[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 00:11

Los van bespiering zijn deze allemaal overbouwd en stijl in het achterbeen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:13

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:36

BlackDevils schreef:

Stijl in het achterbeen en overbouwd vind ik wel heel hard geroepen, is ten eerste van deze foto's niet te beoordelen... maar al vaker zo'n reacties van jou kant zien voorbij komen

Mss is de welsh pony helemaal niet wat je zoekt in een goede sportpony...

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:46

He wat vaag, ik had wat geschreven maar nu is het weg.
Ik had gezegd dat ik de meeste ponies die ik gezien heb in Wales van dit type, echt goed kunnen bewegen. De 2 jarige vos kan echt geweldig bewegen. Regtur heeft daar volgens mij een hele mooie foto van.
Dit zijn voor mij de echte welsh ponies. Iedereen heeft een eigen type. Ik houd van dit type, niet van de hoogbenige, slanke hertjes met lange oren.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:09

BlackDevils schreef:

Toch knap dat je via een foto los in het land een pony kan beoordelen. :P

Vergeet niet dat het nog jonge pony's zijn. Stijl in het achterbeen vind ik trouwens nog wel iets meevallen. Heb het wel erger gezien.

Trouwens beter een harde werker met wat tekortkomingen in het exterieur dan een hele mooie die niet wil aanpakken.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:43

Op basis van onderstaande foto's durf ik mijn bewering toch gerust te doen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DASSK8QR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3PLDTMIT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AURSEQCP.jpg

Het gaat er toch niet om dat ik pony's af wil kraken. Maar blijkbaar moet je hier altijd zeggen dat je alles mooi/goed vind.
Ik zie ook wel dat sommige een mooie uitstraling hebben. Maar het extreme bot wat sommige willen zien kun je wat mij betreft soep van trekken en massa is leuk voor de slager. ;)
Een pony of paard moet voor mij in verhouding zijn. Bij de voorhand is het meestal wel in orde bij de Welsh. Meestal zitten de problemen in de rug en achterhand. En tussen de interpretatie van beweging zit zo links en recht ook een heel verschil van mening.

We zitten hier toch op dit forum om over dingen te praten. Het gaat er niet om om iemand of zijn pony's persoonlijk aan te vallen. Als ik iets mooi vind dan geef ik dit graag toe. In praktijk val ik best wel mee... O:)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:51

BD: iedereen mag inderdaad zelf weten wat ze mooi vinden. We hebben hier allemaal een eigen kijk op de Welshjes. Dat is ook het mooie, er zijn verschillende types, dus er is voor elk wat wils.
De een kiest voor gebruik, de ander voor show, ik kies voor een combi van beide. En wat betreft bewegen, de meeste ponies die ik in Wales heb gezien, kunnen wel degelijk erg goed bewegen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:20

Een achterbeen met stijl of een steil achterbeen...that's the question ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:44

Arwr is een Royal Welsh winnaar, die groeien niet aan een boom, zit ook heel wat kwaliteitsverschil in met een hoop anderen die ik hier zo zie. Overigens is Arwr een zoon van Penual Mark, dat was gewoon een vereverver van een zwaarder skelet.

Anders zijn er in het landschap in Wales zijn er twee omgevingsfactoren die moeilijk te imiteren zijn in het grootste deel van Nederland: heuvels en veel kalk in de grond. Als je genoeg in die heuvels rondloopt, merk je vanzelf dat je daarvan een heel stuk spiermassa krijgt. Dat is bij ponies niet anders. En dat kalk in de grond is ook heel goed voor de ontwikkeling van het beenwerk.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:47

Balte schreef:
Een achterbeen met stijl of een steil achterbeen...that's the question ;)

Dat is inderdaad de vraag!Laten we het maar op steil houden! Even nog de bewegingsfoto van de vos, ik had wel commentaar verwacht. Deze keer dus geen dribbelaar, madeliefjesplukker of iets "gehaaste"beweging, maar mooi vanuit de schouder.

Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:54

Die foto bedoelde ik ja. Dit beest kan echt bewegen.
Joost, het is inderdaad jammer dat we die omstandigheden hier niet hebben. Is wel een reden voor mij om ze in Wales te kopen. Ze groeien daar heel anders op. Het is natuurlijk geen garantie dat hun nakomelingen de massa en bot meekrijgen, maar het is wel een goed uitgangspunt.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:55

Die heeft wel een sterk achterbeen! Dat zie ik graag.

Mijn schimmel is meer voor de koets vind ik minder heb ze liever ohz. Daar moet ik nog 2 jaar voor wachten....

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:04

Die mag zeker een bezoekje aan Fleur brengen!
Wat ik me zat af te vragen, houden jullie de veulens tot na de winter bij hun moeders? Ik doe dat altijd en als ik dan zie hoe mijn jaarlingen erbij staan. Als je dan denkt melk -> calcium...? Of is dat een gekke redenering? Beiden hebben tot hun elf maanden bij hun moeder gelopen.
Afbeelding
De palomino is een jaarling en de Welsh op de voorgrond is ook een jaarling (= Rivendells Vanilla Ice).

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:09

Dyonne schreef:
Staat los van bouw. Maar weten jullie trouwens een bruine of zwarte Welsh hengst die behoorlijk stekelharig sabino achtig van kleur is zoals de vos die regtur heeft geplaatst bijvoorbeeld. Of komt dit eigenlijk niet voor?
Ik ben het meest geïnteresseerd in Cobs natuurlijk, maar ook wel in A's.

