NWPCS 8 & 9 Februari 2013 Hengstenkeuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:41

Alesco schreef:
Zal ook eens reageren, kom beide dagen kijken. Vrijdagochtend rij ik eerst door naar Friesland om ons jaarling NRPS er te zien in een Opfokbefrijf. De A s komen weer laat op de dag dus tijd zat.

zo laat komen de A tjes toch niet. om 14.10uur, mooie tijd :)

lv_sws

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 01:43

joostvangestel schreef:
Ik ben voor één hoofdprincipe: dat de fokker zelf verantwoordelijk is voor wat hij/zij fokt. Dat principe bestaat zowel in het NWPCS als in de WPCV als in de WPCS.

Gelukkig wel nu, de eerste 30-40 jaar van het bestaan van het NWPCS was dat veel minder het geval onder het juk van de paardenwet 1939.

joostvangestel schreef:
Ik ben langer lid van het WPCV dan van het NWPCS, dus stap niet te snel in conclusies. De verschillen tussen de twee stamboeken zijn vooral kunstmatig aangebracht, gewoon omdat men zich af wil zetten tegen de ander. Dat is doodzonde, we hebben maar één Welsh pony ras op deze planeet.

Beste Joost, ik concludeer helemaal niets, constateer echter wel zaken waarvan ik het jammer vind dat schijnbaar in de loop van de tijd nuances anders gelegd worden.

Er zijn wel degelijk verschillen tussen beide stamboeken en die zijn niet kunstmatig hoor en dat weet jij ook.

Op 06 jan 2004 schreef jij zelf hier al op bokt over hetzelfde onderwerp:

''Het WPCV was het vooral niet eens met de amateuristische toestanden van de beginjaren.... Dan waren er ook de Cob fokkers. In de begindagen vond men de Cob maar een inferieur ras bij het NWPCS. Dat komt omdat ze net bezig waren het KWPN te vernieuwen. Tja, de Cob paste niet in dat moderne plaatje...

Bij de WPCV kan met iedere hengst gedekt worden die een gezond stel testikels eronder heeft hangen en geen ernstige veterinaire gebreken vertoont. Gewoon op de Engelse manier, een verstandige fokker gebruikt gewoon geen slechte hengst... De WPCV heeft altijd de precieze regels van het WPCS (het moederstamboek dus) toegepast.''

Ja het is inderdaad doodzonde dat er twee stamboeken in NL zijn, ik begrijp het echter gezien het verleden wel.

Aangezien ik lid ben van beide stamboeken en ook vergaderingen bijwoon, heb ik ook de reacties van beide zijden gehoord op de eerste samenkomst van beide besturen sinds lange tijd, waarbij nogmaals maar weer eens de (grote) verschillen naar voren zijn gekomen. Er is maar één ding zo goed als zeker: volgend jaar spreken ze weer met elkaar....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:43

Ergens moet je het verleden gewoon kunnen begraven. Mijn uitspraak van 2004 staat nog steeds als een huis, alleen zou in je gequote zin moeten staan:

Citaat:
"Bij de rasfokkerij van het WPCV en het NWPCS kan met iedere hengst gedekt worden, die van zuivere Welsh pony's afstamt en die een gezond stel testikels eronder heeft hangen en geen ernstige veterinaire gebreken vertoont."

Overigens wemelt het verder wel van de fouten in mijn post van toen. Denk wel dat "In den beginne" volgens mij nu meer dan 50 jaar geleden is. Na 1962 ging er al een stuk minder fout qua registratie.

Ik constateer dat er veel met modder wordt gegooid, en dat vind ik buitengewoon jammer. Fokken moet over pony's gaan en niet over mensen of over stamboeken.

Het juk van de paardenwet is in het begin van de jaren 90 afgegooid en ik denk nog steeds dat dat een succesvolle zet is geweest. Als je eraan denkt dat vroeger het dekken met een niet goedgekeurde hengst feitelijk strafbaar was, dan hebben we op dat vlak veel gewonnen. Als er veel waarde aan de hengstenkeuring wordt gehecht, komt dat eerder door de marktwerking dan iets anders. Het hele premiestelsel staat of valt met de waarde die de markt aan die premies hecht. Topfokkers zullen altijd kijken naar de afstamming van hun dieren en naar de kwaliteit van hun dieren. Die zaken staan niet los van elkaar. Keuringen worden overal georganiseerd om een onafhankelijk oordeel te krijgen over de mate waaraan een dier voldoet aan anatomische en raskenmerken. Voor wat ik begrijp hebben nu beide stamboeken een premiestelsel. Een premiestelsel maakt een stamboom gemakkelijker leesbaar.

