[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:29

Cemlys schreef:
Ziet er goed uit!

Hoe bedoel je Hoe ze met je rubriek omgingen?

Dankje :)

Nou op het laatste moment lieten ze weten dat we naar binnen gingen terwijl dit dus al lang duidelijk was bij de organisatie (het was echt heel slecht weer en ik was door en door nat)
nou toen moesten we zelf nog uit vinden hoe en waar we de binnen bak in konden (ik kom nooit op deze locatie)
eenmaal in de baan begon mijn rubriek gelijk en tijdens dat ik aan het rijden was werden er tafels in de bak gezet en gesleept met dozen en bekers en dergelijke (zeer storend) gelukkig reageerde pony er niet op.
toen was ik klaar bespreken met de jury en ja niemand had een lintje of iets dergelijks ik rijd normaal deze rubriek niet dus ik wist niet wat ik moest verwachten
(hier heb ik nog zeker 5 minuten op moeten wachten!)
toen kreeg ik eindelijk een lintje en mocht ik gelijk de baan uit zonder even om te roepen of iets dergelijks of een applaus.
overigens bij het nummers op halen werd me ook verteld dat het niet veel voorstelt een gebruiksrubriek.
Ja sorry ik heb wel 2 dagen aan tijd erin gestopt en doe ook mijn best om alles netjes en leuk te doen dan verwacht ik dat ook wel een beetje terug van een organisatie.
Ik vond alles een beetje rommelig en chaotische.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:34

Wen daar maar aan Dieke, het interesseert ze werkelijk geen hol die aangespannen rubriek. In Heerjansdam vorig jaar was het de ENIGE rubriek waar geen foto's van waren, stonden 2 regels in het magazine. De jury liet ons 1 rondje linksom draven, van hand veranderen en 1 rondje rechtsom, en dat was het :').
Vervolgens op de CHK was het na meerdere malen (weken van tevoren!) aangeven dat mijn merrie niet 2 rubrieken tegelijk kon lopen ook onmogelijk er iets aan te veranderen, en kon ik niet meedoen ik Kootwijk. Niet dat dat uithaalde hoor, de ring in Kootwijk met de menners was tegelijk met de rubrieken aan de hand, er stond echt niemand langs de kant te kijken.
Je moet het echt voor jezelf doen omdat je het leuk vindt, want je hoeft niet te rekenen op enige interesse van het stamboek.

Oeps, valt het nu erg op dat dit een pijnlijk puntje voor me is? :=

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:41

Bellarose schreef:
Wen daar maar aan Dieke, het interesseert ze werkelijk geen hol die aangespannen rubriek. In Heerjansdam vorig jaar was het de ENIGE rubriek waar geen foto's van waren, stonden 2 regels in het magazine. De jury liet ons 1 rondje linksom draven, van hand veranderen en 1 rondje rechtsom, en dat was het :').
Vervolgens op de CHK was het na meerdere malen (weken van tevoren!) aangeven dat mijn merrie niet 2 rubrieken tegelijk kon lopen ook onmogelijk er iets aan te veranderen, en kon ik niet meedoen ik Kootwijk. Niet dat dat uithaalde hoor, de ring in Kootwijk met de menners was tegelijk met de rubrieken aan de hand, er stond echt niemand langs de kant te kijken.
Je moet het echt voor jezelf doen omdat je het leuk vindt, want je hoeft niet te rekenen op enige interesse van het stamboek.

Oeps, valt het nu erg op dat dit een pijnlijk puntje voor me is? :=

Dat stoort mij dus echt heel erg haha het is bij mij een zeer gevoelig punt dat ze gebruikspony's willen maar dit op geen enkele manier tonen dat ze dit willen!
Heb ook meerdere malen gemaild dat ik het eigenlijk belachelijk vind dat er in het welsh magazine nooit wat word geschreven over de mensport.
Kijk Melanie die met een dubbelspan welshjes succesvol internationaal rijd en kijk de kampioenschappen het interesseert ze gewoon geen *****
Soms vraag ik me af waarom A pony's gefokt worden volgens het stamboek zijn interesse enkel voor de keuringen volgens mij!
Ik kan me hier best wel soort van boos om maken en heb dus ook een mailtje gestuurd dat ik het jammer vind hoe ze hier mee omgaan.
net als dat zelfs de jury het raar vind dat de hippiade tegelijk is met kootwijk hij zegt belachelijk dat iemand die in de sport rijd moet kiezen voor hippiade of keuring.
maar het draait bij het welsh stamboek alleen om de keuring en de sectie NWR sport pony (die ik overigens super leuk vind)

