12 en 13 februari 2010: Hengstenkeuring

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: 12 en 13 februari 2010: Hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:24

PeeWij/BlackDevils: ja, er zal wel een soort van nabeschouwing komen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:05

het is nu al zeker van 1 hengst bekend dat hij zal worden goedgekeurd op de a.s. hengstenkeuring. ;)

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 14:50

patrick76 schreef:
het is nu al zeker van 1 hengst bekend dat hij zal worden goedgekeurd op de a.s. hengstenkeuring. ;)

Is dat zo.... Welke dan?

En is dat gebaseerd op jouw mening of....... :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:58

denk zomaar dat het als grapje bedoelt is tegenover joost....ik snap hem...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:15

patrick: niet te wijs he ;) Laten we de keuring maar gewoon afwachten.

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 15:28

Haha ok ik snap hem nu ook... ;-)

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:57

Heer en dames, mijn dank is nu al groot! _/-\o_

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:23

patrick76 schreef:

toplijnen zeker ;)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:54

toplijnen? ligt eraan waar je van houdt. ?Kun je in andere forums hier wel lezen. Nee is geen grapje. De echte kenners en degene die heel erg thuis zijn in bloedlijnen, de fokkerij en resultaten weten het wel ;)

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:00

Is toch algemeen bekend onder de echte fokkers! En ook wel terecht dat van deze nu al gezegd kan worden dat hij goedgekeurd wordt.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:20

PeeWij schreef:
Is toch algemeen bekend onder de echte fokkers! En ook wel terecht dat van deze nu al gezegd kan worden dat hij goedgekeurd wordt.

gaat alleen een beetje op een rare manier. Wordt verteld dat hij alleen vrijdag maar hoeft te verschijnen en dan zal worden goedgekeurd. Hoeft niet naar de veterinair of meter. Beetje rare gang van zaken. Blijkt dat hij door 1 persoon is aangedragen. Bestuur gaat er in mee. Hadden hem gewoon zaterdag moeten uitnodigen voor een huldiging en dan daarbij vernoemen tot stamboekhengst of preferente hengst. En weer een klassiek voorbeeld van dat ons stamboek geen enkel besluit of beslissing binnenskamer kan houden. ;)

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 01:48

ik weet dat ik geen echte fokker ben maar ik snap er niks van ! haha als iemand mij dat even kan pben?????

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 08:46

patrick76 schreef:
PeeWij schreef:

gaat alleen een beetje op een rare manier. Wordt verteld dat hij alleen vrijdag maar hoeft te verschijnen en dan zal worden goedgekeurd. Hoeft niet naar de veterinair of meter. Beetje rare gang van zaken. Blijkt dat hij door 1 persoon is aangedragen. Bestuur gaat er in mee. Hadden hem gewoon zaterdag moeten uitnodigen voor een huldiging en dan daarbij vernoemen tot stamboekhengst of preferente hengst. En weer een klassiek voorbeeld van dat ons stamboek geen enkel besluit of beslissing binnenskamer kan houden. ;)

De manier waarop is discutabel. Goedkeuring terecht. Vetenair niet nodig omdat het een oudere hengst betreft die al goedgekeurd is geweest. Tot zover kan ik me er in vinden, maar dan. Een hengst met een licentie van( laten we het makkelijk houden) het NWPCS, is vetenair goedgekeurd. Na een aantal jaren en zich bewezen te hebben in de dekdienst, bied je hem aan op de HK. Ook geen vetenairre keuring meer dan. Of zie ik het nu fout ;)
Gaat ze deze hengst wel gelijk een predicaat geven, of zouden ze dit wel volgens de regels doen en komt hij daarvoor pas volgend jaar in aanmerking?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:56

komt hij de zaterdag dan niet?
jammer,had hem wel eens in het echt willen zien..
kan helaas alleen de zaterdag..

