[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:36

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:48

Jaimyliefje schreef:
Maargoed, wat ik zoek:
- merrie
- leeftijd 3 t/m ong. 7 jaar
- 'grote' maat, dus ong. 1.20 meter.
- breed, rond model. Wel luxe (beetje type Ysselvliedt's Golden Boy/Uiterwaarden's Mystery Man)
- voldoende beweging
- apart bloed, zo min mogelijk lijn-/inteelt
- kleuren: bruin/donkerbruin/valk het liefst, daar kun je de meeste kanten mee op qua kleurslag.

prijsklasse uiteraard zo laag mogelijk

Zo, leuke boodschappenlijst. Je bent nog vergeten om eraan toe te voegen of de merrie premie/sterwaardig moet zijn. De eerste drie eisen kan ik wel zien. Dat breed rond model is een goede zaak, maar kijk uit met teveel overdrijven. De ponies waar dat het meest voorkomt komen maar uit een paar lijnen, zeker als je dan ook nog met een beetje modieus kleurtje wilt. Voldoende beweging lees ik als een pony die niet heel bijzonder hoeft te bewegen, maar dat kan een kwestie zijn van interpretatie. Overigens vind ik het verschil tussen Mystery Man en Golden Boy nogal groot, dus je geeft toch een redelijk brede lijn aan.

Zo goedkoop mogelijk? Tja, goedkoop is een relatief iets. Bij ons heeft iemand bijna 30 jaar geleden ooit eens 10000 Gulden geboden voor een A jaarling. Dat is nu 4500 Euro, maar toen was dat nog heel wat meer geld. Pony werd toen niet verkocht trouwens, daarom ging de bieding ook zo hoog. Maar als je echt kwaliteit zoekt, zal je toch wel redelijk in de buidel mogen tasten. Goede ponies groeien niet aan een boom.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:31

BlackDevils schreef:
cuneracobs schreef:
als ik heel eerlijk ben zie ik een welsh liever wat ronder als dat ze dun zijn.
Misschien heb je dan toch het verkeerde type.. :P

Volgens mij krijg je veulens, jaarlingen en tweejarigen bijna niet te vet als ze gewoon in de wei lopen.
Met 3 jaar gaat de meeste groei er wel uit en dan moet je op gaan passen.
Maar ik denk dat het grootste probleem is dat dat spul op stal gezet word, dus niet kan bewegen en alles aan krachtvoer er in gedrukt wordt wat het opnemen wil.
Goed ruwvoer (vezelrijk) blijft voor mij de basis en dan is bijvoeren van krachtvoer niet noodzakelijk voor (op)fokpony's.
Zelfs mijn sportpony's die zeer frequent trainen hebben aan 1/4 kilo meer dan genoeg.

Om nog even terug te komen op de stokmaat; 1,20 mtr is de grens die gesteld gaat worden voor samengesteld mennen, enkelspannen en tandems in de klasse 4 (later misschien gevolgd door de klasse 3. Mijns inziens niet meer dan terrecht. Voor twee- en vierspannen zal de maat komen te liggen op 1.08 mtr. Hierbij vallen de meeste Shetten dus buiten de boot.

Bedankt voor de toelichting. Ik had het gehoord van een menner, die weleens een pony van ons koopt. Maar was de details vergeten. Niet dat het van wereld belang is, maar ik denk wel dat de mensport de grootste afnemer is van de a-tjes, die om wat voor reden niet in de fokkerij ingezet worden. Wij hebben er al regelmatig aan verkocht en het begint met 1, dan wil men naar 2 span, en als daar alles bereikt is 4 span. Als die uitdaging weer weg is, wordt vervolgens het hele span te koop gezet en begint het weer van voren af aan.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:37

Melanie5 schreef:
Wie heeft hier een goed adres voor mij waar Welsh B ponies te koop zijn? Of wie weet iets te koop?
Dit zoek ik:
Donkerbruine of zwarte merrie van 2008. Liefst aparte bloedlijnen. Mooi type, luxe, veel beweging.
(heb er bij Zoet al wat gezien, maar hij is vaak wat aan de dure kant, vandaar mijn vraag hier)

Wil je rechtstreeks van een fokker kopen? ga dan eens kijken bij Stal Warmtebron , stal Tijdvlijt, of stal Zwaluwenburg, allen gerenommeerde fokkers. Van hun prijzen heb ik geen verstand.
Wij hebben vorig jaar een A merrie aan een B fokker verkocht, misschien heeft die er ook nog wel een staan, zou ik voor je kunnen navragen.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:07

