[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 07:55

Welkom nieuwkomers! :)

Die 20 jarige gewoon meenemen naar de keuring, super leuke ervaring en je hebt niets te verliezen toch?

Jenny welke pony's ben je van plan mee te nemen?

Heteren ga ik sowieso kijken heb ik deze week besloten.

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:05

Heteren kan je nog inschrijven tot 9 Juli dacht ik... Of ik moet het verkeerd hebben :P

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:06

wij gaan dus volgende week naar Utrecht, voor ons de eerste keer. Hoe en wanneer wordt het programma bekend?
Ik heb een mooi leren voorbrenghalstertje op de kop getikt, maar nu las ik hier dat ik beter een wit halster kan gebruiken??
en ik hoorde iets over mascara rond de ogen... is dat gewone mensenmascara?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:48

juval schreef:
wij gaan dus volgende week naar Utrecht, voor ons de eerste keer. Hoe en wanneer wordt het programma bekend?
Ik heb een mooi leren voorbrenghalstertje op de kop getikt, maar nu las ik hier dat ik beter een wit halster kan gebruiken??
en ik hoorde iets over mascara rond de ogen... is dat gewone mensenmascara?

Geen gewone mascara, maar zwart glimmend spul wat je rond de ogen smeert om ze beter te laten uitkomen. Wit halster wordt gewaardeerd, al vind ik het zelf erg lelijk :o dus heb ook twee keer met een leren show halster gedaan.

Wij zijn weer begonnen met sportmodel terug trainen, we hebben op dit moment beide last van onderontwikkelde buikspieren :+ dus hard nodig.

Afbeelding

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:57

Bij ponyweb kun je alle showspul kopen. Ik heb mijn merries ook gewoon ster gekregen met leren showhoofdstel hoor. ;) dus zoveel zal het niet uitmaken op de resultaten. Het zal een goede pony niet ineens een premie lager zetten. Ik denk dat je moet kijken naar het hoofd. Mooi hoofd/minder mooi/wit of kleur/...
En kijken wat mooi is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier heb je wit bij twee jonge schimmel merries en dan zwart Leer bij een wat oudere schimmel. Kan niet zeggen dat leer lelijker is.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:00

Wauw wat loopt die van jou in een fijne houding van zichzelf Absue_Dubio! Die van mij is zonder bijzet niet fijn te longeren, loopt liever graag hoog in de lucht met haar kop.. }> Ook onder het zadel trouwens, drukt graag de rug weg.

Rijden er hier ook meer wedstrijden met hun Welsh?

Cemlys, mooie pony's! Ik vind zelf zwart eigenlijk mooier staan :+

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:08

Bedankt! Ik longeer meestal met een longeerhulp hoor, nu voor de eerste keer weer longeren even zonder iets. Zoek nog fijne touwtjes om met longeersingel te longeren, iemand tips?

En zoals in m'n onderschrift te zien is rijd ik tussen de paarden met m'n pony. Zijn januari/februari voor het eerst Z gestart. Hadden gelijk winstpunt en eerste prijs, daarna gestopt ivm dikke buik. Ik hoop het binnenseizoen weer verder te gaan in het Z.

Ik weet dat er hier nog een aantal zijn met welshjes actief in de sport. Oa Lisan met haar welshjes en kinderen erop, super schattig. <3

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:09

Ken je die witte camping touwtjes? Waar je de tent enzo mee vastzet (de dikkere versie) die zijn wel fijn om mee bij te zetten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:11

Ik longeer met dubbele lijnen, pessoa of elastisch bijzetteugeltie, heb ook wel een gogue liggen. Gewone touwtjes vind ik zo stug, niks fijns aan.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:14

inowa schreef:
Ken je die witte camping touwtjes? Waar je de tent enzo mee vastzet (de dikkere versie) die zijn wel fijn om mee bij te zetten.

Waar zou je die kunnen aanschaffen?

Dubbele longeerlijn kan ik niet mee, wil er ooit nog wel les in volgen. Elastiek heb ik nog wel liggen, maar gaan ze daar niet snel op hangen?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:24

Ik longeer met de longeerhulp van FRA. Vind die bij de mijne wel heel fijn.

Stoer dat je Z start met je pony! Hoop ik stiekem toch ook nog es te halen met de mijne! Eerst nog even de punten voor het M2 halen :)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:31

absque_dubio schreef:
Bedankt! Ik longeer meestal met een longeerhulp hoor, nu voor de eerste keer weer longeren even zonder iets. Zoek nog fijne touwtjes om met longeersingel te longeren, iemand tips?

En zoals in m'n onderschrift te zien is rijd ik tussen de paarden met m'n pony. Zijn januari/februari voor het eerst Z gestart. Hadden gelijk winstpunt en eerste prijs, daarna gestopt ivm dikke buik. Ik hoop het binnenseizoen weer verder te gaan in het Z.

