een momentopname dus weer een beetje gevaarlijk om de tactzuiverheid van deze pony te gaan bepalen.
Het gaat er ook niet om dat hij onregelmatig is maar de beenzetting en houding is een kwestie van mechanica, het ligt vast in hun systeem en is moeilijk te veranderen.

patrick76 schreef:
Ben het niet altijd eens met BD maar in dit geval moet ik hem toch een paar keer gelijk geven. De2 jarige vos lijkt wel goed te kunnen bewegen maar ja met de staart erop doen ze het bijna allemaal en dan los in de wei is nog weer anders dan aan de hand, onder het zadel of in het tuig.
Ze kunnen allemaal wel showen maar dat wil nog niet zeggen dat ze goed lopen. De vos is heel gewoontjes in de beweging maar wel redelijk zuiver.
Bij een dier met een stijl achterbeen die overbouwd is of een weke rug heeft moet je behoorlijk corrigeren. Dit gaat door ontspanning, loslaten en achter de hand aan rijden. Laat dit nu ook vaak niet het beste punt zijn van onze Welshjes.
Een dier wat wel zuiver is maar niet expressief hoef je alleen maar op te rijden.

Zet alle goede bewegers maar eens op een rijtje, dan zie je eigenlijk altijd een mooi gehoekt achterbeen en niet overbouwd: Captain(nakomelingen), Willie Wortel, Santa Fé.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:50

Melanie5 schreef:
Omdat de merries ook een WPCS papieren hebben. Ik heb maar 2 Nederlands gefokte merries.

En de nakommelingen dan?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:56

Peewij: De nakoMelingen staan nu bij het WPCV ingeschreven, omdat hun vader Nederlands is. Als ik mijn Engelse hengst ga gebruiken op Engelse merries, zullen die veuelns WPCS geregistreed gaan worden.

Patrick: er zijn meer Engelse jury's die mijn type waarderen, dan Nederlandse. Ook bij de Engelsen moet ik opletten bij wie ik show.
Maar goed, ik ben al 3 jaar niet meer op een show geweest. Hopelijk heb ik volgend jaar mijn rijbewijs en kan ik zelf eens onderweg.