Dit zijn de verkoopsresultaten van de fayre-Oaks-Sale in oktober 2008 waar ook Nederlanders hebben gekocht
http://www.brightwells.com/Portals/6/wp ... esults.pdf

De prijzen zijn in Engelse ponden en er werden heel veel pony's ingehouden of niet verkocht en er werden er ook buiten de ring verkocht.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:51

Even een heel ander berichtje.
Ik had een paar jaar geleden wat In de strengen's gekregen, via-via waar nog Welsh Nieuws in bleek te zitten, van 1978-1982.
Ik heb nu alle Welsh Nieuws eruit gehaald (wie nog interesse heeft in een stapel IDS zonder WN, maar met veel WPN-nieuws; meld u maar!), en ik kom daar ontzettend leuke foto's en verhalen in tegen.
Buiten veel voorouders van Buster is dit ook zo'n voorbeeld waarvan ik denk 'hé wat leuk'!
(wel donker, foto gemaakt van foto...)
Joost, je zal het ongetwijfeld kennen, maar hierbij heeft de foto een plaatsje op Bokt:

Afbeelding

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:00

Zo net het nieuwe boek van Wynne Davies "Sixty years of Royal Welsh Champions" ontvangen.... Prachtig !!! :D

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:02

Buster: ik heb de originele foto hier liggen ;) Was een geweldig jaar, 1981. Daar heb ik nog hele beste herinneringen aan.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:15

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:25

Ik heb net een oude doos met oude foto's doorgespit. Daarbij kwam ik ook foto's tegen van Roman Crocus, mijn allereerste pony en een A Welsh. Destijds vond ik het een rotbeest (was veel te fel voor een 6 jarig meisje), maar ik besef me nu dat het een prachtige merrie was, een vosje met lichte manen en staart, 4 witte benen en een brede bles. Ik hem gekregen in 1989, de pony was toen net 3 jaar oud. Ik heb hier natuurlijk geen stamboekpapieren meer liggen, maar ik meen me te herinneren dat haar moeder ook een Roman ... was en dat er aan vaders kant Twyford Pepper in zat.

Ik heb geen flauw idee wat er met haar gebeurd is nadat we haar verkocht hebben na 5 jaar. Ze is terug gegaan naar de vorige eigenaar die er een veulentje uit wilde fokken. Ik ben echter wel benieuwd naar haar achtergrond. Is er iemand die mij daar iets over kan vertellen. Ik heb al even op google gespeurd, maar daar kan ik weinig vinden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:44

Hoi, ik ken Roman Crocus zelf zo even niet meer. Was die niet van Thriantha Cum Laude? Wij hebben vroeger Roman Choice gehad. Alle Roman "C" ponies komen uit de lijn van Twyford Chianti, die in de jaren 60 nationaal kampioene was.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:38

De naam Thrianta Cum Laude komt me wel erg bekend voor, dus dat zou best kunnen. Dank je wel voor je antwoord Joost. Ik ga denk ik toch maar eens het stamboek benaderen. Geen idee of ze informatie geven, maar ben gewoon nieuwsgierig wat er van die pony geworden is.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:04

Ik weet niet of mijn bericht hier mag staan maar ik zou graag willen weten of je met een 8-jarige Welsh NWR merrie mee mag doen aan de merriekeuringen. Ik heb hier namelijk totaal geen verstand van maar het lijkt me erg leuk om hier met mijn pony naartoe te gaan.
En weten jullie op welke datum deze valt? Ik woon vlakbij Breda (Noord-Branbant).

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:13

Waarom zou je met je NWR merrie niet mee mogen doen ;) Op de site van het NWPCS kan je meer informatie vinden.

Het meest bij jou in de buurt is denk ik Houten (4 juli), Sevenum (11 juli) of Heteren (1 augustus)

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:15

Omdat ze te oud is misschien? Of maakt leeftijd niet uit?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:18

Nee hoor, dat maakt niet uit. Soms komen er zelfs nog merrie's van over de 20 op de keuring (ookal zijn ze dan vaak niet meer in optimale conditie :P).
Er zijn verschillende leeftijdscategoriën en zo zal je merrie gewoon bij haar leeftijdsgenoten in de groep zitten.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:22

Wie weet welke hengst dit is:
Afbeelding
Afbeelding

Hengst staat in Wales. Kreeg de foto's van vrienden.

autoprocee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:47

Shore Brooks Staneley volgens mij.