AnneloesF

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:04

Ik strijd als sporter al jaren voor de bestgaande rubrieken. Al menig keer een discussie gehad met deze en gene uit het stamboek, maar weinig resultaat.
Dat Noord nu de rijrubrieken splitste van de Welshcup was een domme zet, wat ik ze bij bekendmaking al vertelde. Men hoopte nog op animo maar dit was nog minder dan normaal.
En dan ook niet netjes dat de menner die er wel is ook nog geen leuk gevoel er aan over gehouden heeft. Jammer Fotografie91!

Wij hadden de NWR veulen/sectiekampioen in Exloo, Jonkers' Thyan.

Afbeelding

Verder vond ik het gezellig met de mensen die ik gesproken heb, maar een keuring zonder echt sfeer. Jammer dat het weer er ook niet aan bijgedragen heeft.

Anderen uit het topic van harte gefeliciteerd met de behaalde resultaten!

*gaat weer in de meeleeshoek*

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:10

Royaltjuh schreef:
Ik strijd als sporter al jaren voor de bestgaande rubrieken. Al menig keer een discussie gehad met deze en gene uit het stamboek, maar weinig resultaat.
Dat Noord nu de rijrubrieken splitste van de Welshcup was een domme zet, wat ik ze bij bekendmaking al vertelde. Men hoopte nog op animo maar dit was nog minder dan normaal.
En dan ook niet netjes dat de menner die er wel is ook nog geen leuk gevoel er aan over gehouden heeft. Jammer Fotografie91!

Wij hadden de NWR veulen/sectiekampioen in Exloo, Jonkers' Thyan.

[ [url=m/EtvBli.png]Afbeelding[/url] ]

Verder vond ik het gezellig met de mensen die ik gesproken heb, maar een keuring zonder echt sfeer. Jammer dat het weer er ook niet aan bijgedragen heeft.

Anderen uit het topic van harte gefeliciteerd met de behaalde resultaten!

*gaat weer in de meeleeshoek*

Aller eerst wat een super leuk veulen heb je! ik heb het even snel gezien maar hij trok mijn aandacht <3

en ja ik vind het persoonlijk heel erg teleurstellend dat het sport gedeelte veel te weinig word belicht daar fokken mensen toch voor lijkt mij!
ze hebben het systeem van het KWPN overgenomen misschien moeten ze het beleid van het KWPN ook wat meer meenemen :)

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:18

Tegenwoordig heb je steeds minder echte fokkers, en steeds meer gebruikers/sporters die het ook leuk vinden om eens een veulentje te fokken. Dat is heel anders dan vroeger.
Dit kwartje begint bij steeds meer 'oude garde' te vallen. Alleen wat men daarmee moet en om dat dan ook nog eens tm het hoofdbestuur Door te voeren is heel lastig.

Als je ziet dat wij met de sportdag Noord ruim 40 bestgaande combinaties hadden, klein en groot en incl wachtlijst, dan leeft dat wel. Maar niemand komt voor die 2 minuten rondje rijden en een lintje naar een keuring. Want als je dan naar de CK mag rij je tig km naar Kootwijk voor een ring zonder publiek, zonder ereronde in de hoofdring (wat vroeger wel was) en zonder fatsoenlijke prijzen.
En met de menners net zo. 20 mencombi's in Vinkega en nu maar 1 op de keuring.
Waar gaat het mis...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:21