Om vooruit te gaan zullen we moeten kijken naar de sterke kanten van de beide verenigingen en proberen de zwakke kanten van beide verenigingen op te heffen. Ik zie een kans om een heel erg sterk stamboek te maken, als alleen de mensen weer samen willen werken aan dat wat we allemaal (zouden moeten) willen: een nóg betere Welsh pony.

lv_sws

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:54

joostvangestel schreef:
Ergens moet je het verleden gewoon kunnen begraven. Mijn uitspraak van 2004 staat nog steeds als een huis, alleen zou in je gequote zin moeten staan:

Citaat:
"Bij de rasfokkerij van het WPCV en het NWPCS kan met iedere hengst gedekt worden, die van zuivere Welsh pony's afstamt en die een gezond stel testikels eronder heeft hangen en geen ernstige veterinaire gebreken vertoont."

Op 06-01-2004 20:30
joostvangestel schreef:
Bij de WPCV kan met iedere hengst gedekt worden die een gezond stel testikels eronder heeft hangen en geen ernstige veterinaire gebreken vertoont (ga nou even niet aan OCD of röntgentoestanden dekken). Gewoon op de Engelse manier, een verstandige fokker gebruikt gewoon geen slechte hengst. Bij de WPCV is er ook geen poespas met predikaten, net als in Wales en bij de WPCV mochten de fokkers hun eigen veulens schetsen. Als garantie van de juistheid van de afstamming worden veulens geprikt die een DNA test af moeten leggen. De WPCV heeft altijd de precieze regels van het WPCS (het moederstamboek dus) toegepast.

Zoals Diederik Samson (en die het op zijn beurt weer had afgekeken van Ronald Reagan) in augustus 2012 tegen Mark Rutte zei: "Nou doet u het weer"
Beste Joost, nou doe je het weer. Ik quote niet voor niets, probeer een in het verleden gedane quote dan niet te veranderen.

joostvangestel schreef:
Ik constateer dat er veel met modder wordt gegooid, en dat vind ik buitengewoon jammer. Fokken moet over pony's gaan en niet over mensen of over stamboeken.

Volkomen mee eens, met modder gooien is negatieve energie en daar doe ik niet aan.
Fokken is het leukste wat er is, samen met gelijkgestemden.
Bij het registreren van fokproducten heb je echter een stamboek nodig, daar ontkom je niet aan.

joostvangestel schreef:
Topfokkers zullen altijd kijken naar de afstamming van hun dieren en naar de kwaliteit van hun dieren. Die zaken staan niet los van elkaar.

Dat doet iedere fokker toch, kijken naar de afstamming en de kwaliteit, niet dan ?

joostvangestel schreef:
Een premiestelsel maakt een stamboom gemakkelijker leesbaar.

Als eigenaar kan je dan zeggen: deze pony heeft alleen maar geprimeerde voorouders ! Lekker belangrijk.
Is dat datgene wat een stamboom gemakkelijker leesbaar maakt ?

joostvangestel schreef:
Ik zie een kans om een heel erg sterk stamboek te maken, als alleen de mensen weer samen willen werken aan dat wat we allemaal (zouden moeten) willen: een nóg betere Welsh pony.

Ik ben benieuwd te horen hoe jij die kans ziet.

De kans op een heel erg sterk stamboek zou al wat groter worden, als men zou stoppen om datgene te doen waar beide stamboeken erg sterk in blijken te zijn: elkaar proberen te overtuigen van het tegendeel. Het verleden zou je dan wel willen begraven, dat is echter een utopie.

Beste Joost, het lijkt er misschien door dit 'heen en weer schrijven' op dat jouw en mijn mening recht tegenover elkaar staan, op hoofdlijnen denk ik dat het echter niet zo is.
Zoals ik echter al eerder zei, geef iedereen het recht op een eigen mening.
Discussie is niet verkeerd, discussieren is echter wat anders dan trachten de ander van het tegendeel te overtuigen.

Ok, heb ik me weer laten verleiden tot een lang antwoord, iets wat ik normaal haat op een forum :D

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:50

Royaltjuh schreef:
Muzefee schreef:
Goh, wij hebben een hotelletje geboekt, maar dat heb ik zelf niet gedaan, weet zo 1,2,3 niet hoe het heet. Zal het eens navragen.