Ik weet dat er hier nog een aantal zijn met welshjes actief in de sport. Oa Lisan met haar welshjes en kinderen erop, super schattig. <3

Dubbele longeerlijn is het beste! Anders kan je touwtjes doen.
Zou geen "longeerhulp" doen, want je wil je paard juist over de rug hebben en de longeerhulp drukt op de rug.
Ik had zelf touwtjes gesloopt van de Pessoa die ik had := Iets dikkere touwtjes vind ik fijn.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:37

Hoeveel punten heb je nu in het M2? :)

Kelly, de druk komt erop als ze het hoofd omhoog doen. Zo worden ze uitgenodigd om het hoofd omlaag te doen en dan kunnen ze de rug bollen.
Binnenkort dus eens opzoek naar touwtjes. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik erop meer kan dan ernaast, dus longeren doe ik nooit zoveel. :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:43

ik heb nog niet met longeerhulp gelongeerd want ik ben bang om het aan het bit vast te maken en dat daardoor het mondje niet meer fijn is, ze is net 3 en nog niet veel gewend in haar mond.... en touwtjes aan het halster ruïneert haar neusje.
dus dan maar zonder :)

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:45

Je hebt nog een aantal mensen van de 'oude stempel', die gebruiken gewoon mascara met daaroverheen wat babyolie. Maar het is beter om paardenmake-up te gebruiken, omdat hier een UV-bescherming in zit. Je zou ook kunnen kijken bij Glamhorse, deze bieden ook fijne make-up aan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:46

Longeerhulp werkt erg onlogisch. Een paard nodig je eigenlijk niet uit om naar beneden te komen door op de schoft of rug te drukken. Integendeel. Achterhand erbij en vooruit. Ik heb er nog nooit een gehad die er fijn op reageerde.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:47

Ik heb inderdaad actief in de sectie A onder het zadel en daarnaast verwacht ik volgend jaar 4 veulentjes al alles goed gaat.

Verder train ik wel alles bij aan de dubbele longe en soms longeerhulp. Fijne is dat ik met de dubbele longe beter kan aanvoelen en de pony's blijven scherp. Eigenlijk iets te scherp want met proef voorlezen is mijn oplezen vaak al gelijk reactie, niet handig bij overgang draf aan de andere kant van de bak...

En veel overgangen maken dus. Ik denk dat ik mijn 3 jarige qua training optimaal heb voorbereid. Staat klaar. Of ze het ook laat zien is een 2e, maar heb er wel alles aan gedaan.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:00

Als ze gaan ontspannen, komt er ook druk op de rug. + dat ding trekt ontiegelijk in de mond.
Je hebt wel nog een andere.. Gogue volgensmij? Die was wel goed.

@juval
Touwtjes kunnen wel! Niet te strak :D

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:55

Ik heb de longeerhulp eigenlijk niet heel strak staan. Hij hangt er gewoon losjes bij, het is gewoon meer dat ze begrenst wordt met haar kop de lucht in doen en dan loopt ze vanzelf over de rug nageeflijk. Dus ik denk dat het wel meevalt met het op de rug drukken, zal er aan liggen hoe strak je hem doet denk ik?

Dubbele longe heb ik nog nooit gedaan, dus daar heb ik geen ervaring mee. Zou ik nog wel eens willen leren!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:49

Het is idd net hoe je de longeerhulp afstelt. Niet te strak en dan lopen ze goed zonder dat er op de rug gedrukt wordt.
En daarnaast Denk ik, als ze de rug kunnen bollen met ruiters erop moet zo'n touw niet uitmaken.

Ik hoop ooit ook te kunnen starten tussen de paarden. Maar eerst investeren in mezelf. Ik werk nu fultime en wil als ales lukt in september door naar de uni. Met andere woorden, nu geen tijd...
om deze reden ook gaan dekken dit jaar. Dan kan ik rustig aan doen en als ik dan na werk ga rijden zit ik dit jaar niet met de hengstigheid.

Heben andere hier last van? Mijn merrie heeft veel last van hengstigheid en sommige bevelen hormoonspuiten aan. Alleen houd ik er niet van om vanalles erin te proppen. Zelf kan ik haar nog wel rijden dan alleen anderen niet meer.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:38

Ik heb laatst zo n merrie behandeld die altijd hengstig was, na de behandeling was het over. Dier zat behoorlijk vast in de rug

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:43

Longeren met de dubbele longe vind ik inderdaad ook het fijnst, zeker omdat je het op allerlei manieren kunt gebruiken! Soms gebruik ik een losse bijzet, maar dat is meer als het een keertje 'even snel' moet.

Niet iemand die weet of de keuring en rijrubrieken in Utrecht op gras of zand zijn? :o

Pien, was jou merrie niet drachtig? Of gaat dit over een andere merrie?
Je zou inderdaad regumate kunnen gebruiken als je er echt last van hebt, maar zelf zou ik dat denk ik ook niet voor langere tijd gebruiken(is bovendien best prijzig..).

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:17

Volgens mij is utrecht op gras

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:34

keresa schreef:
Volgens mij is utrecht op gras

Klopt. Althans 2 jaar geleden daar wel. De rijrubrieken werden toen binnen gereden, maar het regende toe n ook enorm.

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:36

Oké dank voor jullie antwoord!
Dan wordt het stoten draaien gok ik zo :)