[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:48

Jemig Vivana! Ik had niet gedacht dat het zo ernstig was. Arm beestje. Heeft ze veel pijn? Wat zal dat beestje bang zijn geweest toen het gebeurde.
Hoe is het met ze verder? Reageren ze nu anders op honden? Ik ben blij met de keuze die jullie toen voor de hond hebben gemaakt. Dit wil je nooit meer meemaken.
Heel veel sterkte met het herstel.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:09

Garettie (zo heet ze) is super vrolijk eet al brokjes en kan bokken als de beste, ze vind het plezierig als ik het schoon was met de gasverbandjes (wil ze me krabben maar dat is nu meer bijten... :D )
Ze mag over een weekje als het goed is de wei op van de dierenarts.(na de wildvleesverwijdering).
Ze hebben al die tijd op stal moeten blijven ivm de wonden.Maar de merrie is heel rustig als d'r veulen maar bij d'r is.
Zo af en toe laten we het veulen een sprintje trekken als ze van stal mee moet naar de wasplaats ;)
De veearts is erg positief over de wonden (onvoorstelbaar snel dicht getrokken zei Smeenk)

Nu ja de rest wachten we maar af en dat zien we dan terzijner tijd maar weer....Het grootste gevaar is geweken ;)
Ze loopt verder perfect.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:33

Heb je al eens gekeken naar Mestiran? Hier op Bokt zijn meerdere topics, het schijnt super te werken.
Wat ik ook nog weet van vroeger, is dat UV licht ook goed is tegen wildvlees. Wij hadden zo'n UV lamp die we een paar keer per dag op de wond lieten schijnen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:47

L-mesitran/Vetramil/dermiel, zijn echt heel goede zalven, werken ongelooflijk goed, ik gebruik het erg vaak bij patienten met moeilijk, slecht genezende wondes of bv grote wondes die niet gehecht kunnen worden. topspul. Zeker bij paarden en wildvleesvorming.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:15

Ja maar het is zo geregeld dat de dierenarts dit erbij doet....Dit hebben zij op zich genomen in de medischezorg....dus ik kan wel als een gek gaan smeren maar het wordt er toch afgesneden....
Verder genezen de wonden heel mooi en zijn ze goed dicht aan het gaan.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:44

vivana@ ik heb de foto's bekeken, wat is ze afschuwelijk toegetakeld. Bij de eerste aanblik verwacht je nooit dat dat weer goedkomt.
Het is echt te hopen dat ze er tussen de oren ook niets van overhoudt...

Onze 4 jarige merrie is weer hengstig geworden. Het is een dochter van Hy-Society en daar hadden we graag een veulen met Drummer Boy van. Maar net als vorig jaar Blaenau Flasion, die ook niet al tegroot was,is het niet gelukt. Nu proberen we haar met Top Notch en aan de hand. Die combinatie lijkt ook wel leuk, maar kan wel een hele grote worden.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:29

Wat een foto's zeg! Dit had ik idd ook niet verwacht. Wist eigenlijk niet goed wat ik moest verwachten. Je verhaal klonk ernstig. Maar deze plaatjes.... Zo fijn dat het beter gaat dan verwacht, alleen maar positief!!

Wat vervelend voor iedereen, waarvan ze geen drachtige merrie hebben. Zonde...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:51

Hier gaat het erg slecht met mijn kleine Rebel. Zie het andere topic voor het laatste nieuws.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:53

Dat meen je niet Mellanie! Ik ga meteen even spieken. Sterkte

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:45

sterkte mellanie! ik hoop voor je dat de foto's positief zijn!
en vivana juist een goed herstel te zien, wel schrikken die foto's, had het ook niet zo erg verwacht! arme stakker!

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:09

@Melanie: het ging toch juist wat beter de afgelopen dagen? Ik ga ook even spieken, niet gepost maar lees wel mee in je topic.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:17

@truselientje, het ging heel wat beter, tot vandaag. Geen idee waarom het nu weer zo slecht is. Hij heeft echt pijn. Hij heeft nu sterke pijnstillers gekregen om hem te helpen tot maandag. Dan gaan we röntgenfotos maken. Hopelijk hebben we dan een beter beeld. Als er dan iets onherstelbaar te voorschijn komt, dan is het afgelopen.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:21

Heb inmiddels even bijgelezen, opvallend inderdaad dat het zo erg veranderd is. Of hij heeft iets verrekt bij een vreemde beweging of de quadrisol heeft een erg sterke werking gehad.
Hopen dat de fotos maandag duidelijkheid geven.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:53

Tot nu toe heef het veulen geen problemen met honden nog de moeder.....(onze eigen hond in de buurt gehad en er komen soms honden even in pension die wel blaffen maar ook daar ondervinden ze gelukkig geen hinder van.
Als ik de foto's zelf bekijk ben ik erg tevreden en gaat het herstel voorspoedig....
Ze wordt nu nog maar 1x per dag behandelt en krijgt geen medicatie meer (vandaag de laatste dag).
Ze is zo'n knappert voor een Andiamo :o (keek even naar haar volle zus maar idd die heeft toch wel een groot hoofd,hahahaha).