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:19

Hele rare gang van zaken, dat is een feit maar daar staat ons stamboek ook om bekend 8)7 . Dat SG goedgekeurd word is helemaal terecht, maar hoe.................. Waarom vrijdag laten komen en niet veterinair laten keuren? Kom dan gewoon alleen zaterdag en maak er niet zo'n toneelstuk van.
Mag nou straks iedereen zomaar ex stamboekhengsten gaan aandragen voor goedkeuring of moet je daarvoor een speciale functie binnen het stamboek hebben :list: -:) . Er zijn er in mijn ogen nog wel een paar die zoiets verdienen. Maar misschien moet dezelfde persoon deze dan maar even aandragen. := _O-

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:23

Het idee er achter is heel goed. Mijn complimenten, maar we hebben diverse dieren die bijzonder gepresenteerd hebben. Neem bijvoorbeeld Power and Paint. Deze hengst had het NWPCS allang moeten uitnodigen tijdens de HK en een showblok omheen maken. En dan venwege zijn uitmuntende sportprestatie gelijk uitroepen tot Stamboekhengst. Gewoon zoals het KWPN o.a. met O'Brien heeft gedaan. Pure promotie voor je ras en stamboek. Laat zien dat je trots bent op dit soort dieren.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:11

Was P&P een paar jaar terug niet op de HK? :o?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:16

P&P was twee jaar geleden idd op de hengstenkeuring (NOTS). Geloof dat hij nu uit de sport is wegens blessure, dus zo sprankelend zal hij nu wel niet meer in de baan verschijnen.

Daarnaast heeft P&P vroeger wel gedekt, iig in Duitsland, weet niet of zijn (Duitse) eigenaren hem in Nederland ook voor de keuring hebben gehad. Maar tijdens zijn sportcarriére is hij bewust uit de dekkerij gehouden.

Vandaag trouwens op de NRPS hengstendag geweest, hoop over twee week bij de NWR's toch wel wat mooiere sportpony's te zoen...

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:31

PeeWij schreef:
Het idee er achter is heel goed. Mijn complimenten, maar we hebben diverse dieren die bijzonder gepresenteerd hebben. Neem bijvoorbeeld Power and Paint. Deze hengst had het NWPCS allang moeten uitnodigen tijdens de HK en een showblok omheen maken. En dan venwege zijn uitmuntende sportprestatie gelijk uitroepen tot Stamboekhengst. Gewoon zoals het KWPN o.a. met O'Brien heeft gedaan. Pure promotie voor je ras en stamboek. Laat zien dat je trots bent op dit soort dieren.

idee is super maar niet op deze manier. Stamboek laat zich weer eens goed kennen. En zeker als dit een eenmalige actie is. Leuk die nieuwe mensen in de verschillende commissies maar of het een verbetering is.....

Mogen hengsten met een Wpcv deklicentie en dus al veterinair gekeurd zijn,dit gedeelte ook overslaan.?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:59

Hengsten met een engelse licence i.i.g niet.
Ik weet niet hoe oud de betreffende hengst is, maar op merriekeuringen hoeven merries , ouder dan 20(?) ook niet veterinair gekeurd te worden.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:16

dat vind ik dus de grootste onzin die er is.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 02:20

Jullie snappen niet wat ik met P&P bedoel Totilas wordt ook niet gebruikt voor de dekdienst, maar het KWPN zegt wel, naar aanleiding van prestatie: Dit is een KWPN hengst en door bewezen prestatie keuren we hem, zonder HK, goed.
Gaat om de PR waarde die er vanuit gaat.

De Vetenaire keuring kan nu een discussie punt worden. Wat ga je idd met die dieren doen. Zijn namelijk ook al vetenair goedgekeurd! Dus had met SG er een showblok van gemaakt op zaterdag en laat zo een hengst niet op vrijdag in de eerste bezichtiging opdraven!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:59

en als een hengst groter is dan 1,22 mtr.? Gewoon opnemen als stamboekhengst?

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:18

lijkt mij niet

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:24

patrick76 schreef:
en als een hengst groter is dan 1,22 mtr.? Gewoon opnemen als stamboekhengst?

Ik denk dat er heel veel A hengsten groter zijn dan 122. Op drie jarige leeftijd heb je al hengsten van 122 dus die zijn later echt wel groter dan toegestaan. Dus dat is weer een lastig struikelblok. Word nog een leuke rel dit. }>