Ik snap het ook niet. Je pony kun je maar promoten door hem naar buiten te laten komen en wil je het grote publiek bereiken dan moet je toch echt in de sport komen. Als het stamboek nu eens meehielp daaraan met hun gebruikersrubrieken, maar idd het interesseert ze geen hol, erg zonde. Ik denk dat de gebruikersrubrieken bij de wpcv gewoon voller en interessanter zijn. Engelse shows vind ik zowiezo meer hebben dan de nwpcs shows. Ook meer sfeer. De gezelligste en fijnste keuring vind ik zelf die van de vriendenkring.
Komt denk ik bij nwpcs ook omdat veel van de grotere fokkers er zelf ook niks in doen en bijgevolg er ook niks mee doen. Kijk maar naar de hengstenshow, vroeger waren er ook showrubrieken em derg, heb je nu ook niet meer.
Ik denk als je wat wil met gebruikersrubrieken wpcv gewoon interessanter is.
Wat betreft welsh magazine, die lees ik al nooit meer. Bulletin dan wel weer. Die is gewoon leuker geschreven. Vorig jaar had ik het er nog over met de redactie van het wpcv jaarboek, dat ze met moeite aan leuke artikels komen, ook van jonge fokkers, gebruikers, over wat ze doen met hun pony s en derg, dus bij deze, wie wat leuks heeft gewoon contact met hun opnemen

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:27

Royaltjuh schreef:
Tegenwoordig heb je steeds minder echte fokkers, en steeds meer gebruikers/sporters die het ook leuk vinden om eens een veulentje te fokken. Dat is heel anders dan vroeger.
Dit kwartje begint bij steeds meer 'oude garde' te vallen. Alleen wat men daarmee moet en om dat dan ook nog eens tm het hoofdbestuur Door te voeren is heel lastig.

Als je ziet dat wij met de sportdag Noord ruim 40 bestgaande combinaties hadden, klein en groot en incl wachtlijst, dan leeft dat wel. Maar niemand komt voor die 2 minuten rondje rijden en een lintje naar een keuring. Want als je dan naar de CK mag rij je tig km naar Kootwijk voor een ring zonder publiek, zonder ereronde in de hoofdring (wat vroeger wel was) en zonder fatsoenlijke prijzen.
Waar gaat het mis...

Sportdag had ik ook graag heen gegaan helaas viel dat tegelijk met wedstrijd van mijn zus (en ja we moeten om en om haha)

het valt mij inderdaad heel erg tegen hoe ze omgaan met de vernieuwing in het stamboek.
En ik denk dat het ze ook serieus niets interesseert wat ik er over te zeggen heb maar toch doe ik het wel haha :)
Ik wil best naar Kootwijk om een rondje voor de fokkers te rijden maar dan wil ik daar inderdaad wel een waardering voor een leuk stukje in het welsh blaadje en op zijn minst in de hoofdbaan rijden tussen de keuring en het kampioenschap in dan kijken er wel mensen :)

Het WPCV ben ik geen lid van en heb ik mij ook nooit in verdiept eerlijk gezegd.
Mijn pony is vind ik ook meer een sportpony als ik der vergelijk met de pony's die ik soms op die shows zie.
overigens scheer ik ook gewoon de benen en het derde oor omdat ik dat meer sportpony vind :)
persoonlijk vind ik ook dat ze daar best door heen mogen kijken nadat een pony al in de sport loopt (daar ben ik dan denk ik wel de enigste in)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:31

Dat valt wel mee hoor denk ik, er is een rubriek voor showpony s en menpony s apart volgens mij. Zo is er soms ook een keuringsrubriek voor pony s in sportconditie.
Overigens hoef je geen lid te zijn van wpcv om aan hun shows mee te doen. Je betaalt gewoon een paar euro meer. Zelfde met vriendenkring, dan is er daarnaast ook nog dragon show

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:34

Cemlys schreef:
Dat valt wel mee hoor denk ik, er is een rubriek voor showpony s en menpony s apart volgens mij. Zo is er soms ook een keuringsrubriek voor pony s in sportconditie.
Overigens hoef je geen lid te zijn van wpcv om aan hun shows mee te doen. Je betaalt gewoon een paar euro meer. Zelfde met vriendenkring, dan is er daarnaast ook nog dragon show

Oke ik ga me der is in verdiepen :) wil volgend jaar misschien mijn dan 2 jarige ook showen (als die er dan goed uitziet) maar die show ik dan ook liever daar als bij het NWPCS :)
Dankje voor de tip :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:38