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 01:23

Jolinda heeft droes, helaas. Bult is zo groot als een leeg wcrolletje, ook zo lang trouwens. Ziet er erg vreemd uit. Ook heeft ze nu weer beetje neusuitvloeiing, en staat ze nog steeds zo dom met gestrekte nek. Nu afwachten tot de bult doorbreekt :(:)

Wou dat ik iets voor dr kon doen, maar ze is zó ongelovelijk koppig...

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:38

T3mptati0n schreef:
Jolinda heeft droes, helaas. Bult is zo groot als een leeg wcrolletje, ook zo lang trouwens. Ziet er erg vreemd uit. Ook heeft ze nu weer beetje neusuitvloeiing, en staat ze nog steeds zo dom met gestrekte nek. Nu afwachten tot de bult doorbreekt :(:)

Wou dat ik iets voor dr kon doen, maar ze is zó ongelovelijk koppig...

Ook al zou je wat willen doen, je kunt helemaal niets doen, dan gewoon afwachten. Pas als het doorbreekt gaat ze genezen. Maar het verloop is heel verschillend. Sommige zijn er lang en ook heel ziek van, sommige hebben een bult, die nauwelijks opvalt, openbreekt en binnen een week zijn ze helemaal weer klaar, alsof ze nooit ziek geweest zijn.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:06

Wat een pech hier allemaal zeg.

Veel sterkte allemaal.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:27

Maar kje zou er toch trekzalf op kunnen smeren?! (dat deden wij als we er eentje op stal hadden gewoon om het proces te versnellen),daarbij als het naar binnen open klapt ben je ver van huis........
En dat ze zo staat is te begrijpen,ze zal anders nauwelijks lucht aan kunnen....

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:33

Ik deed ook trekzalf, laurierzalf. Ik heb er ooit 1 gehad met droes, die heeft er wel een soort rochel aan overgehouden. Bij flinke inspanning gaat ze snurken.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:16

Wat een ellende voor de veulentjes, sterkte Vivana en Melanie !

@T3mtatiOn: je kan alleen maar afwachten. Als het eenmaal doorgebroken is en je gaat schoonmaken gaat het vaak vrij snel over.

Even spammen met m'n kleine trotse man:

Afbeelding

De modderpoten zijn niet zo charmant :o , hij gaat regelmatig met mams mee sloot(kant)plantjes eten. Voor de info, hij is te koop.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:13

Honeys@ goed veulen! Slootplanten, riet en zelfs de wortels ervan eten ze graag. beetje modder is goed voor de extra mineralen!
Ik heb zojuist wat plaatjes in onze uitgedunde youngstock-kudde gemaakt. Mijn favorietje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:48

Wat is het beste om nu te doen dan? Gewoon buiten laten lopen en niet mee bemoeien of op stal zetten en behandelen met trekzalf en als de bult doorgebroken is schoonmaken iedere keer? Lees op internet verschillende dingen dan wat ik hier in de omgeving hoor. Ze is niet benauwd, ja gister iets, stalhoudster zei het vandaag ook maar net had ze nergens last van. Ze eet ook wel, maar de bult is zo groot als 2 tennisballen naast elkaar, en zakt steeds verder naar beneden richting onderkant hals? Heb het nog nooit meegemaakt maar vind het er best eng en zielig uitzien!

Mooie schimmel jenny! wat is het er voor 1?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:59

T3mptati0n schreef:
Wat is het beste om nu te doen dan? Gewoon buiten laten lopen en niet mee bemoeien of op stal zetten en behandelen met trekzalf en als de bult doorgebroken is schoonmaken iedere keer? Lees op internet verschillende dingen dan wat ik hier in de omgeving hoor. Ze is niet benauwd, ja gister iets, stalhoudster zei het vandaag ook maar net had ze nergens last van. Ze eet ook wel, maar de bult is zo groot als 2 tennisballen naast elkaar, en zakt steeds verder naar beneden richting onderkant hals? Heb het nog nooit meegemaakt maar vind het er best eng en zielig uitzien!

Mooie schimmel jenny! wat is het er voor 1?

Insmeren met trekzalf is inderdaad ook een goed idee. Het moet niet naar binnen slaan zoals Vivana zegt.Verder ziet het er vaak enger uit als dat het is.
Schimmel = Zomerdijks Lilian, uit Weston Lucy Lee

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:03

Het probleem is gewoon dat mevrouw zich niet laat pakken, en wil haar niet 24/7 op stal hebben in deze toestand......... Wil haar best gaan behandelen met trekzalf, maar wil niet iedere dag het gevecht met alle paarden naar binnen en jolinda naar stal jagen. Vandaar mijn vraag :P

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:09

T3mptati0n schreef:
Het probleem is gewoon dat mevrouw zich niet laat pakken, en wil haar niet 24/7 op stal hebben in deze toestand......... Wil haar best gaan behandelen met trekzalf, maar wil niet iedere dag het gevecht met alle paarden naar binnen en jolinda naar stal jagen. Vandaar mijn vraag :P

Tja dat is dan een keus die jezelf moet maken niet?!
Ik ben ervoor om het te versnellen....
De echte boeren laten ze gewoon lopen en doen er niks aan maar zoals ik al zei....als het naar binnen slaat kun je het wel vergeten.
Wij hebben er ooit 1ne op stal gehad daar kwam het overal uit. onder de oren (slapen) keel schoft heupen en je kon er zo overal de pus uitduwen (masseren).Deze pony werdt graad mager en dus doodziek. Maar na 3wk kwam hij weer te boven....Wel naar om te zien.