Sabino komt wel voor, maar in Nederland niet populair. Wij hebben zelf een palomino en bruine, beide sabino en de bruine ook stekelharig. Daarnaast vererft Willie Wortel ook vaak het sabino door, maar daar heb ik al eens wat foto's van geplaatst.
Van deze hengsten komen volgend jaar de eerste veulens en we zijn meer dan benieuwd wat dat wordt!
Afbeelding

Afbeelding

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:13

Woaw, die onderste, welke hengst is dat?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:15

@Balte, ik weet niet of dat verschil maakt. Ik kan me inderdaad voorstellen dat het veulen wat langer extra voeding binnen krijgt. Of het voor de merrie ook goed is, hangt af van haar conditie. Niet alle merries kunnen het aan. Wel is het zo, dat hoe langer de merrie al lacteert, hoe minder er in de melk zit.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:16

Melanie5 schreef:
Die foto bedoelde ik ja. Dit beest kan echt bewegen.
Joost, het is inderdaad jammer dat we die omstandigheden hier niet hebben. Is wel een reden voor mij om ze in Wales te kopen. Ze groeien daar heel anders op. Het is natuurlijk geen garantie dat hun nakomelingen de massa en bot meekrijgen, maar het is wel een goed uitgangspunt.

Dus eigenlijk is de Hollandse polder zo gek nog niet: dijken, miniatuurheuvels dus, en (zware) klei. Zit ook genoeg kalk in. Bij ons is een aardgas leiding door het land gelegd en bij proefboringen kwamen er schelpjes naar boven. ;)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:16

Balte schreef:
Woaw, die onderste, welke hengst is dat?

Hillam Little Drummer Boy.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:20

Ik heb helaas geen heuveltjes in mijn land, wel kleigrond.
Wat misschien ook van invloed is, is het feit dat armere grond ervoor zorgt dat een veulen niet te snel groeit. Ik kan me voorstellen dat als er eten in overvloed is, ze eerder de lucht in schieten. Of denk ik nou verkeerd?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:25

Ik heb het daar onlangs eens met iemand over gehad, de kwaliteit van de melk neemt af maar maar tot een bepaald punt en dan blijft de kwaliteit constant, ongeacht hoe lang er nog gezoogd wordt.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:28

regtur schreef:
Even nog de bewegingsfoto van de vos, ik had wel commentaar verwacht. Deze keer dus geen dribbelaar, madeliefjesplukker of iets "gehaaste"beweging, maar mooi vanuit de schouder.

Afbeelding

Hij kan inderdaad zijn benen ruim bewegen.
Jullie zullen me wel een zeikerd vinden maar ik heb hier toch een paar kanttekeningen bij. Deze pony gaat hard lopen bij deze beweging. Het achterbeen is stuwend en niet dragend. Bij een dragend achterbeen word het lichaam omhoog gebracht en krijgt het dier een veel groter zweefmoment waarbij het lichaam in rust komt. Je ziet hier dat het achterbeen los is van de grond terwijl het voorbeen nog staat. De draf hoort een zuivere tweetact te zijn waarbij de benen gelijktijdig los komen. Omdat het voorbeen aan de grond is kun je concluderen dat dit dier op de voorhand loopt.

Niet dat mijn pony's perfect zijn maar het laat wel zien wat ik bedoel:
De vos is minder ruim en energiek in haar gangen maar tactmatig wel goed. Schimmel loopt goed maar duikt wat makkelijk door de korte hals.
http://stalgroenzicht.nl/foto's/Bibi%26 ... 820/08.JPG

Het achterbeen van deze pony zou nog beter mogen maar daar heb ik al heel wat werk aan gehad om hem zo ver te krijgen.
http://www.stalgroenzicht.nl/foto%27s/T ... 0316/3.JPG

Deze merrie heb ik niet zo veel op aan te merken.
http://stalgroenzicht.nl/foto's/Bibi/img/Lady.jpg

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:40

Nog even snel een fotootje van een jaarlingdochter van Drummer Boy. Hier wordt ik alvast vrolijk van.Maar het is natuurlijk niet te zeggen dat wij zoiets zullen krijgen.
Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:49

BD, bedenk wel dat dit maar 1 foto is he? Ik heb helaas geen filmpjes van deze hengst. Daarnaast is een Welsh denk ik ook niet gefokt om te zweven. Het is wel heel mooi natuurlijk, maar niet de oorspronkelijke insteek. Van oorsprong moesten ze trekken en dan is stuwend beter dan zwevend.
En als ik ga kijken op de CHK, beweegt de gemiddelde hengst minder goed dan wat ik in Wales heb gezien.
Ach, elk type heeft wel een tekortkoming.
Ik heb wel een filmpje van Shore Brooks Hot Gossip. Die beweegt ook super, alleen vind ik hem zelf weer iets te licht in de benen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:51

Mooie jaarling van drummer boy!

Foto is een momentopname dus weer een beetje gevaarlijk om de tactzuiverheid van deze pony te gaan bepalen. En als ik mag eerlijk zijn, ik weet wel welke ze mogen langsbrengen ;)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:59

Een vriendin van mij die DA is, heeft mij nog niet zo lang geleden eens op de vingers getikt omdat ik ook zo'n uitleg over dat voorbeen geschreven had. Jammer genoeg weet ik niet meer wat ze toen gezegd heeft :D
Het had iets te maken met momentopname maar ik weet het echt niet meer. Weet wel nog dat ze over dit onderwerp heel veel draffilmpjes heeft bekeken en ze frame per frame heeft afgespeeld.