Aangespannen rubriek
De aangespannen rubriek is opengesteld voor hengsten, merrie en ruinen van alle secties van 4 jaar
en ouder. Belangrijk is dat de menner de pony voorstelt in een natuurlijke tempo, zodat de pony in
evenwicht kan lopen. Bij gelijke plaatsing wordt de voorkeur gegeven aan de pony die met de minste
hulpmiddelen wordt gereden.
De menrubrieken worden beoordeeld op stilstaan, stap, draf en galop (rechtuit en in figuren), gedrag,
conformation en rastype. De tuigrubrieken worden beoordeeld op stilstaan, draf, gedrag,
conformation en rastype. Tijdens de individuele presentatie in de men- en tuigrubrieken mag een
hoger niveau worden gepresenteerd.

Dit staat in het vraagprogramma. Ook kun je een gold of silver ribbon aanvragen voor pony s die voldoende gepresteerd hebben in de wedstrijdsport (bv knhs)

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:43

Cemlys schreef:
Aangespannen rubriek
De aangespannen rubriek is opengesteld voor hengsten, merrie en ruinen van alle secties van 4 jaar
en ouder. Belangrijk is dat de menner de pony voorstelt in een natuurlijke tempo, zodat de pony in
evenwicht kan lopen. Bij gelijke plaatsing wordt de voorkeur gegeven aan de pony die met de minste
hulpmiddelen wordt gereden.
De menrubrieken worden beoordeeld op stilstaan, stap, draf en galop (rechtuit en in figuren), gedrag,
conformation en rastype. De tuigrubrieken worden beoordeeld op stilstaan, draf, gedrag,
conformation en rastype. Tijdens de individuele presentatie in de men- en tuigrubrieken mag een
hoger niveau worden gepresenteerd.

Dit staat in het vraagprogramma. Ook kun je een gold of silver ribbon aanvragen voor pony s die voldoende gepresteerd hebben in de wedstrijdsport (bv knhs)

Oke :)
maar minste hulpmiddelen? ik kan niet meer bedenken dan een zweep die verplicht is haha wat zal ik er nog meer om willen hangen :P
Galop is overigens al wel M niveau daar zijn we nog niet haha :) dus nog even een jaartje door trainen :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:47

Geen idee, bit mss? Voor de rest kan ik ook niets bedenken. Mss zweep ofzo.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:11

Royaltjuh schreef:

Waar gaat het mis...

Ik denk dat het ook komt omdat het in Vinkega in combinatie was met een officiële wedstrijd? Volgens mij zijn er weinig die alleen voor bestgaande naar een keuring zouden komen? Ik denk ook dat het aan beide kanten speelt, weinig fokkers hebben interesse in de sportresultaten en mensen die in pony's in de sport hebben, die hebben weinig interesse in de keuring. Ten minste, dat idee heb ik heel erg.

Vinkega vond ik trouwens wel echt heel leuk om mee te rijden! Helaas moest ik zelf op het laatste moment afzeggen voor bestgaande, maar vond het leuk om op zo'n dag te starten met allemaal Welshjes!

Royaltjuh gefeliciteerd met jullie veulen!!

Fotografie91, jammer dat ze zo ongeïnteresseerd over kwamen.. Wel een hele mooie foto!!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:37

Op het hele sport/fokkerij gebeuren ga ik niet eens meer inhoudelijk in. Er is door een aantal deelnemers van de IBOP 2015 een schrijven gedaan waarop helaas een antwoord kwam wat aangeeft dat er weinig boodschap gegeven wordt aan een kritische, onderbouwde noot. Overigens is daarna wel per pony een foto en uitslag geplaatst, alleen bijna een halfjaar later... Al moet ik zeggen dat ook mijn kritische noot richting het stamboek nu met de digitalisering en de verbetering op het kantoor de burger moed geeft!

Maar bij voorkeur hadden ze gewoon een aantal actieve mensen als IBOP deelnemer uitgenodigd voor een brainstorm sessie vanuit het veld om eens te praten hoe ze er meer uit kunnen halen en het ook laagdrempelig te houden.