Heeft 1 seizoen bij mij ter dekking gestaan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:12

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 30-01-09 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten. Foto's in link geplaatst.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 02:23

super mooi hengstje!! , ben al tijdje op zoek naar zo'n type hengst dat bot en behang :P ..

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:47

LinZZZZ schreef:
Ik weet niet of mijn bericht hier mag staan maar ik zou graag willen weten of je met een 8-jarige Welsh NWR merrie mee mag doen aan de merriekeuringen. Ik heb hier namelijk totaal geen verstand van maar het lijkt me erg leuk om hier met mijn pony naartoe te gaan.
En weten jullie op welke datum deze valt? Ik woon vlakbij Breda (Noord-Branbant).

Even ter herinnering : ELKE welshpony, cob of part-bred (of NWR) geregistreerd in een van de europese stamboeken, moet volgens de Europese richtlijnen toegelaten worden tot de keuringen gehouden door de welsh stamboeken in Europa.
Dus uw NWR merrie moet zowel aan de keuringen van het NWPCS als de WPCV als de Belgische keuringen kunnen deelnemen .

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:00

cappelstud schreef:
LinZZZZ schreef:

Even ter herinnering : ELKE welshpony, cob of part-bred (of NWR) geregistreerd in een van de europese stamboeken, moet volgens de Europese richtlijnen toegelaten worden tot de keuringen gehouden door de welsh stamboeken in Europa.
Dus uw NWR merrie moet zowel aan de keuringen van het NWPCS als de WPCV als de Belgische keuringen kunnen deelnemen .

Over die richtlijnen gesproken... zijn die ook erkend door de WPCS (want het zijn maar richtlijnen hé).

Wat showen betreft, is er geen probleem denk ik... maar wat m.b.t. registreren ?
Normaal gezien (volgens Europese richtlijnen) moet een rasstamboek een veulen van een hengst, die goedgekeurd is door een ander stamboek van hetzelfde ras, als vol registreren. In dat geval zou de WPCS een veulen van een bvb. in België goedgekeurde hengst met Belgisch paspoort uit bvb een merrie met WPCS-paspoort als vol moeten registreren... maar voor zover ik weet zouden ze dit (nog) niet doen. Weet iemand hoe dat precies zit ?

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:51

[quote="YWC"]
Over die richtlijnen gesproken... zijn die ook erkend door de WPCS (want het zijn maar richtlijnen hé).

De Europese richtlijnen én verorderingen zijn wetmatig voor alle lidstaten. Gezien er volgens de EU géén dubbele registratie of dubbele paspoorten met een tweede leefnr. mogen zijn, kan een dier maar in één stamboek van één lidstaat geregistreert worden, mààààr een in een van de dochterstamboeken geregistreerde pony kan wèl geaccepteerd worden in het moederstamboek WPCS met alle gegevens van zijn stamboekpaspoort en ook in de stamboeken van de andere lidstaten. Deze pony komt dan in de "international acceptable" omdat zij geen nieuwe registratie mogen doen. Nakomelingen van een "International acceptable"-merrie en een Engels gelicencieerde hengst worden wél in het Engelse moederstamboek geregistreerd. Nakomelingen van een Engels geregistreerde moeder en een Engels gelicencieerde hengst worden direct in Wales aanvaard en geregistreerd met een stamboekpaspoort (de microchip moet echter geplaatst worden in het land waar het veulen geboren wordt en aldaar in de databank geregistreerd). Het Engelse stamboek zal echter altijd de nodige opzoekingen doen naar de afstamming van het dier omdat in het verleden bij bepaalde stamboeken van de lidstaten niet altijd volgens de regels werd gewerkt. Eventuele verdere vragen kan u altijd richten aan de VVWC Vzw via de website http://www.welshponycob.eu

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:04

autoprocee schreef:
Shore Brooks Staneley volgens mij.

Heeft 1 seizoen bij mij ter dekking gestaan.

je gaat door voor de magnetron Steffan!!!! haha

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:54

LinZZZZ schreef:
Omdat ze te oud is misschien? Of maakt leeftijd niet uit?

ik heb ooit een merrie van 25 jaar op de show voorgebracht
dyfed gaiety heette ze geloof ik...werden 2e(van de 2,haha) ze was namelijk een beetje kreupel in de ring.

leeftijd maakt geen verschil dus