Je slaapt in Overbosch _O-

Sanex: Hotel Overbosch in Garderen zitten Jody en ik. Zitten nog meer welshmensen, altijd erg gezellig. Maar weet niet of die nog plek hebben... Tis iig wel goed getaalbaar en echt fijn borrelen/slapen/ontbijten :D

Oef, dr is nog wel plek maar 80 euro voor 1 persoon 1 nachtje incl ontbijt vind ik wel pittig hoor, tegenwoordig kun je met een hotelbon voor 25 eur 2 nachten ergens terecht toch? Ga nog ff speuren naar ander plekkie, kom ik bij jullie borrelen maar slaap wel ergens onder een boom ofzo dan :-P

AnneloesF

Re: NWPCS 8 & 9 Februari 2013 Hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 01:00

Zoveel? Nou kan je verzekeren dat wij echt niet zoveel betalen. Nog niet eens de helft...

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:28

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:56

Wij zaten vorig jaar ook in de heerlijkheid, idd super hotel. niks op aan te merken en de prijs viel goed mee.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:17

Ohja Cantharel heb ik ook es geslapen idd... maar das weer ietsje verder weg.

Dus Sanex, genoeg keuzes...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:12

Bedankt voor het meedenken! Ik had gister niet goed opgelet en zitten zoeken vanaf mn foon, krijg daar op het kleine beeldschermpje eerst idd vooral dure sites voor hotels. Heb nu van jullie al wat linkjes gehad, daarvoor mijn dank, en ik zit al even op veilingen te speuren, dat kan ook aanzienlijk schelen.
Wie o wie gaat nog meer alleen en wil gezelschap van mij ? Kies ik voor dat hotel :P ( en dat gezelschap is geheel netjes bedoeld he, geen rare dingen denken ;) )

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:21

Lv_sws: ik was niet erg precies in mijn quote uit 2004. Dus je hebt me wel juist gequote, alleen mijn woorden waren niet 100% juist. Dat wil niet zeggen dat die anders wel altijd 100% juist zijn. Ik ben geen Grieks orakel dat alleen maar absolute waarheden verkondigt. Wat lekker belangrijk betreft: vind je het niet interessant om te weten wat voor een pony bijvoorbeeld Penual Margo was? Door de vele nakomelingen van haar zoon Penual Mark doet het er nu minder toe hoe goed ze was, maar ik kan me voorstellen dat het toch wel een risico was om met een hengst uit een volslagen onbekende moeder te gaan dekken.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:28

wil al zo lang een keer gaan kijken maar volgens mij is dat in ermelo en dat vinden mijn ouders vanaf eindhoven niet zo'n goed idee om "even" te gaan kijken. en we vertrekken dat weekend op wintersport. zo jammer |(

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:19

Nog 1,5 week, ik ben weer heel benieuwd naar alle nieuw te keuren hengsten *\o/*
Dit jaar gelukkig zelf niets mee, kan ik lekker kijken :+

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 07:24

ja heerlijk nog maar 1.5 week.
Ook ik heb er zin in :)

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:39

Hebben jullie de nieuwe welsh magazine al met de 'voorbeschouwing'?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:07

Ik heb hem nog niet binnen

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 14:20

ook hier is die nog niet binnen.
Maar volgens mij is januari altijd later door de voorbeschouwing.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:26

Ja, maar de hengstenkeuring is al bijna vandaar dat ik hem al wel verwacht had

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:54

Is er ook een Night of the Stallions dit jaar? Rijrubrieken zijn weer op de zaterdag, en heb er nog niks over gehoord of gelezen......
Misschien dat hier iemand is die het weet?

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 22:03

klopt is inderdaad geen night of te stallions dit jaar.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:07

Ik wil vrijdag wel als ik kan, zaterdag heb ik wedstrijd nml.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:17

Dat is in elk geval goed nieuws voor de rijrubrieken weer. :)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:27

Ik heb in de planning om vrijdag en zaterdag te gaan.

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:20

hier vanmorgen het magazine op de mat. wel leuk om de voorbeschouwing te zien. nu nog wachten op het programmaboekje

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:37

Muzefee schreef:
Dat is in elk geval goed nieuws voor de rijrubrieken weer. :)

Dat kan je wel zeggen inderdaad! :D En de rest van de NOTS was meestal ook niet heel veel soeps.

En ja, ik ben er natuurlijk ook weer twee dagen bij ;)