Er lopen enorm veel ponies in de sport / onder het zadel en het publiek is veel breder dan het aantal fokkers. Wat overigens ook steeds minder wordt gezien de professionalisering op keuringen en shows. Als je niet iemand hebt die je bij de hand pakt en je erbij helpt, dan ben je na 1 keuring al voor de rest van je leven klaar qua teleurstelling.
En misschien moet je wel de aansluiting zoeken met andere activiteiten als Open dagen, grote concoursen (wedstrijd vs bestgaand) of bijvoorbeeld een WK Vierspannen in Beesd qua keuring. Er zijn genoeg mensen die tussendoor even de tijd vinden om een uurtje langs de ringen te staan. Qua naamsbekendheid creëren zal dat vast goedkoper zijn dan een beurs waar je alleen diepte-bezoekers hebt en geen breedtebezoekers.

En ook mijn ideeën zullen niet de juiste zijn, maar brainstormen kan nooit kwaad en maakt elkaar alleen maar scherp en sterker.
Zoiets.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:45

Mss toch weer tijd vooreerst nieuw jong welsh samen met de andere stamboeken ;)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:15

Cemlys schreef:

Ik ben reeds 25+ helaas... dan val je buiten dat soort dingen geloof ik...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:18

Afbeelding
Caesar schreef:
Cemlys schreef:

_O- ik ook....
Heb alvast wat getoilteerd aan mijn kleine man,hoop dat hij wat wil draven op de keuring...

Afbeelding

Afbeelding
Hij is nu 6wk en 4dg.

Afbeelding

Niet erg duidelijk en perfect mar dan is er een idee hoe hij er compleet opstaat...
Laatst bijgewerkt door vivana op 27-06-16 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:19

Gaat je merrie voor stamboekname en voor eventueel ster Viviana? Spannend!! Ben benieuwd wanneer het boekje van Utrecht online komt :)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:24

Caesar schreef:
Gaat je merrie voor stamboekname en voor eventueel ster Viviana? Spannend!! Ben benieuwd wanneer het boekje van Utrecht online komt :)

Mijn merrie is ster :o
Gaat dus voor voorlopig keur dan.... (en wij moeten d'r zelf voorbrengen.....had liever iem gehad die dat goed kent was beter voor de merrie en het veulen)..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:39

Caesar schreef:
Cemlys schreef:

Nee hoor jong welsh Nederland was vroeger beneden de 40

ijsselblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:45

Afbeelding

Voor iedereen die het leuk vind jullie pony's te tonen op een internationale show, bij deze zijn jullie van harte uitgenodigd in te schrijven.

Naast de rubrieken aan de hand hebben we ook gebruiksrubrieken, zowel in het tuig als onder het zadel.

Het vraagprogramma met inschrijfformulier zijn vanaf onze website te downloaden. Ook bestaat daar de mogelijkheid online in te schrijven.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:18

Cemlys schreef:

Citaat:
Nee hoor jong welsh Nederland was vroeger beneden de 40

Dan val ik alsnog af :+

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:18

Er zijn veel verbeterpunten voor het welsh stamboek. Dat is zeker.

Hier wat zenuwen, ik heb het idee dat bijna 50 dagen drachtige tuthola hengstig moet worden. En dat zou niet moeten... aan de andere kant ken ik haar niet als drachtige merrie. Maar ze schuurt haar staart en tilt hem op als ik haar aan haar billen naast de staart krap. Doet ze meestal ook als ze hengstig is. Alleen mist nu nog het vervelende bijbehorende gedrag. Ik kijk het even aan of het doorzet en anders scannen uiteraard.

Vandaag ook naar Duitsland gaan en de welsh b bekeken. Nu ze uit showconditie was moest ik even er doorheen kijken want had een ander beeld op mijn netvlies. Het is een prachtige merrie met hele mooie kop. Voor nu kwamen we er helaas niet uit. Maar omdat ik het beesje graag wil hebben zijn we overeengekomen dat ik binnen twee jaar terug mag komen. Dus voor nu blijft de welsh b in Duitsland

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:27

Afbeelding