joostvangestel schreef:Ergens moet je het verleden gewoon kunnen begraven. Mijn uitspraak van 2004 staat nog steeds als een huis, alleen zou in je gequote zin moeten staan:
Citaat:
"Bij de rasfokkerij van het WPCV en het NWPCS kan met iedere hengst gedekt worden, die van zuivere Welsh pony's afstamt en die een gezond stel testikels eronder heeft hangen en geen ernstige veterinaire gebreken vertoont."
Op 06-01-2004 20:30
joostvangestel schreef:Bij de WPCV kan met iedere hengst gedekt worden die een gezond stel testikels eronder heeft hangen en geen ernstige veterinaire gebreken vertoont (ga nou even niet aan OCD of röntgentoestanden dekken). Gewoon op de Engelse manier, een verstandige fokker gebruikt gewoon geen slechte hengst. Bij de WPCV is er ook geen poespas met predikaten, net als in Wales en bij de WPCV mochten de fokkers hun eigen veulens schetsen. Als garantie van de juistheid van de afstamming worden veulens geprikt die een DNA test af moeten leggen. De WPCV heeft altijd de precieze regels van het WPCS (het moederstamboek dus) toegepast.
Zoals Diederik Samson (en die het op zijn beurt weer had afgekeken van Ronald Reagan) in augustus 2012 tegen Mark Rutte zei: "Nou doet u het weer"
Beste Joost, nou doe je het weer. Ik quote niet voor niets, probeer een in het verleden gedane quote dan niet te veranderen.
joostvangestel schreef:Ik constateer dat er veel met modder wordt gegooid, en dat vind ik buitengewoon jammer. Fokken moet over pony's gaan en niet over mensen of over stamboeken.
Volkomen mee eens, met modder gooien is negatieve energie en daar doe ik niet aan.
Fokken is het leukste wat er is, samen met gelijkgestemden.
Bij het registreren van fokproducten heb je echter een stamboek nodig, daar ontkom je niet aan.
joostvangestel schreef:Topfokkers zullen altijd kijken naar de afstamming van hun dieren en naar de kwaliteit van hun dieren. Die zaken staan niet los van elkaar.
Dat doet iedere fokker toch, kijken naar de afstamming en de kwaliteit, niet dan ?
joostvangestel schreef:Een premiestelsel maakt een stamboom gemakkelijker leesbaar.
Als eigenaar kan je dan zeggen: deze pony heeft alleen maar geprimeerde voorouders ! Lekker belangrijk.
Is dat datgene wat een stamboom gemakkelijker leesbaar maakt ?
joostvangestel schreef:Ik zie een kans om een heel erg sterk stamboek te maken, als alleen de mensen weer samen willen werken aan dat wat we allemaal (zouden moeten) willen: een nóg betere Welsh pony.
Ik ben benieuwd te horen hoe jij die kans ziet.
De kans op een heel erg sterk stamboek zou al wat groter worden, als men zou stoppen om datgene te doen waar beide stamboeken erg sterk in blijken te zijn: elkaar proberen te overtuigen van het tegendeel. Het verleden zou je dan wel willen begraven, dat is echter een utopie.
Beste Joost, het lijkt er misschien door dit 'heen en weer schrijven' op dat jouw en mijn mening recht tegenover elkaar staan, op hoofdlijnen denk ik dat het echter niet zo is.
Zoals ik echter al eerder zei, geef iedereen het recht op een eigen mening.
Discussie is niet verkeerd, discussieren is echter wat anders dan trachten de ander van het tegendeel te overtuigen.
Ok, heb ik me weer laten verleiden tot een lang antwoord, iets wat ik normaal haat op een forum